torsdag den 29. januar 2015

Aktuelle billeder og planter med G mange geranier

Endnu en grå kold dag, jeg kan forstå, at der er sne nogen steder i landet, men det er ikke på Samsø.
En rigtig solopgang kan jeg ikke vise i dag, men himlen i morges var da flot, da den spejlede sig i pytterne. Vand har vi nemlig rigeligt af.
 Ind i mellem har vi korte øjeblikke med solskin
Det pynter på haven og planterne
Husløg har jeg rigtig mange af, de er fine i solen, jeg har kun en slags, men de er villige til at formere sig.
Alunrod/Heuchera er også smuk i solen
 I pavillionen står cameliaen stadig klar til blomstring, flotte store knopper
Chrysanthemum klarer sig endnu derude, den kan godt lide det kølige vejr åbenbart. Det vigtigste er at undgå fugt.
Ranunklerne som jeg købte sidste forår har ligget hele sommeren, nu er de i gang igen, jeg venter spændt på knopper og blomster. Efter Elianes anbefaling gemte jeg dem og plantede igen i efteråret, det ser ud til at virke.
Hvad motionerer man med, når det ikke er havevejr. Jo Bent har købt et stativ til cyklen, så jeg kan sidde i værkstedet og træne. Schippo elsker at sidde i cykelkurven imens :)
Planter med G:
 Gasplante/Dictamnus Albus er flot, så vidt jeg husker fik jeg mindst et eksemplar mere sidste år.
Gemserod/Doronicum
Her kommer Geranier, jeg har mange, nogen har jeg fået foræret, andre har jeg købt, bl.a. her:
 G. Espresso
 G. Summer skies

Phaeum Samobor tror jeg.



G. Ballerina

 G. Phaeum Margaret Wilson (tror jeg)
 G. Pratense Flore Pleno
G. Rozanne
 G. Southcombe Double
Denne her blomstrer meget tidligt på året. G. Malviflorum
Dagens rose er her
 Alchymist
 en lækker klatrerose med dejlig duft, som sammen med Crownprincess Margareta og Teasing Georgia prøver at dække en gammel elmast i det gyldne rosenbed
Den blomstrer overdådigt, men kun en gang.
I må have en fortsat god torsdag


21 kommentarer:

  1. Geranier er jo både dejlig og taknemlig at have med at gøre. Din Summerskies må godt nødlande i min have.
    Bent er altså godt nok opfindsom.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
  2. Hej Ole
    Summerskyes gror godt, så måske kan der nødlande et stykke af den :)
    Ja vi har meget glæde af Bents opfindsomhed. Cykeltræneren kan købes hos Harald Nyborg for ca. 500 kr. det er supergodt.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  3. Sikke alle de smukke billeder :-) Du har mange skønne geranier. 'Summer Skies' er et must - den er simpelthen vidunderlig.

    Geranien uden navn er Geranium malviflorum.

    Ret smart med cyklen ;-))

    Kh. Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Ja jeg har mange fine geranier, dem jeg købte hos dig er blevet til mange flere og delt med andre. Summer Skies er bare skøn og blomstrer længe.
      Tak for navnet, ja det er smart med cyklen :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Hvor har du mange fine geranier - de dobbelte du viser er jeg godt nok ekstra vild med, det er hele små rosenhoveder.
    God ide med stativet til cyklen, hyggeligt Schippo vil være med.
    God aften.
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Ja jeg har mange, jeg er også rigtig glad for de dobbelte.
      Ja det er rigtig godt med cykelstativet og med selskab, mens jeg cykler :)
      God aften til dig.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Vi har vist haft nogenlunde ens vejr idag. Selv om solopgangen ikke var noget særligt idag så var morgenhimlen rigtig fin :-) spejlingen i vandet ser godt ud. Nå du har kun en slags husløg. Det må der da gøres noget ved :-) jeg skal tage nogle små spindelvæv husløg med til dig når jeg kommer over til jer igen. Så lige at de ville have 25kr for Ranunkler i Kvickly så det kan da godt betale sig at gemme knoldene og det ser jo ud til at lykkedes meget godt. Ret opfindsom med det cykel stativ og så er der jo aldrig modvind og Shippo kan rigtig nyde det :-) Geranier kan man næsten ikke få nok af. Tror at der kom 4 nye med hjem fra dig i sommers. Den tidlige var vist en af dem. Den står derude med fine grønne blade nu. Nu er der så også sat navn på den :-) Lækker rose. Overdådig blomstring og dejlig duft :-) så er den vel tilgivet at den ikke remonterer det er jo ikke altid at vi kan få det hele.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja heldigvis fik jeg billeder af morgenhimlen, det blev ret pænt. Jeg har haft spindelvævsløg og to andre slags, men de er ikke så vilde med at være her, jeg prøver gerne igen :) Ja når ranunklerne kommer så villigt igen, så kan det godt betale sig at gemme knoldene. Det er også det, jeg bedst kan lide ved at cykle derude, ingen modvind og så selskab af Schippo, han sidder pænt i kurven, mens jeg cykler. Ja du fik nogen geranier med hjem, og jeg havde lavet den tidlige til dig i en potte, det kan jeg godt huske. Ja Alchymisten er tilgivet, at den kun blomstrer en gang.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth.
    Jeg var egentlig på udkig efter hvornår du holder blogtræf/åben have i år. Giver du lyd engang, når du ved hvornår det bliver? Så vil jeg prøve at se om det kan lykkes, at komme en tur til Samsø igen i år. Det ser dejligt ud med blomstrende lyng og chrysantemum. Mange skønne geranier. Fik du G. Espresso af mig mon? Det kan faktisk godt være du gjorde det...... Hvis Aicha ikke vil lykkes, kender du så den rose der hedder Golden Wings? Den minder meget om den, men den remonterer. Det gør jo ikke noget, vel?!
    Knus Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Ja og det kan du ikke finde ud af ved at kigge, for jeg har ikke besluttet mig for, hvornår det skal være. Sidste år kom der ikke mange til selve blogtræffet, til gengæld havde jeg besøg af flere bloggere over hele sommeren, det var rigtig hyggeligt, og jeg nød det, men jeg ville gerne have et blogtræf igen, er det ikke også det, du helst vil? Vi kan også bare bestemme, at du og Helle kommer, og så henter jeg ved færgen, det er det billigste. Der er flere, som vil over og se mine rhodoer i blomst, så jeg har kigget en del på maj måned. Hvornår tror du, det kan passe dig? Jeg tænker på enten d. 16. eller d. 23. maj. Den sidste weekend i maj er der jo mange andre haver at se, de lokker nok mere, fordi man kan tage flere på en gang. Det kan også sagtens være sidst i juni, så det er roserne, der skal beundres. Jeg er meget i tvivl og glad for, at du spørger. Ulla og Malcolm har skrevet, at de kommer igen, jeg mener også de ville se rhodoer, så kan I jo også følges med dem på færgen og køre i deres bil hertil, det er også billigere.
      Jeg mener, jeg har købt R. Espresso ved et plantemarked. Golden Wings har jeg, vi handler jo samme sted :)
      Lad mig høre, hvad du mener om det, måske skal jeg skrive et indlæg om det, så jeg kan høre, hvor mange der har lyst til at komme.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth.
    Tusind tak for alle de dejlige billeder og tillykke med Arthur. Ja, det kan ikke være hans skyld, at det var så dårligt vejr i går.
    Det har sneet i dag, men det blev slet ikke liggende på jorden.
    Dine geranier er meget smukke og din Camelia ser rigtig fin ud. Den skal nok blomstre. Jeg har desværre igen glemt at vande mine, efter vi tog dem ind, så den dobbelte røde har snart tabt alle knopperne.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak og tak for det, nej Arthur er det mest rolige barn, så det kan ikke være hans skyld, at det var dårligt vejr.
      Jeg talte med min bror, da han var i Svendborg, han sagde også, at det sneede der, vi har ingenting fået.
      Hvor ærgerligt med din camelia, du må sætte en seddel op, så du husker at vande.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Dictamnus Albus er egentlig en spændende plante - og ikke kun fordi den kan eksplodere - den ser da også godt ud!
    Og Geranium - jo ja, jeg forstår da godt de mange der bliver bidt og har masser, og det er jo fint. Der kan vi andre jo så hygge os ved synet*:) Alletider!

    Her var det vekslende med slud - de lover stadig dagfrost om en uges tid, ligesom de gjorde for en uge siden....

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nej skidt med Dictamus kan eksplodere, men den er altså flot.
      Geranium er vist en kvindeting, det er nok ikke lige noget, du vil samle på, men de er gode som bunddække :)
      Ja det er koldt nok, og her er det også lidt koldt og rimet på vejen om morgenen, men nattefrosten har højst været 0,5 tror jeg.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Thi-hi Lisbeth, Bent han skal nok sørge for at holde dig i form :o) og Schippo han sidder jo fint der i kurven :o)
    Hvor er de skønne de geranier, i år skal der fyldes en masse af dem ind i mine bede roserne kan få lidt smukt selskab.
    Men jeg skal da vist lige sætte mig lidt ind i hvornår de blomstre og højden for det er der vist meget forskel på.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er rigtig godt, jeg har lidt svært ved at gå for tiden, så kan jeg heldigvis cykle i stedet, det giver nok også mere. Du må komme herover, når geranierne er på deres højeste, så kan du se, hvor høje de er :) måske kan du også få aflæggere med hjem i kurven, jeg har som sagt mange.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth

    Geranier er jo også en dejlig blomst, den fås jo i utallige former og farver, skøn er den. Vi glæder os til den er i haven igen.
    Så fik du lige en motionscykel, Bent er vel nok opfindsom.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja geranier er dejlige, det bliver rart, når de begynder igen.
      Ja en anden form for motionscykel og i øvrigt meget billigere.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Hej Fru Høneballe!
    Hvor er det stativ til cyklen smart, elsker når man ikke behøver flere redskaber end nødvendigt!
    Geranium malviflorum ligner meget den jeg begyndte med her, og som jeg formerede og formerede den første sæson for at få lidt flere blomster i haven, og dække jorden. Geranium er dejlige, og sikke et liv de tiltrækker sig af summen.
    Hilsner fra Fru Nielsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Nielsen
      Ja det er rart smart med stativet, jeg er glad for det.
      Blomstrer den der ligner malviflorum tidligt - allerede april maj, så er det nok den samme. Min breder sig ret godt ja, og bierne kan lide dem.
      Hilsner fra fru Høneballe :)

      Slet
  12. Hej Lisbeth

    Så flott ditt første bilde er! Skal si din mann er oppfinnsom ja :)
    Morsomt bilde! Jeg skulle vært mye flinkere til å mosjonere, men er dårlig til det på vinteren dessverre. Vakre geranium du viser. Jeg har ikke så mange av de, men tror nok at det kan bli noen flere ;)

    Klem

    SvarSlet