søndag den 4. januar 2015

Måneskin og de sidste clematis

Det var det smukkeste vejr i morges, da jeg gik tur, flot fuldmåne og dejlig stjernehimmel, men desværre blæste der en iskold vind, gad vide om vi vænner os til alt det blæsevejr, der var i øvrigt også rim i græsset, så jeg, da jeg tog solopgangsbillederne.
 Der blev lidt solopgang
jeg fik ikke taget billeder af månen, så skal man være hurtig, for pludselig er den væk
 græsserne er snart det eneste at tage billeder af nu, de er til gengæld flotte
 både i modlys

og i medlys
hortensia i sol er heller ikke dårligt
 enkelte rosenknopper
kan jeg også bidrage med
Det var for koldt at sidde på bænken, men smukt så det ud der i solen.

De sidste clematis
 Pink Perfect gror op i en tjørn
 Purpureum Elegans gror op i et birketræ sammen med Piilu
 Rosemoor gror op i et paradisæbletræ
 Fair Rosemond gror op i blodblommetræet
Sunny Cloud gror op i vandgranen
 Södertälje gror op i et æbletræ

 Xerxes gror op i et æbletræ
 Pink Fantasy gror op i et paradisæbletræ
Alpina groede op i en havtorn, som væltede i en storm, nu har Bent lavet et stativ til den.
 Alpina Plena gror op i en birk
 ukendt købt i Netto gror op i en bærmispel
 Jan Lindmark gror op i det store fyrretræ
 staudeclematis Recta
 og Recta Purpureum
her uden blomster, den er flot mellem alt det grønne
I går viste jeg jer min hvide kamelia, mange af jer kender Eliane, hun har også en hvid kamelia og sendt billeder til mig, så jeg kan vise dem til jer.

imponerende mange knopper, jeg glæder mig til min bliver lige så fin. Tak for billeder Eliane og John.
Til slut
en lille gave til mig selv, en stuejasmin, den duftede så dejligt - lige hvad jeg trængte til, 25 kr. i Netto.
Der kommer sandsynligvis ingen indlæg i morgen, da vi har et nødvendigt ærinde.
Fortsat god søndag og god start på ugen.

31 kommentarer:

  1. Har du egentlig tal på hvor mange clematis, du har? I hvert fald mange.

    Sikke noget med jeres væltede kaprifolie, ærgerligt. Men Bent skal nok finde en brugbar løsning - det kan de jo, de skønne handymen.

    Smukke vejrbilleder, som altid - vi bliver vist lidt forvænt fra din side.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
  2. Hej Ulla
    Jeg må tilstå, at det har jeg ikke lige nu, men jeg agter at finde ud af det, clematisfanen er lavet i 2012, så det er vist ikke for tidligt at få den opdateret.
    Ja Bent skal nok finde ud af noget med kaprifolien, det er godt med handymænd, det er vi heldige med.
    Ja lidt forvænte :) jeg suser ud og tager billeder, så snart der er noget med solop eller nedgange.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  3. Du har utrolig mange clematis! De er så skjønne alle sammen. Det har blåst mye her også i dag, og jeg kan tenke meg at det må blåse fryktelig hos deg.

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg har rigtig mange clematis, jeg skal vist til at finde ud af hvor mange. Ja det er et værre blæsevejr, det kan vi godt undvære.
      Klem

      Slet
  4. Kære Lisbeth

    Ja, det har været koldt og blæsende det oplever man rigtig når man går på stranden. (Men det er også dejligt) Jeg havde også rimfrost på taget i morges.
    Græsserne er altid flotte, og ligeså dine clematis. Dejligt det er foråret der er på vej.
    Kamelia er dog en utrolig smuk blomst.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er nemlig koldt, når man går langs vandet, men og friskt ja, og hundene elsker det, det gør jeg også, især når solen skinner.
      Ja godt det går den rigtige vej nu, det kan vi lide.
      Kamelia er en meget smuk blomst ja.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Det har været rigtig flot vejr idag men også temmelig koldt. Blæsevejr vænner jeg mig aldrig til det er jeg 100% sikker på men uanset om det blæser og er alt for koldt så er græsserne fantastiske i solen :-) Flot at der stadig er rosenknopper at glædes over. Når jeg ser billedet af bænken kan jeg jo godt fristes til at sidde lidt på den. Kulden kan jo heller ikke ses. C Alpina er super fin kan rigtig godt lide den lyse blå farve.
    På denne tid af året er det godt at forkæle sig selv med lidt friske planter indendøre. Jeg har forkælet mig selv med lidt hyacinter :-)
    Ja sommetider er det nødvendigt ned en fridag. Her er fridagene desværre forbi nu og jeg skal igang med det der arbejde igen. Små 3 måneder går der inden der er lidt ferie igen (påskeugen) men så er det forhåbentlig havevejr :-)

    Til Eliane: Hvor er din Kamelia flot. Der er vi nok nogle der kan blive lidt misundelige :-) den lysegule jeg købte sidste år kommer der vist ingen blomster i. Hvordan får du den til at trives så godt i en krukke?

    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var dejligt med solskin, men blæsten kunne vi godt undvære. Græsserne er altid gode i solskin, men det kan måske blive lidt trivielt, hvis jeg kun viser dem. Bænken er altså også meget fotogen, når solen skinner. Jeg er ikke helt så meget til blåt som du og Linda, men Alpina har en fin lyseblå farve.
      Der var ikke rigtig nogen hyacinter, men jeg kan faktisk også bedre lide duften af stuejasmin.
      Øv at din ferie er forbi, men jeg tror, det er meget bedre at have fri til påske, så skal vi forhåbentlig i haven.
      Hvor har du din kamelia? Min den røde står, som du ved i pavillionen og har det fint med store knopper, de blev jo købt næsten samtidig, så jeg undrer mig da over, at der ikke er knopper i din.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Min Kamelia står i drivhuset. Der er godt nok sådan nogle små knoplignende ting i nogle af bladhjørnerne men de er ikke ret store. Hvis det er blomsterknopper så varer de ihvertilfald længe inden de blir til blomster. Det er den første Kamelia jeg har så jeg ved ikke rigtig hvordan de skal se ud men jeg lærer det vel :-))

      Slet
    3. Det burde være godt nok, du kan gå ind i en af nytårskavalkaderne og se, hvordan min den røde ser ud, der er fine knopper på, så kan du se, om det ligner dine :)

      Slet
    4. Jeg har kikket på billedet fra fredagens indlæg. Ved siden af den knop der sidder øverst til højre er der sådan en lille spids knopsgtig ting. Sådan ser de allesammen ud på min. Er det knopper eller blade der er på vej?

      Slet
    5. Ja jeg huskede forkert, det var kun blomsten, der var med i kavalkaden. Det er nok kun blade, desværre. Mærkeligt. Min har stået ude indtil november, så blev det lidt dårligt vejr, og jeg satte den ind i pavillionen.

      Slet
    6. Kære Anne.
      Undskyld jeg ikke har fulgt med i kommentarerne.
      Godt du sendte en sms.
      Kærlig hilsen Eliane

      Slet
  6. Smukke billeder fra Samsø. Her har vinden også været baskende kold i dag, sådan en dag er det ok at bo et sted med mange hække langs gå-turen, hvis man lige husker at tænke det med. Smukke græsser, her er de lidt medtaget efter det tunge sne. Hold nu op en smuk Kamelia hos Eliane, jeg må lige ind og tjekke din ud også.
    Knus Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Anne Mette
      Tak skal du have, ja det er noget koldt, det må man sige, men med godt med tøj på, så går det an. To par bukser i denne tid er ikke for meget :) Så må jeg glæde mig over, at jeg ikke fik mere sne, for mine græsser står heldigvis fint endnu. Ja det er en fantastisk kamelia hos Eliane, min havde kun tre knopper i år, kun den ene kom. Jeg har en mere ude i bedet, den er vist lyserød, den har 4 knopper, så har jeg en rød i pavillionen, der er en del knopper i.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Her har det også været koldt, men skønt lyst med solskin - lige hvad vi trængte til. Også jeg er imponeret over alle de mange clematis, du har - det ser skønt ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det er meget koldt, men solen hjælper meget på det.
      Ja det er skønt med clematis.

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Her har det også været koldt og blæsende med rim i græsset, men solen kom da frem. Helt så fine solopgange som dine synes jeg ikke vi er begavet med her, men så er det jo dejligt, at du næsten dagligt forkæler også med en op - eller nedgang :) Græsserne gør sig flot i både med - og modlys. De er måske næsten smukkest efterår og vinter, hvor de rigtig kommer til deres ret. Xerxes købte jeg efter besøget hos dig, og den ser jeg frem til at lære mere at kende. Den smukkeste Clematis i dag er nok Fair Rosamund - så fin med de rosalilla støvdragere. Min Alpina Plena fik visnesyge, så jeg er lidt spændt på, om den dukker op igen - det så ikke godt ud, da jeg klippede den ned. Dejligt med stuejasminen - det er vigtigt med lidt selvforkælelse engang imellem - det skal vi huske på!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja koldt er det, men det hjalp lidt med solskin. Tror du ikke solop- og nedgangene er finere her tæt ved vandet.
      Ja jeg forkæler jer gerne, for jeg kan jo godt lide at tage billeder. Græsserne er helt sikkert mest fotogene efterår og vinter, mine står åbenbart et godt sted. Jeg håber, at du hurtigt får blomster i din Xerxes, den er lidt længe om at blive så blomsterrig som min. Miss Bateman og Fair Rosamond minder meget om hinanden. Din Alpina Plena skal nok komme igen tror jeg da. Visnesyge er ikke noget de dør af. Det plejer nu at være dem med beskæringskode 2, som får visnesyge, Alpina Plena er en 1 er, så jeg kan da godt blive lidt i tvivl. Håber den klarer det.
      Ja stuejasminen dufter så dejligt, en gang imellem går jeg hen og stikker næsen i den :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    FLOTTE solskinsbilleder du har fanget også i dag, det er du altså genial til.
    Den ene flotte clematis efter den anden - er staudeclematis Recta til at styre ?
    Hvor er Elianes Kamelia smuk med alle de blomster - hils hende og sig tak fordi hun ville dele den med os !
    Mange hilser
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for ros til solskinsbillederne Anita :)
      Ja jeg synes, at Recta er nem at styre, bortset fra at den vil vælte, hvis det er det, du mener.
      Ja det er en smuk kamelia Eliane har, mon ikke hun læser med her, det tror jeg.

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Det var dejligt med al solen idag - og blæsten gav jo de høje temperaturer - men de må regne med nattefrost - de salter overalt på vejene - man skulle tro de var bange for ikke at få det brugt:)

    ja græs er fine i solen - begge veje!

    Ha en dejlig aften og mandag...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja lidt solskin gør altid glad, jeg synes nu ikke temperaturerne var så høje trods blæsten, og i nat var der rimfrost, måske er det derfor, de salter hos jer, det bruges ikke herovre, det er godt for bilerne :)
      Ja både i modlys og medlys.
      Tak i lige måde.

      Slet
  11. Kære Lisbeth.
    Tak for alle de fine billeder.
    Vores store Camelia hedder "Nuccio´s Gem" hvis nogen skulle spørge.
    Jeg ønsker dig en god dag og held og lykke med dit ærinde.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak.
      Det er godt at kende navnet på den flotte store kamelia, hvor har du købt den?
      Jo tak for det, god aften til dig.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth.Hvor har du mange smukke klematis...............imponerende at du kan få dem til at kravle op i træerne.
    Smukke græsser i solskin.
    Og meget smuk Camelia som Eliane viser.................elsker hvide blomster.
    God dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja jeg har en del clematis, og jeg er glad for, at de vil kravle op i træerne.
      Ja det er en flot camelia Eliane har.
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Nøj hvor har du mange skønne klematis, jeg er helt vild med at de klatrer i dine træer, det er en rigtig god ide ;)
    Godt vi har græsser i haven som kan nydes endnu, de gør sig jo altid godt i solen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja der er mange skønne, jeg er glad for, at de så villigt klatrer op i træerne, det ser jo godt ud, det må du prøve.
      Græsserne kan vi ikke undvære i vintertiden, især ikke når solen skinner :)

      Slet
  14. Fantastisk smuk solopgang, som er en god måde at starte en skøn dag på :-). Alle de flotte klematis du har, jeg er også ved at have en god portion, ca 33 tror jeg nok, men man kan vel aldrig få for mange, kan man ;-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margit
      Ja det er dejligt med en smuk solopgang, men det bliver nu ikke i dag, det er gråt og trist. Jeg har mange clematis, men ikke tal på, hvor mange lige nu, det kommer :) du har ret, man kan ikke få for mange.
      Kh Lisbeth

      Slet