mandag den 12. januar 2015

Gråvejr og billeder af martagonliljer

Det blæser og småregner stadig her, ja det er ærlig talt lidt kedeligt vejr. Dog er det ikke så slemt som i weekenden.
I går fik jeg et godt billede af Besser kirke, da solen skinnede et øjeblik.
Flere har vist billeder af erantis på facebook. Mine kom først op i lørdags, og der er kun disse her.
Påskeklokkeknopperne er også godt på vej
 Grøften er tømt for vand, men det svupper selvfølgelig stadig, når vi går i haven.
 Bent er i gang med pumper og slanger
Den ene slange pumper ud inde fra gårdspladsen og ned i et hul, som Bent har gravet på grunden ved siden af. Når der er rigeligt vand i hullet, starter den anden pumpe, som pumper vandet op bag ved. Bent er ikke molbo, men måske lidt Georg Gearløs :) Det virker, og det kører selvfølgelig kun, når vi får meget regn.
Jeg fandt lige et par liljebilleder mere, som ikke var med i går
 Night Flyer

Martagonliljer har jeg også nogen af, de første jeg anskaffede mig, var der ingen navne på, nu er det blevet vigtigt for mig med navne, jeg skal sikkert også have flere af dem. De er lidt dyre, men jeg nøjes med de billige.




 De er også smukke lige før udspring








 Chamelon
Mrs. Backhouse
 her er det Slate, den står lige ved Ambassadøren (den tykke grønne stængel bag en blomst)
 Slate
og Slate også her ved Ambassadøren (Allium)

 Jeg kender mindst en som gerne vil have et rosenbillede, her har vi Astrid Lindgren
Der er flere, som gerne vil se billeder af solopgangen, 31.3.2014
Fortsat god mandag, i morgen er der pause her på bloggen.

25 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Neeeeeej har du flere liljer, ja selvfølgelig har du det, hvordan kunne jeg dog tro at du kun har de "få" du viste i går - sikke en samling, den ene skønnere end den anden.
    Fantastisk solopgangsbillede, det er jo et helt postkort.
    God aften.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Ja jeg har flere liljer, selvfølgelig :) jeg har samlinger af mange forskellige planter, martagonerne er først kommet til senere de er lidt dyre.
      Tak ja det billede faldt jeg også for, da jeg kiggede i arkivet.
      Også god aften til dig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Og solopgangen den 31/3 hitter her:-) sikke et helt utroligt billede! God aften fru Høneballe:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette
      Ja det er et ret godt billede af solopgangen :)
      God aften fru Nielsen :)

      Slet
  3. Martagonliljer er mine favoritter blant liljene! Gleder meg til de blomstrer igjen :)

    Vakker soloppgang ja, den kan vi se mange ganger til :)

    SvarSlet
  4. Glemte å si at Astrid Lindgren er en nydelig rose!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg kan godt huske, at du er glad for Martagonliljerne, de er også flotte. Det bliver dejligt, når de blomster igen.
      Ja Astrid Lindgren er en nydelig rose, det har du ret i.
      Klem

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja, vejret er ikke noget at råbe hurra for. Godt med trist vejr indimellem, så værdsætter vi mere når det en dag bliver super!
    Smart system med 2 pumper!
    Og martagonerne har du da efterhånden fået en hel del af - flot!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det har du ret i, så nu vil vi glæde os til solskin og stille vejr, men det varer nok lidt endnu.
      Ja det har Bent regnet godt ud.
      Det begynder at hjælpe med martagoner, men jeg kan godt have flere :)
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja det et godt nok et kedeligt vejr ja jeg vil nærmest kalde det et værre møgvejr. Heldigvis ser det ikke ud til at blive så blæsende imorgen når I skal ud og sejle men det blir vist desværre regnvejr her på Fyn. Smukt billede af Besser kirke. Jeg tror at jeg har lige så mange erantis som dig. Så 3 stk nede ved nordgavlen igår men der står de nok også lidt beskyttet. Godt du har sådan en Georg gealøs ved hånden måske du ka leje ham ud :-) Hvor er de bare flotte alle Martagonerne. Så blir jeg fristet igen :) men som du skriver er de jo lidt bekostelige så de må komme lidt efter lidt. Indtil videre må jeg nøjes med de hvide jeg var så heldig at få foræret i sommers. Mon ikke vi er flere der sætter pris på en smuk rose ligeledes en flot solopgang. Jeg er en af dem :-)
    Fortsat god aften og ha en god fridag på trods at den triste anledning.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja på godt fynsk et værre møgvejr. Den mindst blæsende dag i morgen, det må vi glæde os over, men regn lover de også, jeg har lige købt en paraply helt ny for en 20er, så det går nok. Ja det er ikke overvældende med erantis, men det er jo også tidligt. Jeg tror ikke Georg Gearløs vil lejes ud :) Jeg køber de billige hos Hyde and son, det er fint nok for mig. De hvide er nu også smukke, jeg kan godt huske, du var så heldig at få nogen i sommer.
      Jo der er nok flere som sætter pris på både roser og solopgange, jeg ved du er en af dem :)
      Tak for det.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth.
    Det er smukke liljer, men jeg foretrækker nu de liljer, du viste i går. Den slags har vi et par stykker af og de blomstrer flittigt.
    Håber vejret bliver lidt bedre i morgen, så du ikke bliver søsyg.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Hver sin smag, jeg kan lide begge slags.
      Jeg regner ikke med at blive søsyg, det skal ikke blæse så meget i morgen. Jeg var mere bekymret for, at det skulle blæse så meget, at færgen ikke sejlede, trist ikke at komme til sin mors begravelse.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Ja, det er et rigtig kedelig vejr. Jeg ville ud med kameraet her i eftermiddag, men så kom der en ordentlig regnbyge og så var den plan gået i vasken! Det er nogle smukke liljer du viser. Det er rigtig spændende med dine "plantetemaer".
    Utrolige farver på solopgangsbilledet fra marts.
    Smuk rosenbillede. I stormen gik min fugtventilator i orangeriet desværre i stykker, jeg håber, den kan repareres, ellers slap vi uden skader. Det var rigtig slemt lørdag aften og nat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er som Anne skriver et rigtigt møgvejr. Jeg tog et par billeder i dag, men det er ikke spændende, slet ikke når der kommer en ordentlig regnbyge. Godt du kan lide mine plantetemaer.
      Solopgangen var ret fin den morgen.
      Hvor ærgerligt med din fugtventilator, håber for jer, at den kan repareres. Det var et forfærdeligt vejr, ja.

      Slet
  9. Hej Lisbeth.
    Flotte solopgange kan man ikke få for mange af.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
  10. Kære Lisbeth

    Det var en smuk solopgang. Og rosen den er jo også skøn.
    Flotte billeder af dine liljer, hvor er de flotte.
    Vejret -- det er bare træls, blæst og regn hele tiden. ÆV
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det var en smuk solopgang, den har jeg fået meget ros for.
      Liljerne er dejlige, men desværre kommer der liljebiller.
      Jeg havde håbet på sol i dag, men det bliver vist ikke til meget.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth, jeg kommer til at tænke på om du kender en fra min familie på Samsø og hvorfor så det, det er fordi du skrev Besser. Jeg mener at min tante er derfra i nærheden, hun hedder Signe og har boet i Holstebro i mange mange år, hendes mor hed Barbara. Nå det var et sidespring, jeg syntes at dine liljer er virkelige smukke og jeg har faktisk sat en står del i skovehaven her i efteråret, så jeg glæder mig til at se dem lige så smukke som dine, kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margit
      Jeg tror, jeg har hørt om en der hed Barbara, men kender hende ikke. Har du et efternavn på Signe, så kan det være, at jeg bedre kan finde ud af, om jeg kender hende.
      Det bliver dejligt, når dine liljer blomstrer i skovhaven.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Et skønt billede af solopgangen den 31 marts og alle de smukke liljer. Det bliver dejligt, når vi igen kan nyde dem. Hvor står Astrid Lindgren dog flot og frodig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Ja det er et rigtig godt billede, tak. Vi glæder os til både liljer og tulipaner og for den sags skyld roser.

      Slet
  13. Kære Lisbeth ja det er dæleme ikke sjovt med det sjapperi i plænerne. Men så kan vi glæde opover dine smukke liljer, dejlige billeder. Og tak for billedet af din skønne Astrid Lindgren , hvor er denfrodig lige hvad man har brug for efter en lang dag oparbejde. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Nej det er ved at være noget vådt derude, og de lover bare mere regn. Godt jeg kunne muntre lidt op efter en lang arbejdsdag.
      Kh Lisbeth

      Slet