fredag den 2. januar 2015

Nytårsstorm og clematis

De to første dage i det ny år har ikke været opmuntrende vejrmæssigt. I går var det blæsende, diset og gråt, og i dag meget blæsende. Vores Jyllandsfærge blev først aflyst, nu er de i gang igen, men sejler med store forsinkelser. Jeg er glad for, at vi ikke skal nogen steder i dag.
Billederne herunder er fra Nytårsaftensdag. Solen skinner ind i mellem i dag, men jeg har ikke været ude og lufte kameraet siden sidste år.


 en opstammet laurbærkirsebær
 Bispehue/Epimedium var flot i solen
den fine bregne er jeg  glad for, nem at dele, så jeg har den flere steder
 en lav broget græs i skoven
 i pavillionen står kameliaen med fine knopper, det var den røde, jeg viste forleden dag i kavalkaden
også denne chrysanthemum klarer sig fint inde i pavillionen. Udenfor i bedene er de færdige.

I dag viser jeg billeder af mine clematis, som mange af jer ved, gror de op i træerne hos mig
 Arctic Queen gror i et fyrretræ
 Beauty of Worcester op ad en birk
 Blue Angel i en syren
 Comtesse de Bouchaud, ja den gror op i et moreltræ, det ses tydeligt her
 Etoile Violett gror op i et udgået træ
 Flammula gror i et grantræ, den er med duft, men blomsterne er så højt oppe, at jeg ikke har glæde af det. Den kaldes også vellugtende skovranke.
 Gladys Picard gror i en birk
og Huldine i et paradisæbletræ
 Jackmanii er den eneste som har et stativ at gro op af, det er den ældste, jeg har
 James Mason gror op i blodblommen
 og Julia Correvon
op i tulipantræet
Der er clematis til indlægget i morgen også.
Her kommer de sidste billeder fra nytårsaftensdag. Jeg tog nemlig min cykel og kørte op på Bertels bakke for at tage billeder af solnedgangen
 Månen var også oppe
 og jeg kunne se et skib deroppe fra, der er et godt zoom på kameraet, der er nok ca. 1 km til vandet

 men det var solnedgangen, jeg kørte efter, det var lige ved at være for sent. I dag kører jeg ikke efter solnedgangen, det stormer og styrter ned, sikken et vejr.
God weekend - selvom jeg synes, det må være mandag i dag :)


31 kommentarer:

  1. Godt nytår til dig, Lisbeth.
    Kh. Lone

    SvarSlet
  2. Godt nytår. ja, det stormer rigtig meget i dag, var dog en tur i parken i formiddag og det var faktisk ikke koldt, men fy hvor er der meget ukrudt, så nytårs motion kan man nemt få. Hilsen Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Ulla
      Ja det er et forfærdeligt vejr. Nej det er ikke koldt, det blæser bare alt for meget. Ja der er meget ukrudt på grund af det milde vejr, jeg har ikke været derude i dag. Lidt mere stille vejr, så ved vi, hvad vi skal lave.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth Jeg er vild med din Venus hår bregne, sådan en må jeg få fat i. Det er jo fint grønt i buketter. Vidunderligt at se dine klematis, gør du noget specielt for dem? Jeg elsker dem men har ikke så god held medlem. Jeg tænker at give dem fjer fra en gammel dyne i jorden omkring . Det skulle hjælpe. Jeg glæder mig til at se flere clematis i næste indlæg. Godt du bliver inde i dag. Jeg har måtte sætte stole og potter i usikkerhed. Det hele fløj rundt. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Ja det var det, den hedder Venushår, jeg havde jo lige glemt det. Det er en dejlig bregne, som er fin rundt omkring. Jeg har ikke prøvet at bruge den i buketter. Clematis kan godt være lidt længe om at komme ordentligt i gang. Men de er rigtig gode, fordi de ikke tager plads op i haven. Du kan også bruge rhizo bio, det er godt til både roser og clematis. Det kan du købe hos Ernst Jensen. Det har ikke været udendørsvejr i dag, der kommer kraftige byger og vindstød jævnligt.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Tak for tippet jeg havde tænkt mig at købe Ernsts vidundermiddel i år til roserne. Beklager stavekontrollen drev gæk med mig. Mine ting er naturligvis sat i sikkerhed ;-)

      Slet
  4. GODT NYTÅR.
    Her stormer det også, så jeg holder mig inden døre i varmen.
    Som altid dejlige billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Aase. Det er klogt at blive indendøre i dag, det er i hvert fald ikke udendørs vejr.
      Tak skal du have

      Slet
  5. Godt nyttår! Godt å ha et deilig sted å være innomhus idag. Skikkelig blåst. Du har jammen noen klematis å velge blant også du, så mye fint :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde, ja det er bedst at blive inde i dag. Ja jeg har også mange clematis, tak skal du have :)

      Slet
  6. Dejlig kavalkade II, som jeg også lige så igennem. Det har da været et fantastisk haveår.

    Clematis er bare så dejlige, og du har jo rigtigt mange - jeg synes stadig at det er geniale planter, som kan væve sig sammen med andre planter.

    Ja, sikke et stormvejr i dag, godt at jeg heller ikke skulle ud at sejle !

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det har været et fantastisk haveår, godt med en masse billeder, du har garanteret også mange, og du har også mange clematis, de er gode at have, fordi de ikke tager plads op, dem kan vi (også) lide.
      Frygteligt vejr - nej så bliver vi på landjorden.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Blæst er der også lige rigeligt af her. Vi har dog set nogle solstrejf ind imellem så jeg lige kunne tage den daglige rundtur i haven men den blev kort idag. Så kunne jeg passende få fjernet de sidste spor af julen. Det ser ud til at det først blir søndag du kan komme ud og lufte kameraet igen for lørdag blir vist meget lig idag :-( Ikke noget at sige til at du er glad for bregnen den er meget yndig og letløvet. Det ser ud til at dine planter trives i pavillonen. Chrysanthemumen er stadig utrolig flot. Ja C. Flammaula er godt nok kravlet højt til vejrs men den er super flot til grantræet. Super flotte billeder fra Bertels bakke. Det er utroligt at de er taget samtidig men de er da cykelturen værd :-) og så skulle sådan en cykeltur jo være sundt så det må da siges at det er en win win situation :-)
    Jeg tror at der er mange der har rod i dagene. Min mor plejer altid at ringe fredag morgen men det gjore hun ikke idag så måtte jeg ringe til hende og høre om alt var ok. Det var det heldigvis men hun troede at det var lørdag :-) nå men om et par dage er det hele normalt igen (desværre) for så er den ferie slut.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja alt for meget blæst, vi har også haft solen på besøg ind i mellem, men bedst som det så flot ud, var der en ny byge. Jeg har kun været gennem skoven og flere ture ud i pavillionen, men ellers har det kun været hundeture jeg har været på. Ja så må jeg jo bruge arkivet, hvis det ikke er fotovejr. Jeg tror cykelturen var for kort, der er ikke langt derop, min kondi er heller ikke god, kunne jeg mærke, det var cyklen nu heller ikke, fandt Bent ud af, da jeg kom tilbage, så den skal repareres, det kan han heldigvis selv.
      Det er da svært at finde ud af alle de helligdag, men som du siger er det snart hverdag igen, dog ikke for os, ikke som det plejer at være, det bliver svært at vænne sig til, synd for dig, at ferien er slut, men du har nok gemt noget ferie til senere, når det bliver havetid.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Ja, fy for et vejr, vi har haft og har. Både bispehue og klematis er førsteklasses haveplanter. Nu er jeg jo så småt startet på frøsæsonen, og desværre synes jeg ikke, det er ret let at få klematis til at spire.Del ville ellers være en noget billigere måde at uvide bestanden på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er slemt, det stormer godt nok slemt. Det er rigtig gode haveplanter de to, jeg har prøvet at så Blue Angel, men der komme ikke noget ud af det. De sælger ellers gerne af dem i frøbutikkerne, hvis du også har svært ved at få dem til at spire, så er det ikke noget for mig, så køber jeg hellere i Tyskland, de er billigere end i DK, og det er fine planter.

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Ja, det har bestemt været et rædsomt vejr i dag - ikke noget at komme ud i, medmindre man er nødt til det, og hundene skal jo ud. Dejligt at genopleve nytårsaftensdags fine solskin gennem din linse :) Jeg er meget imponeret af din Chrysantemum i pavillionen - tror ikke, det var gået her med de minusgrader, vi har haft. Kamelia og Cyklamen ser også ud til at have det godt derinde - måske en pavillion holder lidt mere på varmen end et drivhus? Spændende med Clematistema :) Det er noget af det, jeg lagde meget mærke til, da jeg så din have - at du havde så mange og så forskellige voksende op i træer alle vegne - det var så smukt og frodigt og noget, jeg skrev mig bag øret, at jeg skal have gjort mere ved her. Jackmanii var fuldstændig overvældende i al sin pragt, så den og Xerxes købte jeg, da jeg kom hjem - og de kom godt afsted. Arctic Queen står allerede i min ønskebog og Blue Angel bliver så også noteret. Julie Correvon har jeg tre steder, og den er jeg meget glad for - kan jo godt lide de mørke farver :) Skønne billeder fra Bertels bakke - kan godt forstå, du ikke orkede i dag :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære lInda
      Ja helt forfærdeligt, det var bedst at være indendøre, men jeg gik nu en halv time med hundene over middag, det var ok, det er jo ikke koldt bare træls med alt det blæst. Der er læ i pavillionen, men ikke mere end et par grader varmere end udenfor, den er absolut ikke tæt, så jeg tror bestemt ikke den holder mere på varmen end et drivhus. Det er godt med clematis, fordi de ikke optager ret meget plads, men det har du vist fundet ud af, når du selv har tre Julie Correvon. Den er nu også flot. Det øsregnede, så der var ingen solnedgang, så var der ingen grund til at tage derop :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Ja, det var en ordentlig omgang blæst vi har fået idag. Og koldt var det ikke! Men det var de underligeste ting der kom flyvende i stormen:)

    Så er vi kommet til dine mange clematis, jeg har ikke rigtig styr på dem endnu så følger bare med!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det har været og er stadig et frygteligt blæsevejr, men nej man kan ikke sige, at det er koldt.
      Jeg kan godt lide, at du skriver at du ikke har styr på clematis endnu :) fint du følger med og kommer med en lille kommentar om vejret :)
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Flotte billeder fra Bertels bakke. Og dejligt at kigge clematisser jeg sad og fik lidt system i mine planteindkøb ved at sortere mærkater(uf da så mange jeg har købt gennem det sidste år-) og kan se jeg har flere clematis end jeg troede+ dem mærkaterne er smidt væk på men ved den ene er jackmanii ved ikke om det er fordi jeg har købt en lidt sølle og billig plante eller jeg sløset med plantningen, for den har lidt svært ved at komme i gang om end den har blomstret, hmm noget siger mig at jeg har fortalt det før......
    Det var forøvrigt også den første her på matriklen:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Tak skal du have - ja det var godt, jeg tog turen derop. Skidt med at du har købt mange clematis, de pynter jo i haven, hvis de altså vil gro. Jeg har også plantet nogen, som jeg ikke siden har set. De kan godt være længe om at komme i gang, men nogen af dem kommer slet ikke, det er ærgerligt. Jeg tror, det er en begynder clematis :)

      Slet
  12. Godmorgen Lisbeth.
    Hvor er det dejligt med alle de billeder af dine clematis. Artic Queen, Beauty of Worcester og Julie Correvon er meget smukke. Fantastisk at du har dem til at gro op i træerne. Jeg glæder mig til at se, om vores klarer vinteren i teltet.
    Fine billeder fra Bertils Bakke. Ønsker dig en god weekend.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Eliane
      Godt du kan lide billederne af mine clematis. Det er en opgave af de lidt svære at få dem til at gro op i træerne, men har de først fået fat, går det fint. Jeres skal nok klare sig i teltet, det tror jeg bestemt.
      Tak i lige måde
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Det blir spennende med din camellia som har så store knopper! Håper at jeg kan få blomster på noen av mine også. Mye vind her også både i går og i natt. Du har så mange flotte clematis!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er spændende med camelliaen, jeg tror på, at de nok skal komme. Dem ude i bedene har også store fine knopper, ikke så mange, men de er der. Jeg håber også, at du får knopper i dine. Ja hvis det også blæser hos jer, så er det slemt, det er jo ikke så tit :)
      Klem

      Slet
  14. Hej Lisbeth. Rigtig godt nytår til dig og dine og hvor var det hyggeligt at se dine kavalkader og se hele årets gang. Jeg kunne genkende det meste - det var rigtig hyggeligt! Jeg er noget imponeret over hvor godt du husker navnene på alle dine planter - især rhodo og clematis. Jeg kan godt huske nogle, men ikke så mange - det er flot! Håber du kom godt ind i det nye år trods det dårlige vejr. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak i lige måde, godt du kunne lide mine kavalkader, og at du kan genkende det meste, måske kommer du og Lene en tur igen i år. De nyeste clematis kan jeg ikke huske navnene på, men de fleste af de andre, det er så min force, du har din med alt det du sår, det er rigtig godt. Ja vi er kommet godt ind i det nye år.

      Slet
  15. Hej Lisbeth.Vinden har heldigvis lagt sig noget her hos mig...............for man bliver da tosset i hovedet af al den vind.
    Skønt med et gensyn at alle dine klematisser.Jeg har også fået sat nogle stykker op af træerne her hos mig.
    Mener jeg har 16-17 klematis i alt i min have................skøn plante som jeg synes er nem at have med at gøre.
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er meget vind, vi har haft, der er stadig en del her, jeg er heller ikke vild med det blæsevejr.
      Godt du også har fået clematis op af træerne, det ser så fint ud.
      Jeg synes nu ikke altid, at de er nemme at have med at gøre, der skal nogle år til, så de kan få ordentlig fat.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet