tirsdag den 20. januar 2015

Åben have 2015

En af mine medbloggere fru Pedersen holder åben have, det har Anette skrevet et indlæg om, du kan læse om det her. Også jeg holder åben have i 2015 ligesom jeg i øvrigt har gjort i en del år efterhånden. Det er ikke så nemt at lokke folk til her på Samsø, men skulle du få lyst til at arrangere en tur til øen, eller har du et ærinde herovre,  er du velkommen til at kontakte mig. Jeg har åben have iflg. aftale fra 1.5. - 30.9. Jeg er også med i havefestivalen d. 30. og 31. maj. Du kan læse mere om min åbne have på Haveselskabets side her
Her kommer nogen billeder fra min have og min lille skov:
 7.5.
 skovbund 29.4.
 10.5.
 13.5.
19.5.
20.5.
25.5.
 28.5. udsigt fra vejen
vi har hegn rundt om for at holde rådyrene ude
29.5.
.Er du til rhododendron er det en god idé at komme i maj eller juni




de 5 billeder ovenfor er fra juni måned

15.7. hele sæsonen er det muligt at se clematis, som vokser op i træerne.
Jeg har også en del sjældne træer og buske
 Sorbus aria Lutescens
Viburnum
En del stauder findes der også i min have

 23.6.
5.7.
Hvis du er mere til roser, er det et godt tidspunkt at komme omkring 1.7. eller i september, hvor roserne remonterer.




Det er en stor oplevelse at se roserne i fuldt flor, det tager mindst en time at deadheade i de første uger i juli :)

Rosenportrættet i dag: Rosa Mundi blomstrer kun en gang, men med mange blomster og meget længe.
 september
oktober
Også længere henne på året er der noget at se i min have. Her er det R. Luteum en løvfældende rhododendron, som får smukke efterårsfarver.
 Sommeren slutter af med skønne efterårsfarver og roser i oktober.
Skriv eller ring hvis du får mulighed for en tur til Samsø og gerne vil se min have. 
Mobil 61771928


46 kommentarer:

  1. Du frister gør du søde Lisbeth ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det gør jeg Dorthe, men det hjælper vist ikke på dig :)

      Slet
  2. Skulle gjerne ha vært på besøk i gagen din, men heldigvis kan jeg nyte den her på bloggen din også :)

    Rosa mundi kjøpte jeg i fjor, og den tror jeg nok overlever her :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg ville også gerne have besøg af dig, men der er langt imellem os, desværre. Men det glæder mig, at du besøger mig her på bloggen.
      Rosa Mundi er vist ret hårdfør, så den skal du nok få glæde af.
      Klem

      Slet
  3. Ååh. med sådanne billeder kan man kun drømme om sommer og måske en tur til øen.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ole - det skulle glæde mig at vise dig min have.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Tak for en skøn, skøn rundvisning i din dejlige have - det er jo som at være det igen :) Ekstra tiltrængt med sådan en tur på en overmåde grå og trist dag - får januar da ingen ende? Jeg havde næsten glemt, hvor fantastisk det første rosenflor er, og hvor meget det gør for det daglige velbefindende både at nyde form, farver og duft - der er virkelig noget at glæde sig til. Jeg har ikke Rosa Mundi, men en bolsjestribet er det dog blevet til, nemlig Ferdinand Pichard, der remonterer, men hos mig ikke er så blomsterrig.
    En opfordring: Jeg kan på det varmeste anbefale et besøg i Høneballehaven, som er endnu smukkere end på billederne, og det siger jo ikke så lidt endda :) Så afsted til Samsø - det er virkelig en oplevelse at se Lisbeths have IRL.
    Fortsat god aften, Lisbeth!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Selv tak - godt du kunne få glæde af endnu en tur rundt i haven, for lige nu trænger vi til solskinsbilleder. Januar er en meeeeget lang måned ja, vi må glæde os over, at februar er kort. Ja det bliver dejligt, når roserne igen blomstrer. Nå du har Ferdinand, det har jeg så ikke.
      Tak for dine søde ord Linda.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Ja, nu fik jeg slet ikke skrevet det, men jeg satser jo på rhodoerne i år :) Og ellers kommer jeg jo også i uge 30 - du når nok at blive helt træt af mig :)
      Knus

      Slet
    3. Ja det er fint med rhodoerne og roserne, jeg bliver ikke træt af dig :)
      Knus

      Slet
  5. Hvis det kan give potentielle gæster det sidste puf, vil jeg gerne anbefale en tur til Samsø og Høneballehaven, måske med en overnatning - det nød vi meget i 2014.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak for dine søde ord, det gør det godt nok dyrere med en overnatning, men man får meget mere glæde af opholdet og får set lidt af øen også.

      Slet
  6. Det ser jo forrygende ud som sædvanlig - jeg vil SÅ gerne over på øen og besøge din fantastiske have, men ved ikke endnu, om det kan blive i år.
    God aften.
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anita
      Jeg håber det lykkes for dig at komme herover, det skulle glæde mig at vise dig min have.
      Måske ses vi - om ikke i år, så næste år :)

      Slet
  7. Kære Lisbeth. Ville så gerne over og gense din smukke have, men det er en lidt halv dyr fornøjelse for os og komme derover, men man kan jo håbe ;)
    Knus Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Det kunne være hyggeligt, ja desværre er det lidt dyrt. Jeg kan evt. hente jer ved færgen.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Det er altså en skam at din have ikke sådan lige er til at smutte forbi, for du har så meget at vise og inspirere med. Men et er sikkert, kommer jeg nogensinde til Samsø så kommer jeg forbi, for dit paradis vil jeg meget gerne opleve. Skønne billeder du viser fra haven, glæder mig til det hele starter forfra.
    Ønsker at der er mange der kommer til Samsø og lægger vejen forbi din have, for det er så hyggeligt og dejligt med havegæster.
    1000 tak for linket :-)
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja desværre kan vi ikke lige besøge hinandens haver, men du er meget velkommen, hvis du kommer til øen. Dejligt hvis du kan blive lidt inspireret her hos mig, håber vi ses en gang.
      Ja det er dejligt med havegæster.
      Selv tak.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Alletiders at du har inspireret fru Pedersen - Jeres haver virker nu meget forskellige, din er jo karakteriseret ved den store mangfoldighed den sprudlende frodighed og forskellighed med mange sjældenheder - det hele sat sammen med iderigdom og talent.
    Rosa Mundi er jo den fine klassiske af disse strivrede roser - Jeg får en enkelt nyere type "Alfred Sisley" med orange/pink striber og gylden reverse farve.

    Ha en dejlig aften


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak for de pæne ord Karsten, det blev jeg glad for.
      Ja Rosa Mundi er en af de gamle klassikere, det varede nogen år, inden jeg vænnede mig til den. Alfred Sisley var ikke lige min smag :)
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Jamen jeg kommer da :)

    I år må det blive med roserne som fokuspunkt, men nu må vi se hvordan vi får det planlagt ind med sommerferie osv.

    *****************************************************************************

    TIL ALLE DER LÆSER MED HER:

    Snyd ikke jerselv for et besøg på Samsø og Høneballehaven.

    Hvis det har interesse at følges ad og dele en biltur på færgen så skriv videre her i "tråden". Det kunne da være hyggeligt.

    *****************************************************************************

    Dejligt gensyn med din sommerhave, jeg mindes de tre første gange jeg har besøgt dig og også mødt andre søde havebloggere.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja du kommer, det er tradition :) måske kan I planlægge at følges med Birgitte og Lene, det må vi se på, når vi nærmer os.
      Ja det har været hyggeligt med blogtræf her på Samsø, håber det kan lykkes igen.
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Kære Lisbeth.
    Tak for de helt vidunderlige billeder. Vi håber meget, at kunne besøge dig sidst i juni, når roserne er på deres højeste. Der er også helt vidunderligt i din skov med bregner og rhodoer i maj. Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak. Det lyder godt, at I vil komme sidst i juni, det lyder som om, der er andre, som kunne tænke sig at komme til den tid. Ja det er også dejligt i maj.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  12. Åh, der ser så dejligt ud i jeres have, Lisbeth! Man bliver fristet ... det gør man :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nana - du skal være så velkommen :)

      Slet
  13. Hej Lisbeth. Jeg vil også gerne komme og se dine roser, dem har jeg stadig til gode at se i virkeligheden. Det ser så godt ud det hele.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Du skal også være velkommen, ja roserne har du stadig til gode. Måske kan du følges med Malcolm og Ulla igen i år, og måske vil Lene med, eller hvad med en tur for dig og Anders. Vi får se.

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Det blev lige lidt sent idag. Har været ude hos en kollega til Tupperware demo. Ikke fordi at jeg lige stod og manglede noget (vil hellere bruge pengene på haven) men det jo meget hyggeligt på sådan en januar aften :-)
    Jeg kan også kun opfordre alle til at tage en tur til Samsø. Vores tur til øen sidste sommer var alle pengene værd og jeg gør det helt sikker igen for jeg skal jo også se rhodoerne :-)
    Med alle de smukke billeder fra din have er jeg sikker på at mange føler sig fristet og de vil helt sikkert få en skøn oplevelse hvor tiden bare flyver afsted i dit og Bents selskab. Jeg var jo så heldig også at møde Linda hvilket også var super :-) Skønt med nye havevenner:-)
    Sov godt
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg kunne heller ikke forstå, hvor du blev af :) Ja det kan være hyggeligt nok sådan en grå januar aften, havde det været en sommeraften, havde du nok ikke sagt ja :)
      Selvfølgelig skal I over og se rhodoer, måske sammen med Linda, det får vi se.
      Tak for dine søde ord, det glæder mig meget.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  15. Hej Lisbeth!
    Fantastiske billeder du viser, frodig og lækker, og jeg må bare se din have, ved jeg har sagt det før, men længslen efter at se den er absolut ikke blevet mindre, og jeg ved det vil lykkedes! Kan læse at der er flere der har det på den måde, og at du har fået flotte anmeldelser:-)
    Ha en rigtig god dag
    Hilsner og kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Tak skal du have, ja det er længe siden, du skrev, at du ville en tur herover. Du skal være så velkommen. Måske kan du få tid til et blogtræf sidst i juni, jeg synes, jeg fornemmer, at flere har lyst til at komme på det tidspunk.Det er rigtig hyggeligt både at gå rundt alene med mig, men også at vi er nogen stykker og bytter planter osv :)
      Tak i lige måde, solskin så kan dagen kun blive god.
      Kram Lisbeth

      Slet
  16. ja... et besøg i din have kan kun anbefales :)

    SvarSlet
  17. Hej Lisbeth.Tak for alle de smukke billeder fra din dejlige have.....
    Jeg har jo besøgt dig to gange.............og det var skønt begge gange.
    Hyggeligt også at hilse på andre bloggere hos dig.
    Håber du må få mange besøg på Samsø.
    God dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Selv tak. Ja du har været her to gange, og du er velkommen igen, hvis du får tid og lyst. I kan lave en samlet tur fra Sjælland og deles om udgifterne. Jeg håber da, at vi kan få et blogtræf i år igen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  18. Høneballehaven får de varmeste anbefalinger herfra. Det er den skønneste have og jeg er helt sikker på at Alma og jeg vi kommer på besøg her i 2015. Jeg mangler at se alle dine smukke roser i blomst. Og nu hvor der er taget en rum tid af færgefarten så er det jo ikke noget at snakke om turen over til den dejlige ø.
    kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Linda.
      Det glæder mig, at du og Alma kommer på besøg til sommer, når roserne blomstrer. Schippo bliver helt sikkert også glad :)
      Det er lidt nemmere at komme over med færgen nu, men desværre ikke billigere, men det må vi finde ud af.
      Kh Lisbeth

      Slet
  19. Det er nogle dejlige stemningsbilleder du har postet her - og det er tydeligt at Høneballehaven er værd at se på alle årstider :-) Jeg håber at du får mange besøgende i den nye sæson.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak skal du have, ja der er næsten altid noget, der er værd at se, jeg er glad for, at I har været her.

      Slet
  20. Kære Lisbeth Jeg håber, at jeg kan komme forbi din smukke have iår. Det er i hvertfald mit store ønske. Rosa Mundi er en af mine favoritter, den ser bare altid sund ud. God aften kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Du skal være så velkommen, vi må se om det lykkes. Rosa Mundi er en skøn rose.
      Kh Lisbeth

      Slet
  21. Hardcore Have blogger! Det er dig Lisbeth!. Du er da for sej! Sikke en have og hvor det det skønt du viser den frem, både hér og gennem Åbne Haver! Jeg må hellere holde et godt øje med bloggen hér fremover;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kamilla
      Ja det kan man vist godt kalde mig :) Tak for ros, god idé at holde øje, jeg vil også kigge ind til dig, når du har lavet nyt.Du mangler en rubrik, så man kan melde sig til som fast læser :) men velkommen som fast læser her :)

      Slet