lørdag den 31. januar 2015

Den allersidste dag i januar

Ja men hvor er det herligt, vi har vidst alle længtes efter, at den grå og triste meget lange januar skulle slutte. Nu skal det være, i morgen skriver vi 1. februar - en dejlig kort måned, herligt.
 Det er nu flotte blade, der er på cyklamen
Der kommer flere og flere erantis op, det er dejligt at se. Det er stadig kun dem ved husmuren, der viser sig, men der er meget andet som pibler frem.
Her kommer planter med G
Geum Mai Tai fik jeg for et par år siden i en plantepakke fra Staudefeen, den gang var jeg ikke så interesseret, men det er jeg nu. Sidste efterår købte jeg flere, de nåede ikke at blomstre, jeg håber, de blomstrer i år, planterne er der i hvert fald endnu.




Gladiolus har jeg en del af, ikke mange forskellige, men de fleste kommer igen år for år, jeg graver dem ikke op, da jeg har opdaget, at det tilsyneladende ikke er nødvendigt. Så er jeg fri for opbevaringsproblemer.
 Glasbær/Callicarpa Bodinieri har ikke haft overdådigt med bær sidste år, det var for tørt, tror jeg.
 Jeg har også en hvid, jeg håber, den får bær i år - lidt flere end sidste år.
 Glaucidium Palmata byttede jeg mig til sidste år, jeg håber, den kommer igen.
 Leunurus Cardiaca Grobbebøl hedder denne plante, som ser lidt brændenældeagtig ud, den stikker lidt, men brænder ikke, en ret flot løvplante.
 Sølvbynke er en smuk bunddække, som er smukkest inden blomstring
 Gunnera købte jeg i 2013, den gror godt.
 Gåseurt/Anthemis blomstrer fantastisk hele sommeren og ind i efteråret.
Gøgeurt kommer troligt igen hvert år, jeg prøver gerne at så den rundt om i bedet, men der kommer desværre ikke flere op.
 Lobelia Hadspen Purple købte jeg sidste år ved Staudestedet. Den er ikke alt for hårdfør, så jeg har som et forsøg sat den ind i pavillionen i en potte, spændende hvordan det går.
 Hagelilje købt ved Thyboesminde Stauder, jeg har fået den lyserøde også nu, den har jeg fået af en besøgende i min have, Hanne.
 Hasselbror/Corylopsis
kommer snart i blomst, den står med pæne knopper nu
 Hebe har indtil videre overlevet vinteren, jeg har da haft den nogen år
 jeg har to forskellige slags Hebe
 Hejrenæb/Erodium
 Erodium Pelargonium er så flot, jeg er bange for, at den ikke klarede tørken i sommer
 Hjortetrøst/Eupatorium Rogusum Chocolate har små beskedne blomster, men løvet er smukt med den mørke farve.
Meget sol har vi ikke haft, her er solnedgangshimlen fra i aftes.
Fortsat god weekend


24 kommentarer:

  1. Åh ja, om bare 28 dage er det marts. Så er det forår :-) Og det er blevet så lyst nu at man bliver helt glad her sidst på eftermiddagen når der stadig er masser af lys i luften!
    Tak! Og fortsat god weekend til dig!

    SvarSlet
  2. Hej Nana
    Ja det glæder vi os rigtig meget til, så må vi håbe, at den vinter vi skal have bliver overstået i februar. Ja det er meget længere lyst nu, det er dejligt.
    Tak i lige måde

    SvarSlet
  3. Geum... Geum... hvad er det nu den hedder på dansk!!?? Jeg har også et par stykker og syntes den er skøn.
    Og så kom vi af med den januar og sikke en afslutning den kunne præsterer, ja, ihvertfald her sydpå!! ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den hedder Nellikerod, ja den er rigtig skøn.
      Ja endelig blev det slut med januar, nej her hos os var det ikke fint, men I var heldige denne gang :)

      Slet
    2. Ja sæ'fø'li' gør den det.... tak! :o)

      Slet
  4. Her har været fint vejr idag og det er jo dejligt.Den hvide Crinumlilje er fin, jeg må købe en hos Kirsten. Jeg ville bytte med min hvide Cyclamen med en hvid, men da jeg ville grave en knold op, var der kun èn knold med mange fine blomster og blade, så bytteriet måtte opgives.Den Hjortetrøst med mørke blade er fin.

    Hilsen Hanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Nå I fik også fint vejr, så var I heldige. Ja så kunne du ikke bytte, når der kun var den ene knold. Den hvide Crinumlilje er så fin, den er jeg glad for, og også for hjortetrøsten.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Her var det også gråt i gråt - med slud indimellem. og nu lover de frost i 5 dage i rap - ok med mig!

    Alletiders at gøgeurten trives hos dig, den er vist ikke nem!
    tror iøvrigt de har haft sol i det jydske - det har vi til gode!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Vi har åbenbart hørt til østpå i dag, siden vi også skulle have kedeligt vejr. Nå men frost er også fint med mig, så må vi se, om det bliver til noget denne gang.
      Jeg er glad for, at gøgeurten trives hos mig. Ja det lader til at de har haft sol sydpå i dag, åbenbart også på Fynl
      Tak i lige måde

      Slet
  6. åh, du har også Cyklamen, hvor er de altså søde :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja dem er jeg glad for, nogen har jeg fået foræret og nogen har jeg købt på plantemarkeder.

      Slet
  7. Ja, men også lidt foruroligende, at der allerede er gået en måned af 2015. Vores hasselbror kunne ikke lide tørken sidste sommer, så den ser lidt sølle ud og kommer vist desværre ikke til at blomstre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Du har ret, det går så stærkt, men januar føles nu alligevel lang. Ærgerligt med jeres hasselbror, tørken var hård ved mange planter sidste år, men man kan jo ikke vande det hele.

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Ja, nu er foråret lige om hjørnet, jeg glæder mig også! Den der Mai Tai er bare skøn og meget flot. Den kan jeg godt forstå, at du er blevet interesseret i. Du har godt nok mange planter og jeg er meget imponeret over at du husker dem. Det ved jeg godt, jeg har sagt mange gange, men jeg tænker det tit, når jeg følger med herinde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er dejligt, at foråret snart kommer. Ja Mai Tai er jeg meget glad for. Jeg husker planter og navne, og du er dygtig til at så og få det til at gro, så har vi hver vores fortrin :)

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Igen fine billeder -- flot billede af Hasselbror, den virker fin, den pynter i bedet.
    Sølvbynke ser også flot ud, ligeledes Geum Mai Tai, den kan jeg godt lide.
    Så alle dine billeder fra i går, det var da vist det flotteste af det flotte.
    Skønne var de.
    PS selv om du frister, så........hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, ja Hasselbror er rigtig fin. Ja det var fristende billeder, jeg vist i går, men jeg kan ikke friste dig, selvom du gerne vil :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Så fik jeg sendt mine gæster tilbage til Vestjylland. Det har været en super hyggelig dag hvor vejret har vist sig fra sin pæne side mere og mere sol som dagen skred frem :-) Cyclamen bladene glædes jeg også over når jeg går rundt derude. De er bare så smukke. Geum Mai Tai plantede jeg også sidste år men den blomstrede heller ikke men jeg håber på at det så blir i år. Glausidium har jeg sået i to farver så det blir spændende om der kommer noget ud af det. Gøgeurt har jeg aldrig turde forsøge mig med men den er utrolig smuk. Lobelia Haspen Purple er også en af dem der frister :-) Hageliljen er også rigtig fin. De Hageliljeløg jeg plantede blev kun til blade håber på blomst i år.
    Ha en rigtig god søndag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Godt det var en vellykket dag og endda med sol, det fik vi ikke, måske i morgen, når jeg er derovre :) Ja Cyklamen bladene er rigtig fine nu, dem glæder jeg mig over. Jeg håber din Geum kommer til at blomstre i år. Gøgeurt har jeg fra en tidligere havebekendt, den er jeg glad for. Mon ikke du får blomst i din Hagelilje i år, det håber jeg.
      Jo tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Kære Lisbeth Det var godt nok mange forskellige interessante planter du viser idag. Det er da flot, at du ikke behøver at tage Gladiolus op. Kan godt forstå du er glad for at ikke skulle rode med det. Det har været vådt og trist her på Amager de sidste par dage, men som du skriver nu er der ikke så lang tid til marts. Tillykke med Arthur. kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Ja jeg har mange forskellige planter. Det er dejligt at være fri for at grave gladiolus op, det går jo heldigvis fint. Det har været trist vejr i dag også her, men nu kan vi glæde os over en ny kort måned.
      Tak skal du have.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth!
    Kan i ha en rigtig god et års fødselsdag i dag, kan vel sige at januar afsluttes med maner:-)
    Så må jeg prøve om gladiolus vil overvintre her også!

    Ha en god dag hilsner fra Anette
    PS
    Tak for oplysningen om malviflorum, min blomstre i maj og ind i juni, men vi er meget senere ved alle blomstringer her, de holder så længere;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. UPS vi er jo i februar i dag, men så en god start på denne måned;-))

      Slet
    2. Hej Anette
      Tak skal du have, ja nu er det februar. Du må tage billeder af malviflorum, når den blomstrer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet