fredag den 17. maj 2024

Nye rhododendron og andet godt

 Det blæser og blæser fra sydøst, det er ikke rart her, den megen blæst kan ingen af os lide. Skønt vi fik en del regn i april, har tørken indfundet sig. Det er ikke til at vande i den blæst endsige gøde eller for den sags skyld gå rundt derude.

foldblad 
og fodblad Spotty Dotty vælter rundt pga. tørken og blæsten

Nu vil jeg vise jer noget mere opmuntrende
Allium er begyndt at blomstre
bjergknopurt står i indkørslen
græsset  er heldigvis stadig grønt, til højre er rosenbedet, foran står R. edgeworthii i en potte, den skal ind om vinteren
Rosen Nigrette står i en potte og er så småt begyndt at blomstre

Parykbusken lyser godt op, når solen skinner

Trillium 
også her - begge købt på plantemarked i Lundegård

Rhododendron:
R. atlanticum fra Brodersen
R. degronianum en frøplante jeg købte på plantemarkedet
R. denudatum købte jeg sidste år i Rhododendronhaven
R. Golden Eagle også købt sidste år 
de sidste blomster i Azalea Mollis, den dufter stadig dejligt
R. Negligé er meget yndig - købt i Billigblomst
R. pachysanthum købt til plantemarked for nylig
R. recurvoides med fra min gamle have
R. macebeanum står i en krukke og er inde om vinteren - også med fra Samsø
R. Silbervelours, Billigblomst
en hel samling med smukke nye skud
også her - jeg er ved at få en lille samling, det er jeg glad for. 

Tak fordi I fulgte med og rigtig god pinse


14 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth,
    Heldige dig, at du allerede har en rose der blomstrer, den er rigtig flot i farven.
    Tak for snakken i går, dejligt at jeg kunne dele min glæde med dig, men det varede ikke så længe inden så slog vandings anlægget fra og så var der ingen vand, men han fik det lavet, og jeg er tidligt oppe for at vande her til morgen.
    Du har allerede mange forskellige rhodoer, og deres nyvækst er så smuk.
    Kan godt forstå det er hårdt at se på ens planter vælter i blæsten, her til morgen er der helt stille vejr her. Jeg tror min R. black adda kommer i blomst når du kommer. Men der er meget som blomstrer og det er en fantastisk årstid. Ønsker jer begge en god Pinse.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja den rose har været i knop længe, den har en fantastisk farve, men skal stå i potte for at trives.
      Det er altid godt med en god snak, når man har fælles interesser. Godt vandingsanlægget kom til at virke.
      Ja de er fine rhodoerne med nyvækst nu.
      Det er meget trist at planterne allerede trænger til vand, og at det bliver ved med at blæse. Jeg glæder mig til at se det hele hos dig.
      Tak i lige måde
      Kh Dorte

      Slet
  2. Ja, denne vinden er fryktelig. Det er trist å måtte vanne alt nå. Flotte rhododendron og trillium.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er ikke til at holde ud med den vind, har ikke lyst til at vande, men der er ingen vej udenom, tillykke med 17. maj.
      Klem

      Slet
  3. Vejret er også til den kølige side her, og udtørrring igang - som vanligt her i foråret, men der er jo gang i meget forskelligt som ser ud til at trives i din have. Rhodondendron-samlingen vokser i både antal og størrelse, og det må du være ret tilfreds med. Tænk at du allerede har en rose i blomst!
    Vi må håbe der kommer en god slat regn snart!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      I dag er det lunere, men vinden er lige slem og udtørringen ikke mindst. Ja heldigvis trives det godt, men jeg er bange for, at det bliver det ikke ved med. Ja jeg samler jo stadig på rhododendron, roser og alt det andet :)
      Knus

      Slet
  4. Ja der er ved at være tørke nogle steder. Der er mange planter der hænger. Jeg måtte vande asparges bed til aften. Forhåbentlig varer den tørre blæst ikke ved. Jeg har masser af småplanter der skal plantes ud, når løgplanterne er ved at visne helt ned. Det bliver et vandkandemaraton hvis det her vejr bliver ved.
    Lækker farve på din fine rose. Den er tidlig igang. Og de små trillium ser osse så søde ud.
    god pinse
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja med den blæst, så varer det ikke længe, inden der er tørke. Vi har jo plantet en del i den sidste tid, det trænger meget til vand, og det bliver værre endnu, er jeg bange for. Ja den rose er tidligt i gang, den kan ikke leve i jorden, så den er plantet i en potte. Jeg håber de trillium får bidt sig godt fast.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Heldigvis kan du vise mange opmuntrende ting, selvom blæsten og tørken ikke pynter. Det er trist, når planterne står og hænger. Dine mange nye rhododendron med de fine, nye skud trænger måske efterhånden til vand.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er jeg også glad for, blæsten og tørken er enerverende. I dag har det trods alt været bedre, det meste er vandet i dag, nu var det til at gøre de.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Endelig har vinden lagt sig, dog ikke helt vindstille men markant bedre end de forrige dage, så idag har det været dejligt at gå rundt derude og pusle lidt og ikke mindst bare at nyde det.
    Ja nu kommer roserne og det ses dag for dag at knopperne vokser og får farve, nogle er endda sprunget ud. Her er Louise Bugnét og Aicha fyldt med blomster, hvilken lykke :-)
    Rhodoerne kappes også om at være den smukkeste:-)det gør dine da vidst også og på flere af dine ses en masse nyvækst, som også er super flot. Håber de kommer i blomst næste år.
    Fortsat en god lørdag aften og en god Pinse.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja nu er der noget, der minder om vindstille, det er dejligt. Jeg har vandet her til aften. Ja det er skønt med roserne, de er tidligt på den i år, min Bugnét har ikke fine blomster, men mange knopper og lidt krøllede blomster, nu har den fået vand, håber det hjælper.
      Ja jeg elsker de nye skud på rhodoerne, derfor var jeg nødt til at købe nogle nye, med dejlige skud. Ja vi håber, at nogle af dem vil blomstre næste år. Nu er de løvfældende tæt på blomstring.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Dejligt at se mange rhodo'er i gang i din have. Fantastisk som den mørke parykbusk lyser op i modlys. Den gløder ligefrem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja jeg er glad for, at jeg igen er med på rhodobølgen :) Parykbusken står så smukt der på stien, jeg havde den også på Samsø, den er uundværlig.

      Slet