tirsdag den 21. maj 2024

En tur mere, denne gang til en fin rhododendronhave.

 Vi havde fået lov til at komme og se Kurt og Ghitas have i Harndrup, der var et stykke at køre, men det var bestemt turen værd. Har du tid og lyst kan du kontakte dem, så viser de også gerne dig rundt i haven. Der er åben efter aftale. Her kommer billeder:


Store fine planter de er startet med haven for mange år siden

store træer og dejlige duftende rhodoer
nyvæksten blev nydt
det var jeg rigtig glad for at se, nyvæksten er vigtigere end blomsterne for mig.

En jeg kendte R. Gomer Waterer
også denne kendte vi fra Samsø, fligetbladet kastanie


Her i dette vandhul fandt Kurt en hejre, som stod og sov, den kunne han nemt fange, mente han, men så nemt var det nu ikke. Han måtte slippe den løs, for den kæmpede med næb og kløer.
dejligt så det ud det hele
måske kender I dem, de sælger mindre rhododendronplanter på mange markeder, 3 for 150 kr.,
der er mange spændende vildarter. De står selvfølgelig i Geografisk have i Kolding i weekenden  Vi sluttede af i drivhuset, hvor der var mulighed for at købe planter. Gæt hvem der købte nogle :)
Kurt kan kontaktes her: kurtdinesen@outlook.dk

Et par billeder fra min morgentur inden vi tog til Harndrup.
På vej til Kattekilde, står denne lyserøde tjørn
de
Den kan ses langt væk
den er virkelig smuk.

Det var et ekstra indlæg i denne uge. I må have det godt. Vi håber vi får det regn, de lover på torsdag, her er rigeligt med blæst, som tørrer jorden ud. 



14 kommentarer:

  1. Det var en flott hage du besøkte. Det er så vakkert å se på når så mange rhododendron blomstrer på en gang.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja gamle rhododendron fyldt med blomster er en fornøjelse.
      Klem

      Slet
  2. Jeg kan tænke mig du har været i dit es i den skønne have, og det har været turen værd. Fantastisk flot med de store buskadser og gamle træer.
    Ja, og nu er det tjørnens tur til at blomstre - og det er også skønt! Tænk hvor hurtigt det går...

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det går stærkt. Ja det er flot med sådan en gammel have. Tjørnen er også smuk med sin lyserøde farve, det ser man ikke så tit.
      knus

      Slet
  3. Jeg kan godt se, at det lige var en tur for dig - den slags kører man da gerne 50 kilometer for, når man er rododendronentusiast 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det har du ret i, jeg nød det også.

      Slet
  4. Sikke en have, fabelagtig, og lige noget for dig.
    Gad vide om de lyserøde tjørn er noget særligt for Fyn? Jeg har set dem når vi krydser Fyn i maj, men jeg mindes ikke at have set dem herovre.
    Ohja bare vi fik lidt af det regn de lover. Det er faktisk ret tørt flere steder. Jeg har vandet urtehaven et par gange og tønderne ved drivhuset er tomme. De store tønder er dog stadig meget fyldte. Heldigvis.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det var lige noget for mig, jeg nød den også.
      Jeg har ikke set lyserød tjørn før herovre, men det har du så.
      Ja desværre trækker de i land igen, så jeg tror ikke, at vi får andet end et par mm, det forslår slet ikke, de lovede ellers 13 - 14 mm. Godt I har vand på lager endnu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Det var sjovt at se billederne fra en have med velvoksne rhododendron ligesom dem, I forlod på Samsø. Tjørnene er flotte i deres blomstring, både de røde og de hvide, og duften er så behageligt krydret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er noget andet med store velvoksne rhododendron, spændende om jeg kommer til at se mine store. Ja det er de, jeg har aldrig tænkt over duften.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Du gir’ den da gas med alle de steder du kommer på besøg for tiden. Uhhh kan næsten dufte den gule :-) der ser sørme også ud til at være et skønt havebesøg, selv om du måtte helt til Harndrup. Heldigvis er det ikke en halv dag der skal bruges på transport når du bare bliver indenøes :-)
    Selvfølgelig kunne du da ikke gå i det drivhus uden at pungen måtte frem :-)
    Dejligt lige med et bonus indlæg. Rhodoer kan man aldrig få for meget af.
    Vil du lige sende en adresse på lørdags turen, så Mogens lige kan kigge lidt på kort, han kører jo aldrig på gps.
    God aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  7. Hej Anne
    Ja det er knap, jeg kan nå egen have, men hvis man se sådan en have, skal det være når rhodoerne blomstrer, derfor er der nok at se til i denne tid. Nej jeg måtte da købe noget, men det begynder at knibe med pladsen, får I at se på lørdag. Jeg sender adressen på messenger, så kan jeg forstå, at I ikke har fortrudt. Bent kan nok det meste af vejen, så kan de to herrer drøfte turen undervejs.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet