søndag den 26. maj 2024

En skov med mange rhododendron.

 Ja den besøgte vi i lørdags, der er ret langt derop her fra Fyn, men Bents øjne er ikke så gode for tiden, så vi lokkede vores havevenner Anne og Mogens med. Vi tilbragte en hyggelig dag sammen.

Her kommer mange billeder fra den flotte skov. Jeg har stort set vist billeder hvert år fra skoven. Da vi startede med at komme der, tog vi turen fra færgen og derop, det tager længere tid her fra, til gengæld sparer vi tiden på færgen, så det er ca. det samme. 


Dorte elsker sin skov og arbejder hårdt med at passe den, som I kan se, er hun meget slank. Det er hårdt arbejde at holde den i gang, hun flytter vandingsanlæg flere gange om dagen, det er tungt arbejde. 
de bliver passet godt


men smukt er det med så mange rhododendron mellem de store træstammer. 
må man sige










Dorte køber mange planter hjem, de bliver også plantet ud i skoven, nogen klarer det fint, andre klarer det ikke, men det meste er en stor succes.
Dorte har købt alle sine rhododendron i   i Rhododendronhaven, hvor jeg har været mange gange og købt ind til min have på Samsø. Det er en fantastisk oplevelse at besøge hendes skov en gang om året og se, hvordan det hele er vokset. . 

denne står på gårdspladsen R, sinogrande, den kommer ind om vinteren. 
Dorte har ikke Åben have, men en gang imellem er der nogle, som får fornøjelsen, hvis de spørger pænt. 

Jeg har vist mange rhododendron i de foregående indlæg, men snart er blomstringen forbi. Rigtig god start på ny uge. Jeg håber, I har nydt alle billederne, hvis I kan lide rhododendron.

18 kommentarer:

  1. Det må være fantastisk å se så mange store og flotte rhodoer på en gang. De er så fine når de blomstrer. Takk for bildene.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var skønt at se de mange flotte rhododendron. Selv tak dejligt du så med.
      Klem

      Slet
  2. Hej lisbeth,
    Tak for besøget, og for alle de dejlige billeder, så jeg kan se på dem til vinter.
    Det er en travl tid på året men også en dejlig tid, jeg glæder mig til jeg skal på havevandring i aften hos Margit Bruun, det er længe siden jeg har været i hendes have.
    Håber du får held med din aflægger så du kan få en ny stueplante.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Selv tak ja jeg måtte jo tage nogle billeder til dig, jeg håber, du er tilfreds med dem, det er jeg ikke selv.
      Det bliver dejligt med en tur i Margit Bruuns have, hils dem fra mig.
      Den ser foreløbig godt ud, så det tror jeg.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Fantastisk skovhave. Kan man ikke osse kalde den det?
    Nok har jeg ikke rhododendron i min have, men jeg kan sagtens nyde dem i andres haver. Især når de står så godt som her. Tak for rundturen.
    hilsner Gunvor
    Ps håber det ikke er noget alvorligt med Bents øjne...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja den er fantastisk, det vil jeg også kalde den.
      Godt du kan nyde turen rundt, og selv tak.
      Nej heldigvis går det over igen med Bents øje, men det kan komme tilbage. Glaslegemesammenfald kaldes det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Det er godt klaret, at du kunne tage de mange billeder, samtidig med at I gik rundt og kiggede og garanteret snakkede løs. Det kan jeg ikke klare. Det er da pudsigt, at turen til Haderup fra Samsø og Fyn tager lige lang tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja samtidig med jeg havde en stok i højre hånd og Bent under armen, men det gik bedre end forventet. Jeg har jo bare et lille kamera, så går det nemmere. Ja det er lidt sjov, at det er samme tid ca.

      Slet
  5. Puha, der er åbenbart meget at se til. Er det virkelig nødvendigt at vande? Men okay, det må det vel være, ellers gav hun nok ikke sig selv alt det arbejde. Jeg kan godt se, at hun må være god for dig at besøge 😀

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Dorte ligger nærmest vandret, hun er meget ordentlig med alle planterne med gødning og vanding. Det er sandjord, men jeg tror nu ikke, at hun behøver at vande så meget, men sådan skal det være. Ja jeg holder meget af at se, hvor meget det vokser år for år.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja det var en dejlig tur og det var virkelig en stor oplevelse at besøge Dorte og hendes skov.
    Du fik da også tage en del fine billeder og nogle af dem kan jeg kende fra min egen kamerarulle :-)
    Dejlig dag som blev afsluttet med havevandring og ikke mindst lagkage som næsten blev aftensmad :-) håber at Bent har fået spist resten.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var en dejlig tur, det er en meget speciel skov, jeg er glad for, at jeg inviterede jer med for lige netop nu, er det helt specielt at opleve skovhaven. Jo jo du kan tro Bent har spist resten af lagkagen, det var i aftes. Nu kender Mogens jo vejen, så måske vil I med næste år. I går var vi noget trætte og i dag styrtregner det.
      God dag til jer
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. En skov er vel det perfekte sted til en rhododendron-samling, og det ser godt ud. God idé at slå jer sammen om en tur derop, så har man også selskab på rejsen. Du har virkelig fået set nogle rhodo-haver her på det seneste og det må være dejligt for dig at komme ud til folk som deler din interesse.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det ser det ud til, at det er, det er i hvert fald flot, og det er dejligt at følges med nogen, for der er lang vej. Ja det er nu rhodoerne skal nydes, bagefter bliver det roserne. Ja det er rigtig dejlig med folk, der har samme interesse.
      Knus

      Slet
  8. Det ser sgu' da godt ud, og endda at Rhodo's trives under så meget skygge er jeg overrasket over

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Ja vel gør det så, og dejligt at de trives så godt.

      Slet
  9. Kan godt forstå at I har lyst til at besøge haven år efter år. Der er meget smukt at se på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja der langt, men det er en fantastisk oplevelse.

      Slet