tirsdag den 7. maj 2024

Søen tømmes, Skyttealléen og Nonnebo besøgt igen, igen.

 Vi starter med den smukke morgentur på Skyttealléen:



det er en skøn tur, især når træerne er nyudsprungne
kig igennem haven
hvor vi kan se
kinesertræet/koelreuteria paniculata

hosta og skovmærker
skovbedet

Japansk Kirsebær
laver lyserød sne i bedene, det holdt desværre kun kort i år, blæst og regn kunne hurtigt ødelægge blomsterne.
Choisya
har overvintret i en potte, det har den klaret fint. Choisya I kan læse om den i linket.
I formiddags var jeg i gartneriet Nonnebo
3 planter blev det til:
her står planterne, det er en Avnbøg, og en lille Acer, jeg skulle selvfølgelig ikke have noget, men alligevel røg der lidt i kurven. 
samt en sjældenhed Nellia affinis til gode pensionistpriser, det kan vi lide
Nu lidt billeder fra tømning af søen:
rødderne på dunhammeren
Torben knokler
Bent knokler
det var hårdt arbejde
Bent har kørt med utallige trillebøre med dette ulækre stads i går
forhåbentlig bliver det så tørt, at han kan få hullerne lappet i morgen. Mere vil vi ikke gøre ud af det, vi håber, det er nok. 

her i kanten er R. Conny sprunget ud, den pynter på alt det grimme. 

I må have en god uge, det tager lang tid at lave indlæg, så jeg kommer ikke med indlæg igen før fredag, så skal der da ske noget særligt.
Vinden er igen i øst, sådan er det bare. 




12 kommentarer:

  1. Det er mye arbeide med en hagedam, og jeg har gjort det samme som dere. Dunhammer bør en nok ikke ha i en dam da de har røtter som ødelegger duken har jeg hørt. De er veldig fine, men jeg tør ikke ha de i dammen her :)
    Hvilken Acer var det du kjøpte? Så søt den R. Conny er.
    Klem

    SvarSlet
  2. Hej Marit
    Ja det er der, især når den er utæt. Nej ingen dunhammer, desværre var de her, da vi kom. Det er fornuftigt at lade være med at sætte dunhammer i dammen.
    Det er acer palmatum Butterfly.
    Klem

    SvarSlet
  3. Nonnebo ligger da vist for tæt på jer??? Du må da får mængderabat hos dem.
    Det ser ud til du ingen sneglehuller har i dine hosta?.. Flot, de er så fine. Jeg er blevet mere og mere glad for hosta. Selvom jeg pt. har de fineste og små i potter.
    Surt arbejde med at tømme søen. Forhåbentlig har I fundet hullet-hullerne?. Men så kommer I af med dunhammerne. Dem var I jo ikke så glade for.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja Nonnebo er tæt på, det tager kun et kvarter at køre hen til dem. Nej der er ikke noget med rabat. Jeg siger til dem, at det ikke er pensionistpriser. Nej jeg køber kun det jeg kan lide og synes, jeg har råd til. Vi er heldige, jeg ser kun snegle ude på vejen, sådan må det gerne blive ved med at være.
      Ja jeg tror bestemt, at Bent er ved at være træt af søen. Han har fundet 2 huller efter dunhammerne, så klart nok, at vi ikke kan lide dem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Fine frodige forårsbilleder fra haven - og dejlige træer i alléen!
    Det er et ordentlige job med dammen når den skal tømmes helt, og det er godt I har fået forstærkning! Spændende hvad de finder under alt mudderet, og om I kan få tættet hullet/hullerne igen - det er jo nogle gedigne rødder.
    Tænk at have lyserød sne i maj:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er smukt nu med alt det lysegrønne, vi har lige været en kort tur i skoven med hundene.
      Ja det var godt, Torben tilbød at hjælpe, så vi kunne komme af med dunhammerne. Heldigvis er hullerne fundet, så håber vi ikke der er flere. Vi fandt to store krukker i vandet :)
      Ja det er fantastisk med lyserød sne :)
      Knus

      Slet
  5. Puh, hvor ulækkert - hvor gør han dog af det? Det er vist næsten et større arbejde at lappe på en havedam end at etablere den ... jeg håber det lykkes for jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er meget ulækkert, han kører det ned på vores skidtplads i enden af haven, det er ikke rart at køre med, det skvulper. Han har nok kørt mindst 100 trillebørfulde. Han har fået hullerne lappet, så må vi se, om de holder tæt. Tak for det.

      Slet
  6. Forhåbentligt lykkes det at gøre dammen tæt igen. Det bliver godt for Bent at kunne komme til at bruge sine kræfter på nogle af de opgaver, han bedst kan lide. Efterhånden står der vel en del småtræer og pynter I haven. Det er altid velgørende med noget variation i højden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja han har lappet to huller, så håber vi, det var det. Han har meget andet, han hellere vil lave, men han går til den med liv og sjæl. Ja her er en del småtræer efterhånden.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Skyttealléen, har den der smukke lysegrønne farve som kendetegner foråret, måske det er derfor det er min yndlings årstid, elsker den der grønne farve.
    Uha det ser ud til at det er hårdt arbejde de to herrer har gang i (mon det gir’ lagkage :-)) det er nogle kradse rødder på de dunharmmer, håber det lykkedes at få det lappet. Hvordan klarer guldfiskene det?
    Ja jer i haven er der også et lag ag lyserød “sne” nu, det er meget kønt men også noget værre griseri, da vi slæber det med på skoene rundt omkring også indendørs, når døre står åbne blæser det ind.
    Nonnebo: igen :-) du må efterhånden være han bedste kunde.
    God Kr. Himmelfartsferie til jer
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg elsker også de lysegrønne farver, turen ad Skyttealléen er så smuk nu. Min yndlingsårstid sammen med efteråret.
      Ja det var hårdt arbejde og det gav lagkage, så de smovsede. Bent i flere dage. Bent lappede det i mandags, så nu er det spændende om det holder, det håber vi. Dunhammerne er væk nu, og guldfiskene ser ud til at havde det fint.
      Ja den lyserøde sne er smuk, men den suser jo rundt og kan nemt komme ind. De har vist mange kunder i Nonnebo, men nu er de begyndt at være glade for, når jeg kommer :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet