mandag den 10. juli 2017

Åben have, hvordan mon det gik?

Jo først blev jeg ringet op af en dame, der var på besøg på øen med sin mand, de ville gerne se min have. Det var jo oplagt, at de kom i dag, når der nu var åben have. Inden de kom var der et par turister mere, som kom cyklende. Men så kom der sørme to lokale, som havde ladet sig provokere af mit indlæg i går, hvor jeg skriver, at der ingen lokale kommer, de havde nu bestemt allerede i går, at de ville besøge haven. De var de meget begejstrede, og jeg blev selvfølgelig glad.
Noget af det først folk lægger mærke til er den smukke voksurt, de fleste har ikke set sådan en før og spørger selvfølgelig om, hvad det er.
Nå men for lige at afslutte den åbne have, så kom der en lokal mere, så jeg er helt høj, hele 7 besøgende, det er stort. Damen der ringede og aftalte tid er der en af mine læsere, der kender :) Også hun var begejstret for haven.
Denne rhodo gør jeg altid folk opmærksom på, mange tror, at der er sygdom i den, men det er der nu ikke. Det er de smukke nye skud på R. Hydon Velvet.
flere rhodoer med nye skud, de er så fine.
Denne har jeg fået af Marie, hvad er navnet?
 Floksene er godt i gang, dog ikke dem jeg har fået af Linda Borg
Endnu en hemerocallis er sprunget ud, den er så flot, købt for et par år siden hos Rita.
 Stokroserne står så flot nu
i alle mulige farver, desværre har de det med at vælte, den på første billede væltede i formiddags.
min kæmpe violfrøstjerne måtte tøjres i blæsten, den står stik vest, der blæser det jo som regel fra
rosenkig, resten drejer sig om roser:
 Rosa Mundi
 Big Purple
 Blanche Fleur
 Britannia
 Charles de Mills overrasker med en overdådig blomstring
 der var den igen Chopin :)
Claire Austin
 Common Moss
 Crocus Rose
 Dronningen af Danmark
 Ghislaine de Feligonde klarer sig fint der ved hegnet, den er købt sidste år, den skal nok komme efter det.
 Her har vi en ny gul rose, den var lidt længe om at komme i blomst, Hansestadt Rostock
 Jacqueline du Pré
James Galway
 Little Mermaid er ikke spor lille
 jeg må altså vise jer Mendoza igen, fantastisk rose.
Morning Mist er dejligt enkel
I stedet for en solnedgang kommer her
A shropshire Lad badet i aftensolen.
Som sagt bruger jeg timer på at deadheade, fuldstændigt tåbeligt men det pynter og jeg står i den dejligste duft, det opvejer besværet. I går aftes vandede jeg de nyeste roser.
Solnedgangen fra i aftes, en af de bedste aftener vi har haft længe, denne morgen er også skøn stille.
God start på ny uge.

36 kommentarer:

  1. Godmorgen Lisbeth
    Det var da et tidligt udgivelsestidspunkt, men en dejlig overraskelse 😊 Herligt, at du fik nogle af de lokale på besøg - det er da også på høje tid, at de får øjnene op for, hvilket paradis, de indtil nu er gået glip af! Mon ikke dee kommer flere næste år, når oplevelsen deles med andre? Jeg er noget misundelig på dine fantastiske stokroser - dem har jeg sjældent held med - meldug og snegle. Mendoza er da helt overdådig i sin blomstring - underligt, at man ikke hører mere til den, for den ville da være er kæmpehit, hvis den kom i handlen. Charles de Mills er jo blevet er stort ønske her - den har bare den dejligste farve. Skønne billeder af alle dine fine og sunde roser og en rigtig flot solnedgang 😊
    Rigtig god dag i haven til dig - jeg vil ud nu 😊
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Linda
      Ja det var tidligt i dag. Jeg tror nu ikke det ændrer på så meget men de kan da altid reklamere lidt 😊 mendoza er en spændende og fantastisk rose. Jeg tog billedet af Charles de mills til dig. God tur i haven. Knus Lisbeth

      Slet
    2. Godmorgen Linda
      Ja det var tidligt i dag. Jeg tror nu ikke det ændrer på så meget men de kan da altid reklamere lidt 😊 mendoza er en spændende og fantastisk rose. Jeg tog billedet af Charles de mills til dig. God tur i haven. Knus Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Alletiders at du fik 7 gæster!
    Spørgsmålet er så hvormange af dem der var kommet under alle omstændigheder?
    Godt de kunne se lidt ukendt og lære om rhodoer med indument:)
    Jacqueline er altid så flot og Mendoza overvældende, den er ja fra tredsernes store spanske rosenforædler Simon Dot. Du vil sikkert synes om mange af hans andre!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var fint de to turister var nok kommet alligevel. Spændende det du skriver om mendoza har du et link? Jeg har ikke kunnet finde noget.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Help me find, de har 74 registret
      http://www.helpmefind.com/gardening/l.php?l=7.9911&tab=21

      Mange spændende!

      Slet
    3. Tak for link, jeg tror bestemt ikke, det er den. Min er lilla, denne står som orangerød.
      Men ja der er mange spændende.

      Slet
  3. Dejligt at du havde gæster til åben have! Det er nu mit indtryk at du ofte har havegæster, også alle mulige andre dage, så alt i alt har du vist flere end de fleste :-)
    Her er det også næsten vindstille til morgen. Skønt!
    God dag til jer på Samsø!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja jeg har mange gæster og klager ellers ikke det er bare hyggeligt når der kommer lokale også 😊 ja det er en fantastisk morgen. Kh Lisbeth

      Slet
    2. Åh, ja, det kan jeg godt forstå :-)

      Slet
  4. Sommeren er lige, som jeg bedst kan lide den lige nu. Lunt uden at være bagende og stille. De sidste par aftener har været skønne. Jeg har brugt dem på at håndluge gården, så nu er jeg halvvejs! Et arbejde der efterfølgende kan mærkes i baglår og bag :-) Men det har været skønt bare at daffe rundt derude og nyde de fine aftner! Dejligt med lokale gæster - det kan være det smitter! Det håber jeg - du har jo noget af en attraktion inden for havelågen! Her skal formiddagen bruges på noget så kedeligt, som at køre bilen til service... øv, vil hellere i haven!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja jeg kan også bedst lide vejret som det er i dag men det holder nok ikke. Vi er på vej hjem fra Odder jeg ville også hellere i haven 😯

      Slet
  5. 7 gæster, det er flot Lisbeth. Det kan da være de lokale er ved at få øjnene lidt op for din smukke have. Jeg var også til Åben have I går. Først hentede jeg sussisinghus i Ringsted og så deres helt vildt flotte have. Derefter kørte vi ind og besøgte Lisbeth Contryliv sammen med Gerd og hendes mand. Derfra gik det til Valby og se Gerd have og på hjemvejen rundede vi lige Ester Ildkatten 😀 så det var en helt fantastisk dejlig havedag. Nu skal her plantes alt det nye skal i jorden det er min sidste fridag så den skal nyses .Stort knus fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det var helt fint med 7 gæster, så må vi se, om der kommer nogle en anden gang. Du har nået meget, hele 4 haver, det var flot.
      Ja så må du nyde den sidste fridag.
      Stor knus tilbage.

      Slet
  6. Good morning dear Lisbeth,
    The locals of your island don't know what they miss, not visiting your garden. It's so beautiful. So many flowers!!!
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Marijke
      Nå you are quite right they don´t know what they miss.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth. Jeg ville se din have i Haveselskabets havefestivalkatalog, og jeg kunne længe slet ikke finde haven. Det var ikke til at hitte ud af, hvad du hørte ind under, og også hvor jeg skulle finde haven på de forskellige kort. Du går nok ikke glip af noget ved ikke at være med næste år. Vi må finde en anden måde at gøre opmærksom på åbne haver på, det ville være godt på en Danske Haveblogs side.
    Her kommer lokale heller ikke. Naboer med gang i Round Up sprøjten, finder rigt blomstrende økologiske haver provokerende, tror jeg. Heldigvis var der ikke gang i de lrædsomt larmende havetraktorer her i weekenden, hvor der var havegæster, som skulle nyde fuglesang og blomster.
    Voksblomst plejer at så sig selv hos mig. I år har jeg vist fået sat en stor krukke med appelsintræ lige oven på voksblomsterne. Æv jeg har ingen voksblomst set i år. De savnes.
    Din have er som sædvanlig superflot. Alt hos dig er tidligere end hos mig. Det er skrækkeligt at vi allerede nu sukker efter regn, når vi fik en god del for ikke så længe siden.
    Hilsner fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Du kunne ikke finde min have, fordi vi sjovt nok hører under Vestsjællands kredsen. Nej jeg tror heller ikke, jeg går glip af noget ved ikke at være med næste år.
      Du er nok ikke så populær blandt naboerne, når du har økologisk have, kan jeg tænke mig.
      Ærgerligt med din voksblomst.
      Sjovt det er tidligere hos mig, på Fyn er det tidligere end her, det kan jeg forstå, men at det også er det i Struer, synes jeg er mærkeligt.
      Vi fik ikke en god del regn for ikke længe siden, 24 mm er hurtigt brugt op med sol og blæst.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth!

    Så bra att du fick besökare och nya gäster om jag förstår rätt som inte besökt ditt paradis förut.

    Så vacker `Hydon Velvet´ är med sitt nya utspring. Jag har den också, måste gå och titta om den är lika vacker som din.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det var godt med besøg her i mit paradis :)
      Jeg håber din Hydon Velvet var lige så vacker som min.
      Kram

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Ja, de som bor i nærheten av deg må jo besøke hagen din! :)
    Vakre roser, og Chopin er til å besvime av ;)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Man besøger sjældent det er ligger tættest på :)
      Ja Chopin er skøn :)
      Klem

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Hvor hyggeligt med lokale gæster i haven. Jeg tror ellers at Samsø rederi, er godt tilfreds med alle dine gæster som kommer udefra :)
    Ærgerligt at dine smukke stokroser vælter, mine er slet ikke sprunget ud endnu.
    Jeg kan godt huske hvor overrasket jeg blev over størrelsen på Little Mermaid, da jeg så den sidste år. Jeg troede nemlig det var en lav rose. Dagens rose må absolut blive Morning Mist, den er da slet ikke til at stå for.
    Deadheade er et stort men super tilfredsstillende arbejde. der giver gevinst senere på sæsonen :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det var vældig hyggeligt, ja det burde de være. I dag var der rigtig mange turister med, men det var ikke nogle, der skulle besøge mig ;)
      Der er heldigvis kun en stokrose endnu, der er væltet. Ja Little Mermaid er bestemt ikke lille.
      Morning Mist er meget smuk, når man ser den i det rigtige lys :)
      Du har helt ret, jeg har tidligere været træt af det, men nu kan jeg slet ikke lade være, jeg går nogen dage 2 gange om dagen ;)
      Knus

      Slet
  11. Hej Lisbeth.Dejligt at der kom nogle folk til din åben have.Og 7 er da fint.
    Så er der tid til at få en rigtig havesnak.
    Nød jo mit havebesøg hos Countryliv i går.
    Men er lidt træt i dag oven på den weekend Rigtig god aften Knus Jette.......der syes der er noget stille på bloggen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det var jeg også glad for, det er nemlig bedst, hvis der ikke er for mange, så man kan nå at snakke lidt have.
      Godt for dig at komme lidt ud og se have, men jeg kan godt forstå, at du er lidt træt bagefter.
      Ja der er lidt stille på bloggene for tiden.
      Knus

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Dejligt at der dukkede lokale op og den dame der ringede har jeg lige snakket med da hun måtte fortælle hvor begejstret hun var og der bare var så mange indtryk der lige skulle bundfældes. Der var da vidst også lidt roser hun blev fristet af og selv om de fleste Rhodoer er afblomstret gjorde de også stort indtryk.
    Voksurten er svær ikke at falde i svime over og næste år er jeg jo nok leveringsdygtig i et par andre farver :-)
    Her er en enkelt stokrose i blomst og alle står heldigvis stadig oprejst men høje planter i strid vestenvind er ikke lige en god kombi.
    Du forstår da også at pirke til min misundelighed :-) den Mendoza er simpelthen bare for lækker. Måske jeg kan tigge en stikling på et tidspunkt og prøve at lave en selv om en stiklingeformeret nok ikke er helt så hårdfør. Ja vel går der tid med at deadheade men jeg syntes da ikke at det er tåbeligt at bruge tid på det. Der er da en vis tilfredsstillelse ved at det ser velplejet ud.
    Fortsat god aften
    Knus Anne
    PS: kunne forstå at Bellis og Shippo var godt tilfredse for at damen havde taget manden med :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var fint, jeg tænkte nok, at Yvonne ville ringe til dig. Hun var lidt afmålt først, men det gik over, jeg fandt til sidst ud af, at hun var rhodointeresseret. Der var flere roser, som interesserede hende, bl.a. Westerland.
      Ja det bliver spændende, når du får flere forskellige voksurt.
      Der er heldigvis kun en enkelt stokrose, som er væltet (endnu de lover jo blæst igen igen)
      Mendoza er fantastisk, jeg forstår din misundelse. Ja det kan vi sagtens finde ud af, mon ikke det passer i august, når du kommer. Ja det er ikke kønt ret længe, hvis der ikke bliver deadheaded. Og så er der stadig duften :)
      Ja især Bellis var glad for ham, han ville godt smide en ting, sådan er det desværre stadig, så tag hellere lukkede sko på, når I kommer :)
      Knus

      Slet
  13. Dejligt med besøg igen og så af lokale... var det nogen du kendte? Jeg har læst alle de andres kommentarer og har vel egentlig ikke noget fornuftigt at bidrage med... jeg forbløffes altså hver gang over hvor mange roser du da har og med navne jeg slet ikke kender. Hvilken rigdom 😁. Voksurten er rigtig fin og rhodoer med indument virkelig en showstopper.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var jeg glad for, ja jeg kendte den ene, den anden har jeg mødt ofte i butikken. Ja jeg har virkelig mange roser og mange ukendte, jeg føler mig også meget rig.
      Ja selvom mange tror rhodoen er syg med det indument.
      Knus

      Slet
  14. Nåee så havde du ikke grund til at være pessimist;) Og det var hyggeligt at nogle af de lokale kom forbi.
    Voksurten er så fin og det er klart at den beundres. Jeg glemmer desværre at så den, men der er jo så meget man skal så og mine plejer at stå i krukker på træterrassen, så de selvsår sig ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Nej det var ubegrundet :) Ja det var jeg glad for. Voksurten er rigtig fin og mange kender den ikke. Jeg tror også, at min har sået sig selv, men jeg har også selv sået nogle for en sikkerheds skyld.

      Slet
  15. Halløj fru Høneballe. Dejligt du fik besøg fra nærområdet samt et par turister, og dejligt de havde en god oplevelse. Man kan faktisk heller ikke andet i din have... :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Halløj Fru Friis
      Ja det var jeg glad for :) Nej vel :)

      Slet
  16. Hej Lisbeth. Dejligt at høre at der også kom lokale gæster i søndags og de har garanteret fået en god oplevelse med sig hjem :-). Dine billeder er som sædvanlig skønne :-). God dag til jer. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja det var rart, at der var nogle lokale, som kiggede forbi, de var meget begejstrede :)
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet