fredag den 14. juli 2017

Måneblomst og alt det andet

I går sprang den ud den eneste knop, der var på min måneblomst
Ipomoea Alba
Bent har været flittig og lavet nye hylder til pavillionen, de små planteborde fyldte for meget derinde, når der skulle serveres for bloggæsterne, syntes han. Derfor konstruerede han disse hylder, en til hver side i pavillionen. Det ser fint ud og fungerer godt, og så er der mere plads til stiklinger, og hvad jeg ellers finder på at sætte derind.
modlys i haveklinte
 der er mange fine kig i haven
 her er det liljen som er fokus
den er godt nok også stor, men dufter ikke
det gør denne her derimod
 Hemerocallis
 her har vi Hemerocallis Frans Hals med Leucantemum i baggrunden
 en af de gamle Hemerocallis fra mine forældres have, den blomstrer flittigt og længe
 Hot Chocolate, lidt anderledes end rosen :)
 Kattehale / Lythrum salicaria 

 Silene/Limurt købte jeg for nylig, nede i højre hjørne er den lyserød, det var det, jeg bestilte, men resten er hvid. Den er nu meget sød.
 Den fyldte stokrose blomstrer smukt
 Violfrøstjernen har det hårdt, billedet er fra i går, hvor det jo blæste kraftigt, i dag er det knap så slemt, men stille vejr er det nu ikke.
Zelkova hedder dette lille træ, det er rigtig fint
Denne brogede Philadelphus har jeg fået fra Lønbæk Planteskole, den er rigtig fin og tiltrækker sig opmærksomheden. Bagved står R. bureavii.
Roserne:
 Mosrosen Alfred Dalmas
 Aprikola
 Café Latte
 Compassion
 Heritage er ny i haven, den har ikke haft mange knopper, men denne er fin, mon ikke den vokser sig større.
 Koko Loco
 Maidens Blush står ud til vejen, den er ret ny, og jeg havde glemt at vande, så knopperne var ved at visne væk. Heldigvis nåede jeg at redde et par stykker.
 Persian Mystery har stadig mange knopper
Twice in a blue Moon
Belle de Clermont i aftensolen
Til slut
den skønne udsigt fra i aftes.
Her skinner solen og der er kun lidt vind, ingen regn.
Rigtig god weekend til jer.

16 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth. Det er hårdt for dig med den blæst hele tiden. Jeg savner udsigt til store vidder i min have, så må jeg til gengæld glæder mig over, her er læ, og jeg kun ser blæsten højt oppe i trækronerne.
    Du har gjort mig opmærksom på Cafe roserne, og de er nu mine favoritter. Jeg kan ikke stå for den støvede farve. Jeg har bestilling hos JAS til efteråret. Bare han nu husker det.
    Jeg har lige sat et foto ind af en lilje fra Ole Larsen. Den må du se. Det er det sidste foto i seneste indlæg. Det er nogle super liljer, dem fra Larsen. Den der vises har i alle de år, jeg har haft den aldrig haft en liljebille på sig. Godt det samme, jeg ville ikke kunne nå dem. Den er mørkerød, og jeg kender ikke navn.
    Dine fine billeder fra din have med mange forskellige planter er så inspirerende. Jeg følger trofast med.
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja det er hårdt med blæsten, vi har nu også mange træer og kan se blæsten i trætoppene, men det forhindrer ikke jorden i at tørre ud.
      Godt at høre, at du har bestilt Café roserne de er så fine.
      Jeg har kigget, dejligt at du er fri for liljebiller, den jeg har, der ligner har vist heller ikke haft liljebiller, men den er nu ikke fra Ole Larsen, det er "kun" træpæoner og staudepæoner, der er fra ham. Nå min er nu ikke mørkerød, så det er nok ikke den samme.
      Dejligt at høre at jeg kan inspirere selvom jeg gøder.
      Hilsen Lisbeth som er glad for, at du følger med.

      Slet
    2. Lisbeth jeg tager ikke afstand fra de som gøder, og der er masser af inspiration fra din have.

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Superfine hylder Bent har lavet - dem bliver du glad for. Du er noget foran mht liljer og dagliljer - mine de kun i knop, men så er der da lidt at se frem til nu, hvor mange af roserne er på retur og klippet ned. De grå roser bliver jeg mere og mere vild med - måske jeg skulle grave lidt mere græs af, så der blev plads til et par stykker 😊 Smuk, smuk udsigt over haven.
    Fortsat god dag med ønsket om regn over Samsø!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja de er rigtig flotte, jeg er allerede glad for dem. Ja de er åbenbart tidligere end dine. Godt du har lidt at glæde dig til efter roserne, bare de så ikke alle blomstrer i uge 30. Ja du må grave mere græs af, så du kan få plads til de grå.
      Tak for det, ja det gråner noget, vi får se.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Flot billede af Belle de Clermont!
    Det ser da udmærket ud dit nye plantebord, godt håndværk!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karsten
      Ja Bent er en god træmand :)
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Blæst er der nok af - det udtørrer helt vildt. Ingen regn her i dag heller - men lige øst for os har det regnet.... Smukke billeder fra dig igen i dag - det er så fint med 'kig-billederne' også. Sikke flittig Bent har været med nye hylder - det ser godt ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja mere end rigeligt, det er skidt når vi ikke får regn, regnen falder meget forskelligt, men ingen får vist ret meget. Ja jeg skal vist snart have flere ´kigbilleder´ :) Ja det pynter, Bent er en flittig mand :)

      Slet
  6. Maidens Blush hadde tørket litt her ohså, men den har mange knopper så det går fint. Den dufter nydelig.
    Flotte hyller.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja sådan kan det gå med vores roser. Min er også ved at vågne op, men jeg tvivler på, at den får flere knopper nu.
      Ja ikke.
      Klem

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Fine hylder Bent hat fået banket sammen den blir du helt sikkert glad for. Ja de fylder nok ikke så meget når de er designet til pavillionens facon og plads til lagkage spisende havegæster er jo et must :-)
    Kan se at en af de dagliljer jeg fik af dig sidste år er Frans Hals. Den har jeg nydt er stykke tid nu og nu har jeg også navn på den. Den er rigtig fin. Ja det ser ud til at være hårde tider for Violfrøstjernen. Nu er det endelig blevet stille vejr men det hjælper næppe på den nu.
    Tænker også at jeg kan være fristet af et par stykker af de grå hvis jeg kan finde plads :-)
    Her har det også været en stille dag uden regn. Flottest har det været her i aften.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har han gjort godt, så kan han bedre servere lagkage for gæsterne :)
      Nå har du fået en af dem, jeg fik navnet fra en Annette på lilje og dagliljegruppen på fb.
      Ja de grå frister meget.
      Ja stille uden regn, sådan er det, men det har været en dejlig aften, jeg har nydt det i pavillionen med en bog.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Godmorgen Lisbeth. Træls at det blæser så meget hos jer. Fine hylder Bent har lavet og ikke dårligt med plads til flere planter på hylderne :-). Som sædvanlig nyder jeg mangfoldigheden i dine planter, som bare er så fine. Håber at blæsten snart aftager. God weekend til jer. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Mette
      Her til morgen er det helt stille vejr, så det nyder jeg. Bent er en god træmand, og jeg får bedre plads til planter.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet