søndag den 16. juli 2017

Fra en dejlig solskinsdag

Jeg var forudseende og tog billeder i går. Jeg havde kameraet med på min runde, alle billeder blev taget før kl. 8. En herlig stille morgen som blev nydt. I dag kom regnen så, måske når vi 5 mm, nok heller ikke meget mere, det kunne vi ellers godt bruge. Her kommer oversigtsbilleder fra haven:
 vi starter med billeder fra 1. salen
 mod syd
og mod nord til nordbedet
 nede på jorden igen
 solskin i haven er godt
 her er billeder ind til den gamle del af haven
 terrassen, her sidder vi, når vejret tillader det, så skal vi ikke gå så langt :)
 dråbebedet
 stenbedet i den gamle have
 skovtur


 snart er Astilberne i gang med blomstring, også hydrangea Vanilla Fraise blomstrer nu.
 et kig til rhodoerne med de fine nye skud
 lækkert med solskin

 skæbnetræet er på vej med en blomstring, det er den, der dufter af bacon, nogle kan ikke lide duften, jeg er heller ikke selv vild med den, men blomsterne dufter godt.
 en hund efter roser

der er stadig gang i nogle af roserne, mens andre holder pause eller er ved at være færdige for i år.
 læhegnet med cl. Warszawska Nike

 Regnvandsbedet set ude fra med rosen Compassion og geranium
 Morten Korch foran pavillionen
regnvandsbedet med bænken helt tilbage
 Clematis Elfe er lige startet med blomstringen
 en fin hemerocallis
Til slut Chopin med de store flotte knopper
Fortsat god søndag, jeg håber, jer der trænger får mere regn end os. Her blev det ganske som  til 6 mm.

27 kommentarer:

  1. Dejlige oversigtsbilleder, godt du tog ekstra billeder i går, for i dag er vejret ikke så meget til udeliv som i går (omend overskyet vejr giver gode billeder). I går var bare dejlig indtil skyerne kom over middag, så blev det køligt indimellem. Ja, vi er ikke nemme at stille tilfreds - det er jo fordi det er sommerferie, så vil man gerne have dejligt vejr.
    Du har de dejligste kig ud til marker og andet fra haven, det kan jeg godt lide.
    Nogle af mine roser ser også ud til at være på retur, men de remonterer heldigvis de fleste af dem.
    Chopin er vel nok en dejlig rose :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var godt nok med billeder fra i går, så jeg kunne få lavet et indlæg, mens det regnede. Der var faktisk lidt for meget sol på billederne i går, selvom jeg var tidligt ude.
      Nej det er ikke nemt at stille os tilfredse, men klart folk gerne vil have godt vejr i deres ferie, det bliver så kun med en dag en gang imellem.
      Ja jeg har dejligt natur lige uden for haven. Det er heldigt at roserne kommer igen, Chopin er rigtig fin, den er jeg også glad for :)
      Knus

      Slet
  2. Hej Lisbeth ja godt at være forudseende med havebilleder. Mange fine bede - den Morten Korch rose står da super. God søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er en god ting. Det gør den ja.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Det må være deilig for deg å ha en vindstille morgen. Her blåste det så mye i går at jeg var redd for at det skulle bli skader av de. Morten Korch er fantastisk! Min døde nesten i vinter, så ingen blomstring her i år. Vet ikke om den kommer seg heller. Det er en flott rose.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var skønt med en vindstille morgen. Så var blæsten hos dig i stedet, øv for det. Godt din Morten Korch ikke er død, jeg håber, den kommer sig, for ja den er flot.
      Klem

      Slet
  4. Nu skinner solen her igen, det er vel blevet til 5 mm - det har da frisket op. Lækre oversigtsbilleder fra førstesalen - åh, hvor er det frodigt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er vist sådan ca. hvad alle har fået, det er ikke nær nok, men du har ret, det frisker op. Ja det er nu det er mest frodigt, næsten for meget, underligt når der er tørke.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja igår var fantastisk!

    Vi har fået ret præsis 5mm
    og med det fra i forgårs, så kunne det være værre!
    Kan kameraet tåle det, så er det egentlig oplagt at tage billeder i regnen! Det må jeg lige kigge på!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det kunne tyde på, at de fleste kun har fået 5 mm, bortset fra nogle jyder, som også har fået regn i nat.
      Vi fik så ingenting i forgårs, så her er det værre :)
      Mit store kamera kan ikke tåle regnen, men det lille nye kan godt. Det er faktisk ikke så godt med for meget sol og skygge andre steder, ikke de bedste billeder.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Lisbeth.Lutter dejlige billeder du viser fra i går i solskin.Her var vejret også smukt.Men desværre brugte jeg det meste af dagen til at luge.Har haft fremvisning i dag.
    Og her har det regnet stille og roligt.Men vi trænger meget.
    Rigtig god søndag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have, ja det var smukt vejr i går, men lidt kedeligt at gå og luge, det skal jo til, selvom det ikke er sikkert evt. købere kigger efter ukrudt.
      Ja alle undtagen nordjyderne trænger vist meget til regn.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth. Skønne billeder, især oversigtsbillederne er jeg vilde med. Haven ser jo som altid skøn ud. Ærgerligt at det ikke blev til mere regn. Jeg er spændt på hvordan haven ser ud derhjemme. Vores søn har udførlig beskrivelse til pasning af krukkerne :-). God aften til jer. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mette
      Ja man kan bedre finde ud af hvor det er, når det er oversigtsbilleder, især hvis man har været her :) Nå I er stadig på ferie, så håber jeg, at din søn har gjort som du beskrev :)
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Krukkerne er passet til punkt og prikke. Han har ikke turde andet siger han :-).

      Slet
  8. Fint med oversigtsbilleder fra oven og neden på sådan en dejlig morgen. Dit billede af roser i modlys ved pavillonen er bare skønt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er godt med oversigtsbilleder. Tak skal du have.
      Hilsner Lisbeth

      Slet
  9. Fine billeder i et supervejr. Her var vejret også godt i går.
    Forleden fik vi forøvrigt 12 mm, så selvom det blot var "stille sommerregn" gav det alligevel en del.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Tak for det, ja alle havde vist godt vejr i går.
      Ja så fik I da en pæn sjat, de fleste af os får ikke så meget, men man skal ikke generalisere :)

      Slet
  10. Enig med Ulla i at roserne i modlys er meget stemningsfyldt.
    Hilsener fra
    Lisbeth

    PS: Jeg har sat din blog på min liste ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg synes også, det er flot med modlys.
      Tak for det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbet
    Dejlige billeder fra en flot lørdag og søndagen startede også fint bare på en anden måde for det regnede sørme ju-biiiii. Der var dog ikke så meget at juble over da solen begyndte at kigge frem ved 15 tiden. Sølle 3mm blev det til men så kunne jeg komme i haven og grave huller :-) mine nye liljer skulle plantes men jorden er hård som sten så det var hårdt arbejde.
    Morten Korch er en fantastisk rose og den står bare så flot der foran pavilionen. Ser også ud til at den er sund hos dig. Jeg har gennemgået de fleste roser og fjerne usunde blade her i weekenden og Morten Korch er en af dem hvor bladværket er rigtig flot men generelt ser det ikke så slemt ud.
    Ja den er godt nok fin dagliljen. Den type med et mørkt indre er bare så fine.
    Så skal jeg bare ha' næste uge overstået men den kan godt komme til at føles lang når der venter 3 ugers ferie på den anden side.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var en skøn lørdag, og skønt at stå op til regn, dvs. jeg var bange for, at der ikke kom noget, men endelig kl. 8 kom det, vi fik så lidt mere end dig, men det er jo ikke noget nyt, det er stadig alt for lidt hos både dig og mig. Ja det er ikke nemt at grave, når det er så tørt.
      Ja Morten Korch er fantastisk og heldigvis sund. Jeg kan ikke prale af, at de fleste af mine roser ser sunde ud, der er meget stråleplet, sikkert på grund af vandmangel.
      En mørk daglilje er bare så flot ja.
      Ja så varer det ikke længe, før du får ferie, det bliver dejligt for jer.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Takk for en fin rundtur i hagen, og flotte oversiktsbilder !
    Det ble ingen Samsø-tur på oss i år, vi tok en tur til Stockholm nå ( 47 år siden sist ) Det blir en jazz-tur til Jylland i august, så vi håper på en tur til Samsø neste sommer:-)
    Vi har også endelig fått regn idag !!
    Ha en fortsatt fin kveld.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Eirin
      Hyggeligt at I tog med, når I nu ikke kommer til Samsø i år. God tur til Jylland i august, I er velkommen her også næste år :)
      Dejligt I også fik regn, vi kan god bruge meget mere.
      Tak i lige måde

      Slet
  13. Flotte oversigtsbilleder, der rigtig viser den store frodighed, der er i haven lige nu. Det ser hyggeligt ud på terrassen, jeg håber, I får tid til at sidder der og nyde haven.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  14. Tak Elna
    Ja det er meget frodigt nu trods tørken. Jo vi sidder på terrassen og spiser, når det er vejr til det.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet