tirsdag den 18. juli 2017

Rosenglæde og sorger

I dag skal det også handle om roser, jeg har været rundt og set på alle mine roser, jeg var overbevist om, at der var stråleplet i dem alle. Jeg blev glædeligt overrasket, de hårdest angrebne er mine klatreroser, de har det slemt, resten havde egentlig ganske pænt løv, jeg kunne nøjes med at fjerne nogle få grene. Rose de Rescht blev klippet i bund i går, helt i bund, den var så fyldt med rust og stråleplet, at jeg var træt af det. Du kan læse mere om, hvorfor jeg gjorde det, hvis du kigger på Malenes blog. Advarsel det er et meget langt indlæg som altid fra Malene :)
 Compassion
 er en meget sund og smuk velduftende rose
 Frederic Mistral
 Jacqueline du Pré har af og til haft stråleplet, men som I kan se, står den fint nu.
 Kronprinsesse Mary er desværre ikke sund, men der er kommet et par enkelte pæne blomster
 Morning Mist blev klippet lidt
 Morten Korch har sundt løv
 Piere Ogér har været angrebet
 Uetersen Klosterrose er lige sprunget ud, ingen problemer med den
 Rosa Mundi er snart afblomstret for i år
og Chopin som er en fin og sund rose
Nu til noget helt andet:
 den flotte gule vandgran / Metasequoia glyptostroboides
og den fine sumpcypres / Taxodium distichum, det er træer, der lægges mærke til i haven, de står flot og frodigt nu.
Gunneraen/Mammutblad skal vandes hver dag, den skal have rigtigt meget vand, og vi får som bekendt ingen regn.
 Korea kornellen
blomstrer stadig, det har den gjort i over en måned
 billeder taget fra stenbedet
 birketræerne i regnvandsbedet
kig ind i den gamle del af haven
Mange liljer står fint nu
 en ny er dukket op i skoven
Her er det liljen Eyeliner
Tigerbabies
Hemerocallis:


Summerwine
 Her kommer to fine billeder
 fra pavillionbedet
Til slut solnedgangen i aftes
Fortsat god aften. Der har som vanligt været en del vind her hos os, så jeg vil gå ud og vande.

20 kommentarer:

  1. Ja, det er lett å få det når det er så tørt. Det har jeg også på flere roser. Den Gunneraen trenger nok mye vann, ja. Flotte roser og dagliljer!
    Her er det også så tørt, og ikke får vi noe regn heller. Håpløst når en har en stor hage.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er det, men det er ikke til at vande, vandet render af, når det er så tørt. Gunneraen får dog, men med roserne er det ikke nemt. Ja det er håbløst.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth. Dejligt at så mange roser har det godt. Jeg har også læst Malenes indlæg, så jeg overvejer også at klippe vores New Dawn helt ned, for de er ret hårdt ramt af stråleplet. Dejlige billeder, jeg har tilbragt det meste af dagen bag nedrullede gardiner pga. migræne og så er det ekstra dejligt nu at se dine farverige blomsterbilleder :-). Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja det er jeg heldig med, så må vi se, om det holder. Jeg tror, Linda har prøvet at klippe New Dawn helt ned, jeg kan ikke huske, om den bagefter blev kasseret. Godt migrænen ventede til du var kommet hjem, det var da træls for dig.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Jeg synes generelt jeg har bøvl med både mine roser og clematis i år. Tror det skyldes både det kolde forår, en sommer der ikke er kommet i gang endnu...og sikkert også alt muligt andet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja det samme her, det er ikke noget godt haveår, sommeren har vi ikke set meget til.

      Slet
  4. Det er slemt med stråleplet i visse roser, jeg læste også Malenes gode råd om Rose de Rescht, men har ikke fået gjort alvor af nedklipning endnu. Ligefrem at klippe klatrerose New Dawn ned virker noget drastisk.
    Jeg må ud og besigtige mine med kritiske øjne.
    Heldigvis har du også så mange andre skønheder i din have, men det er da noget træls med den evindelige blæst og manglende regn, det er bare ekstra arbejde og bekymringer 😔
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja min har fået hele turen, ned med den, så må vi se, hvad der sker. Men du har ret, det er lidt drastisk at beskære en klatrerose i bund, det har jeg heller ikke nænnet med mine.
      Ja det er meget træls med blæsten, heldigvis er det blevet stille her til aften, så må vi se, om vi får regn på torsdag. Vi har lige vandet rhodoerne i nordbedet, det er hårdt arbejde.
      Knus

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Her er det også et par slyngroser er der hårdest ramt. Især New Dawn ser jammerlig ud. Det var galt forrige år også hvor den så blev klippet ned. Måske det er løsningen igen i år for kønt er det jo ikke når den er angrebet både af rust og stråleplet. Skønne liljer. Jeg er blevet ret betaget af både staude og løg form de sidste par år. Har lige kigget en ekstra gang på min Kushi Maya og der er sørme 4 stængler. Har du ikke den? Sjovt mine Tiger Babies er afblomstret for længe siden. Mon det er fordi løgene først er sat her i foråret og samtidig står de i fuld sol næsten hele dagen.
    Meget smukke kig rundt i haven og skønt at det ser så grønt og frodigt ud på trods af mangel på regn.
    Her har jeg også været rundt med vandkanden for nu lover de jo en sommerdag imorgen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja slyngroserne kan ikke lide det, jeg kan godt huske, du klippede new Dawn ned sidste år, jeg mente det var Linda, men så var det nok hende, der kasserede sin. Ja de er lækre de liljer. Det er flot med 4 stængler i Kushi Maya, nej jeg har den ikke. Underligt med Tiger babies, jeg ved ikke, hvorfor min er senere, jeg tror, den plejer at blomstre på dette tidspunkt.
      Ja det kan ikke ses, at vi mangler regn, men det gør vi godt nok. Vi har vandet nordbedet i aften.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja der er meget sygdom i år og stråleplet er en af dem, mine har også Rust, Lus og rosencikader og enkelte af dem har også skimmel. Så det er bestemt ikke noget godt rosenår i år. Men pyt med det, der kommer et nyt år og her glæder jeg mig over dem der er sunde og friske.
    Nu må vi da håbe at i får noget regn på Torsdag, så du ikke skal ud og vande alle dine rhodoer men prognoserne er noget springende syntes jeg.
    Knus til dig og Bent

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er der, jeg nævnte godt nok ikke rosencikaderne, dem har jeg også til overflod. Heldigvis er roserne stadig kønne, omend nogle af knopperne visner før udspring.
      Ja lad os nu se med den regn, hvis der kommer noget, er det nok desværre ikke meget.
      Knus til dig fra os

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Mine roser har heldigvis ikke været så hårdt angrebet, kun enkelte ser noget sølle ud. Men jeg ser hårde angreb i andre haver. den største forskel er at de har gødet alle deres roser ens og efter forskrifterne. Jeg har slet ikke gødet, jo lidt af mit gødningsvand. Jeg tror at den forserede vækst har været specielt modtagelig for sygdomme i det vejr vi har haft - andre år var det nok gået bedre?
    Spændende med al den regn de nu sætter os i udsigt!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er da heldigt, jeg tror, det er meget forskelligt med sorterne, jeg har jo ind i mellem valgt nogle af dem, der bliver hårdest ramt, så må jeg tage sygdommene med, men tørken er uden tvivl hård ved dem.
      Ja det er sørme spændende, om vi får noget af regnen.
      Tak i lige måde, den starter godt.

      Slet
  8. Men trods alle triste sygdomme og skader, så kan du dagligt glæde os alle sammen med skønne billeder, og det er jo ikke så tosset.
    Er det vandmangel der giver roserne problemer?

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det har du ret i, jeg tager det også helt roligt.
      Ja jeg tror ikke, vandmanglen gør det bedre for roserne.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Go morgen Lisbeth
    Hvor er det rart at høre det ikke kun er visse af mine roser der ser trælse ud. Her er det slemmest med wild rover og de fleste jacqueline du pre, ja selv leonardo da vinci, ser hæslig ud, og den plejer at være rimelig pæn. Alle roser fra i år er flotte, også selvfølgelig rosenresli:-)
    Hepper på masser af vand til os der i den grad mangler.
    Ha en go dag
    Knus fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen / eller formiddag Anette
      Dejligt med en lille hilsen fra dig. Det er ærgerligt, at roserne har de så skidt, vi håber på bedre held næste år. Godt rosenresli har det godt :)
      Ja masser af vand, men synd det lige skal være, når vi har festival herovre, sådan går det.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  10. Hej Lisbeth.Ja !!! det erngodt nok træls med de roser.For en måned siden stod alle mine roser så flot.Og nu ser de noget sølle ud.Her er også meget tørt.Og får ikke lige vandet det hele.
    For huset skal hele tiden stå skarpt til fremvisninger. Der kommer et nyt hold i eftermiddag.
    God dag på Samsø Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja de kan blive noget triste at se på, men sådan er det jo hvert år efter først blomstring. Klart du ikke har tid til at vande det hele.
      Jeg håber, du får held med fremvisningen i dag, så du kan få det overstået.
      Held og lykke og god dag
      Knus Lisbeth

      Slet