mandag den 17. juli 2017

Roser, modlysbilleder og lidt andet

I dag skinner solen, det skal man jo ikke klage over, det blæser også alt for meget, det er ikke noget nyt
Endnu en gang et godt match her, der er nemlig kommet floks i blomst, de passer fint i farven til clematis og Mendoza.
 Astilberne er ved at blomstre, det er nogle meget store, jeg har nu fået et navn på dem fra Marit, de hedder chinese Purpurlanze. I baggrunden blomstrer en kvan
 lige ved siden af står Brudekrans Francoa Sonchifolia , de er rigtig fine nu. Tak Anne R.
 Clematis Rosemoor er i fuld gang op i hvidtjørnen
Sunny Sky har fået lov til at gro ind over en rhodo, den plejer at gro op i vandgranen, stammen ved siden af.
 Hemerocallis Outrageous har ikke så mange blomster, som den plejer at have, jeg har vidst delt lidt for meget ud af den.
 Kinesisk Forglemmigej er meget sød, den fik jeg af Heidi, da hun var her, den er meget sød. Tak Heidi
 Lavendlerne blomstrer fint nu
Vild gulerod
 disse to liljer er fine sammen, desværre er den mørke næsten afblomstret, før den ferskenfarvede springer ud.
Lilje i modlys
her er det min smukke mørke streptocarpus i modlys, den har jeg i sin tid fået af Rose, som er holdt op med at blogge for flere år siden, desværre.
Da Bent lavede de nye hylder til pavillionen, blev plantebordet overflødigt.

I går da det regnede lavede han et lille potteskur til mig, forlængede taget på det eksisterende haveskur,  plantebordet blev placeret her i stedet, så fik jeg en arbejdsplads :) det er dejligt at have et sted at potte om, selvom jeg ikke gør så meget i den slags. Bent er i gang med at male, måske kan der også blive malet lidt her, ellers går det nu nok.
Regnvåde roser:
 Aprikola
 Belle de Clermont før regnen
 og efter regnen, det klarede den da meget godt
 Charles Austin
Chopin
 Hansestadt Rostock er overraskende blomsterrig og klarer regnen flot
 se bare her
 Hot Chocolate skifter farve hele tiden
 La Paloma
 Lovely Green er blevet lidt skadet, men nu er den godt på vej
 Lovely er også de små blomster i Morten Korch, den er ved at afblomstre i toppen
 Kronprinsesse Mary
 Mosrosen Salét blomstrede for en gang skyld meget flot
 Susan William Ellis
 Twice in a Blue Moon
Wild Edric
Til slut Bitten Clausen med strålekrans
Fortsat god solskinsdag

26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Fint pottebord du har fået dig, det bliver du glad for :-). Det er dejligt at have et sted med ordentlig bordhøjde, hvis der skal foretages et eller andet med planter eller jord :-). Vel hjemkommet opdagede jeg på morgenturen i haven, at kvanen fra dig er begyndt at blomstre. Nu satser jeg på mange frølinger og så vil jeg tage nogle frø og så selv. Dejlige billeder fra haven. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja det er helt fint med en god potteplads, jeg er allerede glad :) Dejligt at høre at kvanen blomstrer, det er rart med sådan en tilbagemelding, jeg troede egentlig først, den ville blomstre næste år. Pas nu på den kan godt selv :) i hvert fald hos mig.
      Tak for det
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Jeg blev også ret overrasket da jeg så blomsten for jeg havde også først forventet det til næste år. Jeg har tidligere haft to kvaner, som der slet ikke er kommet nogle nye planter ud af, og det skal helst ikke ske igen :-). Kh Mette

      Slet
    3. Nej det er klart, så hellere få for mange :)
      Jeg kan godt forstå, at sønnen ikke turde andet en og passe krukkerne godt :) så har du stadig lidt og pusle om :)

      Slet
  2. Den astilben kan jeg kanskje hjelpe deg med navn på. Jeg har en som ser helt maken ut, og den heter Purpurlanze. Flott arbeidsskur du har fått deg!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak for navnet, sikke vi kan bytte navne :) Jeg kan huske, at det var noget med chinensis, og den ligner godt nok.
      Ja jeg er glad for arbejdsskuret, jeg har aldrig rigtigt haft en plads til det.
      Klem

      Slet
  3. God kväll Lisbeth!

    Massor av ljuva blomster, i din trädgård avlöser växterna varandra i en till synes oändlig rad!

    Gott att ha en duktig snickare i familjen, det ser jättefint ut ditt bord!

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. I lige måde Gunilla
      Ja det er dejligt, at de bare bliver ved, selvom de mangler regn.
      Ja det er heldigt med en dygtig træmand i familien :)
      Kram

      Slet
  4. Hej ,
    Ja vejret skifter jo hele tiden. Lige nu er det tørvejr, men de lover jo regn igen sidst på ugen. Dejligt med et potteskur. Bent laver vist det meste du tænker på ikke -godt med en handymand. Dejlige roser -Hot Chokolate er meget smuk og HOT her.👒💚👍🏻

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det gør det, der er ikke mange dage med samme slags vejr. Der er festival på Samsø i denne uge, så det skal såmænd nok passe, at det endelig skal regne, vi får se. Ja Bent er en super Handymand, jeg får ikke alt, hvad jeg ønsker men næsten :) Ja HC må du have.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Sikken der bliver snedkereret hos dig - Alletiders
    Ja det klarede Belle de Clermont da rigtig godt! Den og HC er dagens favoritter!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg er heldig :) jeg har lige rettet lidt på teksten, plantebordet havde jeg jo i forvejen, men det blev overdækket :)
      Ja Belle de Clermont gør det godt sammen med HC.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Jeg skal da lige love for at byggevandet Bob gir den gas og sidste nye snedkeri skal du nok blive glad for også selv om det nok ikke er ved et plantebord du bruger mest tid så er det jo dejligt at vide at sagerne bare er i orden og så ser det jo også godt ud :-) det vil se super godt ud med nogle gamle lerpotter i forskellige størrelser på hylden hvis sådanne kan findes og du pynter jo lidt op indimellem :-)
    Den kinesiske forglemmigej er godt nok sød. Den har jeg aldrig set før. Astilbe er desværre ikke muligt her i min tørre jord. Det blev opgivet for flere år siden.
    Hansestadt Rostock er jo helt forrygende. Venter stadig på at de springer ud her og det er lige før og der er godt nok mange knopper i så det glæder jeg mig til. Billedet af Bitten Clausen er super flot.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja der er gang i ham Bent, det er godt at have et sted at stå og pusle med jord uden det regner ned i hovedet på mig. Ja du har ret, jeg har ikke nået at sætte noget på hylderne endnu, men det kommer. Jeg har selvfølgelig ikke mange lerpotter, men lidt har jeg da.
      Ja den kinesiske er meget sød, Heidi har selv sået den, mon ikke der kommer frø af den. Astilbe kan ikke lide tør jord, så det går ikke, men det har vi nu snart alle.
      Ja Hansestadt Rostock er virkelig forrygende, du kan godt glæde dig, men det gør du jo også.
      Tak for det :)
      Også god aften til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Kinesisk forglemmigej har jeg vist ikke set før. Mon ikke det er en sommerblomst? Køber den under alle omstændigheder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Køn mente jeg selvfølgelig.

      Slet
    2. Ja den kinesiske forglemmigej er en sød lille sag. Jo jeg mener, det er en sommerblomst.

      Slet
  8. Lækkert med et overdækket arbejdsbord - ham Bent er vist en guttermand! Astilben er bare så flot - jeg er vild med højden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er jeg glad for, han er bestemt en guttermand :)
      Ja astilben har en god højde.

      Slet
  9. Så kan regnvejr også bringe lidt snedkerarbejde ind i hverdagen, det er da godt.
    Astilben er meget fin, du har vel mange forskellige, tror jeg ?
    Vi fik en hurtig lille byge ved middagstid, men ellers ikke noget særligt.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja ingen grund til lediggang, selvom det regner :)
      Ja jeg har flere astilber, men tørken har ikke gjort de nemt for dem i år, så jeg har ikke fået mange billeder.
      Her kommer ingen byger, hverken hurtige eller langsomme.
      Knus

      Slet
  10. Det er da fantastisk mange flotte roser du har, Lisbeth. Jeg har ikke så mange, men i år har de stått virkelig fint. Ha en fin julidag, de sier at sommeren skal komme hit i morgen, så jeg krysser fingrene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Tak ja jeg har mange fine roser. Godt dine roser har det fint i år. Det bliver spændende, om vi får sommer i morgen.

      Slet
  11. Hej Lisbeth!
    Fantastiskt fina rosor, trevligt med ett planteringsbord under tak.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Tak skal du have, ja det er fint med et plantebord under tag, hvis det en gang kommer til at regne :)
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Hej Lisbeth!
    Fantastiskt fina rosor, trevligt med ett planteringsbord under tak.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet