torsdag den 13. juli 2017

Ligesom det plejer

Solen skinner, det blæser og billederne er nok næsten de samme, men her kommer de:
Den fine Datura har jeg fået af Oda, hun er dygtig til at så og har lavet en hel del, som hun nu sælger i en lille bod her i Langemark. Jeg er imponeret over hendes evner, mon ikke hun ender som gartner, jeg tror, det er det, hun gerne vil. Oda er 12 år og har grønne fingre.
 Jeg sidder af og til på en stol her og nyder synet af planterne her ved bassinet.
Hemerocallis i rigelige mængder:

 Hot Chocolate
 Lacy Doily
liljerne er også godt med

 Der er dejlige dufte i haven nu, her er det den hvide floks
og min skønne rhododendron Sommerduft, den dufter langt væk
 den vilde gulerod blomstrer mange steder i haven, her er det på klokkehøjen
 Leucanthemum - min yndlingsmargurit
 Nøkketungen er i fuld gang med sine spir  Ligularia przewalskii
 En sen primula capitata - den er trofast til at komme igen.
 Denne Aconitum/stormhat har en flot farve
 Astrantia gror flittigt og selvsår sig, dog mest den lyse her
Astrantia
 Cl. Jackmanii fylder snart stativet ud
 Julia Correvon har udsigt til rosenbedene
 Niobe og høstanemonerne
Cl. Xerxes har startet en ny blomstring
Roserne:
 Acapella er nu startet på sin blomstring
 Belle de Clermont er det store blikfang ved lågen nu
 Bonita Renæssance
 James Galway
 Jenny Duval
Hot Chocolate er en ener
 Sammen med den står rosen Mia fra Rosenmageren, Karsten fandt ud af, at rosen Bent er blevet registreret, her kan du se det, billedet har jeg sat ind. Mia er så vidt, jeg kan se ikke registreret.
 Scentsation
og The Generous Gardner
Til slut nordbedet i aftensolen
Fortsat god dag, nu vil jeg i haven.

25 kommentarer:

  1. Nej der er ikke meget nyt med vejret. Så snart der er kommet et par mm kommer der sol og blæst og så er de brugt af planterne. Lækker farve den Stormhat har...hvor har du fundet den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Blæst, sol og skyer - det kan vist ikke være anderledes desværre. Ja jeg synes også, at den stormhat er lækker, men jeg må tilstå, at jeg ikke ved, hvor jeg har den fra. Jeg har kigget efter skilt, der var ingen. Jeg har kigget hos staudestedet, der er den ikke i den farve, men hos Staudemarken fandt jeg denne https://staudemarken.dk/stauder-dansk/1199-aconitum-cammarum-bicolor-.html , hvis jeg har købt den der, er det længe siden, det kan jo også have været til et plantemarked??

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Primula capitata heter den blålilla du viser. Den hadde jeg før, men den døde. Tror ikke den er så lengelevende her. Veldig fin farge!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak for navnet, her har den været et par år, jeg har købt den til et plantemarked, tror jeg.
      Ja den er fin i farven
      Klem

      Slet
  3. Det danske sommervejr er omskifteligt som altid - heldigvis har vi alt i alt nogle dejlige stunder udendørs og det skal nydes når det gode vejr er der.
    Er det ved at være en tid hvor du kan sidde og nyde forsommerens arbejde? Dejligt ser det i hvertfald ud med alle blomsterne:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det må man sige, men det er rigtigt, at der er da heldigvis også gode stunder i mellem. I dag blæser det nu for meget, det er lidt deprimerende at se blomsterne hænge med hovedet på grund af tørken. Ja det ses ikke på billederne :)

      Slet
  4. Hei Lisbeth. Det høres litt skremmende at høstanemonene blomstrer, jeg vil da slett ikke tenke at det er høst ennå. Mange flotte bilder du deler i dag også, det siste bildet viser virkelig et frodig bed. Ha en fin kveld. Klem, Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Ja du har ret, det er jo ikke høst endnu, og så blomstrer høstanemonerne allerede. Tak skal du have og fin kveld til dig med.
      Klem

      Slet
  5. Med primula capitata har jeg samme erfaring som Marit, så jeg prøver at huske at tage frø af den, når jeg har den i haven. Belle de Clermont er en rigtig skønhed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Måske skal jeg se, om jeg kan huske at tage frø af min til dig, hvis du ikke har den nu?
      Ja Belle de Clermont er fantastisk, aftensolens stråler rammer den lige nu.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja vejret er ved at være en gammel traver som er ret så trættende men træt af dine billeder bliver jeg altså ikke for her er gengangere da bare i orden :-) jeg har været rundt med vandkanden for lige at give det værst tørkeramte lidt førstehjælp men jeg må nok ha' fat i vandslangen i weekenden.
    Jeg er da også imponeret over Odas plante evner. Er der nogle gartnerier på Samsø eller skal hun til fastlandet for at få en elevplads? Mon ikke den fine hvide planter er en Datura.
    Hvor dejligt med en duftende Rhodo så det er jo faktisk mange duftende planter lige nu. Her er den første af de orientalske liljer sprunget ud og der er hele 7 stængler med rigtig mange knopper så der bliver nok også en duft uden lige.
    Belle de Clermont et da bare så flot med dens meget ujævne kanter, ja og som altid står nordbedet bare så flot. Det bed er altid et hit :-)
    Her er det som om at vinden er begyndt at aftage lidt af (der var godt nok strid modvind på cykelstien på arbejde idag) desværre er der ikke rigtig noget regn i sigte men det skulle da heldigvis komme roligere vinde.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må vi sige, tænk at vi ikke kan få noget regn i stedet for alt det blæst.
      Jeg synes, det er flot af Oda ja. Nej der er ikke gartnerier på Samsø, så hun skal til fastlandet, men det er de jo vant til herovre.
      Ja der er mange duftende planter nu, og flere kommer til, når også mine orientalske springer ud. Flot med 7 stængler, ja det bliver da vildt.
      Belle de Clermont er speciel og står netop nu flot i aftensolen. Nordbedet er bestemt et hit for mange :)
      Ja vinden er aftaget lidt, men ikke nok endnu.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Dejligt med talent fra en tidlig alder. Lyder som om vi skal høre mere til Oda i fremtiden. Og ellers forstår jeg godt din trang til at sidde lidt ned og nyde alle de skønne farver, former og dufte.

    God fornøjelse!
    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er det bestemt, Oda kom her meget, da hun var yngre, nu ser jeg hende ikke så tit.
      Ja det er dejligt at sidde og nyde det hele.
      Jo tak :)

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Så lagde vinden sig endelig - den har bare været strid hele dagen, og det vand vi fik i forgårs, er forlængst forduftet😏 Heldigvis slipper vi efter sigende for blæsten i morgen, og måske får vi vand på søndag. Jeg er imponeret af Odas gartnerevner - jeg må bestemt besøge hendes bod, når vi kommer 😊 Kan godt forstå du sidder lidt på stolen - udsigten er så smuk, men kender jeg dig ret, sidder du ikke ret længe 😊 Skønne billeder af alt det, der blomstrer i din have - dine klematis er virkelig imponerende. Fint, at du har sat billede ind af Bent. Her har dræbersneglene ribbet den mørke astrantia - det har jeg alligevel ikke oplevet før. Skønt med en Update på det fantastiske nordbed 😊
    Rigtig god dag i morgen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ikke her endnu desværre, det blæser stadig en hel del. Jeg tvivler stadig på vand, hvis vi får noget, er det nok ikke ret meget. Ja Oda er ret god til at så og prikle, det må man sige. Ja men jeg sidder lidt på stolen, selvom det ikke er så længe, der er mange gode kig fra den og andre siddepladser. Nogle af mine clematis er imponerende. Øv med de dræbersnegle :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Det er nogle flotte og frodigr klematis du har, og du har mange, har jeg lagt mærke til. Hos mig er flere klematis bare forsvundet, jeg fatter ikke hvordan.
    Jeg har søgt på rosen Bent på din blok men har ikke kunne finde nogen forklaring. Tænker det må være en ukendt Rose, som er blevet opkaldt efter din mand?
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja nogle af mine clematis er meget store og flotte, mens andre ikke rigtigt vil komme.
      Der var ellers et link til Help me find, hvor der står om rosen, at den er opfundet af Rosenmageren i Vejle. Hos ham kan man købe en rose og få den registreret i et navn, man selv vælger. Det koster 3000 kr., og nej det er ikke mig, der har købt den, i hvert fald kun for 60 kr. :)
      Nå men så opdagede jeg da en fejl, for der er kun mit billede i Help me find, ingen tekst, det må jeg finde ud af, men nu har du forklaringen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Ja, den rigtige link er her:
    http://www.helpmefind.com/rose/l.php?l=2.73219

    Jeg ved nu ikke om det altid er det samme du viser, men du har jo valgt at lave en udførlig dagbog og det er jo ofte de samme planter og blomster der viser sig.

    Jeg tror "belle de Clermont" risikerer at blive et hit!
    Der skal så lidt til!
    Og haveblogverdenen bliver set!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak for linket igen, det var blevet væk for mig :)
      Ja det har du ret i, jeg prøver også at variere billederne lidt :)
      Ja jeg har stået for nogle hit, hvad roser angår, så måske også "Belle de Clermont".
      Der bliver kigget meget med for tiden ja.
      Tak i lige måde.

      Slet
  11. Den rosa dagliljan med grönbult i botten var läcker. Rosorna också men eftersom jag inte har någon bra jord för dem så kikar jag mer på annat.

    Härligt med barn som brinner för växter. Men jag tror, eftersom blomman står rakt upp och även knoppen bredvid, att det är Datura. Bruggmansia, änglatrumpet, har alltid hängande blommor.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja den daglilje er rigtig fin, synd du ikke kan have roser.
      Ja du har ret, flere har nævnt, at det er en Datura.
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Meget flot billede af Hot Chocolate - mon det bliver årets rose igen... Aconitum, allerede - er det ikke tidligt, eller en tidlig sort? Den er nu fin.
    Du har så mange smukke hemerocalis, jeg kunne godt blive lidt misundelig. De trives ikke alt for godt hos mig, eller også er det pladsen, der er for trang.
    Vi har lige fået en ordentlig byge, men nu er det stoppet - den blæst kunne vi godt undvære.
    Du har det utroligt frodigt lige nu, det er skønt.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja måske bliver H.C. årets rose igen, men Belle de Clermont er med i opløbet nu.
      Synd at hemerocallis ikke trives hos dig, det er da mærkeligt.
      Regn er en by i Rusland her, vi har ikke set andet end vind og lidt sol.
      Ja Oda er dygtig.
      Knus

      Slet
  13. PS. Fik slet ikke komplimenteret Oda - det er vel nok flot !

    SvarSlet