lørdag den 10. november 2012

Nordbedet og flere rhodoportrætter

I dag er det koldt og blæsende, og lysten har ikke været der til at komme ud. Så bortset fra et par hundeture har jeg holdt mig inden døre. De sidste sommerfuglebuske blev dog endelig afhentet i dag, de har stået rundt om en rose og ventet på at blive afhentet. Heldigvis skete det endelig, det var jeg glad for. Nu er der kun få tilbage i bedet, de er nok vokset til til næste år.
Da jeg derfor kun har taget få billeder, fortsætter jeg gennemgangen af de rhodoer, der står i første del af nordbedet.
Her kommer billedet fra i går, i dag er det nemlig gråt og trist, der er ikke meget spil i det i dag.
De første jeg viser er rhododendron vildarter med det skønneste løvværk. De blomstrer først, når de er omkring 10-12 år, så det varer nok 4-5 år endnu, vil jeg skyde på. Først har vi Bureavii, en Pletter i luften gror ind i den, men det gør ikke noget, de klæder hinanden. Til højre for den står Blue Hammer
Den lille her er Tsariense, læg mærke til den fine brune belægning, begge disse har brun belægning og fin filtning på de nye skud. Det er lige så kønt som blomsterne.
Her har vi Roxieanum, første år jeg havde den, var der en enkelt blomst i, men der har ingen været siden. Den blev flyttet frem i forreste række ved stien i fobindelse med omrokeringerne for et par uger siden.
Her har vi den smukke Wiltonii, den har blomstret en enkelt gang, men blomsterne er ikke noget særligt. Den er købt for det fine løvværks skyld. Klik på billedet så kan det bedre ses.
Her har vi Globigerum heller ikke den er købt på grund af blomsterne, der har været en enkelt i, men den er heller ikke meget for at blomstre.
Nu er det vidst på tide at vise lidt blomster :)
 Her til venstre på stien i bedet står Polarnacht
Den har de skønneste mørke blomster sidst i maj
Kiusianum har fået efterårsfarver, det er en af de små
Den har fine blomster sidst i maj
Robert Seleger er også en af de mindre
Også fine blomster, den blomstrer ca. midt i maj

Gomer Waterer blev flyttet til bedet for nyligt, den var ved at fylde for meget, hvor den stod før
Den blomstrer ret sent først midt i juni måned, fin og sart ser den ud, men den er robust nok.
Diadem er en af de få planter i bedet, som har fået lov at beholde sin plads. Den har et frisk grønt løv og skønne blomster
Diadem billedet er taget d. 14. maj
Kunsten er, at der hele tiden er planter, der blomstrer i bedet. Det starter med Orbiculare og slutter med Polarnacht og Gomer Waterer. Den senest blomstrende i det bed Späthlese blev flyttet hen til staudebedet ved pavillionen.
Nu skal jeg ikke trætte jer mere med min passion i dag, men der kommer lidt andre billeder her.
Penny Lane fandt jeg her i kulden
Og pavillionen fik jeg også et billede af.
Resten af billederne er fuglebilleder, som Bent har taget i dag.
Skovskaden
Stor flagspætte
Og så var vi så heldige at have besøg af 12 silkehaler på en lørdag, hvor Bent var hjemme og kunne tage billeder. Han fik dog ikke billede af dem alle, men her er to :)
Fortsat god dag

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth, NEJ der tager du sandelig fejl hvis du tror du trætter os med din store rhodo passion ;O).Jeg syntes din store viden er vild fascinerende og du er en rigtig god inspirator for alle dem der har plads til den passion, og sandelig også for os andre ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Jeg er glad for, at I ikke bliver trætte af at læse om mine rhodoer, for der er maaaaaaange endnu :)
      Jeg vil meget gerne være inspirator for andre, så der måske er flere, der vil købe rhododendron.

      Slet
  2. Og jeg stemmer i.
    Smukke fugle, I har haft besøg af

    SvarSlet
    Svar
    1. Også tak til dig Ulla J
      Ja vi var heldige med besøg af især silkehalerne.

      Slet
  3. Godaften Lisbeth.Ja! jeg er enig med de andre.Selvom jeg ikke har plads til flere rhodoer er det da spændende at se alle dine.Skal også lige have plantet nogle flere pletter i luften.Har nogle i stuen der er blevet lidt kedelige.Dejlige fugle billeder fra Bents hånd.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Dejligt at I er så enige. Jeg troede, du skulle have fat i en Makiyak. Ja ud i haven med pletterne, der har de det meget bedre.
      Jeg har sendt roserne videre til Bent.
      I lige måde
      Knus

      Slet
  4. så fine de fuglebilleder , jeg kan godt forstå du er stolt over dine. smukke rhodoer ❤

    SvarSlet
  5. Du har så mange flotte rhododendron i din hage! de har så fint bladverk alle sammen, og spesielt den med brunskjær på bladene. Penny Lane er fortsatt like vakker. Nøtteskrika er en vakker fugl, og det er flaggspetten også. Det er så hyggelig med dyreliv i hagen :-)
    Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja til at begynde med gik jeg efter blomsterne, nu er det også bladværket, jeg går efter.
      Ja det er dejligt med et rigt dyreliv i haven, selvom vi ikke har egern :)
      I lige måde

      Slet
  6. Først og fremmest er jeg imponeret over jeres varierede fugleliv og ikke mindst Bents evne til at fastholde det. A propos rhododendron så har vores roxieanum stået og blomstret her i efteråret, desværre med nogle rigtig kedelige, forkrøblede blomster. Men det er heldigvis en skøn bladplante.
    Nu begynder penny lane at skifte farve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det er dejligt med mange fugle i haven, det må I da også have hos jer med alle de skønne planter I har i haven. Bent er ret god til at tage billeder af fuglene, han har også købt udstyr til det.
      Det er træls, når rhododendron blomstrer på denne årstid, de bliver ikke pæne i blomsterne og til foråret kommer der ikke så mange blomster, hvis der kommer nogen. Men du har ret, det er en skøn bladplante.
      Penny Lane har kolde farver nu ja.

      Slet
  7. Så fine fuglebilleder.
    Jeg falder næsten altid i staver over fuglene i min have, så jeg når ikke at fotografere. Hvis der kom 12 silkehaler forbi ville jeg da slet ikke kunne nå andet end at nyde synet.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Tak skal du have, nej Bent nåede heller ikke at tage billeder af de 12, de flyver jo hurtigt igen ved den mindste bevægelse, vi laver ved vinduet. Det er dejligt at få besøg af dem.
      Vh Lisbeth

      Slet
  8. Så smukke dine Rhodrodendron kommer til at blomstre. Ville elske at have en kæmpe have med Rhodrodendron. De er dog alt for store til min lille have.
    Mon ikke Silkehalerne holder hvil, inden de flyver forbi hos os. Speciel oplevelse at følge flokken fra have til have efter de sidste bær inden de flyver videre. De plejer kun at være i området få timer....

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der skal en stor have til at have rhododendron, det må jeg medgive dig. Jeg kan godt forstå, du gerne vil have en større have med plads til mange af slagsen.
      Det er rigtigt, at silkehalerne kun plejer at holde til i få timer eller måske kun ½ time. Jeg håber, du også får dem at se.

      Slet
  9. Jeg tilslutter mig de øvrige. Jeg bliver aldrig træt af at kigge på dine billeder af dine smukke
    Rhodrodendron.
    Dejlige fuglebilleder.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt Aase, dejligt når nogle kan lide mine indlæg.
      Tak og god dag til dig.

      Slet
  10. Ja de er jo smukke på alle årstider dine rhodoer. Jeg kan huske, at I også havde besøg af silkehaler sidste år! Spændende når de kommer flokvis!
    Vi har også haft besøg af både flagspætte og skovskade. Dejligt med dyreliv i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Tak ja jeg synes også, rhodoerne er smukke på alle årstider. Det er rigtig, vi havde også besøg af silkehaler sidste år. I år er Bent næsten den eneste, som har set silkehaler herovre, han snakker meget med fugleinteresserede, så det er jo lidt sejt :)
      Ja dyrelivet i haven vil vi ikke undvære, lig nu kan jeg se ud på to duer og en masse små fugle, som spiser.

      Slet