søndag den 18. november 2012

Birkestammer, føljeton m.m.

I dag har vi haft dejligt vejr helt stille og ikke så koldt som i går, så både Bent og jeg har arbejdet i haven.
I kan måske lige skimte Bent ved pavillionen, han har lagt flere sten her i weekenden
Han har lagt det stykke i rundingen hen mod naturstensstien ind i staudebedet
Jeg har igen stammet op, gisp jeg er ikke helt sikker på resultatet bliver godt, det var en større omgang, og jeg er ikke færdig endnu, så resultatet kommer først, når jeg er helt færdig.
Jeg har taget billeder af vores birkestammer i dag, de er jo absolut ikke kridhvide, faktisk bliver det noget grønne på barken. Jeg købte for nogle år siden en himalayabirk, desværre knækkede den pludselig efter nogle år, men jeg tror da, jeg skal have en ny.
 Disse birketræer står i vores lille skov
 Denne her fik jeg af en dame, som har en fantastisk flot hvid birk, hun mente, det var en af samme slags, som var skudt op, men jeg tror nu, det er en helt almindelig birk.
Disse her står i vores regnvandsbed, som selvsagt er meget fugtigt. Sjovt nok var det de sidste af birketræerne, som blev store. De er alle plantet som små barrodstræer i 2003.
Lyng
Også i dag er roserne skønne, der er nemlig dugdråber på
 Bonita
 Kings-Mac
 Teasing Georgia
 Queen og Sweden
 Scepter d´isle
Sharifa Ashma

Så starter føljetonen
 De sidste dage har jeg glemt at tage billeder af bedet, det får I så her, det er fra dette bed, jeg har vist billeder de sidste dage.
 Her ses bedet fra den anden side, som I kan se, er der en stor thuja, som nok også kan trænge til en opstamning, men nu skal jeg først se, hvordan det går med det, jeg har gang i nu. I baggrunden står de tre koreagraner.
Her ses bedet forfra, det er hårdføre rhodoer, der står her, de danner hæk for dem i den anden side af bedet.
Her er det Roseum Elegans hækken, der blomstrer. Mellem koreagranerne står der også en Roseum Elegans.
Til højre står dufthecke, resten er Roseum Elegans og Ponticum, som jeg viste forleden dag.

Den er så fin, når den står i fuldt flor. Navnet antyder, at den har duft, men det er nu kun en svag duft.

Ken Janeck står inde i skoven, så jer har sprunget lidt, men jeg har lovet at vise Ulla frk. Anemone den, den er et hit.
Her i blomst d. 13.5. så den har nok blomstret til blogtræffet
Ikke flere rhodoer i dag.
Vi har ikke haft ret meget sol i dag, men se nu en smuk solnedgang, vi var så heldige at få

Og den blev endnu smukkere, men den har I til gode til i morgen.
God aften til jer



36 kommentarer:

  1. Og god aften til dig! Sikke nogle smukke birketræer. - Og jeg er som sædvanlig misundelig på dine roser i blomst. I dag lykkedes det mig at finde en enkelt rosenknop, men det er lissom ikke det samme ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det ser godt ud med birketræer, men de tager en masse vand fra andre planter.
      Jeg kan godt forstå, du er misundelig på mine roser, jeg var også lidt misundelig på din kage :)

      Slet
  2. Du har stadig mange skønne ting i haven. Det bliver fint med belægningen rundt om pavillionen. Det har helt sikkert været bedre vejr i dag, igår var mine fingre stivfrosne efter 2 timer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja jeg har heldigvis lidt endnu. Det pynter gevaldigt med den belægning, det har jeg også sagt til Bent, men han er som altid beskeden.
      I går var det for koldt at være ude, jeg kan godt forstå, at dine fingre var stivfrosne efter to timer. Jeg gave hurtigere op, men i dag var det fint vejr at arbejde i.

      Slet
  3. Kære Lisbeth. En skam man ikke kan grave en kæmpe Birk op og flytte til Samsø :) :) vi skal have fældet vores det sidste. Med så lille en have er det et voldsomt stort træ og have. Men de er skønne med de hvide stammer.

    Jeg går også og lurer lidt på at stamme op. Kan se på de forskellige blogge, hvor godt det bliver. Men man kan jo tage lidt af gangen.

    Hos os er det altså hundekoldt og regnvejr, så intet havearbejde i dag. Til gengæld har jeg været i skoven efter materiale til kranse m.m.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja det er en skam, men det ville også blive en dyr affære at fragte den herover. Ja når have ikke er så stor, så må birken lade livet, det er fint nok i starten, men pludselig er de for store.
      Jeg har stammet lidt op idag, men da det var 4 i en klump, var jeg nødt til at tage lidt af gangen. Det kan du også gøre.
      Når det er koldt og regnvejr gider man godt nok ikke haven. Godt du kom i skoven efter materiale til kranse.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Fine efterårsbilleder og den rose Kings-Mac er vel nok lækker.Her blomstrer lyngen også meget flot over det hele.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Tak skal du have, ja Kings-Mac er næsten mere lækker nu end i sommer.
      Det er flot med store arealer med blomstrende lyng.

      Slet
  5. Godaften Lisbeth.Her følger kommentarer fra en meget træt pige.Har malet i 6½ time i dag.Så mine arme er godt brugt.Men dejlige billeder fra din frodige have.

    Og Bent er da også flittig med sine fliser.Det bliver da rigtig flot,og i får jo en helt ny terrasse derude.
    Jeg har ikke nogen birk,da jeg ikke kan tåle dens pollen.
    Skøn solnedgang du har fanget.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Jeg kan godt forstå, du er træt, hvis du har malet i 6½ time, men jeg kan ikke forstå, at der kan blive ved med at være noget at male. Hvor er det godt du hjælper til, jeg går ud fra, at det stadig er hos veninden, du maler.
      Ja Bent har været flittig her i weekenden, stærkt presset af mig :) den har ligget stille et stykke tid.
      Min svigerdatter kan heller ikke tåle birkepollen, de har købt et hus med en kæmpe birk i haven, ikke så smart.
      Tak og god aften i sofaen, den trænger du nok til.
      Knus

      Slet
  6. Så flott det blir ved siden av pavilliongen! Den rosen Kings-Mac var så flott. God aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det pynter gevaldigt, at han kommer videre med fliserne. Kings-Mac er fantastisk.
      I lige måde.

      Slet
  7. Det er rigtig flot med billederne af roser med dug dråber.

    Vi måtte fælde vores birketræ, men skulle vi have et nyt ville jeg også vælge et med en hel hvid stamme. Det har vores nabo, så vi nyder synet der.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Ulla J
      Godt I kan nyde naboens hvide birketræ, så kan I få plads til noget andet i jeres have :)

      Slet
  8. Bent har vist gjort sig fortjent til en ekstra stor julegave i år. Roserne ser ekstra friske ud med dugdråberne. Her var vejret faktisk ganske råkoldt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har han, men han ønsker sig ikke noget, så det er ikke nemt.
      Ja roser med dugdråber i november, det ser godt ud, til gengæld her jeg ingen juleroser :)
      Der er ikke noget ved at være i haven, hvis det er råkoldt.

      Slet
  9. skønne roser på denne årstid :) jeg er vild med dit lysthus :) Anne Gine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne Gine
      Ja det er skønt at have roser nu, vi er meget glade for vores lysthus.

      Slet
  10. Det bliver meget flot med belægningen ved pavillonen, stor ros til Bent.

    Flotte birkestammer, en speciel ting at have i haven.

    Tak for Ken Janek - den vil jeg kigge lidt nærmere på. Nu kalder TV på mig, så det bli'r lidt kort i aften. Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jeg har givet rosen videre til Bent, han er som vanlig beskeden :)
      Ja det er fint med birketræer, når der er plads og hvis man ikke har pollenallergi.
      Selv tak måske er det noget med Ken Janeck, det må du se efter senere.
      Ja du må i gang med Forbrydelsen :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Dejligt for dig, at du har Bent til at klare flisearbejdet :-)

    Skønt at der stadig er roser der blomstrer i jeres have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Du kan tro jeg er glad for at han klarer flisearbejdet, ellers måtte jeg have håndværkere :)det er for dyrt.
      Ja det er dejligt med roserne.

      Slet
  12. Som altid gode billeder.
    Fine birkestammer.
    Flotte solnedgangsbilleder.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  13. Kære Lisbeth.
    Fint arbejde Bent har lavet - det er jo ikke bare at lægge fliser,sådan et sted!
    Også fine Birkestammer, jeg har 2 træer i min lille have, de bliver også klippet i, kønt er det ikke, men når der kommer blade på kan man ikke se, det (ikke er en Bent der har gjort det)!!!!!!
    Også fine rhodoer og roser, altid dejligt at se hvad du viser os.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja Bent er god til at lægge fliser.
      Det er nu mest mig, der klipper i træerne, hos mig er det heller ikke kønt endnu, men det bliver det (håber jeg)
      Godt du stadig følger med, og kan lide det du ser.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. birketræer er bare så smukke,
    det bliver flot med alle de sten Din Bent får lagt,
    tænk jeg tør næsten ikke skive det, men i ssg da jeg gik og fejede blade på terrassen , tænkte jeg på dig igen da jeg så på mine visne roser , en enkelt eller to stod med knop ,
    og ånan du stadig vise fine rosenhoveder ,,,,,,

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja birketræer er meget smukke. Jeg så lige i min havekalender fra sidste år, da plukkede jeg roser ind til tre vaser ved denne tid. Så det er ingenting i år :)

      Slet
  15. Nøøj hvor er de lækre dine roser, lige til at spise ;O). Her har det heldigvis også været mildt og solen har været på visit ;O), godt du har Bent til at lægge fliser, du kan godt hilse den beskedne og sige flot arbejde ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja roserne var lækre i går, i dag er de nok blevet til marcipanroser, græsset er hvidt her til morgen.
      Jeg skal nok hilse ham, han synes stadig ikke, at det er godt nok :)

      Slet
  16. Ak jeg går stadig og venter på at det hvide bryder mere frem på mine birk, de er endnu "brune og unge".
    Det er sjovt at de hvide kommer nedefra, eller det går det ihvertfald på mine.
    Hvor lang tid gik der før dine blev hvide hele vejen op ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Jeg synes også mine var længe om at blive hvide, men det kommer til sidst, men helt hvide er de ikke. Jeg tror der gik ca. 7-8 år, man kan jo begynde at rulle den tynde bark af til sidst, det hjælper lidt :)det gjorde jeg.

      Slet
  17. De er smukke dine birketræer.
    Da vi i sin tid flyttede ind her på vejen, var det en birkeallé. I dag står der ET træ tilbage på vejen, nemlig vores. Når træerne bliver for store, synes nogle at de sviner.
    Andre at de giver pollenallergi. Der er mange grunde til åbenbart ikke at have birk.
    Der er nu noget særligt over roser med dug....flot ser det ud .... og du har stadig mange at vise frem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bente
      Det var da trist, at de fældede hele alléen. De sviner jo også lidt især hvis der er lus i dem, men de er også flotte. Det er ikke sjovt at have birkepollenallergi tror jeg, min svigerdatter har det.
      Jeg er spændt på, hvordan roserne ser ud i morgen, de fik frost i morges.

      Slet
  18. Uh så kom der billeder af dine hvide stammer!
    Smukke er de og plads til almindelige birketræer har du jo, mens jeg bare går og synger for mine himalaya, så de en dag bliver med smukke, renhvide stammer og ikke som nuværende baby-brune;0)
    Kh
    Katinka

    SvarSlet
  19. Hej Katinka
    Ja så kom der billeder, jeg var ved at være bange for, at du ikke fik set dem :)
    Ja jeg har plads til de almindelige, men vil nu også have en himalaya igen. Jeg har lige kigget på det hvide træ i dag, som jeg skrev om her, det er så smukt, så glæd dig.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet