onsdag den 21. november 2012

Roser, rockii og føljeton

En grå og meget trist blæsende dag, men jeg vovede mig alligevel ud med hakkejernet. Det blev dog hurtigt for koldt for fingrene. Lyset har ikke været slukket her i huset i dag, så mørkt har det været, men mon det ikke har været sådan de fleste steder i dag.
Det lykkedes mig at få rosenbilleder i dag igen, men den går nu ikke meget længere, tror jeg, de ser noget forhutlede ud efterhånden, blæsten gør det ikke bedre.
 Bonita er nu på det sidste
 James Galway måtte jeg holde ved for at få den til at stå stille for blæsten
 Jacques Cartier kun i knop, så måske holder den til et par billeder mere
 Sharifa Ashma, i dag fra den anden side
 Kings-Mac jeg tror, det er den sidste blomst for i år
 Sutters Gold er efterhånden noget bleg
Teasing Georgia, den nederste endte i vasen herinde
Jeg har fået pakke fra Pæoneksperten i dag. Som nogen af jer ved, blev jeg sidste år vild med træpæoner, så jeg bestilte tre ved pæoneksperten. For at spare porto skulle jeg have dem til Koldingmarkedet Grundlovsdag. Jeg fik et par store potter og tog glad hjem og plantede dem. Desværre havde de ikke lyst til at bo hos mig, så de sidste måneder har de stået som visne pinde. I dag fik jeg så en Rockii pæon som erstatning. Det er jeg selvfølgelig meget glad for, jeg håber så, at den vil bo hos mig. Der var fine skud på den.
For en sikkerheds skyld har jeg plantet den et helt andet sted i haven.
Der er lidt bart i skoven nu, men der er da stadig en sti :)
Pavillionen er heldigvis stadig en pryd for haven
Liquidambar styraciflua er ved at få farve i bladene
En enkelt blomst i primulaen
Her kommer rhodoføljetonen

 I det bed jeg viste i går står der to små rhodoer, som jeg købte i Kolding 5.6.
 De har nogle meget svære navne og kommer nok ikke i blomst de første år. På billedet kan I lige skimte, at der stadig er blomster i Erodium Pelargonium/hejrenæb, den står til højre
 Her er Purdomii, den har jeg arvet fra Ida, den hang med bladene, og hun ville ikke have den i sin have. Roden var ret ødelagt af larver, men den ser ud til at være kommet sig nogenlunde.
Den blomstrer meget tidligt og har været flink til at blomstre hvert år siden jeg fik den.
 Her står Queen Anns ,den er blevet flyttet hertil i sensommeren, da den var ved at fylde for meget i nordbedet, så nu står den her ved den kinesiske syren
Den har de yndigste lyserøde dobbelte blomster med en let duft.
Til sidst har vi Phyllis Korn, den er ret ny i min have, men der var en enkelt blomst i den sidste år
Ligularias frøstande er meget smukke lige nu
Er de ikke fine?
Til allersidst
Mon I kan skimte spurvehøgen, jeg opdagede at alle småfuglene fløj væk i en vældig fart, der sad den så og tronede. Det lykkedes at tage et billede gennem ruden, særligt godt er det ikke, men man kan da lige se den.
Rigtig god aften


34 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Din nye Rockii ser da helt ok ud, det ville da være dejligt om den var sygdomsfri og det lykkedes.
    Sjovt du har en Liquidambar styraciflua, det er den med de vildt flotte høstfarver?
    Jeg har sådan en på min "det kunne være godt at have" ønskeliste. Din ser rigtig sund ud.

    SvarSlet
  2. Hej Karsten
    Ja den ser fin ud, håber også den vil lykkes.
    Nå du har Liquidambar styraciflua på ønskelisten, det har jeg også haft en del år, jeg var bange for at den ikke kunne klare suset i min have, derfor var jeg længe om at købe den. Den er købt hos Anne Marie Lønbæk Planteskole.
    Den fryser ned hvert år, men den har da overlevet indtil nu, jeg dækker den med gran i januar.

    SvarSlet
  3. Jeg har også Paeonia rockii her, men de har aldri blomstret dessverre. Men hos deg i det milde klima vil de helt sikkert det. De blomstrer også på gode steder her i Norge. Queen Anns var en nydelig rhododendron med doble blomster! Den skulle jeg gjerne fått tak i her. Spennende med spurvehauk på besøk.

    God aften til deg også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Hvor ærgerligt at Paeonia Rockii aldrig har blomstret hos dig, jeg er også glad for, at jeg bor i det milde klima, måske kommer din til at blomstre ad åre, det kan man da håbe, men du bor måske for koldt, så de ikke når det.
      Ja Queen Anns er meget sød, du kan altid få den i rhododendronhaven www.rhodobutik.dk
      Ja det var spændende med spurvehøgen, jeg havde lagt mærke til, at der ikke var så mange fugle i dag, det var der så en grund til.

      Slet
  4. Jo jeg kan godt få øje på spurgehøgen. Godt fanget. Den er ellers en meget sky fugl.
    Heldig at du endnu kan vise blomster fra haven, men når de er væk så har du jo din fine pavillion at vise billeder af.
    Jeg nåede kun lige en kort runde i haven her til morgen. Jeg har hele dagen gjort klar til kræmmerne til på søndag, og jeg BLEV færdig i biksen.
    Nu skal jeg have ordnet lidt i privaten og bagt pladekager til på søndag, så dagen er væk før jeg næsten får begyndt.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Godt du kan få øje på spurvehøgen, det er jo ikke et særligt godt billede, og hvis jeg gik ud ville den hurtigt være væk.
      Ja pavillionen er et godt motiv, det kan jeg altid vende tilbage til.
      Godt du blev færdig med rengøringen, det er et stort område, og der er nok at se til inden søndag, kan jeg forstå.
      God aften til dig.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Det er fine billeder du fik i dag trods den lidt triste belysning. Skønt at se store flotte roser hos dig. Jeg har kun mine Fairy-type og en Iceberg. Iceberg fik så selskab af tre nye barrodsroser her i eftermiddag. En enkelt Cartier knop er der også her.
    Pavillionen er tydeligvis smuk i al slags vejr og samler haven så smukt om sig.
    Queen Anns er bare bedårende og Ligularias duske er et rigtig blikfang :-) Det er flot du fik snappet et foto af den frække høg!
    God aften :-)
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Ja jeg troede såmænd heller ikke jeg kunne få ordentlige billeder i dag, men det gik heldigvis, takket være roserne bl.a.
      Mon vi får at vide, hvilke roser du har købt?
      Ja pavillionen er altid god at fotografere.
      Jeg er glad for Queen Anns og glad for at jeg opdagede Ligularias duske, jeg havde ikke lagt mærke til dem før.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Det er rigtig fine billeder trods det mørke vejr. Godt du har alle de pragtfulde roser til at lyse op, de ser pragtfulde ud. Det var godt nok ærgeligt med træpæonerne, jeg håber det lykkes med Rockii pæonen.
    Fortsat god dag.
    Hilsen Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Alice ja jeg er også forbavset over, at det blev rimelige billeder. Roserne er det snart slut med, men det lykkedes igen at få gode billeder.
      Ja lad os håbe det lykkes med Rockii pæonen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Godaften Lisbeth.Det har også været hundekoldt og mørkt her hos os.Sød lille primula,har lige opdaget at min også har fine blomster.
    Dejligt at du fik en ny pæon.Nu må vi bare håbe at den vil trives hos dig.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det har ikke været udevejr heller her, men hundene skal jo luftes uanset vejret, så jeg bliver lidt hærdet. Ja snart er det primulaernes tid, det er skønt, så får vi lidt blomster igen.
      Jeg håber min nye pæon vil trives hos mig.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Godt du fik en ny pæon, jeg skulle også have 3 nye som hellere ikke ville komme op ved mig, lidt mærligt da de andre ved drivhuset gror ganske godt, nå men jeg kom så til at bestille 6 mere til det nye bed. Vil høre dig om det ikke er blevet for sent og flytte rhodoer, det kunne være rart da det vist kommer til at være en stor opgave og omligge min nederste del af haven, men jo også derfor jeg skulle på haveplanskursus.:0) men kunne være fedt og have det overstået . Læser lige til bage ved dig du er så produktiv med indlæg, så jeg er altid 2 dage bagud:0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja godt vi kan få nye pæoner, når de andre ikke ville gro. Hvis du kan nå at flytte rhodoerne i denne uge, inden frosten kommer, hvis den kommer, så kan du godt gøre det, men husk at vande godt bagefter og at plante med god våd spagnum.
      Ja det er ikke nemt at følge med hos mig :) jeg laver jo et indlæg om dagen, men du klarer det nok uden. Det var netop det i dag, du skulle læse.

      Slet
  9. Fantastisk billede af spurvehøgen, du fik! Her i sommer da jeg sad i hesteskoen, kom den styrtdykkende og tog en fugl ved vores fuglefodertrug, tror jeg. Jeg fik en chok for det er et stort vingefang, den har.
    Din Ligularias frøstande er meget dekorative. Som små pudderkvaster. Queen Ann's blomster er vel nok smukke. Der er mange jeg ikke har set hos dig, kan jeg godt se.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Tak Bent synes nu ikke det var så fantastisk, men jeg er da lidt stolt af, at det lykkedes mig at fange den ind. Man bliver godt nok forskrækket, når de pludselig dykker ned, hvis man er i nærheden. Bent var ude for det samme forleden dag.
      Pudderkvastene ja de var ikke til at stå for :)
      Queen Anns var vist næsten færdig med at blomstre,mens I var her. Den får desværre meget brune blomster, når det er slut, så er den ikke så køn, og det er svært at pille dem af, men den er køn så længe det varer :)

      Slet
  10. Jeg synes det er et godt billede af spurvehøgen, når det både er i dette mørke og så gennem ruden. Ja, lad os håbe at småfuglene alle nåede væk.
    For nogle uger siden så Michael hejren stå ude ved vores dam igen. Den fik nu ingen fisk, for der er både snore og bladnet på lige nu.
    De sagde lige i vejrudsigten at det skulle blive lidt lysere i vejret. Lad os håbe det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne det er jeg glad for, at du synes, for som sagt syntes Bent ikke, det var så godt. Jeg opdagede den, fordi småfuglene flaksede op, så mon ikke de var væk alle, ellers var den nok ikke blevet siddende.
      Godt I har dækket dammen til, så hejren ikke kan tage fiskene.
      Ja lysere vejr, det kan vi bruge, det andet her er alt for trist.

      Slet
  11. hold da op, der var du heldig at få spurgehøgen på foto , kan godt. forstå du frøs om
    hænderne , måske det blir bedre i morgen, der er lovet sol ☀

    SvarSlet
  12. Hej Jonna
    Ja det var heldigt med spurvehøgen.
    Ja lad os håbe vi får sol, det glæder vi os til, jeg kan se, de lover regn fra på søndag og tre-fire dage frem.

    SvarSlet
  13. Hvor har du stadig mange skønne ting at tage billeder af i haven - nu med spurvehøg! :o)
    Og ja, det er lidt råt og koldt derude, men sne har vi da heldigvis ikke fået endnu. :o)
    Mange hilsner
    Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine
      Ja jeg er lidt priviligeret med både spurvehøg og roser, jeg kan tage billeder af :)
      Ja lad bare sneen blive væk noget længere.

      Slet
  14. Imponerende du har været ude idag - turen til og fra bilen var nu rigeligt for mig idag (for jøsses et novembermørke).
    Er spændt på din træpæon...uha, de er jo nogle småsarte størrelser, så jeg tør ikke:0)

    Dejlige rosenfotos - de er smukke smukke...

    Kh Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Ja jeg var egentlig også lidt stolt af mig selv at jeg overhovedet gik ud, men jeg skal jo have min daglige motion. Lyset har været tændt hele dagen i dag. Vi håber på sol i morgen.
      Jeg er også spændt på træpæonen, jeg kan godt forstå, du ikke tør, men det gik jo godt med min første, så blev jeg overmodig.
      Tak for ros til roser :)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  15. Utroligt som dine roser bliver ved med at blomstre, men det er jo faktisk også ualmindeligt mildt for årstiden. Dejligt med de blomstrende primula, jeg faldt også over en lille violet blomstrende forleden.
    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja det er det milde vejr, der gør at roserne kan blive ved, det må de gerne. Ja heldigvis kan vi snart nyde primulaerne.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  16. Har det været dag idag ?, Jeg nåede ikke at opleve det, men dine billeder vidner da om liv i haven, og det er jo ikke så ringe endda, som de vist siger i Jylland. Men det er nu utroligt med roser, de rigtige sorter har en jernvilje og grokraft der virkelig overrasker mig hvor gang vi render ind i en mild november. I vinteren 2006 havde vi en rose i blomst så sent som den 13 dec. lucia dag. Men sikke hvor det også regnede det år.
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik
      Nej jeg synes heller ikke, det har været dag i dag, lyset har været tændt hele dagen. Det er dejligt, at roserne blomstrer så længe, men det er selvfølgelig på grund af det milde vejr. Jeg har også før sat en rose i juledekorationen.

      Slet
  17. Flot fanget af spurvehøgen :) Jeg husker godt dine indkøb af træpæoner, nu håber jeg du får mere held med denne her.

    Mon ikke næste uges kulde og frost vil gøre det af med de sidste af vores roser... Men hvor har vi nydt dine hele efteråret, tak for det :) Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak skal du have. Ja jeg håber også, det går bedre med denne her.
      Gad vide om vi får kulde og frost i næste uge,jeg synes de lover regn fra søndag.
      Jeg deler gerne mine roser med jer :)men snart må vi gå til arkiverne.
      Knus

      Slet
  18. Kære Lisbeth.
    Flot du lige fik fanget Spurvehøgen!
    Ja, det har også været mørkt hele dagen her, der er nu snart kun 1 måned til det vender -----------
    Fine billeder af dine rhodoer Queen Anns ser spændende ud med dobbelt blomst!
    Og så er der Phyllis Korn, den holder jeg meget af.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak ja da var jeg heldig.
      Mørkt hele dagen ja, men måske bliver det bedre i dag, dog ikke endnu.
      Queen Anns er lige noget for dig, den ser så sart og fin ud i blomsten.
      Ja Phyllis Korn er også fin, den har jeg så ikke haft så længe.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  19. Åhh de roser! Hvilken er din favorit, - ja jeg ved det ikke er nemt at vælge...

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha Maria
      Det ER et svært spørgsmål, men en af dem er Sct. Cecilia, den kan vist ikke en gang fås mere, den er så yndig og har en helt fantastisk mandelagtig duft, den er jeg meget glad for. Måske kan jeg huske at lægge billede på mit indlæg i aften, jeg skal prøve.
      Jeg har selvfølgelig mange andre favoritter, crocus rose, Scepter d´isle Sofia Renæssance osv. Ja jeg kan blive ved :)

      Slet