fredag den 9. november 2012

Forelsket i et bed og flere portrætter af rhodoer

Der er vist ingen, som er i tvivl om, at jeg er vild med mit nordbed. Det forandrer sig over hele året, og lige nu er det også smukt.
Se bare her de forskellige farver løv, heucheraen og ikke mindst weigelaen/klokkebuskene i baggrunden, de står så smukt lige nu. Fuglene er meget begejstrede for dem som skjul, for lige her til højre er der et foderbræt, så er det nemt at flyve derhen og gemme sig, når der sker noget farligt.

I nordbedet står Tricanthum, er den ikke fin med den fine behåring, jeg synes, det er flot.
Tricanthum er en rhododendron og den har smukke blomster
I nordbedet står også Orbiculare, bemærk de runde blade
og den fine anderledes knop
Den blomstrer tidligt allerede sidst i april og er en af de første i det bed. Forleden holdt den flyttedag og kom længere frem i bedet, så vi bedre kan beundre både farve og form på løvet.

I går var der en del skriveri om Makiyak, så jeg vil lige vise min, den har flere år på bagen, men som I kan se bliver den pænt stor.
Makiyak i blomst, billedet er fra 2011, den er blevet flyttet ind i skoven, så der var ikke så mange knopper på i 2012, men næste år, så bliver den fin igen.

Denne her har også et smukt løv, billederne er taget i dag. Den hedder Silber
Og med blomster, billedet er taget 15.5. lige før bloggerbesøget 19.5.
Denne løvfældende azalea Soir de Paris har det mest pragtfulde løv lige nu. Den er ny i haven, så ingen blomsterbillede endnu. Der er duft i blomsten.
Det var rhodoportrætterne for i dag, nu til lidt andet
Havtorn dem er fuglene glade for
Det fine fyrretræ er lige uden for mit vindue her ved computeren
En enkelt løvemund er stadig i blomst



Lidt roser fandt jeg også
Og så var det min tur til at få pakke i dag (hm jeg fik da også både i går og i forgårs) heldige mig. I dag kom pakken fra Bettina Møllebakkehaven. Jeg sendte lidt til hende i mandags og i dag kom der skønne returgaver. Skønt med noget bytteri, Bettina mente ikke, det kunne lade sig gøre at finde noget, jeg ikke havde. Det kunne det, og det lykkedes mig også at sende noget til hende, som hun ikke havde. Det er da herligt, og se hvilken kreativitet med fine lyserøde hjerter med navnene på. Tak Bettina, jeg blev glad for det hele.

Ja og så skal vi da lige have pavillion og græsser med, selvom solen ikke skinnede i græsset i dag. Lidt sol har der været, men det er meget lidt. I dag var store nydedag, jeg har ikke lavet ret meget udover at plante de 4 planter.
Rigtig god fredag aften og weekend.





21 kommentarer:

  1. Jeg er så imponert over alle dine rhodo'er, de er så fine. Du har så mange at det er spennende å se på alle de forskjellige som du har.
    Ha en god aften/weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Har du set at jeg har en fane her på bloggen med alle mine rhododendron?
      I lige måde.

      Slet
  2. Dit nordbed er forrygende. Lyset på en tør novemberdag som i dag har en speciel blød kvalitet, som gør det til en lækker sanseoplevelse at færdes i haven. Sådan oplever jeg det i hvert fald.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak skal du have, ja det er utroligt, hvad lyset/solen kan gør især på denne årstid. Jeg har det nøjagtig som dig.
      Jeg syntes ellers at de fleste af bladene var faldet af træerne, men så opdagede jeg, at birketræerne er i fuld gang med showet.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Kan rigtig godt lide løvværket på Rhododendron orbiculare, er den robust er den en klar kandidat til mit kommende rhodo-bed her i Sverige.
    Man bliver jo inspireret:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Dejligt at du bliver inspireret :) det var også meningen. Orbiculare har et skønt løvværk både i farve og facon på bladene, så det kan jeg godt forstå. Den er en 2 er, står der hos Claus på rhodobutik.dk
      Direkte oversat fra hans hjemmeside:

      2 - Hårdfør på beskyttet vokseplads.
      Egnet til en delvis opvokset have med lidt skygge og læ i vinterperioden.

      Så har du læ, vil jeg tro, det går an. Ellers skriv og spørg Claus, han svarer gerne på mails.

      Slet
  4. Jeg er da blevet endnu mere hooked på Makiyak efter at have set blomsterne.
    Det er en utrolig variation i bladene. Dejligt at du viser dem frem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla J
      Jeg tænkte nok, at jeg hellere måtte vise min også, den er meget skøn hele året rundt :)

      Slet
  5. Jeg kender godt det med at være helt forelsket i et bed, og jeg kan sørme godt forstå at du er forelsket i dit Nordbed, for det er så smukt.
    Man kan blive helt høj, når man opdager at det hele begynder at gå op i en højere enhed i et bed, ikke?
    Det giver også virkelig lyst til at gå videre med de bede som driller.
    Det er spændende med dine Rhodo-beskrivelser. Jeg er stadig overbevist om at jeg skal have plads til ihvertfald et par stykker mere i min have, selvom det ikke bliver lige nu.
    Godt du også fik gaver. jeg blev glad for min forleden, og de trives i drivhuset :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Hvor er det godt at se dig her igen. Ja du kender uden tvivl det med at være forelsket i et bed, det er en dejlig fornemmelse, og ja man bliver helt høj, når man ser, at nu kører det bare :)
      Det har du helt ret i, jeg synes ikke sådan, jeg har nogen, der driller, men somme tider kan jeg se, at nu skal der flyttes rundt, ja og så må Bent knokle, godt han gider.
      Jeg er glad hver gang, jeg overbeviser en om, at rhododendron ikke bare er en kedelig plante, men en stedsegrøn i mange forskellige afskygninger og bladformer, som pynter hele året rundt. Det er ikke altid, at det er blomsterne, der betyder noget, det er jo kun en kort periode, men løvet resten af året, det er vigtigt.
      Ja det er dejligt at få gaver, jeg syntes også, du skulle være med, godt de trives, det glæder mig, man kan aldrig vide med den lange transport-tid, de var udsat for.

      Slet
  6. Dir nordbed er flot, men jeg synes nu alt i din have ser godt ud.
    Held og lykke med de 4 ny planter. Hvor ser det fin ud med de røde hjerter.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Aase. Ja det var flot med det røde hjerter, Bettina er kreativ :)

      Slet
  7. superflot nordbed,pøj pøj med dine nye planter,selv om solen har været en anelse sparsom
    idag har det dog været en lun dag,
    rigtig god week- end

    SvarSlet
  8. Tak Jonna, ja der har ikke været meget sol i dag, men det har heldigvis ikke været koldt.
    God weekend

    SvarSlet
  9. I så stor en have er rhododendroner skønne - sikke de komme til deres ret! Og du har helt ret i, at de klart har deres berettigelse udover blomstringen! Især gennem vinteren, hvor de fylde og giver haven pondus synes jeg de er skønne!

    Kh Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Du har ret, det skal være en pænt stor have, hvis man vil have mange rhododendron, det har jeg heldigvis også. De er rigtig skønne at have også om vinteren.
      Tak for din bemærkning og The Generious Gardner, den vil jeg prøve at få plads til, hvis jeg kan få den hos jasroser.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth.Ja! jeg nåede dig ikke i går.Vi var til bogforum i Belle Center og hilse på C.D.og købe hans nye bog.Og en Vild med dans middag skulle vi også lige nå.Utroligt så travlt man kan have.Men du ved at jeg er vild med dit nordbed-det er så smukt.Og dejligt at du viser Makiyak rhodoen med de skønne blomster.Den skal jeg have.Rigtig god dag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det er ok, der var stille på bloggene i aftes. Men jeg kan se, du også har haft travlt, når du både var til bogforum og skulle se Vild med dans. Jeg ser også Vild med dans, det er et godt program, men slut for i år.
      Ja vi er også vilde med nordbeder, god idé med Makiyak, den kan jeg klart anbefale.
      God dag til dig også.
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Jeg er bestemt også forelsket i dit nordbed, du husker sikkert også alle vores begejstrede udråb til blogtræffet i maj. Lige nu er det også smukt, med de gyldne farver på klokkebuskene.

    Ja, skønt at se din Makiyak, den er nu noget for sig selv. Orbiculare er jeg også vild med, og Silber...

    Jeg må se om jeg kan få klemt en Makiyak ned ude i et hjørne i den nye jord, jeg fik frigjort da vi plantede rosenhæk. Så er der lidt vintergrønt at se på ude fra vejen.

    Dejligt med gaver, ja bloglivet er skønt. Rigtig god weekend. Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja tænk at blive forelsket i et bed, det skal man være havenørd for at blive :) Jeg kan godt huske, at I var begejstrede for bedet, da I kom. Det forandrer sig hele tiden, og det er ikke blevet ringere af, at vi har flyttet rundt på planterne.
      De to andre er også skønne, det har du ret i, men du mangler plads, når du også gerne vil have mange roser. Der findes så mange skønne, vil du ikke prøve en anden end Mikiyak, den har du jo. Jeg fortsætter med at sætte rhodoer ind her fremover, så vent nu lige og se, om der ikke også er en anden du forelsker dig i. F.eks Ken Janeck den er også fantastisk.
      Nu kan du summe lidt på den :), god weekend.
      Knus Lisbeth

      Slet