tirsdag den 20. november 2012

Lidt mere opstamning og føljeton

Dagen i dag har været lige så grå og trist, som den var skøn i går.
Derfor starter vi med et mere af Bents solnedgangsbilleder, så vi kan få lidt kulør på, det trænger vi til i dag.
Det kan da altid muntre lidt op :)
Lysten til at gå i haven i dag var ikke stor, men når jeg så endelig tager mig sammen, så går det såmænd meget godt. Jeg kiggede lidt mere på den opstammede cypres fra i går, og efter råd fra Susanne Heaven og Anne Marie fra Lønbæk, ja så røg der et par grene mere. Gad vide om vi kan se forskellen.
Sådan så de ud i går
Og efter mere klipperi, ser de sådan ud. Som I kan se, er havebøren fyldt med afklip, det kan bruges til pyntegrønt, hvis nogen på øen gerne vil have noget af det, er I velkomne.

I bedet er der lyng, og da Bent er glad for lyng, har jeg bestemt, at der skal plantes mere lyng rundt om, se bare den fine lyng her, jeg fandt under klipningen næsten skjult. Jeg synes, den har en fin farve.
I mellem de tre buske forestillede jeg mig, at der kan gro hasselurt
Den brune star står fint i regnvandsbedet
I øjeblikket lyser rhodoen Kiusianum vældigt op i nordbedet.
 Den fine grønne hebe står i ørkenbedet
 I det andet stenbed står der også et par hebe
Jeg håber, de klarer vinteren
Der er stadig roser, nu er nogen af dem sprunget lidt mere ud, frosten gjorde heldigvis ingen skade på dem.
 Bonita vender nu hovedet den anden vej og er mere udsprunget
 James Galway
 Kings-Mac
 Penny Lane
 Sharifa Ashma
Teasing Georgia
I dag skal vi se på rhodoerne i dette bed. Det er lavet i år, så ingen af dem har blomstret hos mig endnu. I bedet har der stået hortensia i flere år, men de er ikke begejstret for det, sjovt nok er det for fugtigt for dem, hvorimod rhodoerne tilsyneladende har det fint der.
 Den første her er Cinnabarium


Billedet er lånt på nettet, men jeg er ikke sikker på, at min har den farve.
Den næste hedder Xanthocodon
 Billede lånt på nettet
Til sidst har vi Paola
Billede lånt på nettet
Til slut det nærmeste vi kom til solskin i dag, det blev taget i morges.
I må have en god aften

28 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    de ser da rigtig lovende ud - dine nye rhodoer. Glæder mig til at se billeder næste år:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten F.
      Længe siden :)
      Der kommer masser af billeder til næste år, det lover jeg :)

      Slet
  2. Hej Lisbeth.
    Wauh, en flot solnedgang Bent har foreviget.
    Det ser rigtig godt ud, efter I har stammet op. Det var nogle gode råd du fik om, at skære det mere af. Nu er det rigtig fint, synes jeg. Jeg ville da ha' troet du selv havde rigeligt roser, der kunne bruge vinterdækning af de afskårne grene.
    Her hos os har det også været koldt og gråt, men det har holdt tørt, så jeg har været ude og få de sidste løg lagt, og gravet nogle trædesten ned. Jeg har haft gang i 1.000 ting derude de sidste 4 dage. I går gik jeg helt amok, og fik flyttet et lille stykke hæk og gravet et lille nyt bed ud.
    Nu står den på bestyrelsesarbejde i aften. Håber også du og Bent må få en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Rart at høre lidt fra dig igen. Ja Bent er god til solnedgange.
      Godt at høre, at det er blevet fint nu. Jeg dækker ikke ret mange af mine roser, jeg nøjes med at komme jord godt op om podestedet. Det klarer de fint, mon det gør nogen forskel med hensyn til stængelsyge, for det har jeg haft to år i træk. Jeg har nu rigtig meget grønt til at dække med endnu, ellers begynder jeg bare at kappe nogle flere :)
      Du har da haft travlt, kunne du godt holde til det, eller var du træt i dag? Det lyder som om du har knoklet en del.
      Jeg håber, du må få en god aften med bestyrelsesmøde.

      Slet
  3. Kære Lisbeth. Hvor ser det altså godt ud med den opstamning. Har været rundt og kigget på vores træer/buske i haven i dag. Og der er lidt jeg godt kunne tænke mig og få fingrene i.

    Det er da utroligt som dine roser kan blive ved. Her er det stort set slut. Er begyndt og lægge gran på nu. Så håber jeg de klarer vinteren.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Tak skal du have, ja nu er jeg også selv ved at være tilfreds med resultatet. Gå du bare i gang med at klippe, Anne Marie siger, vi må klippe indtil det bliver frost, så det er bare med at komme i gang, det er nu, der er tid til det.
      Jeg plejer ikke at lægge gran på mine roser, indtil videre er der kun en enkelt, som er stået af.
      Jeg må hellere lige google det med afdækning af roser.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  4. Jo, jeg kan bestemt godt se forskellen. Nu står busken helt stringent og overskuelig. Solen gjorde heller ikke meget væsen af sig herovre i hovedlandet. De to klokkeblomstrende rhodoer har jeg også overvejet at anskaffe, men har ikke gjort det endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det er godt du kan se forskellen, jeg synes også det er blevet godt nu.
      De ser rigtig skønne ud de to rhodoer, så jeg er spændt på, når de blomstrer, jeg er nu ikke sikker på, det bliver næste år, men knopperne ser jo ikke ud som på de andre rhodoer, så man kan aldrig vide.

      Slet
  5. Buskene dine blir kjempefine etter all oppstammingen! Rosene dine er fortsatt like flotte, her er alle helt brune. Her har det vært 9 grader og regn, men håper på å få se sola snart :-)
    God aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Marit, jeg er også godt tilfreds med dem nu. Ja hellere frost og sol end regn og 9 grader, det er så kedeligt.

      Slet
  6. Smuk solnedgangsbillede.
    Flot lyng.
    Hvor ser det godt ud det i har fået opstammet.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak jeg synes også, det var en meget fin farve lyngen har, tænkte nok, at du ville lægge mærke til den. Jeg er glad for min opstamning.
      I lige måde.

      Slet
  7. flot solnedgang,
    på denne tid af året , skal man være. glad for de solrige dage.☀
    fine billeder af. den opstammede thuja

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Det har du helt ret i, det er godt der kommer lidt sol en dag en gang i mellem.
      Tak ja jeg er glad for min opstamning.

      Slet
  8. Der er sandelig en tydelig forskel efter dagens opgave, nu virker det meget mere luftigt - godt klippet!! :o)
    Jeg begriber ikke at du stadig kan have så mange roser i blomst, der må altså være et andet klima på den ø.

    Go' aften ønskes Fru Høneballe og Hr Bent :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Godt man kan se forskel, og at det nu virker luftigt, det er jeg glad for at høre, du synes :)
      Nej man fatter det ikke med de roser, jeg havde lige så mange sidste år ved samme tid, sådan er det at bo på en ø :)
      I lige måde til Fru Friis og mand.

      Slet
  9. Det ser godt ud nu, og gav lidt mere luftigt udseende. Jeg tænker også at det er utroligt så meget der endnu blomstrer hos dig. Sikke et klima på Samsø!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Tak skal du have, ja så skrap som Jette er jeg ikke til det endnu, men mon ikke det kommer med øvelsen.
      Der er meget at øve sig på endnu.
      Ja vi må have et godt klima her, eller også er det fordijeg har flere roser, så er det nemmere at have nogen i blomst.

      Slet
  10. Godaften Lisbeth.Ja! jeg kan også godt se forskel.Og det til det bedre.Ville have sagt det til dig i går....at der skulle lidt mere af,men godt at andre gjorde dig opmærksom på det.Igen et smukt billed fra Bents hånd.
    Jeg synes også at det kan blive rigtigt smukt med forskellige lyng under thujaerne.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Godt du kan se forskel, det kan jeg også selv, men jeg havde nok ikke gået videre,hvis jeg ikke havde fået det at vide.
      Ja et smukt billede fra Bents hånd, vi trængte til lidt opmuntring ovenpå denne kedelige dag.
      Jeg håber også, det bliver godt med mere lyng der, der må jo være lidt sur jord rundt om cypresserne og så lidt spagnum, så skal det nok blive godt.
      I lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Jeg kan også tydeligt se en forskel fra i går. Det er langt pænere nu, hvor man kan se de enkelte stammer. Flot klippet. Det inspirerer kan jeg høre på Lise Lotte!
    Tænk at du kan blive ved med at finde roser i blomst i din have. Det må være et specielt ø-klima I har.
    Her har solen heller ikke været fremme, så godt vi så den i går. Det får humøret til at stige 20° når solen er fremme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Det er dejligt, at I kan se forskellen og at I synes det er pænere. Så kan jeg godt gå i gang med den næste. Det er godt man kan inspirere lidt :)
      Ja sol vil vi meget gerne have, men det bliver heller ikke i dag, ikke hos os i hvert fald, det blæser meget og er gråt og trist.

      Slet
  12. Kære Lisbeth.
    Jo jeg synes, at man godt kan se du fik tager lidt mere af - flot!
    Også dine roser er fine. Tænk at have roser i haven nu!
    Det er også en fin lyng, du der fandt!!
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Godt du kan se at jeg har taget mere af og at du kan lide det.
      Ja det er lækkert med roser endnu, jeg er lige spændt hver dag, når jeg går ud, er der mon nogen endnu? Men indtil nu har jeg været heldig, selvom det jo er de samme jeg tager billeder af hver dag stort set.
      Lyngen har en dejlig farve i løvet, den kan jeg godt lide.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Her lige et link til lyng i farver: www.lyngplanter.dk
    Den ligger ikke langt herfra, men jeg har ikke deres kvalitetslyng mere, da Bilka importerede tonsvis billige tyske lyng. Dem kunne jeg ikke hamle op med.
    Husk forårslyng (Erica) tåler en del skygge, og efterårslyng(Calluna),hedelyng ynder sol.
    Hav en god dag
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Tak for linket, desværre sælger de ikke til private, så det må være planteskoler eller super markeder jeg skal købe det i. Tak for tip om, hvor det er bedst at plante dem.
      I lige måde.
      Lisbeth

      Slet
  14. Det er blevet rigtigt godt, fint at du fik tyndet ud i alle de stammer. Lyng og hasselurt i bunden lyder som perfekt selskab ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Tak skal du have, ja jeg synes også, det pyntede. Så må jeg have fat på sådan noget :)men klikfingeren holder jo vinterferie, så det bliver først til næste år.

      Slet