tirsdag den 13. november 2012

Føljetonen fortsat og flere rosenbilleder

Det har været fint havevejr i dag, men jeg må sige, at det har været noget gråt og diset, så det var ikke så spændende en dag at være ude i, men det var ingen hindring. Jeg fik fyldt havebøren, i morgen får I billeder af, hvad jeg har lavet. Spændende projekter som kom lige ud af den blå luft, næsten. Måske var jeg lidt inspireret af en anden blog, men det var egentlig ikke det, jeg gik ud for.
Spændingen stiger forhåbentlig, men I må vente til i morgen :)
Heldigvis er pavillionen altid fotogen, for ellers var der ikke så meget smukt i haven i dag, udover roserne som kommer lidt senere.
Den rosafarvede parykbusk står her i nordbedet og lyser op selv uden sol på.
Den rosafarvede blærespirea har også stadig løvet i behold, det kan man ikke sige om den mørkbladede Diablo, den er helt bar på grenene nu.
Jeg har to af disse her, den ene har tabt alle bladene nu, denne her har det smukkeste løv. Det er dem, der også har smukke stammer, når jeg tager billeder i modlys. Tibetansk kirsebær.
Så starter føljetonen:
 I dag er det dette bed, det drejer sig om. Vi er stadig i den gamle del af haven. Her er billedet taget oppe fra rækværket
som I kan se bagerst i dette billede, det er taget foran bedet. Th æbletræ med clematis Xerxes og forhåbentlig næste år Clematis General Sikorsky, som nylig er blevet plantet der.


Madame Ida Rubinstein fik jeg for en del år siden til mors dag af mine drenge. Den er vokset meget siden og er blevet ret stor. Den har altid en masse store fede knopper.

Ved siden af den står den skønne Edelweiss med skønt lysegråt indument

Bagved står Kathe Waterer som blomstrer lidt senere end de andre to

I midten står Lees Dark Purple, jeg har en mere af dem inde i skoven

Foran står Conny en japansk azalie som får det smukkeste efterårsfarvede løv

Lidt bagved står Elsie Lee, det er også er en japansk azalie med kønne efterårsfarver


Til sidst har vi Mother Greer med den dejligste duft i bladene. Den er kun lille endnu, jeg har haft en før, som desværre gik til for mig.
Nu går vi over til dagens roser:


 Odyssey
 Penny Lane
Queen of Sweden
 Redouté
Rhapsody in blue
Scepter d´isle
Og til sidst skal I se, at jeg har været kreativ
Det har jeg været på mere end en måde i dag, resultatet kommer i morgen.
Fortsat god dag.

30 kommentarer:

  1. Rosafarget blærespirea har jeg aldri sett før. Har du noe sortsnavn på den? Jeg har tre sorter her. To forskjellige med mørke blader og en som er gul.
    Dine roser er så nydelige! Tenk å ha roser som blomstrer fortsatt! Du er heldig :-)
    Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Den kan du finde her på Lønbæk Planteskole, der har jeg købt den.
      http://www.loenbaek.dk/planter/physocarphus-opulifolius-diable-dor.html
      Den er så skøn om foråret, det ser altid ud som om solen skinner i de nye skud. Også selvom det er gråvejr. Den kan jeg anbefale.
      Jeg føler mig også meget heldig, tænk at kunne tage så fine billeder af roser i november.
      I lige måde

      Slet
    2. Takk for svar. Den har jeg ikke sett før, den var kjempefin! Jeg har to som heter 'Diablo' og 'Red Baron' som er meget mørke i bladene. Den gule jeg har heter 'Dart's Gold'

      Slet
  2. Endnu en dejlig føljeton. Din Azale Conny er utrolig skøn. Den tror jeg jeg vil lede efter. Har ikke set den nogensteder.

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ole :)
      Skønt med nogen der følger med. Conny har jeg lige googlet, men den kan vist ikke fås i Dk. Jeg har efter en tur hos min rhodomand, fundet den på torvedag i Odder, dengang en lille beskeden en, men jeg skal love for den er vokset. Hvis det er løvet, du er faldet for, kan jeg anbefale Königstein, den har også et smukt løv, og den kan købes i Dk.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Sikke et skønt efterårsfad du har fået lavet. Det kunne godt se ud som om, at de fleste af materialerne er samlet i egen have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja bortset fra mosset, så er resten fra egen have.

      Slet
  4. Gode billeder som altid.
    Hvor er dit fad fint pyntet.
    Jeg glæder mig til du i morgen løfter sløret af, hvad du har lavet.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have. Jeg arbejder på at få løftet sløret på den rigtige måde :)
      I lige måde.

      Slet
  5. Har du nu været ude at klippe og opstamme igen?
    Nå, jeg venter med spænding til i morgen.

    Du har da meget at byde på stadigvæk, både blærespireaen og parykbuske er meget smukke i løvet.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Du får ikke noget at vide før i morgen :) jeg arbejder på at finde passende førbilleder, det er svært.
      Ja der er lidt endnu med blade på, ja og så overrasker roserne mig lige nu.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. hvor ser det godt ud:) Anne Gine

    SvarSlet
  7. Smukt fad, og spændende hvad det er for et mystisk projekt, du har kastet dig ud i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      Ja det er spændende :) jeg arbejder på at finde før billeder.

      Slet
  8. Jeg kan se at du har været ude at samle mos til en hyggelig dekoration. Hvad mon du sysler med i havebøren?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja der kom først noget i senere, så der kan man ikke se noget :)

      Slet
  9. Hej Lisbeth. Hvor er det altså spændende at læse om dine rhodoer fordi du har så meget viden om dem. Ih nu skal vi vente helt til i morgen med at læse om dine kreativiteter! Jeg fik mit fyrretræ i dag og jeg er så glad. Det var en fin pris og jeg har glædet mig til at skrive til dig, fordi du har været mininspiration med alt det flotte grønne du har i din have på denne årstid!Der er billeder af træet på min blog!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Jeg har allerede kigget og kommenteret :) Dejligt at du fik et træ til en rimelig pris.
      Det er godt med lidt spænding på bloggene :) Jeg arbejder på at finde førbilleder efterbillederne kan jeg først tage i morgen, med mindre jeg skal ud med blitz som dig, nej I må vente.

      Slet
  10. Godaften Lisbeth.Ja! jeg er da også spændt på hvad du har i ærmet til os.Mange smukke rhodoer du viser.Og også fine azalia med efterårsløv.Er spændt på mine to små som jeg har sat i mit "Høneballebed"de er rosa,men jeg ved ikke hvad de hedder.Det er også et fint fad du har pyntet.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja det er spændende :)
      Jeg kan godt lide, at der er et Høneballebed ovre hos dig, det er da lidt sejt :) Min have og jeg vil godt lægge navn til det bed, for det har du gjort rigtig godt med hjælp fra din mand.
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Spændende.....og den blærespirea er da noget for sig. Smuk. Men din Edelweiss er den af dine rhodoer i dag, jeg synes er smukkest. Især løvet er specielt.
    Fint fad dejligt at være kreativ og bruge af havens materialer. Mos har jeg da til overflod i græsset, og jeg snupper også derfra. Ja tænk at få opkaldt et helt bed efter sin egen have. Det er da stort! Tillykke med det...... det er også alle de blomsterbørn, du spreder i det ganske danske land!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Blærespireaen skulle ud have haft med fra Anne Marie, da du alligevel købte deroppe. Jeg troede, vi fik et indlæg om dine køb? Edelweiss har et skønt løv, blomsten er også fin, men det var vist ikke lige det bedste billede, jeg fik sat ind.
      Ja du er velkommen til at bruge min idé med fadet. Jeg er lidt stolt af at have et Høneballebed i Kbh. eller hvor nu Jette bor :) Tak

      Slet
    2. Det er hermed gjort!! Altså indlægget…;0)

      Slet
  12. Hvor lyder det spændende med et impulsivt projekt :-)
    Der er stadig skønt i din have synes jeg, i forhold til årstiden
    Jeg suger også alle de gyldne farver ind lige nu, for vi ved jo at det snart er slut med det hele.
    Jeg synes også at det er et virkelig kønt fad du har lavet. Og den blærespirea kunne jeg også tænke mig at få plads til. Jeg har jo El Diablo og er meget glad for den. Så det kunne være sjovt med en lidt anderledes en.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Hvor er det bare super at se dine kommentarer rundt om på bloggene. Jeg tænkte på dig i går d. 13. håber det bliver ved med at virke.
      Ja de få gyldne farver, der er tilbage, må vi nyde. Vi tog i skoven i søndags for at nyde dem, men tænk der var bladene faldet af birketræerne, så det var lidt en skuffelse.
      Som du kan se, har jeg købt den ved Anne Marie i Lønbæk, hun sender gerne, kan jeg forstå på Bente. En julegaveidé måske :) De klæder hinanden El Diablo og den rosafarvede. Måske skal jeg sætte et forårsbillede ind af den.

      Slet
  13. Kære Lisbeth.
    Du har da fået taget nogle flotte billeder, også når man tager årstiden i betragtning.
    Det er da et fint "fad" du har lavet --- hvad mon du viser i morgen!!!!!!!!
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, ja i betragtning af, at det er meeeeeeget gråt og trist vejr i øjeblikket, så blev billederne da ok.
      Ja hvad viser jeg i dag, det bliver spændende :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Du har da masser af smukt i haven, årstiden taget i betragtning. Alle de varierede grønne toner fra rhododendronbedene og stadig masser af kønt efterårsløv. Roserne er så dejlige. Jeg tror da også i ligger ret lunt der på Samsø, vær kun glad for det :)
    Hilsen Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja det har du ret i, man skal lige tage årstiden i betragtning :)men rhododendronbedene gør meget for haven også om vinteren eller måske især om vinteren.
      Ja det er skønt med roser, vi ligger nok lidt lunt herude i Kattegat :)det glæder vi os dagligt over.
      Hilsen Lisbeth

      Slet