fredag den 23. november 2012

Solopgang, besøg og føljeton

I morges da vi stod op, var der den fineste solopgang, så jeg styrtede ud og tog billeder, det var lidt koldt :) men jeg synes, jeg fik fine billeder

Synes I ikke det? :)
Det var solskin i formiddags, men det har været en kold dag, så jeg var kun i haven 1½ time i formiddag.
I dag har vi haft besøg af silkehaler to gange, sidste gang var for ½ time siden, så det er svært at tælle, når det er halvmørkt, men der var mere end 10.
Bent nåede at tage billeder, men kun dette blev godt. De sidder jo ikke stille og venter på, at vi skal tage billederne. Det store Ingrid Marie æbletræ havde vi talt om at beskære, så vi bedre kunne plukke æblerne, men det lader til at træet er et hit blandt silkehaler, så det gør vi nok ikke, så må vi leve med, at de fleste af æblerne bliver spist af dem, for det er hyggeligt at have besøg af dem.
 LIdt flere alunrod

Denne her skulle også være en alunrod, den er ganske fin og lidt lodden i bladene. Den har jeg fået af Rikke D.
Denne hejrenæb pelargonium har jeg også fået af hende, den blomstrer stadig lidt
En lille primula var der også i blomst
Den New Zealandske græs i modlys
Lidt roser fandt jeg også
 Jacques Cartier
 Kings-Mac
 New Dawn
Teasing Georgia
Her starter rhodoføljetonen
 Lily Dance
Den blev købt på vores tur til Rhododendronhaven i april
 Extraordinaire
Den er ikke særlig villig til at blomstre, så jeg har lånt på nettet, der er heller ingen knopper til næste år

Moerheim
Købt i 2011 og den blomstrede fint i år
 Satsop Sunrise er købt i efteråret, så jeg har ingen blomster set endnu
Så billedet er lånt på nettet

Saluenense
Den har blomstret i år, men den er svær at tage billeder af, der er fin duft i løvet.
Her et billede af min fine brogede pieris
Og af bregner
Til slut dette fine billede af træerne i silhouet
Så er det weekend, jeg håber I får en god en af slagsen og en god aften.

23 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth.Flotte dramatiske billeder du starter med.Også et rigtig fint billed af silkehalerne der smæsker sig i æblerne.
    Jeg kan også godt lide din fine pieris...skøn farve.Jeg skal vist også ud og tage billeder af mine fine primula og juleroser.
    Er også vild med de bregner der stadig er grønne.
    Rigtig god aften til dig og Bent knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have, ja det var dejligt med solopgangen. Og tænke at have besøg af silkehalerne flere gange på en dag, vi føler os meget heldige.
      Ja den pieris er fin, der er faktisk to i den, en almindelig og en broget.
      Bregner er fine i skovhaven lige nu.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Åhhhh, SOLopgang - altså med sol!!! Dét giver lidt energi til min novembertrætte krop! Og kært med det frie æble-tag-selv-bord til fuglene....en skøn rummelighed og respekt for de levende du udviser!!

    KH og rigtig dejlig aften fra
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Ja er det ikke skønt med en solopgang, her løber jeg ud i næsten ingenting for at opmuntre din novembertrætte krop med billeder :)
      Vi vil gerne have fugle i haven, så må vi også vise rummelighed.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
    2. Sidder nu og både smiler og småklukker af din varme, omsorg og venlighed:0)
      KH

      Slet
    3. Det er altid godt med et lille grin også selvom det er et billigt. Vi må holde humøret oppe i denne grå og mørke tid.
      Knus :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth.
    Her er stadig ikke dukket silkehaler op, selvom jeg har lokket med Ingrid Marie æbler. Æv:o)
    Til gengæld har vi et egern, der leger kispus med vufferne.
    Godt at se solen hos jer. Her kniber det en del.
    Bregnen du viser, kunne jeg godt tænke mig et blad af med de brune sporehuse bagpå. De skulle kunne såes.
    Du kan få en perlebregne i bytte, hvis du ikke har den.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Hvor ærgerligt æblerne skal sidde i toppen af et træ meget højt oppe, har du sørget for det :)
      Ja der kan jeg ikke være med, ingen egern på Samsø, så det kan jeg ikke prale med.
      Ja vi var heldige, vi fik sol i dag, men koldt var det.
      Du må gerne få et blad af min bregne, jeg ved ikke om jeg har en perlebregne, men jeg kan altid få plads til en bregne mere og lidt hasselurt :)
      Så lad os bare lave den aftale.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Ih, hvor jeg nyder dine billeder. Kan slet ikke få nok! God, forhåbentlig fotovenlig weekend.
    Hilsen fra Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgit
      Dejligt at høre, at du nyder mine billeder, det er altid rart at få kommentarer også fra nye læsere.
      Ja vi håber, at det bliver en fotovenlig weekend :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Skøn solopgang, jeg så den også fra mit vindue på arbejde. I er altså heldig at have så mange silkehaler på besøg, og sikke de nyder de lækre Ingrid Marie æbler.

    Skal du mon ud at beskære endnu mere her i weekenden? Vi skal til fødselsdag i Vestjylland, så det bliver ikke til noget særligt i haven, men jeg må ud og have lagt de løg, jeg fik købt i går...

    Rigtig god weekend, knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var en skøn solopgang, godt du også fik set den live. Du kan tro vi føler os meget heldige med besøg af silkehalerne, de er så fine, vi vidste ikke, at de var så vilde med æblerne, men det skal jeg love for, at vi har fundet ud af.
      Jeg tror ikke det bliver til beskæring i weekenden, vi skal til kaffe både i morgen formiddag og i morgen eftermiddag, så der bliver ikke meget have den dag udover et par billeder :)
      Håber du fik lagt løgene og god tur til Vestjylland.
      I lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. ufatteligt flote farver på,solopgangsbillederne ,,,,kan godt vforståvducstyrtede ud med fotoapparat ,....det sidste aftenbillede er jeg også vild med, Også du ønskes en rigtig dejlig week- end ❤

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja det var en smuk solopgang, så det var bare en jakke på og ud med bare ben, det var koldt :)
      Det sidste billede er ikke et aftenbillede, det er taget midt på formiddagen, det er træerne, der gør, at du tror det er aften.
      Tak Jonna og i lige måde.

      Slet
  7. Så flott soloppgang du har tatt bilder av! De ble veldig fine :-)
    Jeg har også sånt New Zealand gress, men jeg må ta den inn hver vinter. Jeg synes de er så flotte. Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit ja jeg syntes også den var værd at rende ud for :)
      Jeg købte min græs for nogen år siden, og troede egentlig den var død om vinteren, men flyttede den for en sikkerheds skyld et andet sted hen, og tænk så livede den op igen, det er jeg glad for, den er smuk især når solen skinner på den.

      Slet
  8. Kære Lisbeth.
    Jo, det er flotte billeder af solopgangen.
    Og fine billeder du giver os i dag, specielt af rhodoerne--- Extraordinaire har vel nok en flot blomst også Salsop Sunrise er bedårende!! (de er noteret)
    God weekend
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Godt du noterer dig de gode billeder af rhodoerne, jeg er nu lidt irriteret over Extraordinaire heller ikke vil blomstre næste år, to år i træk for sådan en almindelig en er ikke acceptabelt :)
      Jeg skal lige have tjekket op på Sunrise, den er købt i år, men jeg mener da, den har knopper.
      Min haveveninde Ida købte en Extraordinaire for flere år siden, hendes blomstrer lystigt, så det er da ikke fair.
      I lige måde
      hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Smuk solopgang og vejret var da også med os i dag. Det var et dejligt billede af silkehalerne Bent fik. Jeg tror også jeg ville være tilbageholdende med at beskære æbletræet. Jeg har også et æbletræ, hvor æblerne stadig sidder på, men ingen silkehaler har set det herovre! Til gengæld er solsorten glad for de æbler, der falder ned!
    Man kan jo godt forstå hvorfor den rhodo bliver kaldt ekstraordinær, for der er da fantastisk. Mon ikke den om nogle år begynder at sætte blomst?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja i går var vejret bedre, idag er det helt diset.
      Vi er heldige med de silkehaler, det er vi meget glade for, så æbletræet får lov til at skyde i vejret, selvom vi ikke kan nå æblerne. Træet er også tæt på foderpladsen, så her kan de holde udkig efter spurvehøgen.
      Jo nu må den rhodo snart tage sig sammen :)

      Slet
  10. Rigtig gode billeder af den smukke solopgang.
    Det havde vi også her. Jeg FIK taget billeder, men de må vente til jeg får mere plads på bloggen.
    Hvor er din New Zealandske græs dog smuk.
    Du er heldig at have besøg af silkehaler. Jeg tror ikke vi nogensinde har haft dem her i haven. Måske kommer de slet ikke så langt syd på.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have, ja du har nok også fine billeder. Jeg har set en som sletter gamle indlæg på sin blog, det giver også plads til at sætte nyt ind, så det var måske en mulighed for dig.
      Jeg er meget glad for min smukke græs.
      Det er jo ikke altid, man ser alle fuglene i haven, du har et stort område og for tiden kommer du ikke så meget ud, så måske har du haft besøg af silkehaler uden du har opdaget det. Det kommer jo også an på, om du har noget, der kan tiltrække dem.
      God dag til dig.

      Slet
  11. Smukke billeder af den storslåede solopgang! Vi læsere kan bare nyde din efterhånden ret "kolde" morgentjans, Tak for det :) Morgenhimlen bliver man aldrig træt af at se på. Skønt billede af Silkehalerne i træet, det er altså smukke fugle.
    Rigtig god week-end
    Hilsen Alice

    SvarSlet