mandag den 5. november 2012

Blogge, bregner og roser


Kedeligt gråt og regnfuldt har det været i dag, så det har ikke været det mest tillokkende vejr at gå ud i. I stedet har jeg vasket vinduer udvendig og indvendig i bryggers og soveværelse. Det var ikke af storhed, edderkopperne havde nu helst set, at jeg lod være.
Der findes mange gode haveblogge, i dag vil jeg henvise til to af dem, nogen af jer kender dem, men andre er måske ikke lige opmærksomme på dem.
Den første er denne her Rikke på bloggen Have nr. 18+1, Rikke har nemlig fået den glimrende idé at registrere alle vores blogge på et landkort. Det synes jeg er en super god idé, spændende at se, hvor de forskellige bor i landet. Så jeg vil gerne opfordre jer til at skrive til Rikke, hvis I vil have jeres blog på landkortet.
Den anden blog er denne her Malene med bloggen Lad romantikken blomstre. Malene laver nogle fabelagtigt gode indlæg fra alle de gode foredrag, de kommer til i det sønderjyske. Malene skriver langt, godt og fyldigt, ja det er som at være der selv.

Jeg har som sagt ikke været så meget i haven i dag, men lidt blev det til. Jeg forsøgte at finde flere liljer til deling, men det gik nu ikke lige så godt som sidst.
Jeg forsøgte også at eksperimentere med denne her, den er vokset sig rimelig stor og bred, så nu har jeg forsøgt at dele den, der kom gode rødder med. Den er nu sat i en potte i pavillionen, så må vi se, om den kan overvintre på den ene eller den anden måde. Desuden tog jeg en del stiklinger, det var da et forsøg.
For en gang skyld viser jeg græsser uden sol, men de er da ganske fine alligevel, så kan man bedre se, hvor store og fine, de er.
Nu kommer der bregnebilleder, jeg kender ikke navnet på ret mange af dem, så her er de bare:




 Dette her må være engelsød, hjembragt fra et forbudt sted
Sortslørsbregne har jeg lige købt hos Thyboesminde stauder
Jeg har forsøgt på at tage billeder af denne fyr mange gange, jeg vil gerne vise jer, at nålene er lidt hvide i det, det kan I se, når I gør billedet større.
Kan I se, at nu er det ved at være sket selv med denne hosta, den guldner så småt
 Høststenbræk
Min lille klippede lærk, den er da sød med efterårsfarver
I dag gjorde jeg mig umage for at finde roser, der var da en del
 Ghita
 Graham Thomas
 Goldstern
 Kings-Mac
 Louis Levique min yndlingsmosrose, den måtte have hjælp til at lukke sig op
 New Dawn
 Queen og Sweden
Scepter d´isle
Til sidst to billeder af planter, der er sat ind i pavillionen
Japansk Myrte
Denne her har jeg købt for at være en myrte, men er det det? Jeg har set at Birgitte på nettet viste myrter på sin blog i går, de lignede slet ikke min. Hvis jeg googler myrter, synes jeg, de ligner dem Birgitte viste. Nogen som ved noget om myrter?
I må have en god aften.

35 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth.Jeg skal nok gå ind og læse Rikkes blog.Utroligt at du har så mange roser i blomst her i november.
    Jeg har også bregner der er grønne endnu.Har lige købt en der er stedsegrøn...er spændt på at følge den.
    Jeg synes ikke det ligner de myrter jeg har set på min planteskole,hverken din eller Birgittes.Men der findes sikkert flere arter.
    Jeg læser også med fornøjelse Lad Romantikken blomstre.God aften knus jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det er godt, jeg synes, at det er et godt initiativ, hun har taget.
      Jeg blev også forbavset over, at der var så mange i blomst i dag.
      Bregner er skønne her om vinteren, hvis de ikke visner ned.
      Jeg har googlet myrter, men er ikke blevet klogere endnu.
      Ja den blog er rigtig god, så Malene har fortjent at blive set.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    At din Hosta stadig ser smuk ud og ikke er smattet sammen.
    Det er helt utroligt - mine er forlængst blevet en gul bladmasse på jorden.
    Skønne roser der stadig glæder. Følger også begge blogs du henviser til med glæde.
    Overvejer lige om jeg vil på Rikkes landkort. Det er jo en god ide.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Den hosta har holdt sig utroligt længe, alle de andre er klasket sammen.
      Jeg er glad for at høre, at du følger begge blogs, det er en god idé at komme på landkortet, synes jeg.

      Slet
  3. Så mange flotte bregner du har! Jeg får mer og mer sansen for disse fine plantene. De passer jo også godt sammen med alle dine rhododendron. Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er så godt med vintergrønne planter både rhododendron og bregner. Så er der stadig lidt at kigge på i haven.
      I lige måde

      Slet
  4. For en gangs skyld er det os i Jylland, der har haft det gode havevejr. God idé at tage en tur omkring bregnerne. Hverken din eller Birgittes plante ligner de myrter, jeg har haft. Jeg husker den som mere småbladet, og så får den jo de karakteristiske hvide blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja I har været heldige i Jylland åbenbart, her har det regnet mere eller mindre hele dagen, men her til aften er det blevet stjerneklart.
      Der må åbenbart findes forskellige myrter, men dem jeg kan google mig til ligner slet ikke min.

      Slet
  5. Hej Lisbeth. Ja, der er koldt udenfor i dag. Her har der kunværet et par byger. Jeg må indrømme, at jeg også er i tvivl om det med myrter, blev helt forskrækket over, at mine måske var buksbom og frygter at min svigerinde er blevet snydt, da hun købte dem. På en eller anden måde skal jeg have opklaret den sag. Jeg har også googlet myrter og fandt ud af, at der faktisk er mange forskellige. Forhåbentlig ved min svigerinde noget mere, når jeg får mulighed for at tale med hende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja vejret her hos os har ikke været tillokkende i dag. Jeg synes, at når jeg googler myrter, så ligner de godt nok de billeder, du viser. Jeg må lige prøve igen.

      Slet
  6. Det er da alligevel utroligt, at du kan blive ved med at vise smukke roser hver dag - tak :o)
    Jeg er også kommet på landkortet hos Rikke - en rigtig go idé. Og så vil jeg ta en kigger hos Malene, når du sådan anbefaler hende :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Selv tak, jeg er glad for at du nyder dem.
      Jeg har bemærket, at du kom med på landkortet, jeg synes det er en rigtig god idé.
      Det lyder godt, du kan jo springe lidt i det, det er meget langt :)
      Du får pakke i morgen, regner jeg med.

      Slet
    2. Hej Bettina.
      Du skal være hjerteligt velkommen.
      Venlig hilsen Malene

      Slet
  7. Hej Lisbeth super med henvisning til Malene jeg nævner hende jo også af og til. Det træ du efterlyser ved mig er mit Tulipantræ som blev syg i dens hovedstamme og så nu har 4 lige store stammer derfor den ser lidt anderledes ud, jeg er glad for den , for jeg har haft en mere som væltede i en storm forrige år . Jeh melder mig lige på Rikkes blog kiggede på den forleden men kan ikke huske om jeg meldte mig som læser.. Du har mange roser endnu dejligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja jeg synes, at Malene skal have lidt mere opmærksomhed med det store arbejde,hun laver. Vi er jo mange, som ikke lige kan komme til foredrag, og så er det godt med så flot et referat.
      Jeg havde aldrig gættet, at det var et tulipantræ, det er rigtig flot, det kan jeg godt forstå, du er glad for.
      Jeg synes bare, at det er god, hvis så mange som muligt kommer på Rikkes landkort, det er da sjovt at se, hvor de forskellige bloggere bor.
      Ja jeg blev overrasket over, så mange roser der var i blomst.

      Slet
  8. Stadig smukke roser, og din hosta er ikke gået i hi endnu, mine har fundet hvile or vinteren , du må altså bo lunt

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jonna alle mine andre hostaer er gået i hi, men denne her er standhaftig.

      Slet
  9. Jeg er ganske enig med dig i både at fremhæve Rikkes & Malenes blogge. De har begge vist ildhu med hver deres projekter.
    Rikke for at få os alle samlet på landkortet og Malene for nogle gode referater!
    KLAP-KLAP-KLAP og stor ros også herfra!!
    Spændende projekt med din pestemon, kan se at Lise Lotte også er brændt varm og har rekvireret en. Dejlig med smittende haveglæde.
    Mht dit sidste billede. Nej jeg tror ikke det er en myrte! Min mor havde et pragteksemplar i mange år. Men til sidst gav hun den væk, for den var kæmpestor og svær at håndtere. Den kom indenfor i stuen hver vinter. Den blomstrede smukt om foråret med de dejligste hvide blomster. Det kan selvfølgelig være en anden type end den jeg kender!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bente.
      Jeg kan nu også andet end referater. En af de næste dage vil jeg fortælle om min og Helle Blomsterhattens indkøbstur i slaraffenland for rosenhungrende haveentussiaster, og jeg har et haveplanskursus jeg skal på, som jeg også vil fortælle om senere.
      Med venlig hilsen Malene

      Slet
    2. Hej Bente
      Det skader ikke at fremhæve andres blogge, især ikke når de gør et stort stykke arbejde.
      Så vi sender roser til dem, Malene har jo næsten ingen :)
      Jeg er meget spændt på min penstemon, det kunne være sjovt, hvis jeg kunne dele ud af dem til blogtræf.
      Gad vide hvad det er for en blomst jeg har fået fat i, hvis det ikke er en myrte. Jeg kan ikke finde den, når jeg googler. Spændende om den kan tåle at stå i pavillionen.

      Slet
  10. Super at fremhæve Rikkes blog, jeg syntes det var en utrolig fremsynede ide at få vores blog på landkortet! Lækkert med flotte billeder på en kedelig mandag! Tak for kikket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria
      Ja vi må have nogle flere med på landkortet, så vi kan se, hvor de forskellige hører til i landet.
      Selv tak

      Slet
  11. Hvor er dit første billede dog smukt.
    Hvor har du mange skønne bregner.
    Her har vi haft fint vejr hele dagen. Solen kom dog først igennem omkr. kl. 11, men vi har haft tørvejr og kun en smule vind.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja jeg har en del bregner, det er jeg glad for.
      Heldigt at I havde fint vejr i går. Lige nu er det fint her.
      God dag til dig.

      Slet
  12. Tak for din anbefaling af "mit" landkort. Det bliver nu nok alles kort med tiden. Jeg er rigtig glad for at se så mange vise interesse, og der er i dag føjet 3 nye til. Der er stadig plads til rigtig mange flere, så kom endelig forbi.

    Du har virkelig blik for de sidste rester af havesæsonen. Jeg har næsten ikke flere blomster i min have nu. Om lidt kommer juleroserne, men så må jeg nok vente til foråret igen, hvis jeg vil se blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke
      Det var et godt initiativ, så det skulle da fremhæves. Så fik du også flere besøgende, lidt kommentarer hist og pist hjælper heldigvis.
      Når man tager billeder som jeg gør hver dag, er der nødt til at være nye focuspunkter :)
      Det varer noget endnu, inden jeg får blomster i juleroser og påskeklokker, jeg har set efter, der er ingen tegn på blomster endnu.

      Slet
  13. Hej Lisbeth.
    TUSIND TAK for reklamen for min blog. Det blev jeg rigtig glad og stolt over. Tak skal du ha'.
    Er det en lilje du viser på øverste billede, det synes jeg ikke jeg kan se?
    Skønt med bregner, de giver sådan en dejlig skov og natur stemning, synes jeg. Mine hostaer er alle sammen klasket sammen for i år. Jeg kender ikke myrte, andet end at det er noget med, at det er vigtigt i en brudebuket, ifølge de gamle traditioner. Så det bliver du jo ikke meget klogere af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Selv tak du har fortjent det og ros er godt også for helbreddet :) du gør jo noget godt for vi andre her i de mørke vinteraftener.
      Nej det er ikke en lilje, det er en penstemon Raven, som jeg har købt ved Stouby Stauder for 40 kr., den har blomstret siden juni, så jeg håber den overvintrer.
      Bregner er skønne, alle mine andre hostaer er også færdige for i år.
      Myrten kan jeg ikke blive klog på, ingen kender denne her.

      Slet
  14. Kære Lisbeth. Sikke dog din roser stadig kan. Imponerende. Den Sortslørs Bregne er jeg også vild med. Den er flot. Har fået øjnene op for at Bregner er gode i haven, så det ikke kun er blomster, der har retten til haven. Din bregne er også plantet ud i haven, så nu venter jeg bare til foråret, så jeg kan glæde mig over dem.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja det er ret godt med mine roser, men man skal se godt efter for at finde dem.
      Sortslørsbregnen kan jeg anbefale, den er skøn og skal nok klare sig i haven, det skal dem du har fået af mig også nok. Det bliver spændende at se de vokser til.
      Nu må jeg i haven, solen skinner og de lover regn i eftermiddag. Desværre skal jeg til frisør i formiddag.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  15. Kære Lisbeth
    To dejlige blog anbefalinger -Rikkes kendte jeg ikke men Malenes læser jeg med fornøjelse.
    Ja, Penstermon har bare at overleve vinteren for det har været skønt at se den dukke op tit i dine indlæg.
    Bregnerne er mange hos dig, jeg har kun Strudsevinge men kunne godt finde på at hjembringe en Englesød, da jeg har set den på mine ture i skoven.
    Høststenbræk - står den helt uden blade nu hos dig? Jeg tror jeg fik en med hjem fra Mathildestien uden navn og troede egentlig det var en slags Asters.Den er utrolig sød med sin hvide stjerneskærm.
    Roserne er da bare en fantastisk glæde :-) Som de de dog bare kan endnu!
    Jeg har lige bestilt et par stykker: Odyssey, No Memory og Burgundy Ice til mit skræntebed og skal i gang med at bestille de varme farvede roser bla. nogle af dem du så hjælpsomt anbefalede :-)
    Håber du hyggede dig hos frisøren ;)
    Kh
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Rose
      Godt du så fandt ind på Rikkes blog, Malene er fantastisk til at skrive referat om de foredrag, hun har været til, så hendes blog er vi nødt til at følge med på :)
      Jeg ør alt hvad jeg kan for at få Penstemon Raven til at overlevet vinteren.
      Englesød er en fin lille bregne, den kan man godt "komme til" at tage med hjem :)
      Høststenbræk tror jeg stadig har blade, jeg har vist bare fået dækket dem med andre blade.
      Spændende med flere roser, du vil ikke prøve jasroser.dk? han tager alle sine op fra marken til december, så er der en god chance for, at han vil sende nogen til dig. Det er jo noget billiger. Dem du har bestilt nu, tror jeg ikke han har, så det er fint du har bestilt hos rosertilhaven. Det er skønne roser, jeg kender ikke No Memory, men de to andre.
      Jeg sad og trippede hos frisøren for at komme hjem i det gode vejr :)men håret blev pænt. Det gode vejr var desværre forbi til middag.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Hej Lisbeth
      Jo, jeg vil da prøve jasroser, helt sikkert, hvis han kan søge for levering. Så Blomsterhattens indlæg om maxikøbet der - det var en stjerneklar anbefaling! Ja, du har måske også et indlæg om køb, for du skulle jo også afsted - jeg må vist lige gå tilbage og se i dit arkiv.
      Jeg fik forresten også Rose de Rescht hos rosertilhaven. Et tilbud til 57 kr.

      Morgenen her startede flot men nu skyer det til, synes jeg, æv ;-)
      God havedag :-)
      Kh Rose

      Slet
    3. Hej Rose
      Jeg håber, han vil sørge for levering, han er ikke så meget for det, det er for besværligt. Men hvis du skriver en mail til ham, at du godt kan vente til han tager dem op i marken, så tror jeg godt, han vil. Jeg købte kun to slyngroser hos ham, og jeg mødte ham ikke, han havde bare sat to potter til mig. 70 kr. blev smidt i postkassen :)
      Her er det også skyet til, men jeg må ud alligevel, det blev i hvert fald ikke regn, selvom det så ud til det.
      I lige måde.
      Kh Lisbeth

      Slet
    4. Jeg er sikker på han gerne vil sende roserne, hvis det ikke kan lade sig gøre, at man henter dem selv. Jeg ville i hvert fald prøve at spørge, hvis det var mig. Han skriver jo bare på sin hjemmeside, at han FORETRÆKKER, at folk henter selv, ikke at han er helt ufleksibel.
      Til mig skaffede han roser hjem, som han ikke havde, og han tog stadig højst 50 kr. for dem. Alle de roser Helle og jeg fik med hjem så sunde ud, og jeg vil fremover ALTID spørge JAS Roser om jeg kan købe en eller flere bestemte roser hos ham, inden jeg farer ud og giver over det dobbelte et andet sted. Jeg er gået i gang med at skrive mit indlæg om min og Helle Blomsterhattens tur der over, så jeg regner med det bliver lagt ud i dag eller i morgen.

      Slet