tirsdag den 27. november 2012

Gråvejr og føljeton

En grå men stille dag, slet ingen vind, så det var dejligt at arbejde i haven. Jeg har fisket blade op af det lille bassin og luget og hakket ukrudt om.
Det var hvad vi så til solen i dag, måske er der nogen af I andre, der har haft fornøjelsen.
Roserne er nu kun på knopstadiet, mon ikke det helt hører op, når vinteren kommer om et par dage.
 Ghita
 Jacques Cartier
 Penny Lane
 Queen Elisabeth
 do
mosrosen Salet, den har ikke blomstret meget i år, det har været for vådt, men man ser tydeligt mosset på dette billede.
Også rhodoen Silber har en enkelt blomst
Nu er det nok sidste gang i år, jeg viser penstemon Raven, der er kun de to blomster tilbage, men man må sige, den har gjort det godt. Den har blomstret siden juni måned. Købt ved Stouby Stauder for 40 kr. Den var hver en krone værd.
I føljetonen er vi nået til dette bed, det ligger i forlængelse af det gul/orange bed, som jeg viste i går
Blaue Jungs
Blaue Jungs 30.5.
 Cabarett
Cabarett 4.6.
 En lav rhodo med duft i bladene
Azurwolke hedder den
Også denne her har duft i bladene
 Lavendula, den er groet en del siden dette billede blev taget
Til slut har vi Humboldt
Også dette billede er fra 30.5., så de tre store i bedet blomstrer næsten samtidig, og alle tre har meget mørke ganepletter.
Jeg fik også lige et billede af flagspætten
Hovedet er lidt uskarpt, fordi den bevægede det.
Nu vil jeg ønske jer en god aften

19 kommentarer:

  1. Vi har også haft besøg af flagspætten nogle gange i år.
    Jeg nåede ikke i haven i dag.Jeg er i gang med at rydde op efter julemarkedet.
    Hønsene og kronhjortene skulle fodres og der skulle køres brændsel ind. Det plejer jeg jo ellers ikke at stå for.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja jeg tror også jeg har set billeder af flagspætten hos dig en gang eller to.
      Nej du har da nok at se til, når du er alene, så der er ikke noget at sige til, du ikke nåede haven.
      Det er da svært at komme til at besøge Erhardt, du må vel ikke køre bil, håber snart du får ham hjem igen.
      God aften

      Slet
  2. Her var der heller ingen sol overhovedet, men heller ingen udendørs aktiviteter, der absolut skulle ekspederes.Er der ikke stor forskel i størrelse og grokraft på Lavendula og Humboldt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja hvis det havde blæst, var jeg nok heller ikke gået ret meget ud i dag, men det var dejligt stille vejr, så det var fint nok at være ude.
      Jo der er noget forskel på de to, Lavendula er jo småbladet og bliver højst en meter. Humboldt bliver mellemhøj til høj op til 1½ m. og er i øvrigt storbladet

      Slet
  3. Hej Lisbeth. Tak for føjletonen. Rododendron er jo en plante, der åbenbart er grøn hele året. Det er en stor fordel synes jeg, lige nu. Din have er meget flot i denne årstid også!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Selv tak, håber du kan få lidt ud af det, jeg nyder meget, at der er grønt i min have året rundt. Tak skal du have, ja der er heldigvis altid lidt at se på og skrive om, og ellers er det godt med fyldte arkiver, hvor der er masser af billeder.
      Der er stille på bloggene i dag, folk er nok gået i vinterhi :)

      Slet
  4. Godaften Lisbeth.Som du skriver har du altid en grøn have pga.af alle din dejlige rhodoer.Men dine roser har nu også gjort det ganske godt.
    Her hos os har vi også haft stille vejr med lidt sol.Så vi fik lige lagt de sidste løg,og tømt vantønderne.Og vi har vandet alle rhodoerne som du anbefalede.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja jeg har altid en grøn have, men jeg klager godt nok heller ikke over roserne, ikke lige nu i hvert fald.
      Jeg tænkte nok, at det var sol hos jer, det så sådan ud i den retning. Godt I fik tømt tønderne og dermed vandet rhodoerne, ja og så fik du lagt de sidste løg, det var heldigt inden sne og frost kommer.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Ja vi har også haft besøg af flagspætten i år. Men da jeg ville tage billede fløj den!
    En god idé du kom med til Birgitte, og det har så givet mig blod på tanden. For jeg har i min baghave stående en kirsebærlaurbær op mod stien på husets nordside, og den kunne jo opstammes, og så kunne det jo give plads til en rhododendron eller to. Jeg er jo lidt vild med den makiyak (tror jeg det staves). Så den får lige lov at bundfælde sig til foråret!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja de har det med at flyve lige når vi skal tage billeder, de skidt fugle :)
      Ja jeg tænker ofte på, når flere bloggere skriver om deres laurbærbuske, som fylder meget, så opstam dem dog eller fjern dem, de er alligevel grimme det halve af året. Og så kan du få makiyak og måske endda en mere :)Du må lige dyrke lidt amrchairgardening.
      Mon du skal tidligt op i morgen, siden du er så tidligt på bloggene i aften. Jeg kunne se du skal til Frederikshaven med svigersønnen, det var da noget af en tur på en dag. Skal I over broen eller sejle noget af vejen?
      God tur i hvert fald.

      Slet
  6. Ja du har ret....dette må vist være det sidste jeg skriver. Jeg skal op kl. 5:00 for vi skal køre til Sjællands Odde og sejle derfra, han har en forretningsaftale og jeg skal agere selskabsdame. Bare jeg ikke får talt ham i søvn! Naj helt så galt går det nok ikke.
    Så nu må jeg vist til at tænke på at finde min dyne. Tak for det!

    SvarSlet
  7. Ja det er med at nyde dagene inden kulden kommer. Som det så ud i vejrudsigten skulle det vist komme til dig sidst på ugen, men lad os nu se jeg syntes de råber ulven kommer ret tit efterhånden ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja jeg nyder dagene og skal have det hele med, inden det meste skal foregå indendøre. I dag er det stille vejr, så også den kan nydes ude, håber jeg da. Du har ret, man kan ikke altid stole på vejrudsigterne :)

      Slet
  8. Det er for meg utrolig at du har noe som blomstrer fortsatt! Koselig er det i alle fall å se noe som kan holde ut så lenge ut over høsten. Det må virkelig være mange slag rhododendron du har!
    Jeg synes de med mørke ganeflekker er så fine. Ha en fin onsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er utroligt at de roser kan endnu, men jeg tror festen slutter nu, jeg har ikke fundet nye i dag, og nu kommer frosten.
      Det er rigtig fint med de mørke ganepletter, det kan jeg også godt lide.
      I lige måde.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Vi er næsten i december måned, og du viser stadig skønne roser - hvis det fortsætter må vi kalde dem Juleroser ;0) Nu bliver det interessant hvor koldt det bliver og hvor meget sne vi får til pynt i haven. Der har øen vel også en lille fordel og får et mildere strejf af kong vinter?
    Fine rhodoer igen og Cabarett fanger mit øje med skøn violet farve og mørk markering.
    Og selvfølgelig Penstermon med sin uendelige dejlige blomstring :-)
    Kh
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Længe siden vi har set dig her ;) men godt du er med endnu. Ja jeg har juleroser men kun på den måde, ellers er det påskeklokker, jeg har mest af :) Jeg regner ikke med, vi får så meget vinter her, men lad os nu se, nogen gange tror vi at vi går fri og så gør vi det ikke alligevel.
      Cabarett er skøn, den har jeg fordi min søn og svigerdatter har været statister i det stykke på Nyborg Volds friluftsscene.
      Ja nu er det sket med Penstemon, den har smidt de sidste to blomster, men den har gjort det godt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth. Her har det også været overskyet i dag og lige smus regn. Har været ude og plante min små julerose-babyer i drivhuset, så kan de bo der til foråret.

    Skønne rhodoer, skønt du viser os dem. Har du forresten nogen med duft, kan ikke huske at have læst om det eller spurgt dig før.

    Og så kom jeg da i tanke om, at jeg har plantet en Penstermon, men gad vide hvor pokker jeg gjorde det :)

    Kh
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja her har det også været overskyet, men heldigvis ingen smus regn her. Julerosebabyer har du selv lavet dem?
      Ja jeg har et par stykker med duft, den der dufter mest hedder Fortunei, du kan altid finde den under min rhodofane, eller søge på Fortunei på min blog, så kommer den nok frem.
      Det kender jeg godt, det er heller ikke altid, jeg ved, hvad jeg har plantet hvor :) men forhåbentlig kommer den frem alligevel, uden at du får den hakket om. Pas på Arne :)
      Kh
      Lisbeth

      Slet