lørdag den 3. november 2012

Stedsegrønt bl.a. rhodoer

Når jeg går rundt i min have og ser, at træer og buske efterhånden har tabt alle bladene, så glæder jeg mig over alle mine rhododendron. En have fyldt med rhododendron bliver aldrig kedelig at se på.
I dag har vi haft nogen sol og nogen byger. Jeg har brugt tiden i haven på at rive blade sammen fra den store ahorn på hjørnet ved garagen. Der er rigtig mange og heldigvis for det, for jeg skal bruge mange rundt omkring. Disse her er kørt ud i rosenbedene, så jeg har fået lidt motion i dag også.
Se nu bare mit nordbed, det bliver aldrig kedeligt at se på
Heuchera giver også stadig karakter i bedene
Rundt om mine rhododendron gror der pletter i luften, til vinter visner de ned, og i foråret ser de døde ud, men det er de ikke, de skal nok komme igen.
I nordbedet bor også min rosafarvede parykbusk, den holder længe på bladene
Her er også den lille rhodo Cita, den er dejlig frisk grøn, og prøv at se den tæt på

Bladene ligner næsten små blomster
Her er den i blomst, billedet er fra maj måned
I det næste stenbed står bl.a. Hydon Velvet og Great Dane
 Arkivbillede af Hydon Velvet
Og af Great Dane
Jeg håber, I kan se, at de er smukke i blomst, men også når de ikke blomstrer
I samme bed står Skimmia Japonica Rubella, den er noget lys i løvet, måske trænger den til gødning
Fra samme bed er der flyttet en rhododendron, det betyder at Lanatum har fået mere plads, nu kan man rigtig se den smukke opbygning.

 I min lille skov er der stadig blade på bøgen
Og lidt nåle på lærken
Et lidt anderledes fyrretræ, det gror i lyngbedet
Hornvioler i rosenbedet
I dag lykkedes det mig at få et lidt skarpere billede af Multiblue
Lidt roser fandt jeg også



Sol på græsserne
Ja og så er det muligt at gætte på, hvad dette her kan være. Nogen bud hvis I kan gætte det, er der en lille præmie.
God aften og god søndag til jer.

26 kommentarer:

  1. Det er ikke let at gætte, så jeg afstår fra at udstille min uvidenhed, og i stedet nøjes med at sige tak for ideen med stedsegrønt blondt rhodendron. Det ser rígtig fint id og giver mere liv i bedene. Billedet med græsserne er helt fantastisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke
      Nej den er svær at gætte, men det lykkedes alligevel for en, det havde jeg ikke troet. Selv tak det er dejligt at give idéer videre. Ja græsserne i solskin, det er vildt flot.

      Slet
  2. Hej Lisbeth. Det ser godt ud med de flotte grønne rhodoer og dine stedsegrønne. Jeg har tænkt og tænkt over noget lignende herhjemme og har fået et par idéer, men dem vil jeg ikke røbe her, blot sige, at du har været til stor inspiration i den retning!
    Det sidste billede gætter jeg på er frøstande fra en kvan.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, godt du har fået nogle idéer her hos mig, det er jeg glad for. Jeg venter pænt til du vil røbe det :)
      Du var tæt på med dit gæt, men ikke tæt nok, en anden løb af med sejren :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Skønne billeder.
    Dine Heuchera er meget store og flotte.
    Gør du noget særligt? Deler du dem?
    Jeg har læst det skal de gerne for at blive ved med at trives.
    Et amatørgæt: Din skønne Violfrøstjerne i mørket.
    Den lille rhododendron er skøn. Den vil jeg se efter.
    God aften kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have, ja de heucheraer er store og flotte, jeg gør ikke noget særligt, en gang i mellem rykker jeg noget op og planter et andet sted eller smider det ud. Desværre var dit gæt forkert, min violfrøstjerne er for længst visnet, så der kun er en stængel tilbage, men det var et godt bud.
      Ja Cita er rigtig skøn, jeg har først rigtig fået øjnene op for den skønhed i år.
      I lige måde
      K.h.
      Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth.Tak fordi du viser dit dejlige nordbed.
    Og det ser da flot ud med pletter i luften mellem
    rhodoerne.Har selv sat en lille en under en af mine
    Rhodoer.På min opstammede parykbusk er bladene helt
    krøllede sammen...håber den klarer den.
    Har lige haft besøg af Susanne(Heaven)det var
    rigtigt hyggeligt,og vi fik udvekslet lidt planter.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Selv tak, det er jo et godt bed, og jeg ved du kan lide at se det. Din pletter i luften skal nok komme til at brede sig imellem rhodoerne.
      Ja vi må håbe din parykbusk klarer det, men lad os nu se, der er ikke noget at sige til, at den krøller bladene sammen. Jeg tror, du skal tage dem af, så den ikke forsøger at redde dem, men bare kan koncentrere sig om rødderne. Det har jeg hørt, at en anden gør, og det lyder egentlig fornuftigt.
      Hyggeligt med besøg af Susanne og udveksling af planter.
      I lige måde
      Knus

      Slet
  5. Supertflot med heuchera blandt dine rhodoer, kan levende forestille mig at bedet ser godt ud i sommeren med div blomster

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Jan.
      Ja det gode ved det er, at bedet er skønt hele året rundt.

      Slet
  6. Heuchera er en veldig flott staude, og som passer veldig godt sammen med både rhododendron og andre planter. De passer egentlig til det meste. Dine roser er så vakre! Ha en god aften :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja heuchera er en skøn og nem plante, og den passer godt sammen med rhododendron og mange andre planter.
      Tak og i lige måde

      Slet
  7. Din have må være skøn hele året rundt både pga. din rhododendroner men også de mange andre forskellige stedsegrønne du har :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja det er rigtigt, der er altid noget at se på sommer som vinter. Det er jeg blevet mere opmærksom på, fordi du altid bemærker, når jeg sætter stedsegrønt på. Det er jeg rigtig glad for.
      Snart skal du også i gang med alle de skønne stedsegrønne i din have :)

      Slet
  8. Gode billeder fra din lille skov.
    Dit sidste billede er...bare et gæt... hjortetrøst ved solnedgang.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Det var sørme et godt gæt, virkelig godt klaret, du har vundet konkurrencen. Vil du sende mig din adresse. Jeg har skrevet til dig på din egen blog.
      Selv tak og i lige måde.

      Slet
    2. God aften Lisbeth.
      Tak for din hilsen. Jeg plejer aldrig at vinde i nogen konkurrencer, så jeg er overvældet over, at jeg blev den heldige.
      Jeg holder meget af græs, så jeg siger tak til blodgræs.
      Du må gerne få min adr. her.
      Ribe Landevej 109, 7250 Hejnsvig.
      e-mail aasemarie@bbsyd.dk
      Ha´ en god aften.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
  9. Kære Lisbeth.
    Dejlige Rhodo billeder - og ja, den er sød den R. Cita
    også søde blomster.
    Og "pletterne" er en god ide!
    Jeg kan selvfølgelig ikke gætte, det sidste billede!!!
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, ja Cita er en rigtig fin lille rhodo, og pletterne kan du roligt tage til dig.
      Nej du kunne ikke gætte billedet, men det kunne Aase, Landbohaven.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Ja de heuchera er jeg altså også glad for, og tænk så længe de holder selv når frosten har været på besøg! Kan godt se, at du hele tiden vinteren igennem vil have noget at se på, takket være de mange stedsegrønne .... her tænker jeg også rhodoer men også
    Jeg kan heller ikke lige se, hvad den nederste plante skal forestille, men jeg kommer nu med et bud alligevel: Kan det være gyldenris?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja de lader sig ikke lige påvirke af frosten. Ja det er dejligt med grønt og forskelligt i haven hele vinteren.
      Ja da gættede du jo så forkert, men som du selv har set, så blev det Aase, der gik af med sejren :) Godt klaret synes jeg, den var svær.

      Slet
  11. Ja når man ved det, kan jeg jo godt se, hvem der har gættet rigtigt!

    SvarSlet
  12. Jeg kan godt forstå, at du er vild med dine rhodoer, for de er da skønne. Så mange farver og former :o)
    Jeg har også plantet pletter i luften under en rose, og det ser da helt fint ud som de blander sig :o) Det er første gang jeg har pletter i luften i haven, så jeg er spændt på hvordan det går næste år. Men nu ved jeg, at jeg ikke skal være nervøs hvis den ser helt død ud :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Bettina.
      Jeg synes også, det er flot med pletter i luften, jeg har dem mange steder, nogen steder breder de sig lidt for meget, så må jeg rykke noget op.
      Hos mig er det i hvert fald ingen problem at overvintre dem, så forhåbentlig klarer de sig hos dig også.
      I lige måde

      Slet
  13. Stedsegrønt har i en del år været et fy ord i mange haver, jeg selv har altid haft stedsegrønt
    I min have , vil ikke kun se nøgne grene ,,, smukke billeder du har taget ❤☀

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Heldigvis er det ved at gå over, at stedsegrønt er et fyord eller kirkegårdsagtigt. Det er nok mest cypresser og thujaer, der var tale om, ikke rhodoer. Vi er helt enige, der skal ikke kun være nøgne grene i vores haver, selvom stammer også er kønne.
      Tak skal du have.

      Slet