torsdag den 8. august 2024

Og der kom regn, mængder af regn

 Planterne trængte meget til regn i aftes ved 18 tiden, Bent havde lagt slangen ud, så jeg kunne vande, mens han så håndbold. Så begyndte det at småregne lidt, senere blev det til meget mere. Til morgen var der 50 mm i glasset. Jo vi fik regn i store mængder, lidt for hurtigt, men planterne er vist godt tilpas med det. 

Se bare så højt vandet er oppe nu, man kan knap se dugen.
Roserne druknede næsten, men Carl Nielsen klarer sig heldigvis
 mine hydrangea blev meget glade Her er det Hydrangea madical Andes
og her Hydrangea pink diamond
og hydrangea Pinky Winky
høststenbræk var også glad for lidt vand, den var ved at tørre ud.
også rhodoerne trængte gevaldigt til vand, heldigvis kan de nok klare sig lidt tid, og vi sparede vandet.

Echinacea
Jeg er glad for den guldbrogede sølvblad, den er fin året rundt
græsserne fra Hortofilia står fint og skærmer for vinden, når vi griller. Eller i det mindste håber vi, de kommer til det.
Charles Austin
Gertrud Jekyll
Jude the obscure er glad for sin nye plads, her får den meget sol
Pacific blue
Synartif
dejligt kig til roserne
Tess of the d´urbervilles

I formiddags tog vi en tur til Nonnebo. De skrev nemlig på facebook, at de havde fået sjældne planter til havenørderne. Vi følte os truffet:
Her var et helt bord med sjældne planter, Bent kigger interesseret, kort efter kom Anders og roste de
forskellige planter, der var mange fristelser, men så meget plads har vi jo heller ikke. Men han er god til det, så missionen lykkedes :)
Lindera obtusiloba Lindera, med skønne efterårsfarver
vi skal have fjernet denne røn, som det tydeligt kan ses, er den ret dårlig. Når den kommer væk, er der plads til Lindera obtusiloba eller hvem ved måske en anden.
Et billede mere af fristelserne i Nonnebo, hvem der bare havde mere plads :) det har de her på Hellerup

Morgenturen forleden dag:

det er en smuk tur.
Med disse billeder, vil jeg ønske jer alle en god weekend.









18 kommentarer:

  1. Ja, da har du fått mye regn. Vi har også fått regn, og selv om det ikke var så mye kom det veldig hardt. Styrtregn rett og slett. Det er jo godt å få regn når det er behov for det.
    Din rose Pacific Blue er en rose jeg kunne tenke meg. Den har så vakker farge. Vi ser også på håndball nå :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det må man sige, vi bor i det område, hvor der er kommet mest regn i Danmark. Ja jeg klager ikke over regnen, men styrtregn er ikke godt. Ja Pacific Blue er en lækker rose med den farve.
      Klem

      Slet
  2. Det var meget regn på en gang. Det var godt, du kunne bruge det.
    Mon ikke I har en have, der i størrelse passer til jer ;-) Men jeg kan da godt forstå, du bliver fristet, når planteskolen skriver ud til jer havenørder.
    'Jude the obscure' har nogle meget smukke runde knopper. Den er flot op mod den hvide mur.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det var meget regn, men planterne og søen var godt til pas, det er sneglene sikker også. Det regner igen her. Ja de ved, hvad de gør på den planteskole. Haven har en fin størrelse til os.
      Ja den rose er smuk.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Det ser jo faktisk knaldgodt ud efter den megen regn, og du slap for at vande hele aftenen - jeg går let henover håndboldkampen... Vi kunne vist også godt bruge en ordentlig slat, og jeg tænker dine roser ranker ryggen nu og giver den gas efter regnen. De ser ellers så fine ud på dine billeder. En park som den på Hellerup kunne du sikkert hurtigt få fyldt op med eksotiske og spændende planter - men tænk på alt det vedligehold! Dejligt at kunne gå sine ture der og bare nyde synet.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg er glad for, at jeg slap for at vande, det er også billigere på den måde. Jeg håbede, at noget af regnen også nåede jer, men sådan var det ikke. Vi og Odense er dem der har fået mest i hele landet. Roserne har det ikke for godt, men de skal nok komme igen. Vi holder os til vores egen lille have, så må havemanden passe Hellerups, jeg kan bare nyde min tur forbi.
      Knus

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Hvor ser der dejligt ud ved jeres sø, godt I fik fjernet nogle af de mange dunhammere. Jeg skal da lige love for I har fået regn, det var voldsomt, her fik jeg 27mm og lige i øjeblikket regner det også. Jeg har kun vandet krukker et par gange, så på den måde har sommeren været nem.
    Jeg kan godt forstå du bliver fristet til at køre til Nonnebo, det ser spændende ud. Jeg kæmper med helbredet, har snart været syg i 14 dage, har været til læge, men ingen hjælp at hente, så jeg får ikke lavet noget, hverken ude eller inde, men det bliver vel bedre, meget uheldigt når jeg havde besøg fra Irland.
    Jeg har også en Lindera min er en benzoin, den er jeg glad for, den er nem og kræver ikke det store.
    Jeg skulle have været til 50 års fødselsdags gardenparty, men jeg må desværre melde afbud.
    God weekend til jer.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja med ekstra vand og ingen dunhammer er søen rigtig fin. Der er mange fisk i og små frøer i haven. Vi har fået meget regn ja, rekord i Dk i både Odense og Fåborg Midtfyns kommuner. Her regner det også igen. Ja det er rart at slippe for at vande krukker.
      Ja der var mange spændende planter på det bord, lige noget for dig, der har pladsen, men der er langt herover. Synd du stadig er syg, det er en værre omgang, du har hentet dig og så mens du har haft besøg fra Irland. Hvis det først har bidt sig fast, er det vist kun hvile og kamillete, der kan lindre lidt.
      Jeg har ingen efternavn på min Lindera, jeg glæder mig til efteråret og farverne. Jeg kunne se, at de havde den, der hvor du handler., så jeg tænkte nok du havde den. Ja gardenparty var nok ikke lige sagen. Nu må du have god bedring, så du kan blive frisk til d. 18.
      Tak i lige måde.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Uhh, vi fik kun 12 mm, men det var fint nok - og langt bedre end ingenting, for holddaop, hvor det trængte alt sammen, og nu strutter alt flot igen.
    I dag skulle der komme en del, men lad os nu se ... jeg synes skyerne har vist tilbøjelighed til at gå uden om os her på det sidste, mens de får masser af vand i Jylland ... og på Fyn, ser det ud til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja lige efter strutter det, desværre holder det ikke så længe. Vi er også vant til, at skyerne går uden om her, men ikke denne gang. Jeg har en niece, der har været til noget folkedans ved Præstø, de skulle ligge i telt, så de var glade for at slippe for regn.

      Slet
  6. Det var noget af en sjat I har fået. Vi har fået ca 17 fra i går aftes og til nu. Jeres sø er blevet god med vandspejlet nu.
    Det er altså pusigt sølvblad er gulbroget. Den burde da hedde guldblad. Eller er der en anden type der har hvide aftegninger?
    Uuuuhh, Nonnebo frister.. nok heldigt jeg ikke bor i nærheden. Og de skriver til jer når der er nyheder, dèt er "ondt". Når nu I ikke har så meget plads. Men heldig et træ skal væk, det giver en god anledning for nyt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er ret meget, men Odense og omegn har fået mest i Dk. Det pynter på søen, og åkanderne kan lide det.
      Ja det er lidt mærkeligt med guldbroget sølvblade, jeg ved ikke om der er en med hvide aftegninger. Med mindre det er den, jeg har. Jeg viser den næste gang.
      Ja Nonnebo frister, ham der hedder Anders leder hele tiden efter nye spændende planter, og han ved, jeg er nem at friste, vi har lidt samme interesser, herligt med en mand, der ved, hvad han snakker om.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Nonnebo ligger vist for tæt på jeres nye hjem 😉 Det er ikke uheldigt, at regnen kommer, når I er begyndt at sukke efter det. Lindera tror jeg også, Dorte havde i Haderup. Jeg kender den overhovedet ikke.

    SvarSlet
  8. Hej Marie
    Ja jeg kan jo ikke købe det hele, det er spændende at kigge på deres planter, de får meget spændende hjem, men både pengemæssigt og pladsmæssigt har det sin begrænsning. Ja vi var heldige med regnen, selvom det var lige rigeligt. Selvfølgelig har Dorte den, du får mere at se til den i andre indlæg :)

    SvarSlet
  9. Haven ser flot og frodig ud efter regnen. Der skal noget vand til med alle dine nye planter. Roserne ser ud til at stortrives. Lækkert med en god planteskole i nærheden - men fristende!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Tak ja regnen gjorde godt, og vi slap for at vande. Roserne var ikke så glade for regnen, men der er nye knopper på vej. Ja det har jo sine begrænsninger, men det er rart med en god planteskole.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja du har nok tænkt: hvor bliver hun af :-) men nu er jeg her. Det har jo været de sidste feriedage og jeg syntes lige at der har været en del bl.a. noget fodterapeut, OUH, frisør, besøg hos min gamle mor og så skulle vi jo også lige nå at nyde de sidste dage :-) men nu kalder arbejdet igen, tror det bliver hårdt at komme igang igen, efter 6 uger hvor der kun har været enkelte arbejdsdage.
    Ja I fik da regn så hatten passede, her tror jeg at det max blev til det halve. Dejligt at dammen nu er fyldt op.
    Endnu engang lidt nyt til haven, mon der snart er fyldt op :-)
    Skønt at kunne gå tur i disse smukke omgivelser, og jeg bliver helt glad af at se så fin en græsplæne. Det er noget af det denne sommer har kunnet bidrage med, det er vidst mange år siden at vores ikke har været svidt visse steder. Ja vi må finde lyspunkterne ved det hele.
    Idag skulle vi jo også lige se om vi kunne få en guldmedalje, HURRA HURRA, tænker også at Bent har fulgt med :-)
    Fortsat god søndag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja du nåede det lige, skal til at lave nyt indlæg. Men du har haft nok at se til, godt du nåede det :)
      Det bliver nok lidt hårdt at komme på arbejde igen, men jeg tænker, du klarer det, du er sej.
      Ja her kom regn, det var faktisk rigtig godt, det havde vi ikke troet, nu kan jeg hakke ukrudt om, og vi kan flytte planter, så der kan blive plads til mere :)
      Ja Bent fulgte selvfølgelig også med, jeg følger kun med på sidelinien :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet