søndag den 18. august 2024

Fru Høneballe og søn på tur

 Ja også vi var på besøg i en åben have, men i dag får I kun et kort indlæg om vores tur til Jas

Jas har mange roser, og han sælger gerne af dem, desværre er det ikke så nemt, som det har været at sælge roser, men noget har han da stadigvæk, kan I nok se..

Per købte 8 roser, jeg nøjedes med tre. Så han skulle hjem og finde pladser til sine mange roser. Bent slap lidt nemmere, det tror jeg, han var glad for. Per lader sig nemt begejstre, det må han så leve med, når han skal plante og finde plads.
Jeg købte rosen Tamora, den havde jeg også på Samsø
Her er billede af den fra 2021, den stod i den gamle del af haven.
Desuden købte jeg Gertrud Jekyll, den blev sat ved siden af den jeg havde i forvejen. Jeg synes godt, der kunne stå to sammen.
Den sidste rose jeg købte var Scepter d´isle
her har jeg lånt et billede fra 2021, jeg købte den, da vi startede haven her op sidste år, desværre var det ikke den jeg fik. 
Denne er vældig sød, men ikke som Scepter d´ isle, som jeg havde i min gamle have.

Her kommer lidt havebilleder fra de sidste dage:
Gabriel Oak har jeg i haven, Jas kunne desværre ikke hjælpe med en mere, det var et af Pers ønsker
Denne rose har jeg selv lavet, den er fyldt med knopper
Pacific Blue
Pirouette er en klatrerose, jeg havde også en på Samsø, den groede op i figentræet.
det kan I se her
og her - det er en dejlig rose med duft, den kan anbefales.
Euphorbia Miners Merlot er en fin staude
Kig ud over haven
også her
Kattehale
Engblomme og søen
Vores udsigt lørdag aften

Bagefter besøgte vi en rhododendronhave, den hedder haven ved havet. 
Der kommer billeder fra den i mit næste indlæg, det var en stor oplevelse at se den. Vi fortrød ikke, at vi tog der hen.
I må have en god start på den nye uge. 








16 kommentarer:

  1. Det er jo helt klart at den rosen du fikk er feil. Scepter d'Isle ser jo ikke sånn ut. Rosen er likevel fin. Pacific Blue er helt nydelig. Den må jeg lete etter, og se om den kan klare seg her.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja vi må håbe den nye jeg fik er den rigtige. Ja Pacific blue er fin, den købte jeg sidste år, jeg har rost den for ham.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Tusind tak for en dejlig snak i går, som du kunne høre var jeg meget begejstret for turen til Fyn. Jeg har faktisk fundet ud af, at man kan kontakte Carsten og lave en aftale om at se haven, han er havenørd så det gør noget.
    Dejligt at I også fik en god oplevelse ved besøg af haven i Båring, jeg fandt sommerhuset til salg og så de dejlige rhodobilleder, det ser flot ud.
    Jeg er faldet for den rose du viser som hedder Pirouette, den er flot, men det er sjovt, når du viser billeder fra jeres have leder det tankerne hen på Samsø.
    Har du engblommer der blomstrer nu?
    Det lyder som om, at hvis jeg kom på indkøb sammen med Per så kunne vi snart lave noget omsætning hos JAS, jeg lader mig jo også begejstre, men som sagt så jeg et brogbladet duetræ hos Susanne, det var rigtig flot, men dyrt, hvis man kan købe det nogen steder udover hos Jesper.
    Glæder mig til at se billeder fra jeres tur til Båring.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Selv tak, det var dejligt at høre om din begejstring for turen. Det lyder spændende at du har fundet ud af, hvordan man kan kontakte Carsten.
      Ja der er flot i sommerhuset i Båring, mine billeder er jo noget helt andet end det, du har set. Men jeg er sikker på du vil synes om dem, ellers er du ikke en rigtig rhodonørd ;) det ved jeg du er.
      Ja Pirouette er en dejlig rose med duft. Ja jeg satte jo også billeder ind fra Samsø sammen med.
      Ja jeg klippede engblommen ned, så skød den igen, det var dejligt.
      Ja du må en tur herover, nu kan du jo, så kan vi tage på tur sammen, både til Jas og til Nonnebo, vi skal nok finde på noget.
      De kommer om et par dage.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Det må være dejligt at kunne tage på tur med en søn der osse er havetosset..
    Er det svært at sælge roser? Jamen du-I har da købt en mængde i år. hihi.
    Dejlige billeder fra din have. Den er ved at vokse fint til.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det nyder jeg, jeg er ikke sikker på, at han nyder det så meget. Ja Jas syntes, det var svært at sælge roser. Vi gjorde i hvert fald vores for at højne salget, han er jo billig.
      Tak ja den bedste årstid at vise sin have frem, så er der godt fyldt op, det er dejligt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Man må sige, det er roserne, der fylder i dit indlæg i dag. Den smukkeste er den rose, du selv har lavet. Det må være Lisbethrosen.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det har du ret i, det tænkte jeg også på, da jeg scrollede ned. Du har da ret, det må være Lisbethrosen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Jeg giver Elna ret og stemmer også på din egen rose! Gad vide om man ligefrem kan give rosen-tosseri videre i arv? Noget kunne tyde på det:-) Det er da dejligt for dig du har en søn der deler din interesse. Og så er det Rhodondendron næste gang... Glæder mig!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja men tak for det. Ja noget tyder på det, det er jeg glad for. I det hele taget er han meget haveinteresseret, det er dejligt. Han er jo også med på den med rhododendron, så vi havde en skøn tur.
      Knus

      Slet
  6. For mig får Lisbethrosen kamp til stregen af Pirouette, som du "lokkede" mig til at købe sidste år. Det kommer bag på mig, at den kan blive så høj.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det forstår jeg godt, i år er min blevet rigtig fin, jeg er glad for min og glad for, at du blev lokket :) Men ja den bliver høj, på Samsø groede den op i figentræet, så den er ikke lille.

      Slet
  7. Gertrude Jekyll er en af mine yndlingsroser - den dufter bare SÅ dejligt! Nogle få stykker af den burde kunne fylde en hel have med den skønne duft 🙂

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja den er skøn både blomsten og duften, desværre er min lugtesans ikke hvad den har været. Nej jeg har aldrig haft corona :)

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Det er da vidst første gang at du kommer hjem med KUN 3 roser. Så denne gang bliver Bent ikke overanstrengt :-)
    Hyggeligt at I igen har været på tur. En dejlig masse mor og søn tid.
    En masse smukke roser du præsenterer os for, roser gør altså en glad.
    Engblommen og søen et da et match.
    God aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Strengt taget kom vi hjem med 11 roser, men de 8 blev hos Per, han har plads, men skal først til at grave og finde ud af, hvor de skal stå. Det var en skøn tur.
      Ja når jeg tager billeder i brug fra Samsø kan det blive til mange roser.
      God nat
      Knus Lisbeth

      Slet