torsdag den 18. oktober 2018

Blomster, bier og farver

 Oktobermarguritten har besøg
Også i Heptacodium miconioides er der mængder af bier
Jo jo vi mangler ikke i bier i haven, de har travlt både her og der. Jeg så også en admiral i går, men nåede ikke at tage billeder af den, men de er der.
 Skøn asters som jeg har byttet mig til
 georginer
Oktoberstormhat/Aconitum
Riddersporen blomstrer igen
 Tulipantræet har snart smidt alle sine blade
i skoven ligger de på stierne, der er mængder - godt at have noget at lave :)
 andre er først begyndt at få farver, her er det duftsnebollen i baggrunden
 Big Purple nyder udsigten
 Magnolia tripetala
 Papegøjebusken/Parrotia persica holder længere på løvet
 Guldved/Cladrastis lutea lever op til sit navn, den står så fint i pergolabedet sammen med rosen Chopin
R. Pfauenauge er også klar til en blomstring, heldigvis kun moderat med en enkelt blomst.
Roserne:
 Arc Angel
 Dronning Ingrid
 og Flora Danica står på stribe i det gyldne bed sammen med
 Grace
 Jude the Obscure
 Lady of Shalott
 Pat Austin
 Sheilas Perfume
 The Poets Wife
jo der er gang i det gyldne bed
 Giscard d´estaing
 Margaret Merril
 Penny Lane
Schneewittchen
Caroline de Monaco
Odyssey gror stadig op mellem stammerne på Himlens 7 sønner
Dejlig torsdag til jer, vi må nyde de lune, stille dage, så længe de varer og det gør vi jo. I dag er det nu lidt køligere, men solen skinner her hos os.

15 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Det er så ualmindelig smukt og farverigt i din have, og hvor har du meget forskelligt, der blomstrer. Min oktobermargurit er desværre gået til, så jeg må holde udkig efter en ny. Dejligt at nyde oktoberstormhatten hos dig - min er på spring, men det jo ikke sikkert, den når det. Også her summer bierne, og et par sommerfugle har været forbi i det lune vejr. Vi har samme vejr som jer - lidt køligere, men solen skinner fra en skyfri himmel. Det er ko en gave med så smuk en oktober. Skønne, skønne roser, du viser, og så fine i løvet også.
    Rigtig dejlig dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak ja der ser dejligt ud nu, jeg tror, det er ekstraordinært i år. Ærgerligt med din oktobermargurit, jeg kan sikkert godt undvære til dig, jeg har dem tre steder i haven. Min oktoberstormhat har også været længe om at springe ud, så jeg tænker, din når det, hvis den er på spring. Dejligt at I også har skønt vejr, selvom det er blevet lidt køligere. Ja roserne er dejlige, der er mange på spring, men de er længe om de.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Der er så meget flot, og du har både ridderspore og høstfarver på en gang :-)
    Der har været mange flotte farver, men jeg synes bladene falder hurtigt. Jeg synes også de skifter farve og falder ekstra uens i år. Jeg har flere, der står bladløse, fx surbær - og lille Nyssa ;-) hvorimod min papegøjebusk stadig står ret pænt grøn. Men det skulle vist blive blæst i næste uge, og så ryger de fleste nok.
    Jeg synes faktisk vejret har været behageligere i dag end de foregående. Mere friskt. Rart, når man nu pisker rundt med vandkanden :-)))
    Har du frugter i skæbnetræet? Jeg så nogle forleden. Hold da op, hvor er de skøre-flotte ;-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja det er der, det er også lidt specielt at have høstfarver og ridderspore på samme tid :)
      Det går for hurtigt med bladene, der er fyldt på græsset af tulipantræets blade, men der er lidt tilbage i træet endnu. Papegøjebusken har haft farver stort set fra start, men de er mere intense nu. Mine surbær er også bare nu, mens Nyssaen er på sit højeste. Jeg har netop haft gæster i haven, som nød den og alt det andet :)
      Jeg synes, det blæser lige rigeligt og er køligt, heldigvis skinner solen stadig, men da der gik en sky for, var det ikke sjovt. Jeg har ikke vandet så meget i dag.
      Ja jeg har aldrig set så mange frugter i skæbnetræet som i år. De er skøre og flotte :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Det ere meget som jeg også ser det - bierne, fra de tjekkede bistader, de er her - men sommerfugle og humlebier er solister hvor man lægger mærke til hver enkelt.
    Morsomt med den genblomstrende ridderspore, har du klippet den ned eller er det bare sket?
    Ja, det er en anden vind idag, den skulle lægge sig til imorgen:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det har du nok ret i, der sidder ikke mange sommerfugle mere.
      Ja jeg har klippet riddersporen tilbage. Der er tre stk. mellem mine roser.
      Dejligt hvis vinden lægger sig, men i næste uge skal det blæse mere.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Den efterårsmargurit er altså dejlig, og så med bi på. Her sværmer sommerfugle og bier osse rundt som om det var sommer. i hvertfald i går.
    Jeg har studeret Staudestedets side og skal helt klart have et større udvalg, bla netop efterårsmargutit, men først til foråret. Det er alt for tørt nu, til jeg vil binde an med en større plantning.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er den. Godt at høre at I også har sommerfugle og bier, det er knap så sommerligt i dag, selvom solen skinner.
      Uh ja man kan nemt blive fristet på Staudestedets side. Stauderne er mere fyldige nu end om foråret, men det er rigtigt, at det er skidt, når det er så tøøøørt :) De lover regn på tirsdag, vi må se.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Det er så hyggeligt med insekternes summen, mens de flyver rundt for at finde den allerbedste blomst at slå sig ned i. Papegøjebusken er en af de mest iøjnefaldende efterårsbuske og er vel også en af de mere pladskrævende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er det, hvordan de så finder ud af, hvilken der er den bedste :)
      Papegøjebusken er meget pladskrævende, den stritter meget med grenene, men det er tilgivet med de smukke farver.

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Så flotte roser du har! De er jo like fine som midt på sommeren.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak - ja nogle af dem er næsten smukkere nu.
      Klem

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Så mange fine farver din have stadig byder på. Flot at Riddersporen blomstrer igen. Der er ikke meget farve på mine stauder ud over mine vinterasters. Staude asters har jeg fået aflivet. Helt med vilje. Havde også kun de kedelige :-)
    Det er da ikke kun Big Purple der nyder udsigten, det gør jeg da også. Det er smukt derfra.
    Ja vejret er ikke at klage over, det er dog blevet noget køligere men solen skinner jo så dejligt Så det må vi nyde så længe der varer.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja der er mange skønne farver endnu, men snart er det slut. Riddersporen er lige begyndt, så den kan nok lidt endnu.
      Jeg har også mange af de kedelige asters, jeg kan ikke slippe af med dem, men de er jo meget kønne, når de blomstrer.
      Ja der er en god udsigt der fra Big Purple.
      Dejligt med solskin, men køligere er det blevet.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. It's so cozy with the insect's sum as they fly around to find the very best flower to settle in. The parrot bush is one of the most eye-catching autumn bushes and is also one of the more space-consuming.

    หนังออนไลน์

    SvarSlet