tirsdag den 16. oktober 2018

Bl.a Nyssa sylvatica og andre skønne planter

Solopgangen i går morges - i dag var det bælgravende mørkt, senere var det bare gråt. Solen var på besøg i højst 4 timer i eftermiddag. Heldigvis var det helt stille vejr, så koldt var det ikke, vi havde godt 17 grader. 

 Nyssa sylvatica/Tupelotræ har fået smukke høstfarver nu
her fandt jeg endelig ud af at stå det rigtige sted, så hele træet kunne komme med og ovenikøbet ses.
 så kom solen ind i haven
 Egebladet hortensia har stadig det meste af løvet i behold
 Figentræet har fået smukke gule blade
 set fra lågen med papegøjebusk til venstre og tulipantræet lidt til højre bagerst
 Sumpegen med Hydrangea Limelight i forgrunden og et cedertræ til højre
Rosen Souvenier de St. Anne blomstrer helt forrygende nu. I baggrunden Hamamelis og Acer tegmentosum. Billedet er fra i går, i dag er næsten alle blade væk på aceren.
 Hydrangea Vanilla Fraise har skiftet farve
 Magnolia Soulangeana
 her er R. Wine and Roses  plantet, det er lige foran Tulipantræet
 Oktoberstormhatten/Aconitum carmichaelii er endelig sprunget ud
 også tudseliljen/Tricyrtis har været længe om at blomstre
Her har vi Vernonia, den blomstrer rigtig flot nu, men er ret høj, så den har svært ved at holde sig oprejst.
Roserne:
 Alfred Colomb har ikke blomstret meget i år, men sikken en farve.
 Acapella
 akvarel
 Bridge of Sighs
 Cariad
 Eden Rose
 Giscard d´estaing
 Jacqueline du Pré
 Odyssey
 Open Arms
 Perpertually Yours
 Persian Mystery
William Shakespeare 2000
Ja det var som sædvanlig mange billeder, jeg håber, I har nydt dem. Det er helt ok at stoppe på halvvejen ;)
God aften - vi ses igen på torsdag. 

19 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Der må være smukt i haven med de mange høstfarver.
    Og så mange blomster, du fortsat har. Roserne ser ikke engang 'slidte' ud.
    Vernonia kendte jeg ikke. Jeg Googlede og kan se at den er en slags sumpstaude, der i hvert fald gerne vil have fugtig jord. Det må have været en udfordring i år. Den ser spændende ud :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja der er smukt i haven nu, det er der jo også i din, jeg har bare lidt flere, det kan I af gode grunde ikke have.
      Roserne er lige sprunget ud og med stille vejr, holder de længe, det bliver nok værre i næste uge, så må jeg have nogle ind i vasen.
      Vernonia har jeg købt hos din næsten nabo Staudestedet. Jeg har nu ikke vandet den, den klarer sig helt fint bortset fra, at den har problemer med balancen :) Den er spændende, også fordi den blomstrer så sent, men den bliver ret høj. Jeg håber, du rigtig fik beundret Nyssa, den er et pragtstykke, det glæder mig, at I har den i haven nu, endda uden min anbefaling :)
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Jo, du kan tro, jeg så Nyssa. Det fik jeg slet ikke skrevet :-)

      Slet
    3. Det var godt :) jeg havde jo også slået det op med store bogstaver, om man så må sige.

      Slet
    4. Ja, ja, der var fuld service ;-)

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Det ser ut som du bor i sydlige områder, ja! Hagen din er så frodig.
    Alfred Colomb hadde en nydelig farge.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg er sydligere end dig i hvert fald :) Her er fantastisk nu.
      Ja Alfred Colomb er blot, jeg blev helt overrasket.
      Klem

      Slet
  3. Og jeg var lige inde for at læse om Nyssa Sylvatica, som vokser i sumpede til våde skove, så den må da også have haft visse udfordringer i år - men smuk er den!
    Vi var heldigere med vejret i dag med diset sol og små 20 grader.
    Du finder til stadighed nye vinkler på dine fotos og det er så smukt det hele. Fint som de blålilla Asters klæder høstfarverne.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg har ikke mærket noget til, at tørken har generet den, men den har nok rødderne langt nede, der er det nok rimeligt fugtigt.
      Jeg kunne godt se, at I på Sjælland har haft sol hele dagen.
      Den blålilla asters er så fin sammen med Nyssa.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Solopgangen igår var rigtig fin men idag vågnede vi op til tyk tåge og solen kom aldrig rigtig igennem og det var gråt og lidt diset hele dagen, men det har ikke været koldt.
    Også flotte efterårsfarver idag, de smukke træer og buske står da i kø for at blive udvalgt til dagens motiver. Sumpegen og H. Limelight er så fine.
    Tudseliljerne har haft det slemt her i sommers og der er kun en enkelt der blomstrer, jeg er lidt spændt på om de andre har klaret det.
    Souvenier de St. Anne er da bare så flot, sikken en blomstring man skulle jo tro at det var sommer.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var lige sådan det var, vi var dog så heldige, at vi fik solen at se over middag og 3-4 timer, nu lover de tåge igen :(
      Du har ret i, at billeder af træer og buske står i kø for at blive udvalgt, det er svært ikke at tage billeder.
      Den tørke har været hård for mange stauder, tudseliljen er heldig at stå, hvor der blev vandet rhodoer.
      Med det navn er du nødt til at have St Anne :) den er helt fantastisk, det er 3. gang, den blomstrer, og det er ikke bare småpjat men en ordentlig blomstring.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Tror vi generelt er heldigere herovre til at få solen igennem - godt det lykkedes for jer idag"!
    Men nu er det ved at være forbi ser jeg...
    Og så fik vi både jacqueline og Giscard d E...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
  6. God morgen Karsten
    Ja hos jer er det ofte solskin i denne tid, så må vi se hvad dagen bringer i dag, det er åbenbart tåget.
    Ja og Odyssey kom også med i opløbet.
    Dejlig dag til dig.

    SvarSlet
  7. Åhhhh som dine roser de strutter.
    Min st. Anne er også helt vildt og i dag kan mormor få en super flot buket. Det er vildt som roserne de bare giver lige nu.

    Masser af klem
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja der er mange glæder ved roserne nu, dejligt din mormor kan få en stor flot buket.
      Klem
      Lisbeth

      Slet
  8. Jeg bemærkede især det andet og det tredje billede, hvor der er en herlig kontrast mellem det gyldne løv og de blå asters.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det kan jeg godt forstå, det er en god kombi.

      Slet
  9. Stadig pragtfulde farver.. Og jo den pæreæble er det du fik googledet dig til så vidtsom jeg kan læse skiltet, det var udvisket. Frugten smager for resten godt, især i en tærte.
    jeg har haft en oktoberstormhat i mange år, men havde aldrig blomstret, så den blev smidt på komposten sidste år, men det er en smuk farve din har.

    hilsne Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Tak ja de bliver bedre og bedre, men snart falder bladene af. Spændende med sådan en pæreæble, godt de er gode.
      Ærgerligt og mærkeligt med din oktoberstormhat, min selvsår sig villigt, ja den er rigtig fin.
      Hilsen Lisbeth

      Slet