søndag den 21. oktober 2018

På tur med fru Høneballe

 Fredag var der stadig smukt i min have






 nu er det tæt på at være slut med tulipantræet
i dag er der ikke meget sol over haven, kun enkelte strejf. Derimod var det flot i går lørdag, men da var jeg ikke hjemme. Japansk ahorn på billedet her ovenfor.

Jeg har lært et forholdsvis nytilflyttet ægtepar at kende, Kirsten og Knud. De har besøgt haven en gang og Kirsten flere gange. Hun er nemlig blevet temmelig interesseret i roser og ville gerne have nogle i sin have. De er i øvrigt meget glade for deres beslutning om at flytte til Samsø.
 det var selvfølgelig nærliggende at tilbyde at tage en tur med dem til Jas, I kan nok regne ud, at det var en stor opofrelse for mig ;)
 der var sin altid mange fristelser, men jeg skulle som sædvanlig ikke have noget.
Jo måske lige en enkelt Ebb Tide, men så heller ikke mere.
 Troede jeg, tænk så fandt jeg 4 Austin roser, det kunne jeg ikke stå for
så de hoppede ind i bagagerummet med Antons hjælp, så der blev fyldt godt op som sædvanlig, når jeg besøger ham. 5 roser til mig og 9 til Kirsten.
her står så mine nyerhvervelser
Det var en hyggelig tur, vi tog færgen 8.15 og var hjemme igen 15.30. Her er mine køb:
Wollerton old Hall (jeg har en i forvejen, men den har ikke blomstret for godt i år.
Tea-clipper
Carolyn Knight
Leander
Alle 5 roser for 260 kr. Kirsten måtte af med 500 kr. Det er gode pensionistpriser.
 Papegøjebusken holder heldigvis længe på løvet


 Pergolaens roser er ved at være på deres højeste, men det er nu mest den side, der vender ud mod pergolabedet, der er fine blomster i. De får mere sol der.
R. Jack A. Sand er rigtig flot i år
R. sinograndes løv er blevet rigtig flot, sikke nogle kæmpeblade, selvom den har taget lidt skade af vind og vejr. Et nyt blad er lige dukket op, men det er åbenbart for sent på året, så det er ikke så pænt.
Roserne:
 Chopin
 Charles Austin
 Schneewittchen
 Englands Rose
 Lady of Shalott
 Olivia
 Poustinia
 Princess Alexandra of Kent
 St. Cecilie
 Sweet Juliet
og en der ikke har blomstret før i år: Trojka
De nye roser er plantet, nu skal jeg ud og fjerne de asters, der er færdige for i år.
Fortsat god søndag og start på ny uge.

22 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Silke dejlige motiver fra haven med gyldent og lavt sollys - skøn efterårsstemning. Det er svært at vælge, men jeg er især vild med billedet af bænken - jeg fik stor lyst til at sætte mig der og lade blikket vandre hen over alle de smukke ting, din have kan opvise 😊
    Herligt med en tur til Jas, og så fint, at du ofrede dig, så tilflytterne kunne få roser 😉 Også nogle rigtig fine køb, du fik foretaget dig! Mon Jas har flere af de nævnte, som han evt. kunne sende barrods? Jeg kan se, jeg mangler nogen, og det er jo en god årstid at plante på.
    Nu må jeg ud i egen have igen - jeg planter og sætter løg - det er hyggeligt 😊
    Fortsat god dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja der er så skønt nu - i hvert fald når solen skinner. Jeg vidste, du ville få lyst til at sætte dig på bænken, kom du bare :)
      Ja det var fint med en tur til Jas, jeg ved ikke, om han har flere, de var alle i potter, så det er nok ikke så nemt, men han har sikkert andre spændende, du kan jo ringe til ham og spørge.
      Det er bestemt hyggeligt at plante løg.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Hvis jeg var Jas, ville jeg give dig den mest udsøgte betjening og sende et smukt julekort til dig hvert år :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja han giver også en fin betjening, mens han griner lidt i skægget. Jeg tror ikke han skriver julekort :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ja, jeg tror deg når du sier at det var en stor oppofrelse for deg ;)
    Du led nok fryktelig mens du var der ;)
    Vakre roser som alltid hos deg, og Chopin blir dagens favoritt.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja en af de helt stor opofrelser :) det var slet ikke sjovt, når måske lidt sjovt :)
      Chopin overrasker hvert år, den er så fin.
      Klem

      Slet
  4. Du er da osse bare SÅ opofrende, når du nu sleeeet ikke selv skal have noget ;-)
    Jeg synes, høstfarverne hos dig bliver flottere og flottere. En fornøjelse.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er helt utroligt så opofrende, man kan være :) godt jeg fik lidt med hjem for ulejligheden ;)
      Ja de er simpelt hen så fantastiske, du kan tro, jeg også nyder dem.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Flotte høstbilder fra hagen som alltid!!
    Jas har virkelig noen bra priser. Skjønner godt at du tok en sen høsttur dit, sel om du selvfølgelig ikke skulle ha noe:-)
    Ha en fin kveld/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Eirin
      Ja det er alle tiders priser, så gør det ikke så meget, hvis en går ud. Ja det var en god tur, selvfølgelig skulle jeg ikke have noget ;)
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Det er vist lidt som børn i en slikbutik:)
    Ebb Tide er jo den eneste jeg har - flot stor Carruth sag!

    Fik frøene fra dig i fredags - tak for det! Det var mange og spændende sager!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er bedre en juleaften :)
      Jeg synes nok, jeg kunne huske, at du har Ebb Tide, jeg har bemærket, at det er en Carruth sag.
      Velbekomme, dejligt at vide at du har fået frøene, og at du synes om dem. Jeg sendte mandag, så det var da i pæn tid, du fik dem.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. pragtfulde efterårsfarver stadig væk hos dig.
    det må da være noget af en "anstrengende" tur for dig, når du sleet ikke skulle have noget. Godt jas priser er til at overkomme. Jeg har sommetider siddet ved siden og ønsket,, men plads og tørke har fået mig til at holde mig i skindet indtil videre.
    Jeg håber det lovede regnvejr på tirsdag virkelig kommer, for du milde hvor det tørt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er fantastisk med farverne endnu.
      Det var en meget anstrengende tur, især fordi jeg var nødt til at købe noget ;) Det er virkelig gode priser, det kan betale sig at køre efter dem, selvom du skal betale bropenge, og ellers sender han også, hvis du bestiller over 4.
      Ja lad os håbe regnen kommer på mandag, for hvor vi dog trænger.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Dejligt at du har fået nye Havevenner og så oven i købet nogle fra øen. Er sikker på at en tur til Jas har været en god oplevelse for dem. Ærgerligt at jeg ikke lige kunne komme forbi og hilse på. Kun 1 rose, det går virkelig ikke :-) 5 er stadig i småtings afdelingen.
    Dejligt at I lige kunne nå hjem og nyde dagens sidste solstråler, for idag har vi da ikke set meget til den.
    Dagens rose må være Sweet Juliet, der er da godt gang i den.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er rigtig fint at finde nogle havevenner her på øen. De var glade for, at jeg var med, for hvis man ikke kender rosennavne eller sorter og ikke kender Jas, så kan det godt være lidt af en udfordring, men ved fælles hjælp, fandt vi ud af det :) Ja 5 er stadig i småtingsafdelingen, jeg har også fundet plads til flere, men så er der basis for et besøg mere til næste år :)
      Nej i dag har det ikke været så spændende vejr, for lidt sol og for meget blæst, og det bliver værre.
      Jeg kan se lige ud på Sweet Juliet, når vi spiser, det er en skøn udsigt, for den gør det godt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Din have bliver bare flottere for hver dag der går, og du er eminent til at fange en stemning når lyset er der.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak skal du have, ja lyset betyder meget.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hvor er det godt at høre du har fået nogle nye havevenner der er glade for roser, og det ser ud til at de ikke har noget imod en lille føjtetur heller :o))
    Fine roser du fik med hjem :o))
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er ikke så dårligt med nye havevenner med roseninteresse. Så må vi se, hvor bidt de bliver af dem.
      Ja der var jeg heldig :)
      Knus

      Slet
  11. Fantatiske efterårsfarver på dine billeder!

    SvarSlet