mandag den 29. oktober 2018

Roserne flagrer rundt i bedene

Det er trist at se på og synd for roserne, at de skal stå ude i den kulde, men jeg kan ikke have dem alle inde. Jeg håber nogle af dem klarer det, jeg selv bryder mig ikke om at være derude, det er for koldt, måske er jeg pivet, men så er jeg det. I morgen bliver det vel lunere, så må jeg ud, selvom det blæser.
Der er jo stadig noget at lave derude.
 her er det Koko Loco, den har den fineste form og farve

 Acapella klarer sig fint udenfor
 Arc Angel
 Comtessa
 Cressida
 Hot Chocolate
 Stakkels Iceberg flagrer rundt, den har blomstret uafbrudt siden sæsonen startede
 Penny Lane
Koko Loco har flere blomster og knopper
Dråbebedet - i midten til højre ses Koko Loco
 farverne ændrer sig
 snart er alle blade faldet til jorden
 palmekål og hortensia Ayshia
 Billedet er fra lørdag, men der er stadig blade på Nyssa
 i forgrunden ses den flotte fligetbladede el

 solen gør underværker
 for haven og efterårsløvet
 en lille acer
 her ses træpæonen fra Ole Larsen
 hostaer ne er ved at være færdige, men selv i forfaldet er nogle af dem smukke
 klatrehortensiaen
 Sorbus Dodong
 og læhegnet ud til vejen
 som står så smukt nu, meget passende at solen lige kom frem, da jeg nåede op for enden af haven.
skoven
 birketræerne står
smukt nu, tulipantræet har ikke mange blade tilbage.
Det har været halvmørkt hele dagen, om aftenen bliver det tidligt mørkt, det må vi tage med. I dag har jeg forsømt chancen for at være derude, men det har ikke været behageligt at være derude. Jeg har dog lige været runden og plukket lidt roser.
7 mm regn blev det til i går, på en uge har vi fået 21 mm, mange bække små, men der må nu gerne komme mere. Jeg håber, det bliver lunere i morgen.
Fortsat god aften

17 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Koko Loco er bare så flott! Nei, du kan jo ikke ha alle inne :)
    Her har det kommet litt snø i dag og mer skal komme i morgen. Men så skal det bli mye varmere og det er jeg glad for.
    Det er så mørkt om kvelden nå ja, men det må vi bare ta med. Det er ikke så lenge til vintersolverv tross alt.. Vi får holde ut!
    Klem

    SvarSlet
  2. Hej Marit
    Ja Koko Loco er en fantastisk rose, nej det kan jeg ikke :)
    Dejligt det bliver varmere igen, jeg ønsker mig, at blæsten må stoppe.
    Nej den tid kan hurtigt gå, så det går nok.
    Klem

    SvarSlet
  3. Roserne skænker jeg nu ikke meget ekstra opmærksomhed, for mange af dem har for længst smidt bladene, og de flestes blomster ser ret så hærgede ud. Der er da undtagelser, men generelt er der ikke mange, der er værd at tage billeder af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det forstår jeg godt, men hos mig ser det anderledes ud, der er rigtig mange, der først blomstrer nu, men de er i øvrigt svære at tage billeder af, når det blæser så meget.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Uffff det har godt nok været en rigtig træks dag, vejrmæssigt og nu er det mørkt når jeg har fri. Ja du kan jo altid plukke roserne til vase så er de nemmere at få til at stå stille for fotografen :-) de får godt nok en del sus dem der står derude og det blir de nok ved med lidt endnu.
    Efteråret ses rigtig ude fra vejen. Nu kan der kigges ind i haven igen, der er også meget kønt at kigge på, men mon ikke det hele mister mange blade fortiden. Her er der ihvertilfald blæst mange af de sidste dage.
    Ja du har været heldig at få 21 mm, her har vi max fået det halve.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har været en mørk blæsende dag med regn her til aften. Jeg forstår heller ikke, at vi har fået så meget regn, men når vi regner det sammmen bliver det alligevel til noget.
      Ja nu er der lidt mere åbent ude fra vejen, men pyt vi går ikke så meget derude, som vi har gjort. Heldigvis er der lidt blade tilbage, men det er nu ikke så mange længere.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Det er synd for både roserne og os, at komme i haven, i det vejr. Det er ikke piveri men sund fornuft at holde sig i læsiden, vi må håbe der snart kommer nogle rolige dage igen, jeg er bestemt heller ikke færdig derude endnu. Og alle dine skønne roser der står der og ryster...
    varmt haveknus fra mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja det er det, det er et trist syn med roserne, der flagrer rundt. Det har vist lange udsigter med rolige dage, de lover desværre blæst langt ud i fremtiden, så hellere regn. Vi må se, om det er til at komme ud og lave noget i dag, men det ser noget mørkt ud derude endnu.
      Tak for varmt haveknus jeg sender straks et retur.

      Slet
  6. Hoppas du får del av den relativa värmen om 10-15 grader idag då :) Det är nästan att de där små buketterna man kan samla ihop nu är än mer värdefulla. Vackra rosor i vasen :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Det er i hvert fald ikke så koldt i dag, som i går, men det blæser en hel del. Roserne nyder jeg herinde i stedet.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Godmorgen Lisbeth

    Her er der en 15cm sne, og internettet er elendigt, men jeg så Oles pæon - den ser ud til at være i rigtig god vækst.
    Får vi endnu en indian summer - det har været noget af et turbulent vejrår!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Karsten
      Ingen af delene lyder særligt rart, jeg synes ellers, du har været godt med, mens du har været deroppe. Godt du fik set Oles pæon, den står ret flot.
      Der er ikke noget, der tyder på Indian summer lige nu, det er mørkt og blæsende, men lidt lunere end i går.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth!

    Du har all min sympati när dina vackra rosor blåser sönder i vinden. Denna tid på året uppskattar vi allt som ännu orkar bidra med färg till våra trädgårdar.
    Gott att ni fått lite regn, här passerar ett oväder just nu med ordentligt med regn. Ingen snö ännu som hos Karsten. Det skall bli varmt igen hörde jag på nyheterna igår.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Gunilla
      Ja det er nemlig dejlig at noget vil blomstre, men trist at se, at det bliver ødelagt af vinden.
      Ja det er godt, vi får noget regn, hellere det end sne og meget blæst, men det sidste slipper vi nok ikke for.

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Jeg må sige, at dine roser gør det godt trods blæsten. Også selv om jeg jo mest er til de flotte brændte høstfarver på denne årstid.
    Hvor sjovt, at du har en palmekål i bedet. Det skal jeg prøve til næste år - hvis de ellers kan klare at stå tørt.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja roserne klarer det rimeligt, synes jeg. Det er bare for sent, de blomstrer i år, det er det, der er problemet, denne gang vil jeg med fuldt overlæg give tørken skylden :) det er derfor, de kom senere i gang med remonteringen.
      Jeg må være til det hele, for jeg er jo også vild med de flotte brændte høstfarver.
      Der var potter med kål i Netto en gang i maj/juni, jeg har tit tænkt på, at det kunne være flot at have dem mellem stauderne. Det var palmekål og rød grønkål, men det var meget meget tørt, da jeg plantede dem, så det blev ikke så flot som forventet. Du kan roligt prøve næste år :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet