torsdag den 11. oktober 2018

På tur i tågen

Onsdag skulle Bent til øjenlæge i Odder. Selvfølgelig var det nærliggende, når vi nu var af sted at ordne et ærinde mere.
Så vi tog en tur til Rhododendronhaven, her ventede nemlig en plante, jeg havde bestilt for måneder siden, samt et gavekort fra Mors dag. Det var ikke for tidligt at få det brugt. Jeg havde glædet mig til turen blandt smukke høstfarver, desværre var det tåget hele vejen, den lettede først, da vi nåede tilbage til Odder.


 som altid mange fristelser
men jeg holdt mig i skindet og købte kun tre :) samt to sække spagnum
Det var denne her, jeg havde bestilt for længe siden. Nemlig Wine and Roses, jeg måtte bare eje den, med den flotte mørkerøde bagside på bladene.
Desuden købte jeg R. dumicola  (meget hårdfør, jeg ved den bor hos Marit i Norge) og R. augustinii, det bliver spændende at finde plads til dem.
Tulipantræet er stadig lige flot
 det er god til at få opmærksomheden
men også papegøjebusken er med i opløbet
 Aronia
 den lille Sorbus dodong i skoven
og den mellemstore (den store er længere om at få høstfarver, men de skal nok komme)
 Her er det Japansk konvalbusk, som jeg fik  hos Anne Marie, da vi var der for godt 14 dage siden
 R. eximium er slet ikke hårdfør, derfor står den godt gemt under en anden rhodo, så må vi se, hvordan det går, for den bliver høj,  en gang må den nok flyttes.
 R. luteum er med på farverne nu
Roserne:
 Blue Perfume (de fine høstfarver til højre stammer fra birkebladet spirea
 Café Latte
 Chartreuse de Parme 9.10.
og 10.10.
 Gräfin von Hardenberg
 Hot Chocolate
Hermosa har fundet en smuk placering
Princess Alexandra of Kent
Solnedgangen i aftes
I må have en dejlig solrig dag

21 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Åhhh, jeg burde ikke ha sett den rhodoen! ;)
    Jeg har sagt at jeg ikke skal ha flere rhodoer, men det spørs om jeg jeg klarer å holde meg i skinnet... Ser at den er merket med 2-3 i vinterherdighet. Jeg har en rhodo med herdighet med 3 her, og det vet jeg jo ikke hvordan det går med den før til neste vår. Det skal nemlig være en import til neste år også, så jeg må tenke på det ;)
    Smukke Dodong! :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, dumicola lever i beste velgående her ;)

      Slet
    2. Hej Marit
      Jeg var helt klar over, at det ville være at friste svage sjæle ;) som dig og mig at vise den her, men ingen problem hvis din 3´er klarer det i vinter, især ikke når der er import igen næste år. Den er megaflot. Jeg mener faktisk, at Claus sagde, at den havde klaret vinteren fint ude på marken, så den er ok hærdet, tænker jeg. Måske skal du bestille en allerede nu, altså få ham til at gemme den til dig.
      Det lyder godt med dumicola.
      Klem

      Slet
  2. Det var da flot du nøjedes med tre planter :)
    Jeg kan vældig godt lide rhodoer og er meget glad for dem jeg har, men da de også fylder ret meget, ved jeg at jeg ikke har plads til flere...og af samme grund ville jeg aldrig turde tage til rhododendronhaven.. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja ikke, nej det havde du ikke klaret, men nu har jeg jo ret mange, og der skal også være plads, så jeg klapper lige hesten lidt :)

      Slet
  3. Det må præcis være som at komme i en rosen have. Jeg er imponeret over du kunne holde dig i skindet Lisbeth.
    Tror jeg var gået amok...........

    God solrig torsdag
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja der er mange fristelser, men jeg skal også have råd til det og plads skal der også være, så kan jeg få fornøjelsen flere gange, når jeg kun køber lidt.
      Jeg kan anbefale dig en tur :)
      Tak i lige måde
      Klem
      Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    flot bagside! Ved du hvilken vildart man har brugt for at få den? Ærgerligt at det er dværgforme der sælger - dette karaktertræk kunne være interessant i større rhodoer!

    eximium ser ud til at trives!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den er flot, jeg kender desværre ikke krydset. Wine and roses er ikke en dværgform, den er mellemhøj måske omkring en meter.
      Ja eximium har det fint.
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. Kun 3 stk. ih sikke en styrke mod gåamorkplantekøb. Jeg eller rettere min havejord, er ikke så vild med rohdoer, men jeg fryder mig over dem andre steder, bla. dine billeder.
    Du har osse mange smukke efterårsfarver, de kommer lige så stille og roligt. Jeg nyder min morgencykletur til arbejdet, der kan jeg rigtig følge med i træernes farveskift. Let tåge nederst og sol foroven på trætoppene, smukt.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja jeg var dygtig i går, så er der måske plads til nogle en anden gang. Vores jord er heller ikke sur, men de får lidt spagnum og god gødning, så går det.
      Ja det er smukt med efterårsfarverne, jeg kan godt forstå, at du nyder din morgencykeltur, så kan du bedre følge med i skiftet og nyde det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Jeg må sige, det er en flot bagside på rhododendronen - wow. Og flot af fruen at holde sig til tre stk indkøb ;-)
    Dodong er altså noget så fabelagtig. Jeg nyder jævnligt én, der står her i byen. Men du har så mange andre flotte efterårsfarver :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja den kunne jeg ikke stå for, da han viste den i facebookgruppen. Ja er du ikke imponeret over mig ;)
      Ja dodong er fantastisk, jeg fatter heller ikke, at nogle kan finde på at fælde den. Ja jeg har mange flotte efterårsfarver, træer og buske udvalgt med omhu :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja det er jo med at slå flere fluer med et smæk når I nu kom uden for reservatet :-) håber at Bents øjne er ok. Ærgerligt at tågen lige havde valgt at lægge sig i det meste af Jylland lige igår. Her var det rigtig flot vejr lige fra solopgang og til solnedgang. Godt at du har flotte efterårfarver at komme hjem til.
    Wine and Roses ser spændende ud med den røde bagside på bladene.
    Sorbus Dodong er bare et fantastisk skue og dejligt at de ikke er lige langt fremme, det er jo bare fint at sæsonen for de smukke gyldne farver er så lang som muligt.
    Smukt billede af Hermosa. De to er flotte sammen.
    Smuk solnedgang.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja sådan er man nødt til at gøre, når man bor på en ø, og det koster at komme fra og til. Jeg tror faktisk heller ikke, det var tåget her hos os, det var lidt ærgerligt, at det lige var den dag, vi var af sted, der skulle være tåge. Nå men heldigvis er der meget kønne farver i haven, og jeg tager snart revanche.
      Det er en spændende bladplante, også knopperne er fine.
      Sorbus dodong er fantastisk, smukkere for hvert år.
      Ja Hermosa og den sølvfarvede er fine sammen. Navnet har jeg glemt.
      Tak i lig måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Dejligt med en lille udflugt, og så til sådan et skønt sted. Flot du kunne holde igen ;) det havde jeg vist ikke kunnet.
    Så smukke roser du viser, og er især vild med Princess Alexandra of Kent.
    Rigtig god weekend

    Knus, Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone
      Ja det var skønt, det var også svært, men med tanken om pladsmangel var jeg nødt til det.
      Den er jeg også vild med, et nyt bekendtskab fra i sommer, jeg venter mig mange glæder fra den.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Selv i tæt tåge kan jeres bil sikkert selv finde ned til Rhododendron haven😊 Jeg er imponeret over, at du altid kan finde et sted at plante rhododendron, for jeg mener da ikke, at jeres jord er surbund.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja ingen problem, jeg førte den selv af sted mod Rhododendronhaven.
      Ja men jeg har da ingen surbund, vi blander spagnum i hullet, så går det fint, især hvis vi bruger den gode gødning fra Rhododendronhaven.

      Slet
  10. Hej Lisbeth!

    Oj, vilket utbud av Rhododendron, här finns inget liknande i närheten, kanske inte ens i hela Sverige. R. `Wine and Roses´ är mycket speciell med sitt röda indument. Här blev den enormt populär för ett antal år sedan och folk köpte den trots att den inte är härdig här. Men i din trädgård kommer den att bli ett vackert smycke, hoppas på bilder av skönheten i framtiden.

    Kram!

    SvarSlet
  11. Hej Gunilla
    Ja der er et stort udbud. Spændende at I har haft wein and Roses hos jer for længe siden. Synd den ikke er hårdfør.
    Der skal nok komme billeder af den.
    Kram

    SvarSlet