tirsdag den 9. oktober 2018

mandagsbilleder og en hæk

Rosen Auguste Charles står så fint nu, selvom den hænger med hovedet.
 Ja de skønne farver, det bliver flottere og flottere, bladene hænger på endnu.



 De næste tre billeder er taget fra ørkenbedet



 
 som I kan se, var det ikke meget, vi så til solen i går, dette billede er fra søndag. I dag har vi set den lidt, men ikke særligt meget.
 Kalmia med tydelig knopper i den hvide
og knap så tydelige i den, der ikke har blomstret før, navnet er væk og farven kan jeg ikke huske.
 Hortensiaerne får flotte løvfarver, her er det Ayesha
 her er vi en tur i skoven for at de de smukke farver på R. luteum
 Den mindste Sorbus dodong er ved at få høstfarver
Tulipantræet igen igen
R. sinogrande har et nyt blad på vej.
Roserne:
 Charles Austin
 Darcey Bussell
 Grace
 Hot Chocolate
 Jane Austin
 Julie Renæssance
 Molineux
 Queen Elisabeth
 Westerland
Wild Edric   (Wild Rover har jeg fået klippet for kraftigt ned, så der bliver ikke flere blomster i år)
Hækken, ja hvad er det så med den.
Til formiddag mens jeg talte i telefon, hørte jeg Bent startede motorsaven.
 det var sørme hækken, han var i gang med.
sikken en masse plads der blev, som I kan se, er han begyndte at grave stammerne op. Super så kan vi begynde at flytte noget derhen. Heldigvis var han med på idéen med at fjerne hækken, efter at have fået adskillige torne i fingre og ben, har han slet ikke fortrudt beslutningen.
Fortsat god aften og god onsdag, vi ses torsdag. 

30 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Sorbus Dodong kjøpte jeg i sommer, og jeg angrer ikke på det nå. De får så fine farger. Din har mer gule blader enn min nå, for den er nå helt orange :) Din skifter nok også farge snart.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Godt du har fået Sorbus dodong, hvis man er til høstfarver er den et must. Jeg har to mere, der næsten ikke har fået høstfarver endnu, da det er koldere hos dig, får du selvfølgelig tidligere høstfarver, men jeg skal nok følge med ;) snart.
      Klem

      Slet
  2. Åh, så røg hækken alligevel :-) Skal der mon noget andet i stedet ...?
    God onsdag til dig også, Lisbeth!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Sjovt når vi skriver til hinanden samtidig :)
      Ja så røg hækken, pladsen skal bruges til buske, der ikke er plads til længere, fordi roserne har overtaget for meget af bedet.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej LIsbeth

    Var det sådan en slags tjørnehæk i havde? Godt den kom væk så!
    Sjovt R. sinogrande er ved at få blade nu - og i dette vejr er det jo ikke umuligt at det går godt!
    De lover vist stadig indian-summer?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var såmænd bare hvidtjørneplanter, der blev sat i sin tid, de voksede op til en tjørnehæk, jeg tror ikke, vi vil savne den.
      Ja det havde jeg heller ikke ventet af R. sinogrande. Jeg håber, det går godt, så snart indian-summeren er slut, kommer den ind i pavillionen.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Det var da en go beslutning Bent der tog og sikken meget god plads i får. Tjørnehækken var altså ikke særlig ( ja Undskyld) hvad skal man med en tjørnehæk, når man kan få en rosenhæk..eller noget helt andet :o)) Så kys på kinden til Bent for den beslutning.
    Altså den Senior Grande der, det ligner en blomsterknop men du siger jo den skal være ældre for at blomstre.

    Roserne ser smukke, det er skønt vi kan nyde dem så længe. Gad vide om det påvirker næste års blomstring ?


    Knus fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det var en god beslutning, jeg vidste godt, han ville gøre det, men ikke at det blev i dag. Den optog alt for meget plads, det er en ren fryd at gå der nu, det var det ikke før. Jeg overbringer hilsenen :)
      Det ligner ofte blomsterknopperne på de der rhodoer, som er mange år om at blomstre, men det er det ikke.
      Ja men roserne blomstrer da altid så længe, hvis de er remonterende, så jeg er ikke bekymret for næste års blomstring.
      Knus til dig

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Godt at efterårsfarverne står flot også på de lidt grå og kedelige dage. Idag har vi kun haft glæde af solen i korte glimt (havde regnet med mere) men det er da heldigvis ikke koldt.
    Så har den tjørnehæk da stukket Bent for sidste gang og glæden er nok stor over at han har klippet den for sidste gang :-) alt den dejlige bare jord du nu har at lægge planer for. Spændende hvad der kommer til at ske.
    Hot Chokolate er også hot idag :-) men Molineux er da også lækker.
    Fortsat gid aften og god onsdag (forhåbentlig med solskin)
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er skønt med efterårsfarverne, selvom det er gråt. Det er vist kun sjællænderne, der er forundt solskin i denne tid. Forhåbentlig bliver det bedre i morgen.
      Ja det var godt at slippe af med den tjørnehæk, nu skal den ikke stikke ham mere, når han klipper. Det er værst for skovspurvene som holdt til i den, de finder forhåbentlig et andet sted, der er nok af steder.
      Ja de er lækre begge to.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth. Ja, nu er efterårsfarverne rigtig ved at få fat. Det bliver godt med noget ekstra jord at plante i:)- God idé at fjerne hækken og dejligt at Bent var med på den. Du har stadig mange skønne roser at vise frem. Fantastisk! Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det har de, er der ikke også smukt hos jer? Så fik jeg lige lidt ekstra jord, ja det var heldigt, at Bent var med på den. Ja og der kommer flere roser endnu her i solskinnet.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Jo, det er der. Når jeg sidder her ved vinduet kan jeg se paradisæble 'Professor Sprenger' fyldt med orange bær og Dodong'en, som er begyndt at få høstfarver.

      Slet
    3. Ja men altså - må vi få et indlæg :)

      Slet
    4. Ja, jeg burde lave et indlæg, men jeg har haft vildt travlt, og i aften flyver vi til Indien. Jeg har inviteret mine tre børn med på en 10 dages tur med Albatros rejser, da jeg fylder 60 i nov. Det tror jeg bliver sjovere og mere interessant end at holde fest. Måske vi falder over et par haver der?

      Slet
    5. Så kan jeg godt forstå, du har haft travlt. Hyggeligt med tur med dine tre børn. Det kunne mine sikkert også tænke sig, jeg runder til marts, men jeg har ikke lyst til at rejse.
      Rigtig god tur til jer med masser af hygge og måske en have :)

      Slet
  7. Fedt at I var enige om, at hækken skulle væk. Sommetider kræver det lidt overtalelse her på matriklen:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var rigtig dejligt. Vi er heller ikke altid helt enige :) men denne gang var vi

      Slet
  8. Hej Lisbeth!

    Färgerna är vackra i höstträdgården men nu ser jag också vilken fin struktur som blir tydligare under hösten. Många klippta och formade träd och buskar skapar ett vackert helhetsintryck, mycket angenämt att titta på.

    Häcken är borta och du får nya planteringsställen, jag borde nog också vara mer beslutsam och ta bort det jag inte tycker är bra. Lite för tveksam och feg när det gäller att fatta sådana beslut.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det er rigtig flot nu med høstfarverne. Jeg har ikke så mange klippede og formede træer, men det ved jeg du har, så kan du rigtigt nyde dem nu.
      Det er somme tider svært at være beslutsom med at fjerne planter, men denne gang var vi enige.

      Slet
  9. Hej Lisbeth,
    Super at du så fik fjernet hækken. En masse dejlig plads frigivet til noget andet. Du har sikkert en masse i tankerne allerede.
    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det var super, vi er begge meget glade for beslutningen, så må vi se, hvad pladsen kan bruges til. Egentlig ville jeg bare flytte nogle planter derhen, men måske bliver der plads til lidt nyt.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Vissa överraskningar är bättre än andra! Att bli av med häcken hör dit tänker jag. Idag är det lite bättre ljus än det varit måndag och tisdag så kameran får följa med ut. Rh. sinogrande är så läcker. Den ska inte fungera hos mig men är så, så sugen på att pröva ändå...

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det har du ret i, dette var en god overraskelse. Her er det også sol og bedre lys i dag, det er dejligt. Ja Rh. Sinogrande er en lækker bladplante, måske lykkes den for dig en dag. Min kommer ind om vinteren, det kniber med hårdførheden.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. I en have som jeres er der altid nok at tage fat på. Der må hele tiden være planter, der skal flyttes, klippes ned eller graves op og kasseres. Jeg kan se, at Bent har været resolut og er gået i krig mod tjørnehækken. Så river I jer da heller ikke på den mere, og du har helt sikkert planter nok på lager til at fylde pladsen ud.
    God arbejdslyst!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja der er nok at tage fat på, Bent prøver at fordele sin arbejdskraft mellem huset og haven, men tiden slår ikke helt til, når der skal males, det er jeg ikke betroet til, det gør ikke noget, jeg vil hellere i haven.
      Ja der er planter nok at tage af til hæk stykket.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. I har forrygende travlt i den have altid. Hvor er det bare skønt.
    Tænk at have den fælles interesse. Du skal prise dig lykkelig.
    At gå blandt roser og grønt og have samme passion. Det må være lykken.
    Det vil blive hårdt arbejde for mig at få Kim med på den interesse. Men jeg forsøger......

    Knus og dejlig dag
    Charlotte

    SvarSlet
  13. Hej Charlotte
    Giv ikke op Bent var heller ikke haveinteresseret, da vi startede for snart 20 år siden. Roserne er nu heller ikke hans foretrukne planter, må jeg sige, men han han er flink til at hjælpe, når jeg har brug for det.
    Knus og i lige måde
    Lisbeth

    SvarSlet
  14. Jamen, så kom du da pludselig af med hækken (hils Bent). Nu er det spændende at se, hvad du så finder på at plante. Du kan jo altid lave en rosenhæk - med flere torne ;-)
    Skønne efterårsfarver, du efterhånden kan fremvise ;-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det gjorde jeg, det var godt, jeg skal nok hilse. Ja der kan være en rosenhæk, men den idé var Bent ikke med på. Efterhånden som stammerne kommer vi væk, kan vi se, at der bliver plads til et pænt størrelse bed, men der er meget, der skal flyttes derhen. Måske bliver der plads til en enkelt rose :)
      Kh Lisbeth

      Slet