mandag den 15. oktober 2018

Varme og glødende farver

Det var i dag et vejr, et solskinsvejr. Tænk at have så mange dejlige dage i træk, det er da fantastisk. Som I nok kan regne ud, har jeg gået derude det meste af dagen, derfor et lidt forsinket indlæg. Kameraet har været oppe af lommen mange gange, der er hele tiden dejlige motiver. Nogle af dem kommer her:
I år har asken på gårdspladsen fået den smukkeste gule farve, men jeg skal være hurtig, for bladene er allerede faldende. Heldigvis nåede jeg det.
 Hegnet fra vores lille vej
 Sorbus dodong og Sumpeg
 her i hjørnet står hjortetakstræet / Rhus typhina
Den lille Sorbus dodong
 på de næste billeder
er det den smukke rødeg/ Quercus rubra der tager opmærksomheden
 også her i skoven ser man den
 her er det den lille Sorbus dodong set fra skoven
 og her den store, som endnu ikke har fået så meget farve, men det er godt på vej
Birkebladet spirea /Spiraea betulifolia
 Ginkgo Biloba
 op mod skoven
 orangegrenet lind/Tilia cordata Winter orange, i forgrunden en løvfældende rhododendron
træerne i staudebedet, forrest har en dværgsyren fået høstfarver, træet bagved er Acer negundo flamingo
Acer tegmentosum
Viburnum fucatum er lille endnu, men farverne er helt fine alligevel
Rhododendron, de nye:
 R. augustinii
R. dumicola
 R. Helen Martin har ikke mange knopper tilbage til forårets blomstring
R. luteum med smukke høstfarver
Roserne:
 Arc Angel
 Dronning Ingrid
 Frederic Mistral
 Ghita Renæssance
 Janet Inada
 Caroline de Monaco
 Penny Lane står i det gyldne bed, der skal den ikke være, så når den er færdig med at blomstre skal den hen til portalen mellem haverne. Den blev i sin tid købt som Comtessa, men det er det ikke.
Schneewittchen
I dag vil jeg slutte af med det smukke pavillionbed, bemærk Nyssa Sylvatica til venstre, den har allerede flotte høstfarver, der kommer flere billeder af den i morgen, hvis de er blevet gode. 
Rigtig god mandag aften og tirsdag. 

16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    'Dodong' er nu flot - det ser ud til at du har rønnebær på den ene? Det ville da være morsomt at så dem!
    Ja, det er noigen fantastiske dage - dem kan vi leve længe på!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er et af de smukkeste træer og søjleformet, så kræver de ikke så meget plads. Jeg havde en klase rønnebær med op til Anne Marie, hun ville prøve at så dem. Jeg har lige sendt til dig i formiddag, ellers kunne jeg godt have sendt en klase med.
      Ja det er helt fantastisk, det er med at stornyde dem.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Det er bare en gave med det smukke og lune vejr - det må vi huske på, når det bliver mørkt og surt. Hvor viser du bare mange smukke efterårsmotiver og farver fra haven, et dejligt syn! Jeg nyder kigget til skoven fra min terrasse - også her udspiller der sig et fantastisk farvespil. Der er stadig fint gang i roserne hos dig, og tænk at dufte til roserne så sent på året - det er da fantastisk 😊 Mine er også i gang med et stort flor igen, og jeg nyder dem.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja man nyder farverne meget mere i sådan et smukt vejr. Jeg er ikke i tvivl om, at du har udsigt til skønne farver op mod skoven, det må være dejligt. Godt vores roser er klar igen, så vi rigtigt kan nyde dem.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Så smukke efterårsfarver I har! Jeg sidder bare og drømmer mig til Samsø :-) - og tænker på at vi skal plante træer og buske med smukke efterårsfarver (vi har faktisk allerede benved, så det er da en start).
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja vi har mange smukke efterårsfarver, jeg håber, I bliver inspireret, så I også kan nyde de smukke farver i jeres have. Ja benved er en god begyndelse.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    At dreje fra vejen og ind af indkørslen er noget af det jeg glædes over hver gang jeg har været på besøg, men hold nu op hvor ville jeg gerne køre ind lige nu. Det er jo ualmindelig smukt det du viser, og det kunne jo være helt fantastisk også at besøge haven på denne tid af året når vejret viser sig fra denne skønne side, men hvem kunne vide det.
    Kan se at R augustinii godt kunne være en iblandt favoritterne, syntes at kunne se at den er blå.
    Godt at roserne kan flyttes og at de somregel ikke tager skade af det, så Penny Lane finder sig nok i at den skal blomstre et andet sted næste år.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Lige nu er indkørslen særligt smuk, kan du nok se, men nej man kunne ikke vide, at vejret ville blive så godt, når vi er så langt henne på året.
      Ja R. augustinii er blå, jeg tænkte også på dig og Linda, da jeg bestemte, at det var den, jeg skulle have.
      Jeg tror ikke Penny Lane vil have noget mod flytningen. Jeg håber da, at den vil blomstre der næste år.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Fantastiske farger hos deg! Det varer så kort tid, at en må være på plass og ta bilder av de mens det ser sånn ut.
    Dodong er helt nydelig.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja det er med at nyde det, så længe det varer.
      Ja dodong er fantastisk, synes jeg.
      Klem

      Slet
  6. Det er lige før, man skal have solbriller på:-)

    SvarSlet
  7. Kære Lisbeth
    Fantastisk vejr og fantastiske farver, du har overalt.
    Jeg synes, farverne er ekstra flotte i år, men har bemærket, at bladene drysser umanerligt tidligt af - det må være tørken. Nu gider de ikke mer'.
    Jeg har også bemærket at mine azaleaer ser ud som om de bliver mindre kulørt i år. Måske også tørken.
    I dag skal jeg ud og vande, for det er stadig knasende tørt, og mine nye buske har flere gange hængt med bladene, men ellers nyder jeg også eftersommeren.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja farverne er helt utrolige i år, jeg stornyder dem. Bortset fra asketræet (som giver fast arbejde) er det ikke så galt med bladfaldet endnu, men i næste uge flyver det hele nok væk. Nogle af mine azaleaer har fået flot løv, men det er ikke alle.
      Jeg vandede nordbedet i går for anden gang, jo det er meget tørt derude, men ellers kan vi ikke klage over vejret :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Flotte farver i en flot vejr, det er som om planterne står i flammer i solen.
    Til min glædelige overaskelse er den nye asiatiske æblepære osse leveringsdygtig i glødende farver. Så flot..
    Jeg har osse været rundt og vande. det er faktisk knastørt. Så nok nyder jeg det fine vejr, men jeg kunne nu osse tænke mig en god gang regn.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er fantastisk vejr, men det har vist været bedre hos jer, vi har kun haft sol i eftermiddag.
      Den har jeg aldrig hørt om, men jeg googlede den, er det Kumoi?
      Ja men I har jo heller ikke fået vand, ligesom vi ikke har, så vi trænger. Det eneste de lover er desværre blæsevejr :(
      Hilsen Lisbeth

      Slet