mandag den 29. december 2014

Grøn vinter eller?

I forhold til flere andre steder i landet har vi grøn vinter, der kom lidt sne i aftes, det blev kort efter afløst af en regnbyge, så var den sne væk. Efterfølgende blev det frost, så vejene blev lidt glatte. Lige nu i skrivende stund sner det igen, men de lover tø i morgen, så det bliver nok ikke liggende ret længe.


I formiddags var det grønt, men så længe solen skinner, er det jo helt fint.
Jeg var rundt for at klippe alle bladene af påskeklokkerne, det gik der da noget tid med, det var også lidt koldt, men nu er det gjort.
Der er nogen roser, som står med knopper endnu, men jeg tror ikke på, at de når at springe ud. Her er det Gertrud Jekyll
Endnu en gang billede af græsser i modlys, et af yndlingsmotiverne
her er mit sidste nye yndlingsmotiv, Vickie passer fint i farven til guldsmeden.
Schippo er blevet den nye Bambi på isen, den elsker at gå rundt på vandpytter og på bassinet og slikke på isen.
Den himmelske bambus står stadig flot med løvet i behold, i går fik jeg sat thujagrene rundt om den som beskyttelse mod frosten.
R. P. J Mezitt viste jeg med blomster i går, sådan ser den ud nu, flot løv.
Nu vil jeg præsentere det sidste stedsegrønne i haven
 Hebe har jeg flere af , de er ikke altid glade for vinteren, men de har klaret det godt de sidste år.
 Hebe
og hebe, de er forskellige, men jeg har ingen andet navn end hebe
 Parasoltræet vokser langsomt, men det har det fint
 Jeg troede dette var en trådcypres, men det er det ikke, kan jeg se, når jeg googler. Jeg har nok før fået at vide, hvad det er for en, men har ikke fået det skrevet op.

                                             
En lille broget cypres også uden navn, den er købt i Lille Malunds have
Her kommer solopgangen fra i morges



 Denne gang har jeg været oppe på den bakke, hvor jeg plejer at stå for at tage billeder af solnedgangen, der skal lidt forandring til.
Det kommer der så her, det er utroligt så hurtigt et landskab kan forandre sig




Jeg beklager, at billederne er lidt mørke, men klokken var 16, da jeg tog dem. Så det lykkedes altså også for os at få lidt sne i år, det var i sidste øjeblik.
Fortsat god dag til jer.


24 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth

    Det er da rart med lidt sne, det er da vinter. så OK for mig, vi har en del her, det er flot i skoven med sne på træerne.

    Flotte billeder du har vist jeg har lige set med.

    Guldsmeden er flot, jeg må se at få købt mig et par stykker, jeg har den der svæver.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er ok med lidt sne, og skal vi have det, skal det være i vintermånederne, vores er nu snart væk igen.Ja det ser godt ud, når det ligger på træer og buske, hos os er det allerede væk fra dem igen.
      Ja guldsmeden er rigtig fin, du må have et par stykker mere, du må jo have pengene :) For en folkepensionist som mig, der ikke har pension ved siden af, er 350 kr. mange penge, men jeg synes også, de er flotte.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Ja, på denne årstid kan landskabet virkelig forandre sig. Jeg synes at det er dejligt med sne, men det er jo ikke noget vi kan styre så hellere affinde sig med vintertilstanden. Du fik klippet blade af juleroserne, det har jeg til gode at nå:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja og forandringen går hurtigt. Jeg kan også godt lide sne, så længe den er ren og fin, men jeg bryder mig ikke om at gå og køre i den.
      Ja det er tidligt i år, at jeg har klippet bladene af, men knopperne er også allerede langt, så det var nødvendigt.
      Du når det nok, mon ikke du har fri et par dage endnu.

      Slet
  3. Hej fru høneballe--
    hå hå hvor er du heldig med grøn vinter. Din have klarer det jo fint. Den du har googlet - tror jeg er en form for ene.....
    Jeg har en masse som skal graves ned lige så snart jeg kan komme i jorden - også de sidste løg fra planteskolen.
    Interssant bambus ? du har..
    God aften til dig..
    Hilsen Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia
      Ja det er dejligt med grøn vinter, så må vi se om det varer ved.
      Ja haven skal nok klare det. Det er en Chamecyparis pisifera "Boulevard" har en af mine kommentatorer skrevet her nede under. Det er ikke en rigtig bambus, den hedder i fagsprog: Nandina domestica.
      I lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Bedst som jeg troede at det blev grøn vinter året ud ja så begyndte det også at sne her sidst på eftermiddagen. Ellers har det igen været morgen og formiddag at vi har haft flot solskinsvejr som også ses hos dig :-) Bladene på påskeklokkerne har jeg ikke fået klippet endnu de ser nu også ok ud de gamle blade. Har egentlig ikke tænkt over det før du nævner det. Må kikke på det en af dagene :-) Rosenknopper er da også kønne så det går vel nok hvis den ikke springer ud. Nu skal Bambi da passe på han ikke går gennem isen men han er jo i lømmelalderen. Kan se at Vicky er mere påpasselig :-) Hebe har jeg ikke flere af de er lige så stille gået ud i løbet af årene og andre ting har fået deres plads. Den lille cypres du ikke ved hvad hedder sådan en står der på min fars gravsted. Det er en jeg har plantet i sin tid for den skulle jo ikke vokse så stærkt og så kan jeg rigtig godt lide den lidt grå farve. Viste at jeg havde den i et katalog så det måtte jeg lige finde frem og den hedder vist Chamecyparis pisifera "Boulevard" hvis jeg da har set rigtigt :-)
    Smuk solnedgang. Snebilleder er det sørme længe siden du har vist og kønt ser det ud.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi havde også næsten opgivet at få sne, men der kom så en dynefuld ved 15 tiden, så jeg nåede lige billeder, jeg tænker, det er væk i morgen. Jeg synes også, at bladene på mine påskeklokker så ok ud sidste jeg kiggede, men i dag var mange af dem blevet brune, så kunne jeg lige så godt gå i gang. Ja jeg forventer ikke det store udspring af roserne nu, så jeg nyder knopperne i stedet.
      Denne Bambi vejer ikke så meget, så han falder næppe gennem isen, i hvert fald ikke, som den er nu :) Ja Vickie er ikke vovelig som Schippo.
      Der er også flere af mine Hebe, som er gået ud, men de her virker ret stabile, så de holder nok, de er fine, når de blomstrer og selvfølgelig det, at de er stedsegrønne.
      Ja der var navnet, et svært navn, så jeg glemmer det nok hurtigt igen, jeg har ikke lavet noget system, så jeg kan finde tilbage til det, ja det er jo en fejl. Tak for navnet alligevel.
      Jeg er heldig i denne tid med de smukke solopgange, ja og så nåede jeg også lige snebilleder, nok de sidste i år, så må vi se, hvad næste år bringer.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Så søt din lille Bambi på isen er! :) Da fikk du litt snø du også, til slutt. Du har like mye snø som her, og det er koselig med snø til jul :)

    Klem

    SvarSlet
  6. Hej Marit
    Ja Bambi på isen er sød og lidt anderledes end andre bambier :)
    Ja vi fik lidt sne, men den er snart væk igen, her fryser det ikke noget videre, så vi holder ikke på de så længe som jer. Det var koselig så længe det varede ja :)
    Klem

    SvarSlet
  7. Hej Lisbeth. Super gode billeder. Det er sjovt så forskelligt vejret er i vores lille land. Vi fik masser af sne i går og jeg blev overrasket over at se hvor grønt der er hos dig, for jeg havde forstået at snevejret ville trække østover. Men jeg har før hørt at en ø har helt anderledes vejr end fastlandet (I hvert fald i den svenske skærgård). Jeg er lidt ambivalent med vejret i år. Jeg plejer at elske sne og frost, for det renser luften så godt, men jeg må indrømme, at jeg har nydt, at det har været så mildt indtil nu. Jeg synes faktisk også de sidste 4-5 vintre har været med både meget frost og sne, så lidt forandring gør mig ikke noget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have. Ja der er stor forskel på vejret i vores lille land, jeg kiggede også måbende på fru Skippers billede af vejret på en 40 km tur, når det nu er helt grønt hos os. Det er jo lidt som i sommer, når I var ved at drukne i regn, fik vi ikke en dråbe. Jeg har ikke noget imod ikke at få sne, men hvis vi skal have det, skal det være i vintermånederne og ikke til marts.
      Sidste år var det nu ikke meget vinter vi havde hos os, men I havde nok mere hos jer.

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Ja, jeg er jo kommet helt bagud, så det bliver kommentering til flere af dine indlæg :) Først skal du altså have ros for dine fantastiske solop - og nedgange! Så flotte har de ikke været her, men jeg tror, at I har fået mere sol end os de sidste dage. Specielt det sidste billede fra i dag, hvor du er på en ny bakke, er da helt forrygende! Dernæst kan jeg da blive helt misundelig på din flotte guldsmed - den er bare så fin - og også en rigtig god placering, den har fået. Det ser bare godt ud, og jeg kan godt forstå, at den er blevet et yndlingsmotiv - tror også, at Vicky synes den er flot sammen med hende :) At Schippo er mere til skøjtebaner, overrasker ikke - han er sådan en glad, lille hund med mod på det hele :) Det er nu dejligt med rosenknopper stadigvæk - det er der også her trods den hårde frost, men jeg tror heller ikke, at de springer ud, men godt at se på er det nu alligevel. Du har så utrolig mange spændende stedsegrønne, og Heberne, du viser, er nye for mig - de er meget dekorative, men kan nok ikke klare mosten her. Tænk, at vi nu er færdige med alle rhodoerne - det har været en fornøjelse at se og høre om, og jeg er så spændt på, hvad du finder på til januar :)
    Høneballehaven er meget smuk i hvid vinterdragt - godt, du nåede ud tage billeder.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Så er du tilbage, du har også været savnet :) Vi er meget heldige med sol op og nedgange, mon ikke der er flere, når man bor på en ø, desuden ses det nemmere hos os, som ligger frit uden ret mange huse omkring os. Vi har haft sol om formiddagen her de sidste dage, men solnedgange har det ikke været muligt at få billeder af.
      Ja guldsmeden havde jeg ønsket mig, jeg sendte et link til drengene, så den skaffede de. Der er jo længe til din fødselsdag, måske er der en anden anledning du kan ønske den til. Bare sig til hvis du skal have et link.
      Ja Vicky er flot sammen med guldsmeden og Schippo skøjter derudad :) Vi kan jo sagtens nyde rosenknopperne, selvom vi ved, at vi ikke får dem at se i blomst.
      Hebe er ikke så hårdføre, men det gør nu ikke så meget, jeg er glad for mine, men som Anne skriver, så kan de jo også undværes, så kan man plante noget andet der.
      Jeg har stadig masser af arkivbilleder, så jeg skal nok finde på noget :)
      Jeg var faktisk ikke ude at tage billeder, jeg ville ikke have kameraet ud i de store snefnug, så jeg stod i dørene og vinduerne og tog billederne. Derfor er tøjsnoren med på græsbilledet, men jeg fik dog billeder af sne, nu er det snart væk igen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Her fik vi også et par mm sne og vi har det jo betydelig koldere end dig. vi har haft frost konstant siden 1 juledag.
    Men der kiommer jo tø fra imorgen og nu er der pludselig ikke nogen frost i prognoserne....
    Nå sidste år kom den vinter vi fik vist omkring den 10januar?

    Vi får se

    Mine roser er ihvertilfælde forbi - måske dine har mere i sig - dt ville være forbløffende!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja så ligger sneen måske lidt længere hos jer, vores er snart væk, jeg tænker, det er væk, når vi står op. Ja det er spændende hvor meget sne vi får næste år.
      Jeg tvivler nu på, at roserne når at springe ud, jeg har før plukket rosenknopper ind juelaften :)
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Her ligger en del sne, men det skal vist tø i morgen. Og det er jeg helt tilfreds med :-)

    I disse dage tør vi ikke gå med hundene ved søerne som vi ellers plejer, for de går ud på isen, og det er jo bare så farligt. Godt at Schippo kun går på vandpytter og havebasin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja for min skyld må det også gerne forsvinde igen, det er flot lige når det kommer ned og lægger sig på træerne, men det er også alt.
      Jeg kan godt forstå, I ikke tør gå med hundene hen til søerne, jeg husker godt historien fra sidste år. Jeg er glad for, at vi ikke har søer i nærheden, kun havet og det fryser ikke lige til :)

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Så kom der også sne til Samsø, det er altså utroligt hvor meget haven skifter karakter når den lige bliver drysset med fin hvid sne. Ja her har det været 5 grader og småregn i dag, så her er alle spor af sneen slettet. Jeg kan se du har fået navnet på din lille cypres, vi kalder den cham-pis på arbejde, det er helt klart lettere at huske ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja så fik vi også sne, men det er snart væk igen, det tør - pyt med det :) Ja cham-pis er et godt navn, nemmere at huske, det har du ret i :)

      Slet
  12. Vi fik 10 cm i nattens løb...var ude og måle kl. 7 i morges :) Det generer mig dog ikke, hvis det forsvinder igen inden længe. Det er smukt lige når det falder/er faldet...og når jeg har fri...men når jeg skal på job vil jeg hellere have regn...eleverne ter sig så åndssvagt, når der ligger sne ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Det var da ikke så tosset, når man altså har fri. Min søn og svigerdatter var på besøg i Vemmelev, da sneen kom, det var ikke rart at køre på motorvejen i sneen, så snart de kom til Fyn var der ingen sne :) Underligt med den forskel landsdelene imellem. Jeg tror gerne, at eleverne opfører sig åndsvagt, når der ligger sne, det gjorde de også for 50 år siden :)

      Slet
  13. Tillykke med guldsmeden, det var dog en vidunderlig gave. Det er ejet at se hunden i sin første sne og is. Zeus hos os var meget overrasket, men synes ikke det er så tosset med sne på snuden. Flot i fik sne så du også kunne knipse et par vinterbilleder. Jeg troede ellers I skulle døbes den grønne ø. Her ligger der meget sne over det hele. Smukt men besværligt ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Tak skal du have, ja det var en dejlig gave. Ja Schippo var næsten ikke til at gå med i aftes, den skulle hele tiden have næsen ned i sneen. Først opdager de, at man kan gå på isen - siden noget underligt hvidt noget. Jo der er meget at udforske for en lille hundehvalp. Ja her er sneen snart væk igen, men glat er det endnu.

      Slet