lørdag den 27. december 2014

De magiske stråler

Især om vinteren har solen stor betydning for fotograferingen af min have. Så det var en dejlig julegave, at solen skinnede, da vi kom hjem fra juleturen. Da jeg heller ikke havde brugt kameraet siden den 22. var der stort behov for at komme ud og slappe af med kameraet.




 græsserne er simpelt hen så smukke i modlys

 også bøgebladene bliver flotte i modlys

Vejret var fantastisk, solen var det rigtige sted, så jeg knipsede løs
himlen blev flottere og flottere, her har vi Besser kirke
 Der var kommet 23 mm, mens vi var væk, vand i grøften det er længe siden, vi har set det sidst.
solens stråler ramte marken bagved
Jeg tog kameraet med op på Bertels Bakke




Nu fik jeg revanche for de billeder, jeg ikke havde fået taget om morgenen. I baggrunden Tranebjerg Kirke
Rhodoerne kommer her:
Indenfor nr. 2 låge står der fire rhodoer, som har ret røde blomster i udspring, de blegner hurtigt til meget lyse, men de er røde fra start. Jeg er ret sikker på, at navneskiltene var forkerte ved køb, så på de to første er der ingen navne, som I kan se, er der ret mange knopper på.


Den bagerste af de fire hedder Lady Anett de Trafford, den blomstrer som en af de sidste rhodoer .
Der står en mere, som endnu ikke har blomstret.
I regnvandsbedet står:
R. Rock Form, den har ikke klaret tørken så godt, men der er liv endnu. Desuden har jeg købt en ny og plantet lige foran, hvis det skulle gå galt med denne. Der er fin duft i løvet.
 Den sidste jeg vil vise i dag er R. Soir de Paris
her i blomst, den har en fantastisk duft, som breder sig langt omkring.
Til slut et billede af en haverelateret julegave. Købt hos en af vores blogkollegaer Annette
Den skal anbringes på en stolpe i nærheden af rosenlysthuset, regner jeg med.
God 3. eller 4. juledag

16 kommentarer:

  1. Det var dog en utrolig flot dag du kan fremvise. Og tillykke med din stolpe guldsmed. Jeg har den i en "flyvende" udgave, og er meget glad for den. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja det var så skønt i går, knap så godt i dag.
      Tak skal du have, ja den skal nok komme til at pynte derude :)

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja det var lækkert vejr idag - og ingen vind!
    Flotte billeder du fik taget i solen!

    Din R. Rock form er det ikke: Rhododendron calostrotum ssp. riparioides? Den var tidligere opkaldt efter den samme opdagelsesrejsende der gav navn til Rocki pæonerne. Flot nuance af lilla den har!

    Dejligt at julen er klaret og at vejret sådan er med os!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Billederne er fra i går, da var det også en flot dag.
      Tak for det.
      Jo du har helt ret, det er calostrotum ssp. ripaioides, jeg kan aldrig huske andet end Rocks Form, tak for mere info om den, det er en af mine yndlinge, den remonterer ofte i september, men ikke i år.
      Ja det er fint, at det nu er hverdag igen, det er det bedste - ja og så det med vejret :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Det var da timet godt at I kom hjem med det flotte solskinsvejr. I har jo intet forsømt de dage I var hjemmefra. Med al den regn er der jo ikke meget ved haven.
    Billederne er bare så flotte knipsefingeren har sandelig gjort det godt :-) nu må vi så se om vi får del i den sne de lover. Så skal fingeren på overarbejde igen. R Rock Form er dagens farvorit. Håber at den kommer sig selv om du har plantet en ny og det gør jo ikke spor at du så har to :-)
    Lækker julegave. Super med haverelaterede gaver. Her er det blevet til et par havebøger i afdelingen for haverelaterede gaver.
    Fortsat god lørdag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var lækkert at komme hjem til flot solskinsvejr. Du har ret, vi gik vist ikke glip af noget med alt den regn, men jeg hørte dog, at det var solskin juleaftensdag her, det var det bestemt ikke på turen til Fyn
      Ja får vi sne, må jeg have flere billeder. Nej det gør ikke spor med to af Rocks Form.
      Jeg har ikke ønsket mig havebøger i år, så nu mangler jeg lidt at hygge mig med i mellem dagene. Men guldsmeden var et ønske, så det var fint nok.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Jeg nyder også dine flotte billeder. Fin julegave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt Marie, ja gaven var lige, hvad jeg havde ønsket mig.

      Slet
  5. Jeg kan godt forstå at solen har stor betydning for dine billeder. Billede nr. 4 tager prisen - det er helt fantastisk hvordan solen lyser på græssen og med pavillonen i sol i baggrunden. Smukt

    Sikken dejlig julegave - det kunne være man skulle ønske sig...

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja sol i græsser og pavillion betyder rigtig meget, jeg skynder mig altid ud, når jeg ser at solen er på spil i græsserne.
      Ja det skulle du gøre, du har jo snart fødselsdag :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Man skulle da virkelig tro, at det var blevet forår på Samsø, så meget som der blomstrer hos dig. Det kribler også i fingrene hos mig, når solen virkelig gennemstråler haven, og så flyver kameraet næsten op i hænderne, og dine billeder er virkelige smukke. Jeg er også vild med græsset, som lyset stråler igennem
    Kh Bente

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Der er nu ikke noget, der blomstrer hos mig nu udover et par påskeklokker. Resten af billederne med blomster er fra foråret.
      Det er svært at lade være med at tage billeder, når solen skinner, jeg nyder det også. Græsserne er helt fantastiske i modlys.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth Ja!!! så er jeg hjemme fra en dejlig juleferie hos Gitte.
    Dejlige billeder fra din have selv om du ikke har fået noget sne.
    Smuk julegave du har fået............er bare vild med de dejlige guldsmede.Købte jo selv en da vi var på Hampton .
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det er nok godt, at det er hverdag igen og at komme hjem til sig selv. Godt I har haft en dejlig juleferie.
      Nej sne har jeg ikke fået, det gør ikke noget.
      Ja det er en skøn julegave, jeg har fået, de guldsmede er rigtig fine. Nå du har også en.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Skønne billeder du har snuppet i de magiske stråler.

    SvarSlet