tirsdag den 30. december 2014

Sne og forår

Lidt blandede billeder af både sne og forår. Sneen er stort se helt væk her, solen kom frem ved 10 tiden og ved 14 tiden forsvandt den igen. Jeg fik lidt billeder:
 lidt sne var der tilbage og knopper på vej i den fligetbladede el
Gertrud Jekyll og sneen
og sne mellem rosenbedene
The generous gardener
forårstegnene:



Helleborus knopperne blev tydeligere efter jeg har fjernet de gamle blade
ja men her er jo en knop på clematis Xerxes
Tre fine knopper på kameliaen

 knopper i træpæonerne
Forårslyng i blomst
 Vintergækker
og ikke mindst iris Katherine Hodgkins
jo jo foråret er på vej
 Malcolms flotte fuglefoderhus bliver flittigt brugt
 i solskin er også skoven smuk
 også selvom der ikke er blade på træerne
solskin i barken

 græsserne kom med endnu en gang, de er fascinerende i solen


Det er hortensiaerne også
 solopgangen i dag
varikke noget særlig i forhold til i går
Fortsat god dag, nu vil jeg gå i gang med at lave nytårskavalkaden til i morgen.

22 kommentarer:

  1. Tænk engang at du kan vise forårsbilleder d. 30. december. Det kan jeg lide :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er ikke så dårligt, at foråret allerede er på vej.

      Slet
  2. Hej Lisbeth.Her er sneen også ved at smelte...............og det går ikke noget.
    Utrolig hvad du har af forårsblomster der er på vej op............men det kan jo være at mine gemmer sig under sneen.
    Men dejlige billeder du viser.............og er selv spændt på min træpæon.
    Må vist også se på min nytårskavalkade.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Når sneen ikke længere er ren og hvid, så kan vi godt undvære den.
      Ja det kan sagtens være, at dine også er på vej. På facebook så jeg erantis på vej op i Nordjylland, så jeg er slet ikke tidligt på den.
      Det er rigtig spændende med træpæonen.
      Ja nu kan vi begynde at tænke på nytårskavalkaden, det er svært at vælge billederne ud.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  3. Der er masser af liv lige over og i jordoverfladen; men et snelag som beskyttelse de næste par måneder ville nu ikke være af vejen. God fornøjelse med din nytårskavalkade - det tror jeg, at jeg springer over. I stedet kan jeg nyde den på jer andres blogs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja der er masser af liv derude, og sne er fint, men ikke på vejene :)
      Tak for det, jeg hygger mig med at lave den.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Så overtog vi solen fra Samsø idag for her viste den sig ved 14 tiden. Så satte jeg mig i drivhuset med er krus varm te og en håndfuld lakridskonfekt. "Det er lykken" at sidde der og nyde solens stråler :-)
    Nu er vinteren 2014 ovre så kan foråret bare komme an. Nå men vi må se om det holder. Jeg var også lidt rundt og kradse lidt i jorden og løgplanterne pipler op af jorden. Jeg satte jo en del i efteråret så der er rigtig meget på vej. Bla. Allium Ambassadør satte jeg jo et par stykker af efter at have fulgt den med interesse hos dig i foråret så dem glæder jeg mig meget til. Min ene lungeurt er også fyldt med knopper og så kunne jeg skimte noget gult i nogle af knopperne på troldnøden :-) Nu kommer knopperne på påskeklokkerne rigtig frem nu du har klippet bladene tror at det skal gøres her imorgen som det sidste job i haven i år :-) Det er da helt utroligt med knop i clematis spændende om den springer ud. Skoven var simpelthen så lækker i sommers varme men den er sørme også lækker med solens stråler ind imellem de nu nøgne stammer.
    Lige nu genudsender tv2fri alle udsendelserne af Danmarks dejligste have så her sidder jeg og falder i svime over alle de dejlige sommerhaver :-) så er det sørme svært at vente.
    Nej solopgangen idag var ikke i nærheden af den igår men vi kan jo desværre ikke være lige heldige hver dag.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg snakkede med min bror i formiddags, da solen lige var begyndt her, da var den lige gået væk hos ham på Midtfyn :) Så vi skiftes åbenbart til at have sol.
      Ja vinteren 2014 er ovre, men der er to vintermåneder endnu af 2015, så vi må se, om foråret virkelig kommer nu. Det hele er godt på vej, så helst ingen barfrost nu. Jeg skal vist en tur ud i morgen og se til troldnød og Allium Ambassadør kan jeg forstå. Ja det var tilfældigt, at jeg kiggede efter, om der var knopper i clematissen, det var der så i den ene, forunderligt.
      Ja når bare solen skinner, så er der meget, der er kønt undtagen nullermænd og spindelvæv, de ses nemmere i solskin :)
      Jeg kan ikke se TV2fri, så det behøver jeg ikke sidde og savle over, men jeg vil helst se sådan nogen udsendelser om vinteren, om sommeren har vi ikke tid til TV, i aften vil jeg se Susse Wold og så vil jeg fortsætte med kavalkaden, den bliver vist lang i år igen :) der er så mange billeder.
      Der har været mange solopgange i december, så en enkelt smutter, kan jeg godt acceptere :)
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth. Ja, nu er der så tøvejr, her var solen lige fremme en times tid ved middagstid, men ellers har det været gråt og vådt. Billedet med græsserne er rigtig flotte. Sikke mange planter du har i knop, jeg må da vist også lige ud og inspicere mine bede nærmere!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er godt med tøvejr, så du igen kan cykle på arbejde. Det var ikke længe, I så solen, så det tøede måske ikke så meget. Man får inspiration til at gå ud og se i sin egen have, om noget er kommet op :)

      Slet
  6. Hehe jeg protesterer lidt over ordet forår for jeg har lige læst at skandinavien kan vente sig en kold vinter de næste tre måneder...
    Men jeg giver dig ret i at tøvejret og solen i dine billeder minder giver en forårsstemning:-)
    Heldigvis kan både løgene og juleroserne klare mosten og kulden hvis det viser sig at vinteren først lige er begyndt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Jeg tror heller ikke på forår nu, men tegnene er der. Jeg kan godt nøjes med 2 måneders kold vinter, nu må vi se.
      Ja løg og juleroser skal nok klare det, heldigvis.

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Nå du fjerner blade fra dine Helleborus.
    Flotte billeder af både græsser og hotensiaer - skønt med al det der pipler op af jorden.

    Godt nytår

    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja der anbefales, at man fjerner bladene fra Helleborus, da de kan få svamp. De er jo heller ikke så kønne længere.
      Tak skal du have - ja det er dejligt, at så meget pibler op.
      Tak i lige måde Jessie
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Hvor er det bare dejligt, at du viser spirende forår på vej :) Især påskeklokkerne præsenterer sig på bedste vis, efter du har fået klippet bladene af. Faktisk vidste jeg ikke, at man skulle klippe bladene af, før du skrev om det sidste år. Gad vide, om det milde vejr holder, men vejrudsigten lover plusgrader, så langt øjet rækker, og så langt så godt - bare der ikke kommer barfrost, for det er en hård omgang for planterne. Her er sneen næsten smeltet, og det er helt lunt at stikke næsen udenfor. Det blev ikke til så meget i dag, men i morgen må jeg ud og kigge efter tegn på forår i haven - bliver jo helt inspireret af dig :) Hvor må det bare være rart at have sin egen skov, og så så fin en af slagsen - der er noget at se på på alle årstider :) Her har der også været lidt sol, så støv og andet skidt blev afsløret lige på stedet, så det måtte der gøres noget ved i dag - huset var efterhånden blevet noget juletræt, og der kommer jo gæster i morgen. Fantastisk med knoppen i Xerxes - mon du nogensinde har oplevet det før i december? Glæder mig meget til din nytårskavalkade :)
    Hav en god dag i morgen - det blev sent!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det blev sent, men jeg er her endnu :) Det er dejligt at se påskeklokkerne er på vej, hvis vi skal have mildt vejr i 14 dage, kommer der nok flere i blomst. Jeg har læst det i en plantebrevkasse, så jeg har klippet dem af siden, men dog aldrig så tidligt som i år, har også set flere andre har gjort det. Vi krydser fingre for at vi slipper for barfrost og glæder os så over, at sneen smelter nu. Man mærker tydeligt forskellen, det er ikke så koldt mere, dejligt. Jeg skal også ud og se efter flere vårtegn, som troldnøden og Alliumen, som Anne skriver om.
      Ja det er det værste ved solen, skidtet ses nemmere. Jeg har også støvsuget og vasket gulv i dag :) Jeg kan ikke huske, jeg har set knopper i clematis her i december.
      Ja nytårskavalkadens 1. del er klar til at blive sendt ud i morgen tidlig.
      Også god dag til dig i morgen, nu må vi i seng.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    flotte knopper på træpæonen! Det har været et superår for alle pæoner, og mon ikke de kvitterer med ekstra blomstring i 2015?

    Det tror vi da!

    og årskavalkade imorgen ja tiden går hurtigt - jeg laver nok året frøliste - det er jo også en slags kavalkade:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det ser rigtig godt ud med træpæonerne, der er vist endda en knop eller to i dem fra "eksperterne", så det går da fremad. Ja der må bestemt blive flot blomstring i 2015.
      Tiden flyver bare af sted, jeg måtte tage et halvt år af gangen til kavalkaden, ellers blev det for meget, begrænsningens kunst er ikke mig, når det gælder om at skrive og vise billeder :) jeg snakker ikke nær så meget som jeg skriver.
      Det bliver spændende at se din frøliste.
      Dejlig nytårsaftensdag til dig.

      Slet
  10. Kære Lisbeth.
    Det er så dejligt med alle de små forårstegn og jeg glæder mig så meget til det bliver lysere. Jeg må ud og se efter A. Ambassador i morgen.
    Jeg har mine Kamelia i udestuen, jeg har jo ikke rigtig mulighed for at plante dem i haven. Den ene er så stor, at jeg vil prøve at beskære den, når den er afblomstret. Det er den hvide dobbelte C. Nuccio´s Gem. Den har 21 knopper, der er halvt sprunget ud og mange der er på vej. Desværre glemte jeg at vande den, efter jeg tog den ind, så den har tabt rigtig mange knopper.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Ja efter mit indlæg her er der vist mange, som vil ud og kigge efter flere forårstegn i dag.
      Bare der er køligt i udestuen går det vel nok, men hvis solen bliver for hård, så der bliver meget varmt derinde, er det ikke så godt. Spændende med din hvide dobbelte, men ærgerligt at du glemte at vande, de er hurtige til at smide knopperne, hvis der er noget galt.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Hvor dejligt med alle de forårsbebudere, sidder her og må vente til det bliver lyst med at tjekke om der er sådanne her. I aftes inden det blev helt mørkt føltes vejret som forår, mildt og godt.
    Ha en god sidste dag her i 2014:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det er dejligt med så mange forårsbebudere allerede. Der er vist flere, som skal ud at kigge i dag, når det bliver lyst, det skal jeg også selv. Det er rigtig mildt her til morgen, jeg har været på hundetur :)
      Tak i lige måde.

      Slet