tirsdag den 9. december 2014

Frost på Samsø

Så kom frosten også til Samsø, jeg har selvfølgelig taget billeder
 Der var rim på taget og i græsset
månen var der endnu

Det var en smuk morgen, så jeg gik op på marken
der stod disse to og kiggede efter mig
 solen var ved at komme op over skoven


som I kan se blev det den smukkeste solopgang
man kunne se solen i vinduerne i Tranebjerg, som ligger ca. 3 km fra os.
 der kom lys i pavillionen
 og igen i dag sol i græsserne
Morten Korch klarer det endnu
her kan I se både Schippo og Morten Korch
 Campanula med rim
og på parisertårn/Morina Longifolia, som jeg har fået af Anne Mette (Cugina)
her kommer lidt rhodoer fra arkivet:
No name - købt som frøplante i Lille Malund, jeg kalder den Ambiguum
derefter kommer to løvfældende, dem er der ikke meget stads ved nu
 R. Homebush
R. Calendulaceum (sent blomstrende, så de blomstrer heldigvis ikke samtidig.
men de er fine, når de blomstrer
 R. Jacksonii blomstrer som en af de første større
 med smukke blomster
R. Ken Janeck har filtet løv
og smukke blomster, der starter som lyserøde og bliver næsten hvide
 R. Percy Wiseman
har mangefarvede blomster. Den I ser bagved hedder Geisha Lila
Inde mellem træerne i skoven har jeg tre røde
 Elisabeth Lochard (nogen af de nye skud har meget mørke blade)
 Nova Zembla
og Root (bemærk blomstens udseende, nok er den rød, men også lidt anderledes)
Ja ja - de er gemt godt af vejen :)
Endnu et billede af solopgangen, nogen solnedgang blev det ikke til, skyerne kom før kl. 15, nu venter vi så på blæsten/stormen, den tidlige færge i morgen er aflyst.
Fortsat god tirsdag


26 kommentarer:

  1. Mange smukke billeder. Ja Lisbeth jeg har også mærket frosten Idag, hele to gange kom jeg på gratis inde i Aalborg ....man bliver bare så forskrækket, min ryg Av....der ikke noget bedre end rimfrost på alt derude, så smukt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Grethe
      Øv hvor ærgerligt, at du faldt, håber det går hurtigt over, og så må du passe på i morgen :)
      Rimfrost er smukt, men ikke rart på veje og fortove.

      Slet
  2. Smukke billeder som altid.
    Her har vi også haft frost.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, det er første gang i år for os.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Smukke billeder af en dejlig morgen hos dig!

    Ja, Root er da en anderledes rhodo - ved du mere om den?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak skal du have, det var en smuk solopgang og en skøn dag indtil kl. 14.30 :)
      Jeg ved desværre ikke mere om den rhodo, da jeg købte den, stod der root på den, det betyder nok rød, så jeg har ingen navn. Dens løv er også lidt anderledes en de andres. Jeg har ikke set den andre steder, heller ikke i Rhododendronhaven.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja så kom frosten også til Nordfyn og for første gang denne vinter var der rim i græsset. Det var en meget smuk morgen solens opståen i øst og månens nedgang i vest. Denne flotte stemning kan vi også se i dine meget smukke billeder som bliver nydt i fulde drag. Der varer vist lidt inden så smuk en morgen gentager sig. Nu kan vi bare vente på blæsevejret og håbe på at det ikke blir så galt. Jeg har dog været ude og samle diverse løse genstande sammen. Dejlige Shippo og en smuk rose to som klær hinanden :-) Rhodo frøplanten er rigtig fin men uha da da er Root ikke meget rød ;-) Jeg syntes nu ikke der er grund til at gemme den væk. Den er da meget sød. Så har der pludselig sneget sig flere røde blomster ind i Høneballe Haven :-) der var jo noget med en kamelia og så har vi jo nydt godt af din røde dahlia.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja så fik I også frost med rim i græsset. Ja det var helt sikkert en smuk solopgang, du har ret det varer desværre nok lidt, inden vi igen kan få lov at nyde sådan en solopgang og smuk dag. Bent har også sikret sig og lagt havebordet der altid står ude ned, nogen gange letter det af sig selv. Færgen har haft uheld og i morgen tidlig er den aflyst på grund af stormen. Jo Root er meget rød, jeg har haft det lidt svært med den, indtil jeg kom til at se, at blomsterne var helt anderledes, og der hvor den står, må den godt være rød :) Kameliaen står i pavillionen med store knopper, dahliaen er puttet for vinteren.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Sikke en fantastisk solopgang! Her har det stadig ikke frosset (eller også står jeg bare ikke tidligt nok op ...?)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det var en dejlig solopgang. Frosten kunne ses her hele dagen, så det er nok ikke derfor :)

      Slet
  6. Så vakre bilder av soloppgangen! Da fikk du også frost til slutt. Her var det -8 i dag tidlig....
    Flotte frost bilder du fikk tatt!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja så fik vi også frost, men slet ikke som jer.
      Klem

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Tak for de skønne morgenbilleder fra et frostramt Samsø - hvor det smukt, og det var da en solopgang, der ville noget :) Her var der også rimfrost, men solopgangen så jeg ikke, for det var mørkt, da jeg tog afsted. Nu småregner det og er begyndt at blæse, og det ser jo ud til, at det skal blive ved med det nogle dage frem. Træls, men jeg håber, lyskæderne bliver, hvor de er :) Flot med sollys i både pavillion og vinduer i Tranebjerg. Schippo ser godt ud sammen med pavillionen :) Fint, at du viser bladformen på Parisertårn, så jeg ved, hvad jeg skal kigge efter, hvis skiltene nu ryger af såbakkerne igen ;) Igen i dag viser du de skønneste rhodoer. Jeg har et godt øje til Geisha Lila og Nova Zembla, men de øvrige er også smukke - bestemt også den rødlige, selvom du har puttet den lidt :) Jeg har været ude og få de sidste småting fra haven ind i værkstedet, så de ikke flyver væk i morgen - ikke helt nemt i mørket :)
    God bagedag i morgen - er færdig med brunkager :)
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Selv tak - ja så slap vi ikke længere for frost. Det var en skøn solopgang, som vi åbenbart skal leve nogen dage på, de næste ser noget regnfulde og stormende ud. Her blæser det også godt, jeg har ikke set om det regner. Nå du har sået Parisertårn, det er spændende, om den kommer, det håber jeg. Geisha Lila er rimelig hårdfør, den var ved at dø for mig i ørkenbedet, derfor fik den en yderplads i skoven, det bekom den vel, så nu er den stor.
      Nova Zembla er en af de almindelige, som er nem at få fat i. Ja de rødlige er blevet puttet lidt :) Det er om at tøjre det hele eller gemme det væk, for det kan jo blive slemt. Vi må håbe, du huskede det hele, for det er ikke nemt at se alt i mørket.
      Tak for det - nu må jeg nok til det. Godt du også er færdig med brunkagerne :)
      Også god dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Kære Lisbeth.
    Hold da op nogle flote billeder du viser. Det var da ret så meget frost i har haft.
    Igen fine rhodoer tak for dem. (ingen bemærkning om røde rhodoer), men de er nu fine.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, der var frost ved jorden, men jeg har ikke set, at der stod minusgrader på termometeret. I dag er det meget koldt og blæsende med regn.
      Selv tak (fint at du ikke siger noget om det røde:)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Godmorgen Lisbeth.
    Tak for alle de smukke billeder. Solopgangen er da lige til en reklame for Samsø.
    Det er dejlige billeder af Rhodo´er du viser. Det er jo fantastisk at tænke på, at om 4 -5 måneder er din have fyldt med skønne farver.
    Ønsker dig en god dag og håber ikke at stormen har ødelagt for meget hos dig.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Eliane
      Selv tak - ja det er god reklame for Samsø, jeg har også sat billeder op flere steder på fb, så mon ikke det kan lokke nogen.
      Ja det er skønt at vide, at det hele kommer i blomst igen, og på grund af den varme sommer, er der rigtig mange knopper.
      Jeg har ikke set nogen ødelæggelser endnu, det er for mørkt, men jeg tror nu ikke, der er nogen.
      God dag til jer også
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  10. Fantastiske billeder, ja hver og et - det var bare dejligt med noget rimfrost. Jeg tror ikke at vi havde helt så meget, men var for længst taget på arbejde da det blev lyst til at se efter.

    God dag til dig :)
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak skal du have, ja det var godt med noget rimfrost, i dag er det da et værre vejr, håber ikke du skulle cykle. Øv nej det er ikke nemt at se noget, når det bliver sent lyst og tidligt mørkt.
      I dag går du ikke glip af noget, god dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Hej fru høneballe..
    Det ser jo fuldstændig fantastisk ud der i din have på Samsø. Sikken nogle skud du har taget og sikken veksling du har i haven. Jeg forstiller mig at du bor ret højt med stor udsigt og det er eventyrlige tanker jeg gør om din have....
    Rigtig god dag til dig...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia
      Tak skal du have, ja men der er også fantastisk både i min have og på Samsø. Jeg må skuffe dig med at sige, at vi ligger ret lavt, så jeg må bevæge mig lidt væk for at tage så smukke billeder af solopgangen. Men det gør jeg gerne, for jeg er vild med at tage billeder af sol- op og nedgange, og jeg vil gerne glæde mine læsere :)
      også god dag til dig.

      Slet
  12. Hej Lisbeth.Vidunderlige billeder du viser i dag....................og alting i haven ser bare SÅ smukt med lidt rim på.
    Her blæser det og regner....................så set bliver til lidt julebag.
    God dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have, godt du nåede det, inden næste indlæg :) ja det pynter med rim på planterne.
      Det regner ikke her mere, men blæser gør det stadig.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet