fredag den 12. december 2014

Påskeklokker til jul

Det regner og regner, endnu er det ikke så slemt med blæsten, men det skal nok komme. Færgen til Jylland er aflyst i aften, men vi skal heldigvis ingen steder. Vi må se, om det nu også bliver så slemt, som de har lovet.
Jeg var i haven i går for at tage billeder af påskeklokker, der var flere, end jeg havde regnet med.
Da jeg var ude, så det sådan ud, i dag er der end ikke en lille åbning på himlen.
 Abscacicus er endnu ikke lukket op
denne her står med mange knopper, det kan ikke vare længe, inden den blomstrer. Sidste år flyttede jeg den, fordi den nærmest stod i et vandhul, den har flere år gjort forsøg på at blomstre, i år skal det være.
 Der er flere på vej
 Denne her står i klokkehøjen
Dusksalvien er ved at blegne
 En hortensia har stadig en frisk blomst
 New Zealandsk hør står flot endnu ved siden af en påskeklokke
Perlebusken har blomster og frøstande på grenene på samme tid.
 Der er stadig rosenknopper
 Morten Korch bliver fotograferet fra flere sider
 der er stadig tre blomster, det er utroligt med det vejr
 den allersidste blomst i Odyssey
fik også min bevågenhed 2 gange
Vortemælken står stadig friskgrøn med blomster
her kommer billeder af de sidste stedsegrønne i haven:
 Det store fyrretræ, som er opstammet mange gange er købt som lille i Bilka
 Cryptomeria Japonica Cristata/hanekamskryptomeria står flot grøn mellem rhodoerne
her stod oprindelig tre grantræer, den ene var ikke køn længere og blev derfor fjernet, så jeg fik lidt mere plads i bedet. Som I kan se vokser der en clematis op i den ene gran.
 En lille fyr er plantet i udkanten af skoven
den har en fin kogle

Den sidste stedsegrønne er denne buksbom, som jeg har klippet i kuglefacon, den eneste af den slags i haven. Her har jeg fundet min begrænsning, jeg har ikke tid til faconklipning.
Rhodopræsentation

 R. Duke of York står på den anden side af stien i skoven
dem har også smukke blomster
 R. Cuncinum står længere inde i samme bed, den har småbladet løv og gør meget opmærksom på sig selv, når den blomstrer

R. Lees Dark Purple
ved siden af den her på hjørnet til næste skovsti står R. Azurro
til slut endnu en rose fra 7.9. Burgundy Ice
Rigtig god weekend til jer, vi håber, stormen ikke bliver så slem.


16 kommentarer:

  1. Så gøy med påskeklokker til jul. Jeg har også en som har blomster nå, og det er første gang! Vinterene er ikke hva de en gang var, nei... Odyssey har virkelig holdt ut lenge!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er skønt at have påskeklokker nu, men hvor godt det er, ved jeg ikke. For du har ret, vinteren er ikke, hvad den har været. Ja det er flot med Odyssey.
      Klem

      Slet
  2. Kære Lisbeth

    Hvor er det dejligt med Påskeklokker, de er så søde.
    Også flotte rhodoer du viser.
    Det har også regnet hele dagen her blæsten er ikke så slem endnu.
    god weekend også til jer
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er godt med påskeklokkerne, men det virker lidt forkert.
      Ja rhodoerne er også fine.
      Her har det også regnet både dag og nat, men kl. 15 blev det tørvejr, så vi kunne komme ud med hundene. Jeg tror ikke blæsten er blevet så slem som lovet, heldigvis.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Her har det også været en mørk og våd dag men indtil videre er her kun alm blæsevejr. Kunne også se i vejret her til aften at det var det nordøstlige Fyn der skulle få det værste. Det passer mig nu også udemærket men synd for dem. Flot mange knopper i påskeklokkerne så blir de spændende hvor længe de er om at springe ud. Den jeg har med mange knopper i sker der ikke rigtig noget med. De kan ellers klare meget men at stå i et vandhul er nok lige i overkanten. Flot hortensia og den blev ikke skadet af rimfrosten som nogle af blomsterne i mine. Hvor er vortemælken flot den får det åbenbart ikke for koldt. Endnu!! Den lille fyr er rigtig fin og så med en smuk julekogle :-) Ja det kommer jo nok ikke bag på dig at jeg er til de sidste 2 rhodoer og det er jeg nok ikke alene om :-) Her er jeg ved at koge risengrød for vi skal have gæster i morgen middag og Mogens har bestemt at vi skak have risalamande til dessert. Han griber enhver lejlighed når det er december for det er en af livretterne :-) fint med mig for det er jo dejligt nemt at lave.
    Fortsat god blæsevejrs aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har været en fæl dag med regn og nu blæst, men det er rigtigt, at det ikke er så slemt som lovet. Nordøstfyn det er jo i nærheden af Per, han passer Arthur i aften, Signe er til julefrokost. Nå men han klarer det nok, han har passet ham hele dagen, Signe er startet på arbejde igen.
      Ja påskeklokkerne er rimeligt hårdføre, men vandhullet kunne denne ikke lide, jeg er spændt på blomsten, den har været lidt anderledes de andre år, det ser det ikke ud som om den er i år. Nej hortensiaen har det fint trods rimfrost.
      Jeg er også imponeret af den vortemæk. Jeg synes den lille fyr var så fin med koglen, så det er en rigtig julekogle.
      Nej du og Linda har samme smag, men de er nu også fine, den rødlige har lidt duft, den er faktisk også meget flot.
      Jeg bryder mig ikke om at lave risengrød, det brænder tit på for mig, det er ret træls, selvom jeg koger det færdigt i sengen, er det galt inden, gryderne er nok for dårlige :( Men jeg er nu også glad for risalamande. Jeg skal selvfølgelig lave en ordentlig portion til juleaften. Har du et godt fif, må du endelige sige til.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Min risengrød brænder aldrig på for jeg koger den i microovnen. Hvis du købet PAMA grødris står opskriften bagpå.
      Her er det holdt op med at blæse så det var lidt en fuser. Det har nok heller ikke været så slemt hos Per og Arthur for Storebæltsbroen har da ikke været lukket. Det er nok værst for Signe at skulle undvære lille Arthur så mange timer.

      Slet
    3. Jeg køber altid PAMA grødris, jeg må da lige have kigget på opskriften. Jeg plejer at koge mælken op i microovnen, men stadig have den i gryden bagefter.
      Ja også her var det en fuser, så du har ret, det er nok heller ikke slemt hos dem. Ja du kan tro, det er slemt for Signe, men hun vænner sig nok til det. Vi andre havde kun 3½ måned den gang vi havde små børn, så et år er luksus, men godt det er blevet sådan. Det andet var alt for kort tid.

      Slet
  4. Kære Lisbeth.
    Tak for dejlige billeder, især påskeklokkerne bliver nydt. Mine har også en del knopper.
    Jeg har et par dårlige dage med mange smerter og feber. Måske lidt influenza, selvom jeg er vaccineret.
    Jeg håber ikke stormen bliver for hård hos Jer.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak, ja det er dejligt med påskeklokker. Godt du også har knopper i dine.
      Hvor ærgerligt at du er dårlig. Jeg ønsker dig god bedring.
      Det er ikke slemt med stormen her, den er allerede ved at løje af, det blev ikke så slemt som først lovet.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Var det den orkan? Pæn blæst og 16mm regn, det kunne have været meget værre!
    Fin Helleborus orientalis var abchasicus du viser, og super tidligt - mine har nok stået for tørt denne sommer så jeg tvivler på det store derfra denne sæson.

    Imponerende med roserne selvom de ser noget forpjuskede ud.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja der var ikke meget orkan over den, her er det allerede løjet af, det højeste den var oppe på her var 13 m/s og de har aflyst færgen. Som du før har sagt, det er ikke nemt for vejrprofeterne :)
      Ja abchasicus er meget fin, den har nu også stået rimeligt tørt, måske er det derfor, der kun er en knop.
      Ja der er ikke noget at sige til, at roserne ser forpjuskede ud.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Det var vist en storm i et glas vand, heldigvis da :) Her har det blæst lidt, og det regner, men til gengæld fik vi lidt sne ved 13.30 tiden, som så forlængst er regnet væk. Læste på TV vejret en artikel ved 15 tiden med overskriften "Sneen vælter ned over Midtjylland" og med billede fra Silkeborg - det morede jeg mig noget over, for det var holdt op på det tidspunkt og "vælter ned" var en temmelig dramatisk udlægning af det lidt, der kom :) Noget skal de jo finde på, når stormen ikke blev så slem, som forventet. Jeg håber ikke, at blæsten har været styg hos jer? Hvor gør det bare glad at se påskeklokkerne myldre frem hos dig, og jeg glæder mig allerede til gensynet med din klokkehøj, for det er bare et skønt syn. Utroligt med den Dusksalvie! Også flot med hortensiablomst og Vortemælk - det er for længst historie her :) Roserne kan heldigvis endnu også her - nogle enkelte i hvert fald - men jeg tror alligevel, at din Morten Korch slår dem alle. Den har da været fantastisk i år. Den lille fyr er ret nuttet med den fine kogle :) Cryptomeria kendte jeg ikke - den er flot! Du har så mange forskellige stedsegrønne, at du kunne åbne en butik med julegrønt til salg, hvis du havde lyst til det, men det tror jeg nu ikke, du har :) Det er altså sjovt, at Anne og jeg har præcis samme smag i rhodoer, så du kan jo nok regne ud, hvad jeg godt kan lide i aften :) Hvad hedder den meget mørk lilla/bordeaux, man lige kan skimte bag Cusinum? Dejligt gensyn med Burgundy Ice - er glad for, at den nu også bor i min have :)
    Rigtig god dag til dig i morgen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja vi må sige, at det var en storm i et glas vand, og så har de endda aflyst færgen. Ved 18.30 kom den op på 13 m/s men højst en time, så det var ikke længe, men de kan jo aldrig helt vide det. Sne så vi ikke her, jeg så godt på fb om sne i Silkeborg, men jeg var klar over, at det ikke var meget. Ja det er dejligt med påskeklokkerne, men det var lidt endnu, inden de bliver rigtig flotte.
      Når de tre blomster på Morten Korch er færdige er der ikke flere, men de har til gengæld holdt længe. Cryptomeria er lidt speciel med hanekam, måske skal jeg tage et billede eller to mere af den. Ja jeg kan forsyne mange med pyntegrønt, men der er ingen som spørger. Ja du og Anne har helt samme smag i rhodoer, vi må se, om det bliver ved. Den mørke bliver præsenteret om et par dage, så kan du sikkert godt huske den, indtil da må du vente med navnet :) den er nemlig intet mindre end fantastisk.
      Ja godt du har fået Burgundy Ice.
      Tak I lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Jamen så vil jeg vente i spænding på præsentationen, for den har da en fantastisk farve :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det har den :) det kommer an på vejret i morgen, om jeg fremskynder den, Men de lover jo godt vejr, så kan jeg tage billeder. Vi får se.
      Knus

      Slet