onsdag den 3. december 2014

Blomster 3.12.

Så er den lille pause forbi, og jeg er igen klar til at vise billeder fra min have.
Mandag morgen så himlen sådan ud, inden jeg tog med færgen for at hente den lille familie. Jeg nød i den grad at have besøg af dem, de rejste igen i aftes.
 Arthur havde straks det store smil på, han kan ikke gå endnu, men det varer ikke længe, farmor og farfar gik gladeligt rundt med ham hver gang, han syntes, at vi skulle motioneres.
også Schippo var med på legen, de morede sig vældigt med hinanden.

Nå men som I kan regne ud, var der ikke tid til have, så jeg fik ikke taget ret mange billeder. I dag har jeg så været ude for at se, hvilke planter der blomstrer nu. Det er i grunden stadig ret mange, men solen har vi slet ikke set i dag.
 Ikke alle har kunnet lide den meget kolde blæst, så den fine clematis nåede ikke at springe helt ud.
og den med længsel ventede iris knop klarede det heller ikke.
 til gengæld blomstrer denne stenbræk, lidt tidligt måske
 vinterasters kan endnu, selvom den knap er så fin i blomsterne længere
 Gåseurt har et par blomster endnu
 En Heuchera har sendt en ny blomsterstængel op
 Pennisetum Federborstengras hedder denne græs, den får stadig nye blomsterstande, meget flot.
Geranium, har stadig en del forskellige blomster rundt omkring i haven.
 højt oppe blomstrer James Galway
og Mme Alfred Carriére
Morten Korch har stadig tre blomster
 og tænk den har duft
Pat Austin
 Buff Beauty
Peace

Rhodogennemgang:
 R. Madame Ida Rubinstein er den første. Mon I kan se en pink blomst til venstre for den skrå stamme, næsten nede ved jorden.
her ses den sammen med R Edelweiss
 her er jeg gået tæt på knoppen, jeg opdagede nemlig en knop, da jeg skulle tage billeder af busken
her er den i blomst i maj måned
 her er igen et udsnit af rhodoerne i det bed, den forreste i bedet er
R. Edelweiss, R. Madame Ida Rubinstein er lige til højre for den
 her foran er en ret bargrenet, jeg er spændt på, om den lever endnu til foråret, bagved den står konvalbusken, stadig med fine efterårsfarver.
det er R. Arctic Tern
lige under R. Edelweiss
står en delvis løvfældende R. Conny
R. Silberwolke skinner som sølv, den står, som I kan se bagerst op mod hegnet
Det var alt for i dag, god onsdag.

27 kommentarer:

  1. Som altid fine billeder.
    Dejligt billede af Arthur og Schippo.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase - ja de to er søde sammen.
      Selv tak

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Hvor dejligt for jer at ha besøg af Arthur + forældre i flere dage. Hvor er han en skøn gut og så må det jo være ekstra dejligt for ham med to mobile gangstativer,når man gerne vil ud og opdage verden ;)
    Her har vi haft det skønneste solskinsvejr idag, og så på min fridag er jo ekstra skønt.
    Dejlige billeder fra haven, godt at se du stadig har lidt blomster at nyde. Fortsat god onsdag til dig også ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det var et dejligt besøg, næsten 2 dage blev nydt i den grad. Han var glad for sine mobile gangstativer, næste gang vi ser ham, har han nok ikke behovet :)
      Nej hvor er du heldig med solskin, så heldige var vi ikke, men det var godt, at det var på din fridag.
      Ja der er stadig lidt at nyde, solen ville have gavnet billederne :) Tak

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Det ser da godt ud - og frosten er ligesom forsvundet ud af prognoserne -det skulle da lige være nu i nat?
    Men Irissen opgav altså på forhånd, Den har nu heller ikke noget at skamme sig over, sådan som den flashede blomster i november!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er helt fint, måske er der roser juleaften også. Jeg tror ikke, at vi får frost, til gengæld får vi heller ingen sol.
      Ja irissen kunne ikke mere, lidt ærgerligt for det var ikke den samme, som jeg har vist de andre gange, det kunne have været sjovt at se farven, der er en knop endnu, men tvivler på, at den bliver til noget.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Vi havde sol hele dagen lige til solnedgang og heldigvis også stille vejr. Når jeg ser et billede af sådan en lille guttermand, kommer jeg til at tænke på den måde, babyer blev opdraget på, da jeg var sådan en. Dengang var man ikke opmærksom på, at selv 1 årige er sociale væsner, som elsker at kommunikere med omgivelserne. Godt man er blevet klogere. Dine roser har vist stadigvæk deres rigtige farve. Claire Austin er derimod blevet pink i stedet for elfenbensfarvet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Åh I er heldige, jeg kunne nu godt have tænkt mig sol og stille vejr.
      Roserne har det med at skifte farve, når det bliver koldt, men så koldt har det nok ikke været her.
      Ja vi er nok omkring samme årgang, jeg blev lagt op i soveværelset, som lå langt væk fra stuerne, sådan var det den gang, du har ret, godt man er blevet klogere også på det punkt.

      Slet
  5. Du er ikke gået glip af så meget tænker jeg i forhold til hvor koldt og blæsende det har været i flere dage. I dag var det dog stilnet af og nu kom du jo også ud igen:))
    han er kær, den lille Anton, jeg kan godt forstå at I gladeligt går en tur med ham når han har lyst - vi ved jo hvor hurtigt de bliver store.
    Jeg kan godt se den lille pink blomst i R. Madame Ida Rubinstein - hvad har den mon gang i? Det tænker jeg også om din iris - den er da også helt ude af sync.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Nej det har du ret i, det har været isnende koldt på grund af blæsten. Ja i dag var det ikke slemt, men vi manglede solen.
      Ja Arthur hedder han :) men dejlig er han, så vi nød ham rigtig meget.
      Madame Ida Rubinstein synes åbenbart hun skal blomstre nu, jeg har en mere med stor lyslilla knop.
      Ærgerligt at den iris ikke nåede at vise farven i det mindste.

      Slet
  6. Sikke et pletskud af Arthur, det har da helt sikkert været ugens højdepunkt med den slags familiebesøg. Det er et mærkeligt haveår at der er blomster i så meget endnu og stenbræk allerede igen. Men kulden slår igennem nu, så det er ved at være vintertid.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Jeg synes lige at jeg vil sige at jeg viser et dejligt billede af dig og Malcolm...............og lidt fra jeres have.
      Knus Jette

      Slet
    2. Hej Ulla
      Ja det er et ret godt billede af Arthur, selvfølgelig fra Bents hånd. Det med Arthur og Schippo har jeg taget, man skulle være hurtig for at få det i kassen. Det var et herligt besøg, du kan tro, vi nød det.
      Ja vi kan godt mærke, at det er noget koldere, vi har nu stadig ikke haft frost.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Dejligt, at du er tilbage fra pausen :) Jeg forbavses hver gang over, hvor meget, der sker på det første leveår - synes, at Arthur i cowboybukser er gået fra baby til lille dreng. Det er nogle herlige billeder af ham - sikke et smil - og ja, jeg tænkte nok, at han og Schippo ville få masser af fornøjelse af hinanden :))) I er heldige med ikke at have fået frost - her er så koldt, og plænen var hård og sprød, da jeg var ude med skraldespanden for lidt siden - uf! Det er så også gået ud over nogle af de blomster, der ellers stadig var i fuld gang. Bacopaen er blevet sort, men den har nu også gjort det flot i år. Flot med både stenbræk og Heuchera i blomst her i december - det har jeg altså ikke hørt om før. Gåseurt og Vinterasters har du også haft glæde af længe - mon dusksalvien stadig blomstrer? Dine roser er også stadig fine - her er det ved at være helt slut. Lady of Shalott og Chislaine de Feligonde holder stadig ud og har en del knopper, men om de når at springe ud, med de frostnætter vi har her, er jeg ikke sikker på. Igen i dag meget smukke rhodoer - jeg er helt betaget af den løvfældende Conny - synes, at blomsten er meget smuk og usædvanlig i sin enkelhed. I må på ekstra gåture, Bent og dig, når I nu ikke har Arthur til at motionere jer :)
    Rigtig god aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Godt du er glad for, at jeg er tilbage :) Ja det går hurtigt, de er ikke babyer ret længe, jeg talte netop med Signe om, at da mine børn var små, havde de stadig sparkedragter på i den alder. Ja Scippo og Arthur hyggede sig rigtig.
      Her er stadig ingen frost, det får vi nok ikke i denne omgang, men så er det sket med at arbejde i haven. Roserne holder heller ikke til det så længe, men du har så lidt blomster endnu, så må vi se,om de sidste knopper kommer, jeg har mine tvivl. R. Conny har en flot farve, den har været meget større, men desværre har den det ikke så godt mere, måske skal jeg overveje en flytning af den, men hvorhen?? :) Jeg har gået over en time i dag, og Bent har cyklet, så det går nok. Det er lidt hårdt for ryggen at bukke sig ned til Arthur, men det var skønt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Dejligt at det har været nogle gode dage I har haft de går desværre bare alt for hurtigt men godt for os at du er tilbage på pinden. Godt at farfar også er blevet hjemmegående for så var der jo 4 arme og 4 ben til de mange gåture. Mon det vare så længe unden han selv kan. Ikke noget at sige til at Shippo også nød det for endelig var der en der kunne komme ned i øjenhøjde med ham. Det er jo ikke altid lige rart at være den lille :-) Måske er det tidlig blomstring eller også er det sent. Det er ikke rigtig til at vide men vi må bare nyde det. Det er nu ærgerligt at Peace ikke dufter for den er nu rigtig fin :-) Jeg havde ikke opdaget blomsten i R Madame Ida Rubinstein hvis du ikke havde skrevet det. R Conny er så fin selv om jeg jo sværger mest til de lilla men den er rigtig smuk i sin enkelthed.
    I går aftes var det første gang at vores vejrstation viste minusgrader (-1) men det blev dog plusgrader i løbet af natten så det var ikke til at se på haven imorges.
    Ser lige på tv Fyn at det idag er 15 år siden den store orkan lagde vejen forbi. Som tiden dog går det er da godt at det kun er vores tøj der blir gammelt :-))
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja sådan et par dage kan hurtigt gå, men det hedder ikke kvantitet men kvalitet, og det var det bestemt. Ja det var lidt hårdt at gå rundt med Arthur, så det var godt, vi var to. Schippo nød det i den grad, de morede sig godt med hinanden, Arthur grinede, når Schippo løb bagefter ham og slikkede ham i øret, mens han kravlede rundt.
      Ja sent eller tidligt pyt med det, dejligt med blomstring. Om R. Conny kan du læse hos Linda :)
      Vi har heller ikke haft frost her eller sol for den sags skyld. Jeg husker tydeligt stormen for 15 år siden, vi var lige flyttet herud, min sømandsdreng kom hjem med færgen, den sidste tur, resten blev aflyst. Det var et forrygende vejr. Men heldigvis nåede færgen sikkert i havn. Ja det har du ret i, det er heldigis kun tøjet :))
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth. Tænk, at roserne blomstrer endnu, jeg har også nogle få stykker endnu. De sidste par dage har det været solskin her og heldigvis stadig ingen frost, jeg kunne tænke mig det fortsatte ca. 14 dage endnu, så føles vinteren ikke så lang! Arthur er bare så charmerende!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er utroligt med de roser. I er heldige, at I har haft solskin, vi så den i mandags og ellers ikke, men heller ingen frost. Ja Arthur er dejlig :)

      Slet
  10. Kære Lisbeth

    Du har jo stadig mange fine blomster at glæde dig over.
    Og rhodoerne er skønne.
    Dejligt med besøg af Arthur, jeg kan godt forstå i er glade for det og har hygget med ham.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det har jeg, jeg er heldig. Masser af knopper i rhodoerne er der også.
      Ja det var dejligt med besøg af Arthur, vi hyggede meget.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Et smukt stykke barnebarn, en smuk hund - og dertil smukke og blomstrende planter i december - du er lykkens pamfilius Lisbeth :-)

    SvarSlet
  12. Godaften Lisbeth.Dagens billeder må da være af den lille Arthur.
    Dejligt med besøg af familien............og en lille pause fra bloggen.
    Og fantastisk at der stadig er lidt der blomstre her i december.
    Er bare vild med din smukke vinterasters.Og det er da en smuk knop i din rhodo.
    Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja det er i hvert fald et godt billede af Arthur.
      Ja det var skønt med både besøg og pause fra bloggen.
      Ja det er utroligt, det kan blive ved, det milde vejr betyder meget.
      Den vinterasters er bare utrolig, den bliver ved og ved.
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Kære Lisbeth.
    Skønt billede af Arthur og dejligt at han kan lege med Schippo.
    Næste lørdag skal vi til oldefars 92 års fødselsdag, der kommer min datter hjem og viser sin 6-mdr-mave frem. Oldefar ror to gange om ugen i Odense roklub, så det er en frisk herre, der gerne inviterer gæster til 3-retters-middag. Denne gang skal vi dog ud og spise, da vi bliver rigtig mange.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Ja Schippo og Arthur hyggede sig vældigt med hinanden.
      Det bliver spændende at se din datters mave, jeg kan godt forstå, du glæder dig. Hvor er oldefar heldig at være så frisk, vores oldemor på samme alder kan slet ingen ting udover at tænke, så I må glæde jer over en frisk oldefar.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet