fredag den 19. december 2014

Lilleøre i solskin 19.12.

Ja det var den gang, altså omkring kl. 14, nu skal jeg love for, at det ser anderledes ud. Knap var vi kommet hjem, før det stormede og piskede ned med hagl og regn, 13.4 m/s. Godt nok skinnede solen, da vi var af sted, men hvor var det dog koldt, så vi var rigtigt glade for, at vi nåede hjem, inden det begyndte.



Lilleøre
 og her tættere på
 skanserne fra Englandskrigene

 Kyholm



 Her står vi på skanserne
 Hønsepold Besser Rev

 Lars Peters hus :)



Ser det ikke dejligt ud, ja næsten som en sommerdag, men jeg kan forsikre jer for, at sådan føltes det ikke.
Rhododendron
 Roseum Elegans står her på hver side af syrenen og en thuja

ved siden af til venstre står Euonimus Sachalinensis
Det snoede bed, hvor jeg fik fjernet spireaerne og plantet noget andet. Her bor der 5 rhodoer.

R. Mrs. Furnivals Daughter er efterhånden blevet ret stor
Ved siden af står en af de løvfældende med duft i blomsterne R. Whitethroat
R. Govenianum er delvist løvfældende

 også den har den dejligste duft i blomsterne, den blomstrer ret sent, næsten samtidig med roserne.
R. Imbricatum
 har fine blomster
 Det samme har R.Alexis som ses nedenfor

den er bare smuk med den mørke ganeplet
Vi nåede lige ud for at tage et par solnedgangsbilleder, inden regnen begyndte igen.
Dem har I til gode til i morgen. De er ikke farvestrålende men lette og fine.
Rigtig god weekend forhåbentlig uden julestress.



25 kommentarer:

  1. Nej ingen julestress her men det pisker ned med store ulækre hagl...har ellers været så fint solskin på et tidspunkt, men det fik en ende. Dejlige billeder som altid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Godt der ingen julestress er hos dig heller. Ja det var fint vejr, men det gik over til hagl. Tak skal du have.

      Slet
  2. Ikke noe julestress her heller, for nå er jeg ferdig med alle gavene. Det er i grunnen det viktigste, så får alt annet bli som det blir. Jeg er ikke så veldig glad i å pynte til jul, så det blir ikke så meget som blir tatt frem. Men jeg har dog et juletre fra i fjor, nemlig det samme tre som du har, nemlig Cedrus libanonica. Den hadde jeg ute i sommer, men nå skal den snart inn i stuen for noen dager som juletre.

    Flotte rhodoer du viser! De med mørke ganeflekker er mine favoritter :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Godt at høre, at du heller ikke har julestress. Det der stresser mest er gaverne kan jeg høre fra de fleste. Jeg pynter heller ikke så meget til jul, det skal jo tages ned igen :) Min Cedrus står godt ude i bedet, så det kommer ikke ind her.
      Ja men den er også meget flot.
      Klem

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Tak for flotte billeder fra jeres tur.

    Og for billederne af rhodoerne, de er jo altid fine.
    God weekend -- ingen stress her
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Selv tak
      Ja rhodoer kan vi altid nyde billederne af os rhodomaner.
      Tak i lige måde, godt der heller ingen stress er hos dig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Her fik vi også lige pludselig voldsomt vejr midt på eftermiddagen. Der var I heldige at vejret holdt mens I var på tur. Det ser virkelig skønt ud. Kan se at der er mange steder at besøge på Samsø. Må hellere notere for jeg regner med at vi tager en overnatning næste gang vi kommer på besøg :-) R Govenianum er rigtig sød men det blir nok Alexis der tager førstepladsen idag.
    Her er jeg jo gået på ferie her til aften og de næste dage skal der slappes af. Jeg mangler lige et par julegaver til mine niecer men jeg ved hvad de skal have så det er der ingen stress her. Og så er det mig der skal stå for risalamanden til juleaften så denne jul er absolut en af den nemme. Når vi holder jul sammen i min familie så deles vi altid om tingene. Det er så dejligt afslappende og alle kan nyde aftenen. Vi blir 12 til julemiddag.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi var glade for at vi var nået hjem, det kom så hurtigt og meget overraskende. Der er rigtig mange steder, I kan besøge på Samsø ja. Husk at jeg kan hjælpe jer med overnatningen hos en meget sød dame i Tranebjerg, hun har bed and breakfast og der ER breakfast med i det :)
      Ja I er da alle svært enige om at Alexis tager førstepladsen, hun er godt nok også fin.
      Ja nu har du også ferie, det er dejligt, så kan du bare slappe af med en god bog, og med at lave risalamande, det er du dreven i. Det gode ved juleferien er, at vi ikke sådan smutter i haven, så skal det da blive meget fint, så det er bare med at læne sig tilbage og nyde det.
      Det lyder godt, at I deles om at lave maden, så er det ikke så galt med at være 12 til julemiddag.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Tak for en skøn tur til Lilleøre - også et af de steder, vi holder meget af og med en rigtig spændende historie :) Dejligt med solskin på turen, men man kan nu godt se, at vinden er strid - der kommer helt svaj i jakken. Også fint, at du fortæller, at det er Lars Peters hus - det siger jeg lige henkastet til manden næste gang, vi er der - så bliver han nok noget forbavset ;) Blandt rhodoerne er der en klar favorit i dag, og det er Alexis - hvor er den bare smuk i blomsten. Mon den bliver meget stor og bred? Synes jo, den kunne være fin sammen med Charles Dickens :) Niveauet for julestress er faldet meget her, nu hvor alle gaver er i hus. Resten - også juletræet - nås nok her i weekenden. Jeg er så glad for, at jeg afspadserer på mandag :)
    Glæder mig til solnedgangsbilleder i morgen - her pisker regnen mod ruderne og det blæser kraftigt. Godt, at husene er hule :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov, kan se, at Anne og jeg igen udgiver på samme tidspunkt, og at vi har den samme rhodofavorit :)
      Knus

      Slet
    2. Kære Linda
      Selv tak - ja Lilleøre er et dejligt sted, da børnene var små var det vores foretrukne udflugtsmål. Jeg er endda faldet på skansen med en baby i maven. Der skete heldigvis ikke noget. Husets navn står på et skilt på vej derud, så det burde ikke komme bag på din mand :) Det har stået der i alt den tid, jeg er kommet der.
      Ja I er alle, der har kommenteret indtil nu enige om at R. Alexis er den fineste, det er nu også en smuk farve. Mrs. Furnival er lidt for rød men stor er den. Alexis er ikke så stor som Charles Dickens hverken i højden eller bredden, og de står godt til hinanden, det har du ret.
      Godt du har fået alle gaverne i hus, så du ikke skal stresse over det og godt at du nu har juleferie.
      Ja både du og Anne har en god smag, og det har jeg så også :) Det kan godt være, I er blevet smittet af en høneballevirus, men det er vel heller ikke den værste virus at blive smittet med.
      God ferie til jer begge.
      Knus

      Slet
    3. Jeg tror du har ret, Anne - vi er smittet af en Høneballevirus. og Lisbeth - det er helt sikkert en af de gode :)
      Knus til jer begge - Linda

      Slet
    4. Underligt med skiltet til Lars Peters hus - jeg kan simpelthen ikke huske det, og nu har jeg spurgt Jakob, og han kan heller ikke huske det - det er nok alderen, der trykker :)
      Knus

      Slet
    5. Jeg lagde nemlig specielt mærke til skiltet i går, derfor skrev jeg det :) det er flere år siden, jeg sidst har tænkt over det, men jeg kommer der heller ikke så tit mere, så måske er det nyt. Vi må derud igen i dag, en hundesnor er blevet væk, håber den ligger derude, den er uundværlig.
      Knus

      Slet
    6. Hej
      Det var heldigvis ikke alderen, man skal næsten forbi huset for at se skiltet :) vi gik fra skanserne ud til stranden mod nord, og af vejen ind forbi Lars Peters hus. Der er et skilt under postkassen :) Derfor havde jeg set det, men jeg vidste nu godt, at det hed sådan.
      Knus

      Slet
  6. Hej Linda
    Ja det er pudsigt men vi har da en god smag :-)) måske vi blev smittet med en høneballevirus i sommers :-))
    Knus

    SvarSlet
  7. Hej Lisbeth

    Det store udsyn der på Lilleøre giver en flot himmel - altid imponerende at se en regnbyge sådan på afstand!

    Mon ikke det er den markante ganeplet der giver Alexis førstepladsen idag?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja når der er lidt skyer på himlen, bliver billederne rigtig flotte. Vi havde nu slet ikke bemærket, at en regnbyge var på vej, så vi var heldige med, at vi var taget hjem, inden den kom.
      Jo du har helt ret, det er den markante gangeplet, som giver Alexis førstepladsen, det er så også ok, men dufter gør den nu ikke :)
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth!
    1000 tak for en skøn rundvisning på noget af din Ø, om end jeg til sidst begyndte at sidde og overveje om der mon kom blomster med i indlæget, så smilet blev stort da der stod rhododendron:-)

    Her er heller ingen julestress, de første og de sidste gaver kom i hus i torsdags. Og tænk dig engang huset er næsten opdateret med rengøring. længe siden jeg har haft så opløste og rene hænder, det må der hellere gøres noget ved i dag;-)

    Tak også en rigtig god weekend til dig
    Hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Selv tak - det blev så til lidt for mange landskabsbilleder, kan jeg forstå :) jo jo rhodoerne kom også.
      Det må da være herligt at være næsten helt klar med rent hus og rene hænder :)
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Nej da der var slet ikke for mange landskabsbilleder, jeg nød absolut hver og et:-) det var bare næsten som du tog fusen på mig til rhodoerne kom;-)

      Slet
  9. Kære Lisbeth Det ser ud til at være en dejlig tur I har været på. Smuk udsigt som du siger næsten som en sommerdag.
    Det må være som en drøm at være hos dig i Rhodo sæsonen. Sikke en festival. God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Ja turen var dejlig, men rigtig kold.
      Det kan du tro, det er, måske skal du overveje en tur herover, hvis du får tid.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Hej Lisbeth. Hold da op nogle flotte himmelbilleder. Sådanne farver på himlen tror jeg aldrig jeg har set før. Det er meget flot. Det lyder som en kold tur, hos os er vejret ligesådan, men i år er jeg faktisk glad for, at der er så mildt, selvom der ikke er meget vinter over det! Jeg håber bare ikke at frosten kommer i marts, så må den hellere komme nu, mens der er sæson for det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Nyt at se dig, så er du tilbage. Tak skal du have, ja det er flotte billeder fra Lilleøre, godt med lidt solskin, men koldt var det puha. Det er fint, at det er mildt, men det bliver nok ikke ved. Frosten må hellere komme nu end til marts deri er vi enige.

      Slet