tirsdag den 16. december 2014

Mere stedsegrønt og flere rhodoer

Solen kommer frem korte øjeblikke, meget korte.
den kom frem ved 10 tiden, men jeg nåede kun et billede, det var jo ikke meget.
Den kom frem igen ved 14 tiden, de billeder bliver gemt til i morgen :)
heldigvis havde jeg gemt et fint et fra i går, Odyssey i modlys
i går tog jeg også billeder af flere af mine stedsegrønne, der er alle de små, som jeg ikke har vist

Viburnum Davidii
og Viburnum buudleifolium beholder begge løvet om vinteren
og en lille broget thuja
 her i stenbedet står en ret stor ene, som jeg er nødt til at klippe jævnligt, ellers bliver den for stor
 i samme bed står denne fugleredegran
 også i samme bed en anden thuja, som jeg har opstammet
 denne her står i ørkenbedet, mener det er en grønkålscypres? Den har jeg også opstammet
der står også denne her
og balsamgranen Nana
der er mange grantræer, denne her er rigtig flot, synes jeg.


 stammen på sumpcypressen
og stammen på trælupinen
Rhodoerne:
jeg er nået til de rhodoer, som står op mod skoven
 R. Helen Martin, som desværre er angrebet af billetklip
blomsterne er fine og forholdsvis tidlige
 R. Marcel Menard er meget flittig til at blomstre, men den trænger gevaldigt til en nedklipning
De sidste år har den blomstrer overdådigt
 ved siden af kryptomeriaen står R. Breslau
også den har fine blomster, som I kan se på forrige billede, er den blevet ret høj
 til den anden side står R. Tamarindos
hov den har da besøg af en humlebi
 længere inde mod skoven står
R. Kokardia, også en af yndlingene
Til sidst nærbillede af en af de smukke roser fra i buketten i går, de bliver nydt, kan I tro.
God aften til jer, vi skal have de sidste fødselsdagsgæster i dag, så må det vist også være fejret nok.



                                     

12 kommentarer:

  1. Mon vi skal helt hen i januar, før solen bliver mere stabil? Lige nu er det en sløj forestilling. Beskæring af rhododendron synes jeg er noget, jeg skal tage tilløb til, fordi man ikke kan vide, hvornår blomstringen bliver fin igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det kan godt være, hvis den altså så bliver stabil. Nu ser vi i hvert fald glimt af den, i november var det helt gråt i 14 dage.
      Jeg har også taget tilløb i flere år til at beskære, men nu er de blevet så store, og der er så mange, at jeg godt tør vove det. Hvis man kun tager to - tre grene ad gangen, kan de tilbageværende blomstre året efter, og så kan man klippe dem, det er jeg begyndt at praktisere. Det virker helt fint, så får vi alligevel blomster hvert år.

      Slet
  2. Odyssey er da bare så flott! Tenk hvor lenge du har hatt den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er imponerende med Odyssey, den har jeg haft glæde af i ½ år nu.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Så må I ha overtaget solen herfra i formiddags for kl 10 forsvandt den her og da jeg kørte på arbejde kl 10.15 begyndte det at småregne. I eftermiddags har den tittet frem indimellem. Hvor har du mange flotte stedsegrønne dem glemte vi helt at kikke på i sommers men det er nok også først på denne årstid vi sætter ekstra pris på dem. Grønkålscypressen og balsamgranen er super flotte :-) Ja og trælupinen ved du jo at jeg er vild med og når jeg har juleferie skal jeg ha sået frøene fra din. Det er noget af det sidste jeg mangler at få sået. Farvorit rhodoen idag må være Tamarindos blir da også lidt ekstra glad når der lige dukker en lille humlebi op :-)
    Fødselsdags gæster igen Bent blir rigtig fejret i år men det er jo også første gang han kan fejre fødselsdag som efterlønner :-)
    Rigtig god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Solen nåede stort set ikke at skinne, inden den forsvandt bag skyerne, det blev også regnvejr her, men om eftermiddagen fik vi lidt sol, så samme vejr igen.
      Ja jeg har rigtig mange stedsegrønne, og lægger også selv først mærke til dem nu. De små havde jeg helt glemt, men nu er de også vist. Det bliver spændende med trælupinen, jeg synes, jeg så spirer nedenfor min, men de er væk nu, måske kommer de til foråret.
      Tamarindos er også min mellemste søns favorit, den er også rigtig flot.
      Vi har kun et par gæster ad gangen, så bliver det jo strakt lidt :) vi plejer kun at have dem, der var her i aften, men i søndags var det en af Bents kollegaer og hans kone.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Fint modlysbillede af Odyssey - Næste gang de lover sol til er fredag, så jeg lige - det er med at udnytte det når det er der!
    http://www.oczarjk.pl/index.php?act=289 - skal vi tro på denne rose?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak skal du have - ja så må vi jo vente til fredag med solen. Jeg går straks ud, når den skinner, for det er ikke tit, det sker.
      Tja jeg ved ikke, om vi skal tro på den rose, jeg vil ikke have den i hvert fald, selvom den ikke er rød, bryder jeg mig ikke om farven, den er for skrap.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Tror det er noget photoshop snyd - den er fra 2009 og passede det ville den jo være kendt!

      Slet
    3. Ja noget må der være, den minder mig om disse frygtelige orkideer, som de har farvet blå :(

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Det er et flot billede af Odyssey i modlys.
    Dit stenbed må være stort, med alle de store planter, men sikkert flot.
    Ærgerlige med "billetklip" i en rhodo, de er svare at få bugt med, synes jeg.
    R. Breslau har en smuk blomst.
    Smuk rose i din buket (en rigtig rose).
    hilsen jessie

    SvarSlet
  6. Kære Jessie
    Tak skal du have, ja det billede blev ret godt.
    Ja stenbedet er ret stort, det blev udvidet for nogle år siden, så nu er det ekstrastort.
    Ja det er rigtig ærgerligt med billetklip, de er i stort set alle rhodoerne i skoven, vi har forsøgt at få dem væk, men jeg er bange for, det ikke er lykkedes.
    Ja det er en fantastisk rose, så smuk.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet