søndag den 28. december 2014

Morgensol og de sidste rhodoer

Dagen startede med stille vejr og stjerneklar himmel. Solen viste i dag igen sit glade ansigt, og det blev nydt og fotograferet som sædvanlig.


Som I kan se, var det meget klart, her kigger vi mod Sjælland.

Først da jeg kom hjem i haven igen, stod solen op.

Der var rim, men ikke det helt store flotte lag.


smukke havekig
I formiddag opstammede jeg en thuja, som stod i skoven. Jeg skulle bruge grenene, for det var høje tid at dække for frosten. De nyeste roser, stewartia og Himmelsk bambus blev dækket.
også min kamelia fik lidt om fødderne, der er tre fine knopper på denne her.
Helleborus  Abscacicus 22.12.
 og 27.12.
en anden Helleborus med flere knopper på vej
Det sidste bed i haven med rhododendron er pavillionbedet, her står 6 rhodoer
R. Daviesii stod oprindeligt i ørkenbedet, men den var ikke så god til de andre i bedet, som har brændende farver. Derfor blev den flyttet. Billedet her er fra ørkenbedet
 R. Double Dots, en Huisman hybrid står så flot
 netop nu midt i vinteren
den får fine blomster. Har du lyst til at læse mere om Huismans eksperimenter, kan du kigge her
R. Jock Brydon er løvfældende, det var første gang, den blomstrede hos mig, jeg er ikke så vild med den. Den er lidt for skrap i farverne.
R. My Mary købte jeg sidste forår, den havde de smukkeste efterårsfarver sidste efterår, men ikke i år.
så fine farver havde den i løvet sidste efterår, også den er løvfældende
 R. Rasputin stod oprindeligt inde i skoven, den var helt ødelagt af billetklip
Vi valgte at flytte den, det ser ud til, at den var glad for det.
Den sidste i det bed er også løvfældende, R. Sylphides.
De sidste to er glemt på turen rundt
 R. Jack A. Sand er løvfældende, den får det smukkeste efterårsløv
R. P.J. Mezitt beholder det meste af løvet, den blomstrer ret tidligt på året.
Til slut et billede af min julegave
Den har fået den helt rigtige placering, synes jeg.
Nu er det helt gråt her, gad vide om sneen når os.
Fortsat god søndag. 

22 kommentarer:

  1. Smuk smuk morgenhimmel.
    Fantastisk flot stolpetophat med guldsmed (tror jeg det er :-))
    Hvor er dit barnebarn blevet stor, en rigtig skøn og kær lille dreng. Dejligt at i havde nogle dage til at nyde hinanden i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja den solopgang var fantastisk.
      Ja stolpehatten med guldsmed er rigtig fin.
      Du ved, det går så hurtigt med de kære børnebørn, han er dejlig, og jeg nød hvert et øjeblik med ham.

      Slet
  2. Kære Lisbeth.
    Tak for alle de smukke billeder. Jeg elsker den tid hvor påskeklokkerne blomstrer! Jeg er så heldig at et par stykker også blomstrer her. Den ene i udestuen og de andre ude i gården.
    Rigtig fin placering med den smukke guldsmed ved vandhullet.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak, ja det er dejligt, når påskeklokkerne begynder at blomstre, så er vi da heldige, at det er så tidligt i år.
      Ja guldsmeden står godt der ved bassinet.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  3. De er tidligt ude, dine påskeklokker, men det er jo herligt. Kobberguldsmeden pynter rigtigt der, det er virkelig en fin gave.
    Skønne solbilleder, dem kan vi aldrig få for mange af.

    knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er meget tidligt med påskeklokkerne i denne vinter, måske fordi det næsten ikke har været vinter.
      Jeg er rigtig glad for kobberguldsmeden, sådan en vil se flot ud ved jeres dam, mon ikke du har vist Malcolm billedet. :)
      Det er godt, I kan lide solbillederne, for jeg kan næsten ikke lade være.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja det var en flot morgen men sidst på formiddagen blev det lidt skyet men i løbet af eftermiddagen blev det fint igen. Dejligt at se solopgangen hos dig for her inde mellem husene kniber det jo med udsynet. Godt at have lidt at klippe i når det sarte skal dækkes lidt. Det ser godt nok ud til at blive mildere igen men der kommer jo nok nok frost igen. Her er der også ved at være godt gang i påskeklokker og juleroser de har dog været lidt hængeøret de sidste par morgener men det har ikke været så koldt endnu at de har taget skade :-) godt 3 minusgrader er det koldeste der har været her. R. P. J. Mezitt er nok farvoritten idag men Rasputin er nu også fin godt det har hjulpet at flytte den. Kan godt forstå at du er glad for stolpeguldsmeden den er bare så flot.
    Her til aften har vi fået lidt spredte snefnug men det er holdt op igen så det blir nok ikke til det helt store. Jeg kan nu også godt undvære det selv om det da er meget kønt.
    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Fantastisk morgen ja, vi havde sol til 13.30, hos os har temperaturen ligget omkring frysepunktet, ikke meget lavere, men vandpytterne er frosne til stor glæde for Schippo. Ja det ser ud til at blive mildere igen, men for en sikkerheds skyld, håber ikke de tager skade af at blive tildækket. Mine påskeklokker står strunkt derude endnu, men det har så heller ikke frosset ret meget her. R.P.J Mezitt har også en flot farve.
      Stolpeguldsmeden er bare et hit.
      Her har det sneet en times tid, så det er lidt hvidt på fliserne, det ser kønt ud, men jeg er nu heller ikke vild med det. Det bliver bare glat, så kan jeg ikke lide at gå med hundene.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Dejlig himmel og sol vi har haft idag.
    Sneen kom for ½ time siden - men er holdt op igen.

    Så fik Huisman lidt fortjent reklame!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja vi havde dejlig himmel til kl. 13.30, så blev det ret skyet. Sne fik vi en times tid fra kl. 18.
      Ja jeg tænkte, at jeg hellere måtte fortælle lidt om Huisman, han har mange flotte, og jeg har mange af dem.
      Tak i lige måde.

      Slet
  6. Uha, Lisbeth - du tager simpelhen de smukkeste morgen billeder i din haven. Er så betaget hver eneste gang, du viser dem. SMukkere kan det ikke blive.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine søde ord Heike, jeg elsker at tage solbilleder både morgen og aften, jeg er glad for at du kan lide dem.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Fantastiske morgen billeder, dem er du altså bare en knag til at indfange. Her har det også været smukt vejr det meste af dagen, kun lidt regn sidst på dagen har ødelagt den fine sne.
    Dine påskeklokker er godt nok lagt fremme, der fører du stort ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Dejligt at høre lidt fra dig. Ja jeg er heldig med solopgangen, det er nok nemmere med dem her, hvor vi bor. Vi har kun haft fint vejr til kl. 13.30, så blev det gråt og der kom sne kl. 18. En time efter kom der regn, så var den sne væk.
      Nå er jeg alligevel længere fremme med påskeklokkerne, det var da dejligt :) men du fører stort med juleroserne, jeg har nemlig ingen.

      Slet
  8. Hej Lisbeth!
    Dejlige sol billeder du har vist de sidste dage, også i dag:-) og din guldsmed i kobber er bare flot, og en dejlig form for have- pynt, der kun bliver smukkere med tiden, eller skal du måske holde den blank med pudsemiddel;-)))
    Hvor er R. Jack A. Sand smuk i farven!
    Ha en dejlig dag
    Hilsner fra Anette i Randers hvor der er lidt sne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja solbilleder kan vi lide, nu skal jeg ud og tage nogen nye. Guldsmeden er rigtig fin, jeg er ikke til havefigurer, men denne her er fin. Jeg har ikke lige overvejet at holde den blank med pudsemiddel, så det gør jeg nok ikke :)
      Ja Jack A. Sand har fine farver.
      Tak i lige måde, her forsvandt sneen med det samme igen, der kom regn oveni, men det er lidt glat.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Hei
    Nydelige blomster, og du verden for en himmel. Ønsker deg en fortsatt fin jul.

    Vivi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Vivi
      Tak skal du have - ja det er flotte solopgange vi har i denne tid. Tak i lige måde.
      Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth.Skønne solbilleder ..................og kan jo se at du stadig ikke har fået nogen sne.Men det gør måske ikke så meget.
    Her ligger der et pænt lag over det hele.....................men smukt ser det ud.
    Og påskeklokker?det var da godt nok tidligt
    Din flotte guldsmed ser bare godt ud der på stolpen.
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette
      Nej ingen sne her, nej det gør ikke så meget, så bliver det bare glat, når jeg skal gå på vejene, det bryder jeg mig ikke om, men du har ret, det ser kønt ud, så længe det er hvidt og pænt.
      Ja det er tidligt med påskeklokkerne, den varme sommer og milde vinter er skyld i meget.
      Ja guldsmeden sidder perfekt der.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth

    Så vakre solbilder du viser! Den er alltid så deilig å se på :)

    Du har så mange helleborus som har startet blomstringen. Heldige deg som har et så mildt klima ;)

    Ønsker deg en deilig dag, klem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er dejligt med solbilleder, der kommer nogen i dag igen.
      Det er et mildt klima ja, det nyder jeg også.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet