fredag den 3. november 2023

Flere efterårsbilleder og sol- op og nedgange

 Jeg drukner i billeder, jeg har svært ved at lade kameraet blive i lommen, så her kommer igen en stak billeder, jeg håber, I vil nyde dem, jeg nyder at tage dem. Her kommer billeder fra forleden morgen:




Hellerup og rim i græsset
Alléen til Ravnholt

Det var en magisk morgen
i går morges gik vi mod Kattekilde, der står to blodblommer og et egetræ
det er fantastisk
både stammen

og kronen, jeg nyder det hver gang jeg går forbi
På en af mine ture går jeg forbi Økomølleriet, der er plantet hosta hele vejen rundt, lige nu er de smukkest på grund af den gule farve

Her er vores nabohuse, vores hus ligger bagerst
udenfor hækken står smukke egetræer
Her er vores hus, hvor der er skove og træer til højre. Flere af dem der har besøgt os, kan kende huset, når de kommer fra Hellerup siden
desværre er der også juletræsplantager, netop i denne tid har polakkerne travlt, de skover
også om natten, og de råber meget til hinanden, det er knap så sjovt, når hundene begynder at gø af dem, snart skal de til at skove lige ved siden af vores have.
Vi har fik lidt regn i går, men sidst på eftermiddagen, fik vi en skøn solnedgang, solen skinnede på træerne i haven:

Et skønt syn, birk, lærk og tretorn
Her er tørst/Rhamnus frangula Fine Line
Til sidst lidt flere planter i haven:
Calycanthus floridus
R. Tinkerbird, som mistede al løvet efter blomstring i foråret og blev klippet ned, jeg troede, den var død, men som I kan se, lever den i bedste velgående
R. Negligé får efterårsfarver
Jeg slutter af med udsigten fta stuen. 
her med sol og rottehuller under de store sten :(
I dag har vi besøgt en stor smuk have, der var plantesalg, og vi fik selvfølgelig lidt med hjem. Der er billeder fra den i næste indlæg.
Rigtig god weekend til jer, det er godt nok blevet koldt, men Bent var sej og fik plantet de nye planter. 




 



14 kommentarer:

  1. Ja morgnerne er så smukke. Jeg cykler lige ind i solopgangen. Men akogve, om eftermiddagen når jeg skal hjem, er solen oftest væk.
    Egetræer er så flotte, især hvis de står frit og får lov til at kroge sig. Jeg kan ikke huske hvor mange insekter der er afhængige af eg, men det er mange.
    Juletræfældning om natten?? Det er da så med skarpt lys, det lyder lidt skørt. Men måske er de på akkord..
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er de, det må være dejligt at cykle ind i solopgangen, men ja solen er væk til middag, også her.
      Ja især gamle krogede egetræer er fantastiske, jeg vidste ikke, at mange insekter er afhængige af eg, men jeg googlede det, der er i hundrevis stod der.
      Ja det er med skarpt lys og traktoren kørende, jeg tror, de er på akkord.
      Hilsen Lisbeth
      Hilsen

      Slet
  2. Så mange flotte bilder! Soloppgangene og solnedgangene er så fine hos deg. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja jeg er heldig, og nu bor jeg ikke en gang tæt ved havet.
      Klem

      Slet
  3. Du nyder at tage billederne, og jeg nyder at se dem. Så er vi jo begge glade :-)
    Sådan en gammel alle er så smuk. I har jo mange alleer på Fyn, modsat hos os, hvor de sjældne.
    Det er smukke sol op- og nedgange, du har fotograferet. Her synes jeg, det overvejende har været gråt og vådt.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja jeg tænker på dig næsten hver gang, jeg tager billeder, for jeg ved, at i hvert fald du nyder dem. Forår og efterår er alléen smuk, ja vi har mange herovre. Vi har haft et par morgener med smukke sol op-og nedgange, vi er heldige, for det bliver også hurtigt gråt her, og så igen lidt sol her til aften, men ikke i dag.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Dejligt at se billeder af sådan en magisk morgenstund. Jeg er ikke på dupperne på det tidspunkt:-) Også alleen er flot og haven med det sidste lys i toppen af træerne. Juletræsplantager er hverken spændende at se på - og altså heller ikke af høre på. Godt det er en kort periode der høstes!
    De gamle egetræer er altid fantastiske, og Hosta-beplantningen omkring øko-mølleriet er en vældig god idé!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja du må nyde mine billeder, når du ikke selv er på dupperne, det er ellers først ved 8 tiden nu, i de sidste dage har det ikke været solskin om morgenen. Nej de er lidt kedelige juletræsplantageren og larmen er rigtig træls, i dag er det mest motorsaven, der lyder.
      Ja i øjeblikket er det eg og bøg, der gløder, men stammerne kan også noget.
      Knus

      Slet
  5. Hej Lisbeth,
    Sikke skønne solopgangs billeder du viser, dem nyder jeg! Sikke flotte billeder fra godset og de gamle alleer, der er intet som gamle træer. Glæder mig til at se hvad du har fundet på at købe. Formiddagen er blevet brugt til at ordne mine geoginer inden de skal sættes til vinteropbevaring, de bliver altid både børstet og klippet.
    Nu vil jeg gå over i mit pottingshed og se at få planterne sat lidt efter hvor meget lys de skal have, nu er det ellers lunt igen men jeg er nu glad for at have dem sikkert inde. I går fik jeg alle de nye stauder plantet jeg er vældig aktiv i min ferie.
    God lørdag
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Godt du nyder solopgangsbillederne, du er vist heller ikke på dupperne så tidligt. Nej der er intet som gamle træer, også uden løv, de har flotte stammer. Jeg har købt endnu mere, lige noget for dig, du kan roligt glæde dig.
      Ja du har også meget at plante, men det er noget koldt, så du er nødt til at være aktiv.
      Tak i lige måde
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  6. Sikke mange flotte billeder af efterårsfarverne. Og sikke et flot egetræ - de er bare så dejlige de gamle træer. Du har absolut ret mht. alle de hosta plantet op af muren. Det ser rigtig godt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Tak for det, ja egetræ og hosta op af den gamle mur er flotte.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Solen må gerne skinne noget mere nu hvor farverne er så smukke. Dejligt at du fik taget nogle smukke solbeskinnede efterårs billeder. Det er med at være hurtig med kameraet.
    Flotte træer ved Kattekilde og sådan en række hostaer er nu heller ikke værst :-)
    Ja det kan da godt være en udfordring med jultræsfældning, men heldigvis er det ikke en lang sæson.
    Udsigten fra stuen er fantastisk, håber ikke der er udsigt til rotter, selv om der er huller. Hundene kan vel lugte dem, hvis der er nogen.
    Ej men dog, flere planter til samlingen :-) godt at Bent er klar med spaden. Spændende hvad der blev købt.
    Rigtig god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må den, men selv i gråvejr er de smukke, konstaterede vi sidste år, men sol er det bedste, kameraet er næsten altid med mig.
      Egetræet ved Kattekilde er meget flot, og hostaerne nyder jeg meget i denne tid, de er kønnest nu, ellers er de kedeligt grønne og ens.
      Ja det er godt, det er en kort sæson for juletræsfældning. Vi har ingen rotter set, men masser af hullet og jord er skrabet op.
      Ja ork ja flere planter - bare vent og se, der kommer snart nyt. Der bliver noget at på til foråret.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet