mandag den 6. november 2023

Besøg i en flot have - og lidt nyt i vores have.

 I fredags var vi på besøg i Inges have, den er fantastisk både forår og efterår, både Bent og jeg blev fascinerede og tog billeder. Her er mine:



Det er en fantastisk have med alle de farver
Inge er meget kreativ, da vi var der, var hun ved at dreje agern. Det er svært at få tid til både have og det kreative. Inge skal til julemarked, desværre ved jeg ikke hvor. 



hun er meget dygtig til mange ting


ups her er salg af planter, der måtte jeg ind og kigge, og Inge måtte et øjeblik
løsrive sig, så vi kunne tale priser. Der er meget fristende herinde, vi kommer igen til foråret

her er den flotte papirbarkløn, Inge har potter stående med planter fra den
jeg købte en, og en træpæon Delavayi
et billede fra Samsø, den har flotte mørkerøde blomster
Jeg købte også et mindre hønsebenstræ og en calycanthus venus, billeder følger
her er plantet græsserne, jeg fik af Marie og Søren, samt tørst som jeg købte forleden
desuden står papirbarklønnen, vi håber, at de måske kan skabe lidt læ på terrassen om sommeren.
lørdag skete der også noget, jeg så en annonce på Facebook fra Nonnebo. Japansk ahorn
for 20 kr. stykket, selvfølgelig faldt jeg for det tilbud, så vi kørte heldigvis derud.
Wow der var flere af de planter, jeg havde på Samsø og som jeg savner nu. 
inde var der også fine ting, dem nøjedes jeg med at ae lidt :)
men ude var jeg ved at gå amok
jeg købte en Quercus palustris og en Ginkgo Biloba 
de er nu plantet her ved søen
men allerede søndag var vi der igen, der var stadig planter, jeg ikke kunne undvære

et papegøjetræ, og en photinia, den kan I se mere til på bloggen  havesysler, jeg havde ikke
hørt om den før, men da vi kom til Nonnebo stod der talrige af dem der, og Anders gartneren priste den i høje toner for det flotte efterårsløv og blomstringen om foråret.
Mens jeg gik rundt der faldt jeg over en anden yndlingsplante Philadelphus Belle etoile, den kom også med hjem, jeg havde den på Samsø, den har en skøn duft og fine hvide blomster.
Belle Etoile
Her ved søen huserer der rotter, de har skubbet jord op, så der er en hel dæmning ud i søen
Sommerens sidste rose kom ind i læ og tørvejr
vi har besøg af Egon ca. hver anden dag, her er han ikke så tydelig
men Bent var heldig at få et par billeder
den er da sød, nogle af jer har set billeder af ham på fb, men I andre skal da også se ham.

Rigtig god start på uge 45, vi ses, når jeg igen har været ude og solde, man skal jo huske at gøre det, man er god til. 😍







20 kommentarer:

  1. Helle Munk Asmussen6. november 2023 kl. 10.18

    Altid dejligt med en forøgelse af havens planter. Når jeg er på planteskole, har jeg det lige som da jeg var barn og kom ind i en slikbutik 😉

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Så er vi to, især når der er noget, man ikke kan leve uden :)

      Slet
  2. Så flott hage du besøkte, og planter til salgs er vanskelig å motstå. Du behøver snart en større hage! :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det lykkes stadig at finde plads til flere planter, vi kan ikke få større have, denne er fin i størrelsen.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Sikke en dejlig have I har besøgt, og så sælger hun også planter, det lyder som et dejligt sted, og lige noget for dig.
    Jeg kan godt forstå I startede bilen da I læste man kunne købe Acer for 20 kr, men jeg kan se de er meget små, men prisen taget i betragtning er det vel ok.
    Jeg skal love for du finder nogle spændende ting til haven, jeg kan godt forstå du ikke kan lade dem stå, det ville jeg heller ikke kunne, men husk nu de hurtigt bliver store, men der kan vel købes et stykke jord til uden for hækken.
    Jeg ved jo om nogen hvilken glæde det er at finde de planter man ønsker sig og få dem hjem i haven/skoven. Solen skinner her og farverne er fantastiske.
    Øv med rotter ved søen, kan hundene ikke skræmme dem væk?
    Et godt billede af jeres trofaste egern.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er en meget fin have, som vi også besøgte i foråret, vi nød og gå rundt i den og se, hvad vi kunne få af planter.
      Jeg har købt flere acer i samme størrelse, de vokser jo heldigvis, det fremgik tydeligt, at de ikke var store, der var mange større, men til en anden pris. Men de ting jeg ellers købte var til en ok pris og størrelsen var der ikke noget i vejen med. Her har solen også skinnet, men selv uden sol ser man birketræerne nu, de er så smukke.
      Ja jeg blev også glad, da jeg så de planter jeg havde savnet.
      Vi ser ingen rotter, men Schippo graver ved brændeskuret efter dem. Den har ikke interesseret sig for den vold af jord, men det er træls, hvis de er der.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Oj en flot efterårrshave, den er da lige noget for dig. Og mig osse. Jeg elsker efterårsfarverne. De kugler-bolde af træstykker? er de trådet sammen eller hwa? De er godtnok dekorative og sjove.
    Og så plantesalg uha uha.
    Jeg tror det er godt jeg ikke bor på Fyn.... Det udsalg i Nonnebo av av. Og så kører du 2 gange.. Jeg ville nok ha købt mig fattig sådan et sted.
    Fordelen ved små træer, er ofte de vokser sig bedre, end de store, der har svært med at få rodnettet med. Og så syntes jeg egentlig der er en vis hygge ved at se dem vokse op.
    Jeg troede I havde fået has på rotten. Men det er jo rotteårstid. uff Men hvis Schippo generer den hele tiden, så kan det da være den flytter.
    Egon er et helt andet hyggeligt bekendtskab. Godt fanget i linsen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja den have er fantastisk, så forskelligt løv og masser af efterårsfarverne. Jeg ved ikke, hvordan kuglerne er lavet, jeg gætter på, at de er limet.
      Ja man kan nemt gå amok i plantesalg og i Nonnebo. Ja 2 gange og en tur mere i denne uge tænker jeg, der er heldigvis ikke langt.
      Jeg kan også godt lide at følge de små træer, men det har jeg jo gjort en gang, nu kan jeg begynde forfra.
      Ja den rotte fik vi has på, men måske var det ikke den eneste. Vi håber, den er flyttet, den går ikke i fælden med ost, så vi får se og glæder os i stedet over Egon.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Pas nu på Lisbeth, at du ikke lukker sollyset helt ude med alle de planter, du køber. Jeg forstår ikke, du kan blive ved med at finde plads i haven, der venter vist Bent et stort beskærearbejde om nogle år ;-)
    Men det er gode og spændende tilbud, du går og finder, og jeg kan godt forstå, du ikke kan tage tomhændet hjem. Så har vi begge gjort reklame for Photinia, den ender nok med at blive en modeplante ;-)

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Det går nok, vi har fundet gode pladser og tænkt os godt om. Der er allerede noget, som kan beskæres, så der kan blive plads langs fliserne til Photiniaen.
      Man kan ikke tage tomhændet hjem, når man finder det, man har manglet ovenikøbet til rimelig pris. Jeg synes, det var sjov, at du lige havde skrevet om Photiniaen, og så havde de fået en sending hjem til rimelige penge. Ja måske bliver det en modeplante, der stod en masse på skiltet om, at den var fugle- og insektvenlig, det skal man jo have nu om stunder.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Det var da en dejlig efterårshave du besøgte. Så smuk med de store træer. Dejligt at gå på jagt efter lige de træer du ønsker dig til haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det var en dejlig have, den er flot både forår og efterår, jeg var der også i foråret. Ja det er skønt, jeg vidste ikke, de havde dem.

      Slet
  7. Inges have ser spændende ud med mange flotte beplantninger og kreative indslag. Sådan et tilbud som det fra Nonnebo planteskole synes jeg aldrig, jeg ser eksempler på her på egnen. Det ville ellers helt sikkert lokke kunder til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er en rigtig fin have, det er ikke sidste gang, vi kommer der. Nonnebo synes jeg heller ikke har været så fin før, men Anders der bestiller hjem har samme interesser som mig, fandt jeg ud af, så han er god til at finde de rigtige planter, altså dem som vi kan lide :) ja jeg håber, de får flere kunder.

      Slet
  8. Jeg er ret begejstret for alle mulige slags 'skulpturer' i haven. Jeg så engang en åben have med mange forskellige ting mere eller mindre gemt rundt omkring i en almindelig parcelhushave. Det inspirerede mig meget, så nu har jeg også ting og sager rundt omkring i bedene - bl.a. en stor og en lidt mindre vinballon. Det ser bare godt ud, synes jeg.
    Jeg har en hel del roser endnu - de fleste klarede faktisk stormen så nogenlunde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja Inges have vil helt sikker være en have for dig, hun er meget kreativ, måske har hun også vinballoner.
      Mine roser kommer kun med en enkelt blomst i ny og næ, du var heldig, at dine klarede stormen.

      Slet
  9. En flot og stor høsthave I har besøgt, og så med endnu flere fristelser... Jeg fatter ikke hvordan du skal få plads til alle de planter, men kan jo godt se de er fristende. Hvordan er de store kugler af brænde sat sammen? Jeg synes de er meget fine, og som insekthoteller vel også ret fantastiske.
    Egon er et flot egern, og nok også mere dekorativ end rotterne i vandhullet. Er du sikker på det ikke er bævere siden de nu er begyndt at lave dæmninger?:-)

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er en flot have, og jeg opsøgte jo selv fristelserne, det hører ikke lige op. Ja jeg må vist have spurgt Inge hvordan de er sat sammen, flere har vist interesse for dem.
      Ja jeg kan også bedre lide Egon, rotterne har vi ikke set, men der er desværre både huller og dæmningen.
      Knus

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Inges have ser også smuk ud her i efteråret, og fine kreative sager er der også. Ja hun laver mange spændende ting, det er måske værd at finde ud af hvor julemarkedet er :-) måske jeg har set det et sted men kan ikke huske det.
    Det er da nogle fine ting du fik købt både hos Inge og i Nonnebo, og nogle super gode tilbud, men desværre er der ikke rigtig plads hos mig ellers var jeg også draget afsted :-) Belle Etoile forstår jeg da godt at du måtte ha’
    Sommerens sidste rose , så fin men også lidt trist.
    Så fint at Egon lige kunne sidde stille til en lille fotosession :-) træls at I også har grimme bæster der graver :-(
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja du har jo været i haven, jeg tror, jeg må skrive og spørge hende om det, der interesserer folk.
      Nej du har ikke rigtigt plads, vi finder plads til meget her, der er meget, som ikke behøver være her, så må det væk. Ja da jeg så Belle Etoile opdagede jeg, at den manglede jeg.
      Ja det er ved at være sket med roserne, godt de kommer igen til sommer.
      Ja Egon var dygtig, det var Schippo, der fik øje på ham, Bent var hurtig. Rotterne har vi endnu ikke set, kun hullern.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet