tirsdag den 26. januar 2021

Parrotia persica og sidste billeder fra august

 I sidste indlæg var der en lille gættekonkurrence, derfor må jeg hellere lave et nyt indlæg, så spændingen kan blive udløst.

ja hvad er det, billedet er taget i dag, hvor det var en anelse lysere i vejret her sidst på eftermiddagen, denne er i færd med at springe ud
her kan I se knopperne på træet, der er kun knopper på tre af grenene
ja og her er træet såmænd 
i november
det er et smukt træ
Papegøjebusk/Parrotia persica
ja den har blomster nu, hvis ikke det var for Anne Marie, Lønbæk Planteskole, havde jeg ikke vidst, at den blomstrer her i vinter. Anne Marie viste den med blomster på fb. forleden huskede jeg at kigge efter knopper og sørme de var der. Jeg har aldrig før kunnet finde knopper i træet, så jeg formoder, at det er første gang, det har sat knopper.
måske husker I også, at jeg fandt et rodskud, som vi gravede op og flyttede i 2020. Så nu har jeg heldigvis to.

Nå men nu til resten af augustbillederne:
den 16. august var der dis og dugdråber i edderkoppespindet
min anden gule buddleja Sungold blomstrede ikke så meget i august, det var for tørt, så den gav fortabt, heldigvis hjalp det, da vi fik køligere temperaturer og regn, derfor blomstrede den langt hen i efteråret.
Min artiskok blomstrede, den har været nogle år i haven, jeg blev meget forbavset, da jeg opdagede blomsten.
Palmeliljen blomstrede, nu er den delt, der var en på øen, som gerne ville købe noget af den.
18.8. der var høstet og halmen presset
Rosenskovmærkerne breder sig helt vildt i hækbedet, jeg skal være efter dem her i foråret, ellers overtager de hele bedet.
De syriske roser blomstrede flot
22. august passede vi børnebørn, her står søde Martha
Roserne blomstrede flot, det må være Lady of Shalott
mens jeg passede børnebørn fik jeg pludselig besøg af disse to rhodonørder med fruer, det var spændende at vise dem rundt, men det var ikke helt det, jeg skulle bruge tiden på, når jeg endelig havde børnebørnene hos mig, det sker ikke tit. Hyggeligt var det nu.
hortensiaerne står smukt
græsserne er også fine her mod den blå himmel d. 23. august
Clematis Söderhjälme klatrer, så det er en lyst
flot landskab under de mørke skyer 28. august
 roser og stauder blander sig fint
R. Hydon Velvet strutter med grenene, så vi kan se det fine indument
Himlens 7 sønner / Heptacodium miconiodes brillierede med den flotteste længevarende blomstring. Jeg tænker, der kommer billeder af den igen i september, den var nemlig fyldt med bier hele september. 
Fortsat god tirsdag, vi har endelig fået solskin, men det er koldt derude.
Og så lige en hilsen fra Bent, han glæder sig lige så meget til foråret, som vi havenørder gør. Så han har slået sit nye telt op i stuen :))) snart bliver det forhåbentlig igen tid til en cykeltur langt ud i skoven helt uden corona.



34 kommentarer:

  1. Ude i skoven er der da heldigvis ingen risiko for at blive smittet med corona!
    Papegøjebusk ... den var ny for mig. Det var artiskokblomsten til gengæld ikke; min havde to blomster i år - allerede på andetåret efter jeg plantede den, så jeg har store forventninger til den, selv om den nok ikke bliver så stor som jeg har set dem i England, hvor jeg har fået inspirationen fra til at sætte den som en staude.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er det gode ved det, og han elsker at campere helt for sig selv ude i skoven.
      Papegøjebusken er smuk fra den springer ud til den mister bladene i november/december. Ja det var flot med din artiskok, den er så flot. Jeg troede, at den gik ud efter blomstring, men det kan jeg se, at den ikke gør. Min er i fuld gang med nye blade nu. God idé at sætte den som staude, flot er den.

      Slet
  2. Hvor er det spændende at din papegøjebusk har blomster nu! Og du viser de dejligste augustbilleder - og lille Martha.
    Din artiskokblomst er virkelig smuk. Sådan nogle har jeg kun set på Frilandsmuseet.
    Heldige Bent der har fået nyt telt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er et sjovt tidspunkt at blomstre på, men jeg vidste det, så jeg holdt øje med den.
      Ja artiskokken er flot og speciel.
      Bent er glad for sit nye telt :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Morsomt at papegøyebusken blomstrer så tidlig. Jeg gar bestilt et sånt tre i år, og jeg er mest spent på om det kan klare seg her. Det var et flott telt!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er lidt sjovt, at den blomstrer så tidligt, men det er jo meget godt, for man kan ikke se blomsterne, når der er blade på. Jeg håber din kan klare sig hos dig, her er den ikke sart, men vi har jo også et andet klima. Ja :)
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Flot udspring på din gætteleg - kan godt forstå du er begejstret for den busk!
    Rhodonørderne må da komme igen, en dag der passer bedre!
    Flot telt - godt udstyr er bare så vigtigt:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
  5. Hej Karsten
    Ja parrotia persica har mange goder, tænk en vinterblomstring og flotte farver på løvet. Ja jeg håber, at rhodonørderne kommer igen en anden gang. Kai Overgaard kommer jævnligt til Samsø.
    Ja godt udstyr er vigtigt, det går Bent meget op i.
    Tak i lige måde

    SvarSlet
  6. Hej Lisbeth
    Der har du da virkelig skudt papegøjen, med vinterblomstring oven i alt dens anden skønhed. Så dejligt at du så ovenikøbet så har to.
    Den gule Buddleja glæder jeg mig til at den gror sig stor og stærk her til sommer. Selv den lille stikling jeg fik med fra dig sidste år nåede at blomstre, det var dog først i efteråret.
    Dejligt med besøg af rhodonørder, men ærgerligt at det lige faldt sammen med pasnings af børnebørn, det er jo ikke noget du bare kan gøre om ugen efter igen, sådan er det jo når man bor langt fra hinanden.
    Ja men så kan foråret jo bare komme an, Bent er jo så klar :-) flot telt det ser da ret stort ud. Når det nu står i stuen kan du jo bare sende han ind i det og sove hvis han snorker for meget :-)))
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  7. Hej Anne
    Ja det må vi sige, papegøjebusken har mange fortrin.
    Mon ikke din buddleja bliver stor og stærk, det har de jo en tendens til - ikke mindst hos dig.
    Ja det var ikke den bedste dag, de valgte at besøge mig, børnene har ikke været her siden, men det skyldes selvfølgelig coronaen, som tilsyneladende skal bremse os i længere tid endnu.
    Bent er så klar til forår og teltligning i skoven, jeg sender ham derop, hvis han snorker for meget, men han er nu ikke slem til det. Jeg blev også overrasket over hvor stort det er.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  8. WHAT!!! Papegøjebusk....!!!! Jeg må ud og tjekke straks i morgen.
    Hvor er din rosenskovmærke flot. Min har det hårdt. Jeg tror måske den døjer med min guldjordbær, der er for tæt og nærgående. Jeg har planer om at begrænse den i år.
    Flot telt. Skal han sove i det i nat?
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth
    Ja det var en overraskelse, jeg håber, du finder knopper i din også.
    Jeg ved, at din rosenskovmærke har det hårdt, det kan jo være, at guldjorbærrene er for tætte. Mine rosenskovmærker styrer det hele og har ingen problemer, tværtimod.
    Nej han har sovet i sin seng i nat, han har været ved at komme silikone på alle sammenføjninger, så det blev tæt, derfor skulle det slås op og tørre.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har jo kun en papegøje tilbage, og den er der desværre ingen blomster på, men jeg vil holde øje med, om det kommer. Jeg ved, at der har været på en eller begge af de fældede, for jeg har haft fire selvsåede 'gøjer.

      Slet
    2. Jeg synes nok, jeg kunne huske, at du havde fældet en. Ja så må der jo have været blomster på, når du har haft fire selvsåede :) Interessant at høre, jeg må holde øje.

      Slet
  10. Good morning dear Lisbeth,
    What a beautiful post. Great to see the flowers in the shrub. When you plant something new in the garden we sometimes have to be patient to welcome the flowers. I've bought a red blooming Camelia many years ago and it never showed flowers again. I have no idea why.
    Have a beautiful day spring is on it's way!!
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Thank you - yes it is great to have flowers where we don´t expect it. I hope your camelia will show flowers again soon. They can be at bit difficult.
      Same to you yes spring is on it´s way.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  11. Det er fedt, at papegøjebusken har blomster her om vinteren. Det er ellers ikke noget, forhandlerne reklamerer med. Teltet kan uden tvivl pakkes ned, så Bent kan have det i bagagebæreren. Spændende i øvrigt hvordan det ser ud med corona til foråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er ret fedt, jeg havde nok heller ikke opdaget det, hvis ikke Anne Marie havde vist blomsterne. Jeg har kigget flere år efter det.
      Ja med teltet har du helt ret, det skal ikke fylde eller veje ret meget. Ja coronaen driller meget, så det er spændende, hvordan foråret bliver.

      Slet
  12. Er det ikke bare dejligt med træer der blomster om vinteren. Det elsker jeg helt vildt.
    Skønt at se august billeder. der havde vi jo konfirmation og sølvbryllup med få dages mellemrum.
    Det var et pragtfuldt vejr. Sommertøj og bare ben.
    Håber snart Bent kan komme på tur......

    Klem og skøn onsdag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Jo det er det, men man skal nu kigge godt efter, nu vil jeg i hvert fald holde øje.
      Ja august var en god måned for jer, godt det var så flot vejr, og at det ikke er nu, for så kunne I ikke have gæster eller sommertøj og bare ben.
      Vi satser på tur for Bent sidst i april, nu må vi se.
      Klem og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  13. Godt du udløste spændingen! - Papegøjebusk i blomst i januar - det har jo ikke gjort den plante mindre interessant. Jeg forelskede mig i den i efteråret da den lignede dine andre fotografier, og nu er den oppe på toppen af listen igen.

    Men ellers er der vel nok mange gode billeder fra august! Klematis og roser, skovmærke og Rhododendron, Dejligt græs og ikke mindst himlens 7 sønner. Dine landskaber er også fine. Vi havde sådan en dramatisk mørk himmel her i går, men der kom ingen nedbør.
    Godt Bent er parat til cykelsæsonen igen. Det ligner et fint telt - og meget diskret. Man kan rigtig putte sig væk i et skovbryn og studere fugle fra sådan et telt.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der var jo nogle, der var spændte, så jeg kunne ikke vente for længe. Jeg kan kun anbefale papegøjebusken, den er dekorativ hele året, for den har også et flot udseende uden løv. Det varer nok mange år, inden den får blomster i januar, min er i hvert fald en ældre sag.
      Tak ja også i august var der mange flotte planter, ja og Himlens 7 sønner, som er flot meget længe. Jeg kender godt det med en dramatisk mørk himmel og ingen nedbør. Vi skulle have regn eller sne her til morgen, men vi fik ikke en dråbe.
      Ja det er et meget diskret telt, hvis han ikke går tur, sidder han i teltet og kigger efter fugle og dyr.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Papegøjebusk! Den har du vist før, men ellers kender jeg den ikke. Men hvor fint med knopper. Det er aldrig lykkedes mig at få artiskok til at overvintre, men det lykkedes at få blomster i en i løbet af en sæson. Jeg har prøvet at dække dem til, men da tror jeg, de rådnede. Jeg har lige bestilt frø til artiskok, for jeg vil forsøge igen. De skal sås nu. De er bare så fine. Frede/Aase

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      En papegøjebusk vil passe fint i din have, der er underholdning året rundt med den i haven. Jeg troede heller ikke, at artiskok kunne overvintre, men her kunne den så, den skyder fint igen. Held og lykke med dine frø.

      Slet
  15. Sikke nogle fine knopper og i det hele taget en flot busk, din Papegøjebusk.
    August er en dejlig måned med masser af blomster. Jeg har haft Rosenskovmærke i et bed, men det har jeg ikke mere, jeg kunne slet ikke styre den :-)
    Palmeliljen er fin, nu håber jeg ikke du fik lavet samme nummer som hende jeg oprindelig fik min fra. Hun gravede et pænt stykke op til mig. Året efter kunne hun ikke forstå, hvor hendes var blevet af, hun havde givet mig alle de nye skud og kun efterladt, det der havde blomstret til sig selv. Hun har fået nogle skud tilbage :-)
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Har du ikke en papegøjebusk, det er en fejl, du har så mange fine træer og buske, det må du have. Du har ikke så langt til Kridtvejs Planter, du må på tur :)
      Jeg tror også, jeg skal have styret rosenskovmærken lidt bedre, jeg er bange for, at den går amok i år. Den kan godt lide det nye sted, den har fået lov at boltre sig på.
      Det ser ud til, at der er mere af palmeliljen tilbage, ellers har jeg den også andre steder. Godt du kunne give nogle tilbage til hende igen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  16. Min papegøjebusk har ikke så store knopper som din, men jeg mener også, at min først plejer at blomstre i februar. Blomsterne er ikke så store, og da min papegøje er 3-4 m høj, sidder blomsterne så højt oppe, at man knap lægger mærke til dem.
    Jeg falder for din syriske rose, hvor er den flot.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja knopperne i min er ret store, der er ikke længe til februar, så din kommer nok også snart. Du havde nok gættet at det var den jeg viste, når du kender blomsterne, det er der ikke mange, der gør. Min er også høj, men ikke så høj som din.
      Ja den syriske rose er flot, desværre bliver den tit grim i regnvejr.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  17. Nøjj, blomster i papegøjen. Sikke en masse den kan, den fine busk. jeg glæder mig til min bliver større. Og de 7 sønner osse. Lige nu, så kan coronaen rende og hoppe,, jeg glæder mig til så meget i haven i år.
    Bent har osse været forudsende, at købe nyt telt. Have og naturoplevelser kan den #¤& corona da vel ikke ødelægge.
    Den ser så eksotisk ud den artiskok. Jeg har haft en engang, men den gik ud om vinteren.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er imponerende med blomster i papegøjen, det tænker man slet ikke på. Ja det bliver skønt at komme i haven igen, og for Bent at komme på tur uden corona tanker, han møder sjældent nogle på sine ture, han er jo ude i den mørke skov.
      Jeg troede også, at artiskokken gik ud om vinteren, men ikke denne her tilsyneladende.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  18. Fin blomknopp i Parrotian och jag måste gå ut och titta bland mina olika om någon har knopp. Jag har sett att min Cornus 'Venus' har fina knoppar som jag hoppas få se blomma i vår.

    Roligt med besök av barnbarn och rhododendronbekanta.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er fint med blomsterknopper i Parrotia, mon der er knopper i dine. Men ellers har du knopper i Cornus V. den har jeg vist ikke.
      Ja det var skønt.
      Kram Lisbeth

      Slet
  19. Hej Lisbeth,
    Det havde jeg ikke gættet, at der var tale om en parrotia persica, den har jeg i skoven, så jeg må se om der er knopper. Dejlige billeder af bl.a. Hydon Velvet, hvor er den stor, min har ikke groet meget. Også dejlige billeder fra rosenbedet.
    Nu må vi indstille os på nogle dage med nogen frostgrader, så jeg må igang i morgen med at dække planter til igen. Det har sneet lidt her til aften ellers har det været regn og slud.
    Planterne har det heldigvis godt. Glæder mig så meget til foråret. Sikke en flot palmelilje du viser, jeg har en ananas lilje den er også ret speciel.
    kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Nej det var en svær gåde, det varer nok nogle år, inden der er blomster i din parrotia, min er over 10 år. Hydon Velvet skal nok komme, den er ret høj efterhånden.
      Ja selv her hos os er det frost, og der kom sne i aftes, det er vi jo ikke vant til, så det var glat her til morgen.
      Godt dine planter har det godt, jeg kan godt forstå, at du glæder dig. Jeg kender ikke ananas liljen.
      Kh Lisbeth

      Slet