mandag den 2. april 2018

En dejlig dag

Selv hos os blev det solskin i dag


Jeg nød den skønne solopgang fra Bertels bakke.
og månen
I formiddags var Ida og jeg på rundtur i hinandens haver, så vi kunne tage hinanden med på råd, det er en god idé. I eftermiddag har jeg gået rundt med cirkelhakken og arbejdet gødningen ned i jorden, det går fint - lige til jeg slipper hakken, så kan jeg godt mærke, at jeg skulle have stoppe noget før.
Så der er lang vej endnu, i dag kan jeg ikke holde til mere, samme arbejdsstilling i flere timer er ret dumt. Så kan jeg lære det.

Ida og jeg har købt os hver sin ny skammel, den er god for dem/os, der er blevet lidt tunge bagi og som har svært ved at komme op igen. Skamlen er købt her, det er et praktisk redskab. Den er let at gå rundt med og nem at komme op ved.
Lige inden familien ankom modtog jeg disse løg:
30108 - Lilje White Heaven 3 løg
20073 - Lilje Mapira 2 stk
12 - Lilje Martagon 1 løg
20187 - Eremurus Cleopatra 1 stk
6626p - Freesia dobbelt pink 10 løg
30118 - Caladium Candidum 1 stk
De blev plantet i dag, købt her, jeg købte tulipanløg der i efteråret. Jeg har handlet der en del gange, det er udmærkede ting, de har, priserne passer til en pensionist løn :)
 Dorothealiljer
og vintergækker 
 er blevet til store klynger, de holder godt i år
 primulaerne
 og påskeklokkerne
 er ved at være klar til at overtage blomstringen

 Abschacicus


 Sternii
 og håndholdt, den er vel nok fin indeni.
 en dobbelt håndholdt
 så sker det snart - men der er lang igen med mange af de andre
 R. Daurilut vil heller ikke rigtigt i gang
R. Wheatear får flotte knopper og løv lige inden blomstringen
R. February Dawn er plantet ud i bedet igen.
I dag går solen ned i en sæk, men de lover jo også regn/sne i nat og de næste par dage
 I aftes lykkedes det at få lidt solnedgang
til sidst med en fin rød stribe.
God aften og god start på ny uge, mon ikke I har nydt det gode vejr.

31 kommentarer:

  1. Nej, for meget af det samme er ikke godt - og slet ikke her først på sæsonen! Det er godt med lidt afveksling, derfor har jeg gang i flere projekter ad gangen og tager en time hvert sted, så går det ikke helt galt, men jeg bliver så heller ikke rigtig færdig med noget. Det har været en smuk dag med en fin temperatur til udendørs sysler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det ved jeg jo godt, men det gik lige så godt, så jeg mærkede det først, da jeg stoppede. Jeg blev heller ikke færdig, i morgen er det nok ikke vejr til det, du går vist ikke glip af noget i haven på din tur. Ja det har helt sikkert været en smuk dag, selv her hos os.

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Ja, det hele er lidt bagud - kan se på mine egne billeder, at der var masser af scillaer og skovanemoner ved denne tid sidste år, men det skulle blive lunt sidst på ugen, og så skal der nok komme gang i en masse. Du har da de dejligste påskeklokker at glæde dig over - den ene smukkere end den anden 😊 Det er svært ikke at tage for hårdt fat, når der endelig er en god havedag, men det ser ud til at være en rigtig god skammel, du har fået dig. Også fin ide med gensidigt havebesøg, hvor du og Ida garanteret kunne inspirere hinanden. Dejlige billeder af solen 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det må vi sige, det er meget bagud i forhold til sidste år. Her bliver det vist knap så lunt, men bare solen vil varme, så kommer det nok det hele. Ja påskeklokkerne er kønne, men der er flere som desværre er ødelagt af frosten. Ja det er svært, når man endelig er kommet i gang. Skamlen er rigtig god og billig :)
      Ida og jeg er gode til at inspirere hinanden.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Ja, det har været et par dejlige dage i går og i dag, koldt, men med sol.
    Jeg har mest opholdt mig i drivhuset, men jeg har dog bevæget mig lidt ud, bla. for at dele vintergækker. Har en drøm om at de skal fylde en del mere!
    Det er nogle yndige påskeroser du viser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Ja det har været dejlige dage, når bare solen skinner, men det er stadig køligt. Der er sikkert også bedst i drivhuset endnu. Heldigvis er vintergækker flinke til at så sig rundt om, med deling bliver det endnu bedre.
      Ja de er fine.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Det var da en smart skammel! Den fungerer åbenbart også som knæpude med sidestøtte!
    Flotte Helleborus du viser. De og Crocus må siges at være årets forårsblomster:)

    Regnen inat skulle komme som sne/slud her, men de lover en fantastisk onsdag!

    Ha en dejlig ny lille uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den skammel er ret god og har flere formål, man kan også have lidt havegrej i den. I år er det Helleborus og Crocus, der er årets forårsblomster, det synes bierne også.
      Ja vi må håbe, vejret bliver, som de lover.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Åh, Lisbeth. Kender alt for godt når den stive vinterkrop skal i gang i haven. Man skal sådan passe på ikke at over gøre det. Men du er ikke alene, jeg har vist også været lidt for grådig i dag.
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heike
      Ja det er ikke så nemt at komme i gang igen, når vi er vant til at være indendøre og ikke lave så meget. Godt det bliver regn i morgen, så vores stive kroppe kan få en fridag :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Godt I også fik sol :)

    Jeg har en skammel i samme stil. Den kan jeg slet ikke undvære. Uden den kan jeg jo nærmest ikke komme op ved egen hjælp. Nu har jeg dog taget mig sammen og er begyndt at småtræne lidt igen, så min slidgigt ikke bliver værre. Utroligt at det er så svært at holde fast i den træning, selvom man ved den hjælper.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja det er jeg glad for. Sådan en skammel er god, men du har ret træning vil hjælpe, men det er godt nok svært at tage sig sammen til ;)

      Slet
  7. Flotte farver i græsset på billedet med månen :-)
    Smart skammel - jeg har gået og luret lidt på den. Jeg tror, jeg skal have en.
    Jeg var også i haven i dag og er spændt på, hvordan kroppen reagerer. Det er oftest andendagen, der er værst. Vi får se. Vejret er vist til en hviledag i morgen.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var et fint billede.
      Du kan roligt købe sådan en skammel, den er ret god og ret billig, den billigste jeg kunne finde på nettet.
      Ja det er godt, der er hviledag i morgen, vi må starte langsom op :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja det har været en rigtig fin dag, men varmt er det ikke endnu så det er enten godt med tøj på eller knogle sig til varmen. Jeg valgte at tage termojakken på og gå ud og bla. fået givet rhodoerne noget gødning. Heldigvis er det dejligt varmt i drivhuset så jeg brugte også noget af tiden derinde.
    Det lyder da dejligt at du og Ida lige fik klaret hele have verdens situationen :-) og det er da en fin skammel I har investeret i. Tror da også at min rumpe ville ha glæde af sådan en :-) også lækre løg du har fået købt.
    Hvor er de bare fine påskeklokkerne men de har det jo desværre med at kigge ned i jorden.
    Dejligt med en fin solnedgang. Dem har vi jo ikke ligefrem været forvænte med.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Bare det at der var solskin hele dagen var dejligt, men vinden er stadig kold. Jeg havde både termojakke og vinterfrakke på i formiddag, over middag kunne jeg nøjes med en vest og frakken. Pavillionen var oppe på 16 grader, så der har været noget mere i dit drivhus.
      Ork ja Ida og jeg er gode til at klare haveverdenssituationen :) Ja det er en fin skammel, du kan selv hente den, så sparer du portoen. Det er ærgerligt, at påskeklokkerne kigger ned i jorden, sidst i blomstringen kigger de somme tider op.
      Nej vi har bestemt ikke været forvænte med hverken solop eller nedgange.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Jeg har også en lignende skammel og den er ofte i bruk. Vi må bruke de redskaper som er til hjelp for oss som ikke er 20 år mer ;)
    Deilige påskeklokker!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja sådan en kan vi ikke undvære i vores alder :)
      Tak
      Klem

      Slet
  10. Dine påskeklokker kender da kalenderen :) Tak for tulipanlink - det er gemt og vil blive brugt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja det må man sige :) Selv tak.

      Slet
  11. skønt vejr i går, så jeg kom endelig i gang i haven :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Ja det er godt at komme i haven, forhåbentlig lykkes det igen i morgen.

      Slet
  12. Skønne påskeklokker du har, mine er slet ikke i blomst endnu, de har ikke hørt at det var påske :)
    Ja, man må sige at vintergækkerne driver den vildt i år - det er jo også koldt endnu, så de holder længe.
    I går var en skøn dag, med forårsfornemmelser - men det er noget ustadigt, om jeg så må sige.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja de er skønne, men der mangler mange endnu, vejret er ikke til det, de skal jo op af jorden, inden de kan blomstre. Til gengæld må vi glæde os over vintergækkerne.
      Ja du overdriver ikke, når du siger, det er ustadigt. Sådan har det været også i vinter, den ene dag sol, den næste gråt og blæsende. Vi kan desværre ikke lave om på vejre.
      Knus

      Slet
  13. Hello dear Lisbeth,
    It's so great to see your garden waking up. And so many beautiful flowers are there already. All my roses were pruned in 2 days (fun). It must have cost you a lot of more time to do so!! I have a question about pruning my rose Dutches de Montebello. This rose has only one long cane about 1.50 m high. The rest was runed by my naughty dog. Can I prune this long cane back or should I wait untill the flowers are gone?
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      Yes it is nice that spring soon will be here, I hope. It has been a long winter this year. It took me a long time to prune my roses, I have too many when it is pruning time :)
      I am not quite sure of that question, I think it will grow a good piece if you prune it back, but I am not sure it will flower, you have to see, perhaps more flowers perhaps not. I will cross my fingers for at lot of beautyful flowers.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  14. Vejret i går var utroligt fint, men i dag er det bestemt ikke noget at råbe hurra for. Det med en ryg, der værker, kender jeg udmærket og spekulerer på, om man gør ondt værre, når man bliver ved så længe, at man får ondt. Man kunne jo sikkert godt vænne sig til at tage en time ad gangen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja der var stor forskel på vejret i går og i dag. Ja vi kender vist alle, hvis vi bliver ved for længe, det gør sikkert ondt værre, men det er svært at vænne sig til kun en time ad gangen, vi må prøve, om vi kan blive bedre til det.

      Slet
  15. Härliga soluppgångsbilder! Jag var lite kluven i solnedgången häromkvällen. Det betyder ofta rejäl nattfrost här så här års... Och så blev det. Men nu regnar det så förhoppningsvis försvinner en del tjäle i backen.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Carina
      Ja når der er nattefrost og sol, kan der nemt blive flotte solop og nedgangsbilleder. Her har vi tørvejr og 9 grader i dag.
      Tak i lige måde

      Slet
  16. vi må prøve, om vi kan blive bedre til det.


    Royal1688

    SvarSlet