mandag den 23. april 2018

Anemoner, trillium og en tur

Morgenturen i dag var blæsende og kølig, men det var dog ikke så koldt som i går.
 Der er skønne blomstrende mirabeller alle vegne
 jeg gik en ny vej i morges
forbi møllen - som altså stadig ligger der.
Anemoner:
 Balkananemone White Splendens
 denne her blev sidste år flyttet fra
 den store blok her, de breder sig hurtigt. Lipsiensis, mener jeg det er. Den fås ved Thyboesminde
 almindelig skovanemone
 nogle med lidt mere farve på
Nemerosa
 ranunculoides
og balkananemone
Jeg har flere endnu, men de er ikke sprunget ud.
 Blodurt / Sanguinaria skal endnu en gang flyttes, denne gang hen i et stenbed, jeg håber, jeg til sidst kan få den til at brede sig noget mere, når bare jeg finder den rigtige plads til den. I Heidis have breder de sig fint i et stenbed. 
 Fritillaria pallidiflora er tæt på udspring
 det er hundetanden også, hvem mon spiser af bladene?
Hyacinter
og primula står i fuldt flor
 Cameliaen Brushfield Yellow er snart færdig
men også den røde er på vej nu.
Prunus subhirtella Autumnalis Rosea
de tulipaner jeg viste forleden
ser ganske anderledes ud, når de er lukket, lidt røde måske.
 Sidste år købte jeg trillium hos Stouby Stauder, de kommer fint op, nogle af dem har knopper.
her er nogle af mine gamle trillium
Rhododendron:
 R. pachysanthum hybrid
 R. racemosum købt på plantemarked i 2016
 blomstrer for første gang
R. Wheatear har en lidt sjov farve, som ikke helt passer i bedet.
Til slut Bellis og Bent, der er ved at grave kanter af :)  Skønt at Bent giver sig tid til det.
Fortsat god aften.

29 kommentarer:

  1. Den er ellers flot i farven, din Wheatear. Du finder nok sagtens et sted i din store have, hvor den passer bedre :-)
    Jeg tror, Bent hygger sig i det gode selskab.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth
    Ja Wheatear er flot i farven. Jeg tror, jeg lader den blive, det er så kort tid, at det er et problem, den står tæt på Pulap, men ikke lige ved siden af.
    Det gør han helt sikkert, Bellis venter på, at han skal kaste grankoglen. Det kommer I til at opleve, når I kommer herover.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth

    Super, og godt det ikke går så hurtigt mere.
    Dine Trillium ser da ud til at trives og den ene er lige ved at springe ud:)
    Hundetænder burde ikke have mange fjender her i dk - måske er det bare prøvesmagninger før dyret går videre til næste plante?

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er bedst at gå langsomt i gang med foråret.
      Ja de Trillium trives heldigvis fint, de kommer pænt igen hvert år.
      Jeg synes ikke, der er nogle planter i nærheden, der er prøvesmagt. Jeg må holde øje.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Her har det i modsætning til i går været hundekoldt og meget blæsende. Desværre betyder det så, at blomsterne på mirabelletræerne allerede blæser af - det er altså et underligt forår. Hvor har du mange fine anemoner - jeg er helt vild med den lysegule 😊Det kommer da bare til at se drøngodt ud med skarpe kanter på bedene, som er så fyldte med fine forårsblomster - godt, at Bent gider 😊 Der er nærmest ny rhodoblomstring hver dag - Wheatear er særligt flot. Dejlige billeder fra din morgentur.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er sjovt så forskelligt det er, hos os var det virkelig koldt i går, i dag var vinden lunere. Ja det er et underligt forår, endnu har det ikke sneet med mirabelleblomster, men det varer nok ikke længe, inden det gør det. Ja den lysegule anemone er så fine, den er jeg også vild med. Du kan tro, jeg er glad for, at Bent tager kanterne, nu får han jo også hjælp af Bellis :)
      Ja der kommer stort set en ny rhodo hver dag, inden længe kommer der flere om dagen. Wheatear er flot. Tak for det.
      Også god aften til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Det siges at forandring fryder og det gælder nok også for gåture. Forandringen i vejret kunne nu godt undværes. Her har det været blæsende og en del køligere end de foregående dage. Nå men jeg skulle jo på arbejde så der var jeg heldig :-)
    Dejlige anemoner. Jeg plantede lidt nye ud i mit nye bed igår. Hvad de hedder ved jeg ikke en hvid med grøn midte, en dobbelt hvid og en der ligner den lyslilla du viser. Den lysegule er også meget smuk.
    Ja det er ikke nemt at se at det er samme tulipan på de to billeder. Ja lidt rød måske men tilgengæld er de meget smuk når den er helt åben.
    Ja Wheatear er lidt speciel i farven men nøjjj den er flot. Smukt samspil i blomster og bladfarve :-)
    Fint som de to B'er samarbejder om de kanter. Det er bare så flot med nye fine kanter, men noget af et arbejde og der er jo mange kanter hos jer.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg synes, det er rart at gå en anden tur en gang i mellem, denne er lidt længere, så det bliver nok ikke i morgen, jeg tager den. Jeg kan nemlig heller ikke lide blæsten, det er åbenbart kun os, der havde det køligere i går. Ja godt du skulle på arbejde :)
      Det er skønt med anemoner, du har også nogle forskellige, kan jeg forstå. Normalt når den er lukket, synes jeg tulipanen er kedelig, så jeg blev noget overrasket, da den lukkede sig op den anden dag.
      Wheatear er flot, den har fint mørkt løv om vinteren. Ja de passer godt sammen :)
      Ja det klarer de fint de to, det er et stort arbejde med alle de kanter, så jeg er glad for, at han orker det.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Pachysanthum er veldig fin, og dine camellia er så flotte. De ser ut til å trives godt når de står plantet i bakken.
    Kjøligere vær her også i dag med en kald trekk. Da ligner det mer på vår enn sommer igjen. Det synes jeg er like greit.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Pachysanthum er fin hvid med ganeplet. Camellierne står i læ ved skuret, det trives de åbenbart godt med.
      Ja det er fint med køligere vejr igen, så det hele ikke kommer for hurtigt. Men vinden vil vi gerne være fri for.
      Klem

      Slet
  7. Good morning dear Lisbeth,
    Thank you for taking us with you in your beautiful garden. So much to discover.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      You are always welcome her, also irl :) unfortunately there at too long between us.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  8. Godt arbejde, Bent 😊
    Alle disse skønne anemoner, der er en herlig tid.
    God dag til jer, her ser det gråt og vådt ud, men haven trænger nu også til regn.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det pynter gevaldigt, når kanterne er rettet op.
      Ja det er en skøn tid.
      Det samme vejr her, det gør ikke noget med noget regn, men vi får som sædvanlig ikke ret meget.
      knus og god dag

      Slet
  9. Det bliver så smukt når kanterne er gravet. Det gør bare det sidste.
    Du har så mega mange smukke anemoner og så din blodurt. Jeg tror det var sådan en min mormor nævnte var så utrolig smuk og hendes ønske.

    Knus og skøn dag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det pynter meget, når kanterne bliver rettet op, det sidste finish ja.
      Jeg har rigtig mange anemoner efterhånden, dejligt at de breder sig, det gør blodurten desværre ikke her hos mig.
      Knus og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  10. Jeg har også kig på græskanterne, men det har Søren desværre ikke. Måske skulle jeg vise ham billedet af Bent. Heidis blodurt står i stenbed og mine i surbund, og begge trives godt, og deres oprindelige voksested er skovbund, så det skulle da være muligt at finde et sted, hvor de trives. Faktisk synes jeg, det ser ud, som om der er godt gang i dem. Jorden imellem dem er garanteret fyldt med deres gummiagtige rødder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er synd, prøv bare at vise ham billedet af Bent, det kan da være, det hjælper :)
      Jeg har flyttet blodurten en gang før, måske er det bedre bare at lade dem være? Jeg kigger forsigtigt til dem, de står ret fugtigt der, hvor de står.

      Slet
  11. En lille hilsen til dig og Bent og hundene:-D
    Skønt med nyklippede kanter, det er ikke til at forstå den handling kan gøre så meget til forskel.
    Mine kanter må pænt vente;-)
    Lækre forårsbilleder, det er slet ikke til at få nok af denne årstid.
    ha en god dag
    Masser af hilsner og stort KNUS Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Dejligt med en lille hilsen fra dig.
      Ja det er fint med nyordnede kanter, men det er rart at få en til at gøre det for sig :)
      Nej det er bestemt en god tid på året, alt er så friskt.
      Tak i lige måde
      Og masser af hilsener tilbage til dig
      KNUS Lisbeth

      Slet
  12. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  13. Hej Lisbeth
    Jeg var ikke lige på din blog i går. Et rend af folk,pakker skal pakkes og planter der skal nusses og pottes.
    Din Prunus er subhirtella Autumnalis Rosea. Jeg har lige fisket en frem, der skal plantes i arboretet,når vi engang får vand. Alt er pulvertørt her, så potteplanterne vandes hver anden dag så vidt jeg kan nå det.
    Mange hilsner
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Jeg overvejede, om jeg skulle sende en mail til dig, men det blev så ikke nødvendigt. Jeg kunne ikke finde den i dit sortiment eller? måske så jeg ikke godt nok efter. Her vil vi også gerne have vand, det er dog ikke alle steder, at det er så tørt, men bedene trænger. Nordjyderne har vist fået rigeligt som sædvanlig.
      Tak for dit svar.
      Mange hilsener
      Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeht
    Så er der virkelig dømt forår, hold da op hvor ser der skønt ud med alle de smukke anemoner. Der er du foran, mine står stadig i knop :).
    Jeg læste lige Maries kommentar på blodurt. De er åbenbart ikke så kræsne, så jeg tror da også at dine nok skal formere sig med tiden. Jeg har lige lagt et billede op i et nyt indlæg, så du kan se hvor mine er placeret. Jeg har gået Bent i bedene idag og ordnet kanter.....kedeligt job men jeg nyder det færdige resultat :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er der, selvom det ikke lige mærkes i dag. Så er der da lidt jeg er foran med :)
      Jeg har også en fornemmelse af, at jeg ikke skal flytte mere rundt med blodurten, den skal bare have tid til at gro til. Jeg kigger ind på dit indlæg nu.
      Godt Bent klarer det kedelige job for mig, det er flot bagefter :)
      knus

      Slet
  15. Beautiful.. love it..

    Please visit: http://from-a-girls-mind.blogspot.com

    SvarSlet
  16. Att vandra bland blommande mirabeller låter ljuvligt :) Och alla fina vårtecken är härliga att se på samtidigt som jag intar morronkaffet. Sanguinaria är en lundväxt och där jag ser den i tex USA så växer den i lätt, mullrik skogsjord som håller fukten men inte blir blöt. Så har mina trivts, blommat och brett ut sig helt otroligt.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er hyggeligt med de blomstrende mirabeller, vi har rigtig mange her omkring os.
      Jeg tror min Sanguinaria står det rigtige sted, så jeg vil ikke flytte den yderligere. Tak for det. Fint at dine vil brede sig, forhåbentlig kommer det også hos mig.
      Tak i lige måde.

      Slet