søndag den 15. april 2018

Mangel på motivation og endnu et forløb

I går var det en  kedelig dag, godt nok ikke meget vind, men så gråt så gråt og ikke særligt varmt hos os. Solsorten gad ikke en gang underholde her til aften, den er meget motiverende for min lyst til at gå i haven. Jeg har selvfølgelig været der alligevel, jeg mangler endnu et par bede af de helt store at gå igennem. I dag er det tåget, men det virker lidt mildere, fuglene synger vist også lidt mere, så jeg må i gang inden længe.
Solen forsøgte sig i går morges, men det blev ikke meget, vi så til den.
 Endnu en hundetand på vej
 Martagonliljer
 Ornithogalum/Fuglemælk
 påskeliljerne blomstrer hist og pist
 her er det Jetfire
 R. calophytum
 med humlebi
R. calophytum x R. traillanums knopper ser spændende ud
Anemonerne er så småt i gang med at blomstre
Snepryd 
Lidt påskeklokker
 forfra
 og bagfra

begge er fra Rita, som har mange til salg nu.
Endnu et rhodoforløb, R. Parmulathum v ocelot hybrid 
 8.4.
 10.4.
 11.4.
12.4.
13.4. den ser lidt spøjs ud
 14.4.
14.4. 
Et kryds jeg har købt på plantemarked i Kolding i 2012, det er første gang den blomstrer.
Solnedgangen 13.4.
Rigtig god søndag til jer, jeg skal ud med de små korn, sneglene er ved at komme frem :( 

32 kommentarer:

  1. Godmorgen Lisbeth

    Superspændende R. Parmulatum v ocelot hybrid - og flot forløb du viser!
    Rhododendron parmulatum virker også spændende i sig selv? Har din hybrid også afskallende bark?
    Flot fanget af den imponerende R. calophytum med humlebi!

    Den nye hundetand virker anderledes marmoreret end 'dens-canis' - spændende!

    Ha en dejlig søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Karsten
      Ja den er ret spændende, jeg har også googlet den og så den flotte bark, så jeg måtte lige en tur ud og kigge. Den har ikke helt afskallende bark endnu, men jeg tror, det kommer. Samtidig fandt jeg ud af, at den kan opstammes, jeg tror, den kan blive rigtig flot.
      R. calophytum slår vist de fleste rhodoer med flere længder :) i hvert fald lige nu.
      Den nye hundetand er Pagoda.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    De mørke påskeklokker er så fine! Du har så mange, og de trives så godt hos deg. Deilig å se dine rhodoer som begynner å blomstre.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er de, den første er nærmest sort, rigtig flot. Ja nu begynder det så småt, lidt mere varme så kommer de.
      Klem

      Slet
  3. Heldigvis forsætter haven sit udspring uanset det igen kedelige vejr. Fuglefløjt kan også motivere mig gevaldigt og sætter mig i rigtig godt humør. Her er det den halvårlige plantemarkedsdag, men jeg skal ikke købe flere planter foreløbig.
    Sikke et fint billedeforløb af Rhododendronknoppen :-)
    Ha en dejlig søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det må vi trøste os med, det er dejligt med fuglefløjt, i dag er der lidt mere gang i dem, men det er vandkoldt og tåget. Spændende med plantedag, men det har du vist ikke lige brug for.
      Tak for det og dejlig søndag til dig med.

      Slet
  4. Der ligger fortsatt godt foran oss denne våren. Rododendron som blomstrer allerede... Men nå ser det ut til at vi har fått den varmen der hadde sist uke:-)
    Motivasjonen er ikke på topp i år, men det er bare å starte i en ende og bli ferdig med første runde, selv om det fortsatt er mye tele.
    Ha en fin søndag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Hyggeligt med en lille hilsen fra dig. Våren kunne være noget bedre, men det bliver forhåbentlig varmere snart. Heldigvis kommer rhododendronerne så småt alligevel.
      Også her kniber det med motivationen, men det nytter ikke for ukrudtet har ikke mistet den.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Vejret var rigtigt smukt i går heromkring, men i dag er det mere overskyet. Blæsten har omsider lagt sig, så jeg føler mig nærmest forpligtet til at gå ud og fjerne de sidste dynger af visne blade, der hvor de skjuler de nye skud. Foråret er allerede inde i en ny etape med de store hundetand og rhododendronblomster. Det er næsten overvældende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja så var I mere heldige end os. Men du har ret, når det er stille vejr, er vi nødt til at gå ud og rydde op i bedene, jeg er i fuld gang.
      Det er lidt overvældende, hvor hurtigt det går, hvordan går det så ikke her, når vi får solskin og varme.

      Slet
  6. Vi havde - som Marie - dejligt vejr i går, men jeg var på botaniktur og haven måtte passe sig selv.
    Du har helt ret. Fuglene er meget motiverende. Lige som solen. Den kommer nok igen.
    Kh Lisbeth
    PS: Dine planteforløb er virkelig 'sjove' at se.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Nej da havde I også fint vejr, det var da træls, at vi skulle snydes, og at haven hos dig måtte passe sig selv. Sol og fugle motiverer en hel del, men solen må vi stadig undvære her hos os. Vi håber at se den i morgen, det bliver nok ikke i dag.
      Det glæder mig, at du kan lide at se mine planteforløb.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Solen gør meget for motivationen. Dræbersneglene trækker desværre i den anden retning. Men alle de dejlige blomster, du kan fremvise, må da gøre det til en glæde at gå derude. Hvis du har det varme tøj på, kan der vel også drikkes et par kopper kaffe derude.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja sådan har de fleste det nok, derimod sneglene er vi rigtig kede af. Jeg har meget glæde af at gå derude, jeg går der formiddag, eftermiddag og aften, især hvis solen skinner, men jeg skal altid have min runde mindst en gang om dagen, dog uden kaffe, det drikker jeg ikke :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Vi havde nu fint vejr i går med sol om eftermiddagen, men vi har slet ikke været i haven i denne weekend pga gæster og en tur til Fyn. Dine rhodo forløb er interessante 😊
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulls
      Der var I heldige, det var vi ikke, men jeg kom da i haven. I har nok hygget jer med gæsterne og turen til Fyn.
      Tak for det.
      Knus

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Her har dagene lignet meget hinanden, dog var der en del fugt i luften i morgentimerne idag. Ved 17 tiden idag fik vi en lille byge og derefter ca 1/2 time med solskin. Det var dejligt. Jeg har jo arbejdet hårdt både igår og idag så jeg har nok kunne holde varmen :-)
    Fint billede af Rhodoblomsten med humlen også flotte knopper som lidt ligner en umoden kogle ja bortset de rosa spidser.
    Endnu et fint forløb fra knop til blomst. Den er rigtig fin med "fregner" sjovt at se hvordan knoppen ligesom flader ud inde udspring. Jeg glæder mig godt nok til at følge dem af mine der kommer til at blomstre i år.
    Hvor træls at det igen er nødvendigt at strø for sneglene. Jeg håbet at jeg er lige så heldig som sidste år hvor det kun var en bestand i småtingsafdelingen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har været kedelige grå dage, men jeg kunne nu også godt holde varmen, der skal jo arbejdes igennem. Solen så vi også kort, men den kom ikke helt igennem, det gør den forhåbentlig de næste dage.
      Ja knopperne er lidt kogleagtige.
      Den nye rhodo er lidt underlig i knoppen lige inden udspring, det har jeg ikke set før. Jeg kan godt forstå, du glæder dig til at følge dine nye rhodoer, det er altid spændende, især når det er nyt.
      Ja det er træls med sneglene, jeg så små bitte snegle på morgenturen i morges, det var ikke ved mig, men de kan hurtigt finde ned til os, tænker jeg.
      Så vidt jeg husker, har du ikke haft nogen videre snegle i den tid, du har fulgt med her, du er heldig.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. jeg fik da lavet lidt i haven denne weekend, ikke så meget som planlagt men lidt har vel også ret ;)
    - jeg har også bemærket at de små grimme bæster er begyndt at dukke op her i vore have - øv...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Godt du nåede lidt, jeg har set, at du har travlt med forberedelser til konfirmation.
      Nå du slipper heller for de små grimme snegle, det er bare øv.

      Slet
  11. Den har jeg ikke hørt før fra dig - mangel på motivation! Håber, du er kommet over det, for det lyder ikke rart her midt i april! Her har der været gang i den, som du ved - og vejret har været ok, men ja lidt gråt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Nej det er rigtigt, men det var ikke tillokkende at gå ud i det gråvejr, jeg mangler sol. Ja I har haft travlt hos dig.
      Jeg nåede nu også en masse i dag.

      Slet
  12. Hej Lisbeth, Havelyst må af og til sættes i bero. Der er brug for fornyet energi og med en meget lang vinter, så når vi ikke alt som vi plejer. I år har det været en sæson, hvor vi må fra start 14 dage senere end ellers....ja du Lisbeth som har din egen super have. det kan vel også mærkes. Vi får jo sol hele ugen og jeg har plantet en masse forår i mine krukker. Jeg trænger til masser af blomster og farve. Så vi må ud og ikke mindst nyde i det omfang der passer en bedst. Kh Anne lækker Rhodo forresten👍🏻

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja den kan være svær at finde, når det er tåget og kedeligt, når solen kommer frem er det en anden sag. Det hele er noget senere i år, mirabellerne er ikke sprunget ud endnu.Solen er ikke kommet frem her, de lover også først sol til aften, men det er godt med nogle blomster i haven, det glæder jeg mig over.
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Good morning dear Lisbeth,
    Great to see that bit by bit your garden is waking up.
    This week great weather is forcasted so the garden will grow fast I think.
    have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Yes it is nice that the garden is waking up.
      Great weather forecasted here too, let us hope it will come, today there a lot of fog.
      Wonderful day to you too
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  14. God morgon Lisbeth!

    Underbara blommor på Rhododendron, tänk att de är så tidiga hos dig! R. calophytum är lite speciell för mig, en egen art med ett fantastiskt bladutspring på våren. Jag får nog aldrig se en sådan blomma i verkligheten så tack för att du delar med dig i bilder!

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Tak skal du have, ja nu er det tid for de tidlige rhododendron her hos os. Ja bladudspringet er også flot på mange af dem, i hvert fald dem vi vælger. Det må du nyde, når du ikke får blomster, men lad os nu se, måske kommer de ad åre.
      Kram

      Slet
  15. Vi havde så smukt et vejr i går. Varmt og hyggeligt.
    Men din have er jo levende af forårs smukhed. Fantastisk at se på.

    Skøn dag
    Knus

    Charlotte

    p.s
    Jeg fik ikke violer og trælupin igår.
    Men perlebusk og hvid Hibiscus.......

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Jeg kunne godt se, at I var mere heldige i Nordjylland, der er så store forskelle på vejret i vores lille land. Ja heldigvis er der forår i min have, det er i hvert fald godt på vej.
      Det lyder som gode ting, du fik i går, jeg må gemme nogle hvide violer til dig.
      Knus og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
    2. Tak - jeg må ud og grave nogle op til dig
      <3

      Slet